Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@08:17:35 GMT

انتقال آب دریایخزربه استان سمنان ضرری ندارد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۴۹۲۲

انتقال آب دریایخزربه استان سمنان ضرری ندارد

آشناگر انتقال آب به سمنان را آنقدر ناچیز عنوان کردوگفت: این موضوع هیچگونه ضرری برای خزر نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، «علیرضا آشناگر» در همایش انتقال آب دریای خزر با بیان اینکه طرح انتقال آب خزر هم از نظر مطالعات و هم اجرا، در بودجه امسال به همت نمایندگان مجلس، مصوب شد، افزود: این طرح تصویب ۸۱ درصد آرای نمایندگان را شامل شد و نشان داد که این طرح، یک پروژه ملی برای تأمین آب شرب و صنعت و توسعه یک منطقه مهم از ایران اسلامی به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاندار سمنان با بیان اینکه به طور طبیعی توقع از فعالان زیست محیطی استان سمنان و سایر کشورها این است که یک مطالبه ملی و طرح قانونی را کمک کنند، ادامه داد: دوست داران محیط زیست دغدغه‌هایی درباره اجرای این طرح دارند که جای نگرانی ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه  ۱۳۰ رودخانه سالانه ۲۷۵ میلیارد مترمکعب آب به دریای خزر واریز می‌کنند، اظهارداشت: انتقال آب به سمنان آنقدر ناچیز است که ضرری برای خزر نخواهد داشت.

 

آشناگر با بیان اینکه ۷۸۰ هزار میلیارد متر مکعب آب در دریای خزر وجود دارد که فقط ۲۵ صدم هزارم درصد آن قرار است سالانه به سمنان منتقل شود، ابراز کرد: این حجم یعنی برابر با استحصال دو سی سی آب از یک منبع ۷۸۰ لیتری که البته بسیار ناچیز محسوب می‌شود.

 

استاندار سمنان افزود: این در حالی است که ۲۷۵ میلیارد مترمکعب آب شیرین به‌جز نزولات آسمانی از طریق ۱۳۰ رودخانه به خزر واریز می‌شود یعنی حجمی که قرار است برداشت شود، قابل توجه نیست.

 

وی اظهار کرد: یکی از دغدعه‌های مطرح شده از سوی فعالان زیست‌محیطی این است که اجرای این طرح امکان دارد موجب گسترش خشکی در سواحل خزر شود و این در حالی است که  از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۳ خورشیدی و پس از آن سطح آب در این دریا رو به رشد بوده ، به‌نحوی که بین ۵ تا ۲۵ کیلومتر از اراضی نوکشت ساحل را زیر آب برده است.

 

آشناگر با اشاره به نظر تخصصی بسیاری از کارشناسان خبره در این حوزه خاطرنشان کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به افزایش سطح آب در دریای خزر و میزان بسیار اندک برداشتی آب در این طرح انتقال هیچ جای نگرانی در خصوص خشکی دریای خزر وجود ندارد؛ چرا که حجم برداشت ما از آب دریا ، حجم بسیار اندکی است.

 

استاندار سمنان با بیان اینکه بیش از انکه نگران گسترش خشکی باشیم باید نگران افزایش سطح آب در این دریا باشیم ، اضافه کرد: در طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران، حجم بسیار اندکی که معادل ۲۰۰ میلیون متر مکعب در بازه زمانی یک‌ساله است؛ برداشت و منتقل می‌شود که این حجم در مقایسه با سطح کلی دریا و میزان ورودی آن، مقدار بسیار ناچیزی است.

 

وی گفت: در حال حاضر کشورهای حاشیه دریای خزر از این آب برداشت می‌کنند نه تنها از آب بلکه این کشورها امروز به صورت وسیع و قابل توجه از نفت و گاز خزر هم استفاده می‌کنند که یکی از منابع آلودگی دریای خزر برداشت بی رویه از منابع نفت و گاز محسوب می‌شود که باید مورد توجه فعالان محیط زیست باشد.

 

آشناگر ابراز کرد: نخستین موضوع زیست محیطی نوسانات در حجم آب دریای خزر است که باید گفت در برخی مقاطع مانند سال‌های ۴۵ تا ۵۶ سطح آب دریا سالانه ۱۶ سانتی متر عقب می‌رفت اما در ازای آن باید این نکته را هم دقت کرد که سال‌ها بعد دوباره این روند برعکس شد و حتی بسیاری از اراضی کشاورزی معادل دو میلیون مترمربع را هم زیر آب برد که نشان می‌دهد همواره عقب نشینی و افزایش سطح آب دریای خزر طبیعی بوده است.

 

استاندار سمنان گفت: اواسط قرن ۲۱ و تا ۲۰۰ سال آینده دانشمندان معتقد هستند که حجم آب دریا افزایش هم خواهد یافت لذا ایجاد خشکی به دلیل ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب استحصالی صورت نمی‌گیرد چرا که حجم آب استحصالی برای استان سمنان اصلاً قابل اعتنا نیست.

 

وی گفت: از سوی دیگر این دغدغه‌ها که مطرح می‌شود شاید قابل رفع باشد اما نیاز است تا در فضایی نسبت به آنها گفتگو شود ابتدا باید گفت حجم برداشت ما از این دریا بسیار اندک است.

 

آشناگر با بیان اینکه منشأ آلودگی بیشتر برداشت‌ها از منابع نفت و گاز خزر است و نه برداشت آب، گفت: روش‌های شیرین سازی امروز متنوع شده که در برخی شأن دغدغه‌های زیست محیطی ها نیز لحاظ شده است.

 

استاندار سمنان درباره اقدامات صورت گرفته برای این طرح نیز، افزود: در راستای تأمین مالی پروژه انتقال آب خزر، اقدامات خوبی صورت گرفت و ۴۵ روز است که مطالعات آن آغاز شده است امروز این طرح آماده تدوین بوده و در مرحله‌ای هستیم که پس از تصویب حتماً فراخوان دعوت به شرکت در پروژه داده می‌شود.

 

وی ادامه داد: در این زمینه بسیاری شرکت‌ها برای مشارکت اعلام آمادگی کرده‌اند از سوی دیگر به واسطه اینکه پروژه انتقال آب خزر به سمنان در قطعات مختلفی اجرا می‌شود، می‌توان از پیمانکاران متفاوتی نیز بهره برد.

 

آشناگر گفت: از سوی دیگر بانک‌ها نیز تمایل به مشارکت در این طرح دارند و با آنها رایزنی‌هایی نیز صورت گرفته است البته مشروط به تأسیس شرکت پروژه که خوشبختانه صنایع و معادن ما برای ورود به این حوزه اعلام آمادگی کرده‌اند همچنین صنایع استان هم اکنون اعلام داشته‌اند که ۵۰ میلیون متر مکعب آب منتقل شده به سمنان را خواهان هستند.

 

استاندار سمنان این استان را به عنوان یکی از پهناورترین استان‌های ایران نام برد و افزود: ۸۰ درصد گستره جغرافیایی این استان کویری و خشک و تنها دو درصد از مساحت استان زیر کشت محصولات کشاورزی است.

 

وی با بیان اینکه آب منتقل شده تنها در بخش شرب و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد ادامه داد: استان سمنان یکی از استان‌های صنعتی و معدنی کشور است که بیش از دو هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و ۶۶۰ واحد معدنی فعال دارد.

 

آشناگرمیزان برداشت از آب‌های زیر زمینی استان سمنان را ۷۰ درصد اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر این استان با ۱۶۰ میلیون متر مکعب کمبود مخزن مواجه است.

 

استاندار سمنان با اشاره به خطرات ناشی از تداوم کم‌آبی در این استان یادآوری کرد: به‌علت کمبود بارش و بحران کم آبی، متاسفانه میزان تخلیه روستاها در این استان رو به افزایش است .‌

 

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: خطبه نماز جمعه خطبه های نماز جمعه نماز جمعه خبرگزاری شبستان حسن روحانی تشییع مجلس اجلاس شانگهای جنوب کرمان دوست داران محیط زیست همایش انتقال آب دریای خزر استاندار سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۴۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۵۰ درصدی سود کانال سوئز در پی تحولات دریای سرخ

براساس گزارش آناتولی، اظهارات السعید در سخنرانی خود در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد که در روز‌های ۲۸ و ۲۹ آوریل در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار می‌شود، بیان شد. وزیر مصری گفت: درآمد‌های کانال سوئز شاهد کاهش ۵۰ درصدی بوده است.

کانال سوئز یکی از مهم‌ترین کانال‌ها و تنگه‌های جهان به حساب می‌آید که کوتاه‌ترین مسیر کشتیرانی بین اروپا و آسیا است و یکی از منابع اصلی ارز برای مصر است.

یمنی‌ها در «همبستگی با نوار غزه» که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در معرض جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا قرار گرفته است، با موشک‌ها و پهپادها، کشتی‌های باری صهیونیستی و کشتی‌هایی که در راه اراضی اشغالی هستند را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهند. 

با مداخله واشنگتن، لندن و سایر کشور‌ها ائتلافی برای جلوگیری از حملات یمنی‌ها در تنگه باب المندب تشکیل دادند، یمنی‌ها اعلام کردند که اکنون تمامی کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را جزو اهداف نظامی خود می‌دانند.

همین امر باعث شده است هزینه‌های صادرات هند و نرخ حمل و نقل اقیانوسی برای کالا‌ها از آسیا به اروپا بیش از دو برابر شود.

بیشتر صادرات هند اکنون از اطراف دماغه امید خوب در نوک جنوبی آفریقا انجام می‌شود که این امر ۴۰۰۰ مایل دریایی و ۱۴ روز به سفر دریایی کشتی‌ها افزوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • کاهش ۵۰ درصدی سود کانال سوئز در پی تحولات دریای سرخ
  • وقوع یک حادثه در آب‌های شرق یمن
  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • عادت های به ظاهر بی ضرری که با آن ها ندانسته به سلامت خود صدمه می زنیم
  • یمن سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله به کشتی انگلیسی را تأیید کرد
  • امواج کوتاه در دریای خزر
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • عقب نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ
  • سومین پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا هدف ارتش یمن قرار گرفت