Web Analytics Made Easy - Statcounter

قتل‌های ناموسی، حکایتی غریب از دادگاهی است که در چهار دیواری بسته‌ای به دور از عدالت حکم می‌دهد و به جرمی ناکرده و فقط این گمان که او آبروی خانواده را بر باد داده است، به مرگ محکوم می‌کند. حکایتی که جهانی است و قشر بالا و پایین جامعه را نمی‌شناسد و بر اساس یک قانون نانوشته هر جا رگ غیرت و حسادت برجسته شد، دشنه‌ای می‌شود بر پیکر زنان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرگ‌هایی که شاید با اصلاح و افزودن قوانین مجازات متناسب و حمایت کننده حقوق از دست رفته زنان، از جامعه رخت بربندد و شاهدی بر بی عدالتی وجود نداشته باشد. سازمان عفو بین الملل هم در این مورد همواره عنوان می‌کند که خشونت علیه زن طبیعی یا چاره ناپذیر نیست بلکه تظاهری است از ارزش‌ها و معیارهای تاریخی و فرهنگی جوامع مختلف.

نکته با اهمیت اینکه از آنجایی که بسیاری از دختران و زنان حاضر نیستند خشونت خانگی را به پلیس گزارش دهند، آمار خشونت خانگی دقیق و منعکس کننده واقعیات نیست؛ با این حال آمار جمع آوری شده همچنان تکان دهنده است. به عنوان نمونه، بنا به اعلام سازمان عفو بین الملل خشونت در خانواده بیش از ابتلاء به سرطان و تصادفات جاده‌ای یا عملیات‌های تروریستی در برخی کشورها، عامل مرگ یا معلولیت جسمانی زنان اروپایی در گروه سنی ۱۶ تا ۴۴ سال است.

آمار چهاربرابری کشته شدگان خشونت خانگی به نسبت عملیات‌های تروریستی در اسپانیا

دولت اسپانیا از جمله کشورهای اروپایی است که برای مقابله با خشونت خانگی سیاست‌هایی را اتخاذ کرده که براساس نظرات جمع آوری شده از زنان آسیب دیده تدوین شده است. قوانین جدید برای سازمان‌های بهزیستی و پلیس اسپانیا قدرت بیشتری در نظر گرفته تا از رفتار خشونت آمیز مرد پیش از خطرآفرینی جلوگیری کنند. این قوانین همچنین از قربانیان خشونت خانگی بیشتر پشتیبانی می‌کند تا احساس تنهایی نکنند.

اما آمارها همچنان در این کشور از عمق فاجعه خبر می‌دهد آنجا که عنوان می‌شود از سال ۲۰۰۳ در اسپانیا هزار زن در اثر خشونت خانگی توسط مردان کشته شده‌اند؛ جوان‌ترین این زنان ۱۳ و مسن‌ترین آنها ۹۱ سال سن داشتند.

به تازگی، روزنامه ال پریودیکو اسپانیا پس از کشته شدن دو زن در هفته گذشته، در گزارشی به هزار نفره شدن آمار قربانیان خشونت خانگی در اسپانیا به دست شرکای زندگی در بازه زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ اشاره کرد و نوشت: بحران این آمار زمانی بغرنج‌تر می‌شود که دریابیم تعداد مرگ و میر زنان در خشونت خانگی در ۱۶ سال گذشته چهار برابر بیش از قربانیان عملیات‌های تروریستی گروه جدایی طلب باسک موسوم به اِتا در این کشور است.

به گزارش این روزنامه، گروه تروریستی اِتا که همواره خواستار جدایی منطقه باسک از اسپانیا و فرانسه و همچنین تشکیل یک کشور جدید هستند، در مدت ۴۰ سال فعالیت تروریستی خود، نزدیک به ۸۶۴ نفر را به کام مرگ کشانده است. بر همین اساس، کشته شدن نزدیک به هزار زن در مدت ۱۶ سال در اسپانیا، رقمی ویرانگر و دهشتناک است که حمایت‌های قانونی و قضائی بیشتری می‌طلبد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: این فهرست تنها شامل زنانی است که قربانی شرکای زندگی خود شدند و زنانی که در جریان خشونت‌های خانگی دیگر افراد خانواده یا اطرافیانشان جان باختند را شامل نمی‌شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زنان خشونت خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۴۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشته شدن ۱۱ تروریست در پاکستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ۱۱ تروریست در دو عملیات جداگانه اطلاعاتی نیروهای امنیتی پاکستان در خیبرپختونخواه کشته شدند.

ارتش پاکستان روز سه شنبه اعلام کرد: نیروهای امنیتی در دره اسماعیل خان عملیاتی را علیه تروریست‌ها انجام دادند که تبادل آتش میان دو طرف به کشته شدن ۱۰ تروریست انجامید.

نیروهای امنیتی پاکستان عملیات دیگری در منطقه وزیرستان شمالی انجام دادند که در آن یک تروریست کشته شد.

بنا به اعلام ارتش پاکستان، مقادیر فراوانی تسلیحات و مهمات از تروریست های کشته شده به دست آمده است.

گفته می شود این تروریست ها در چند عملیات علیه نیروهای امنیتی و غیرنظامیان شرکت کرده بودند.

پیشتر مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی اسلام آباد پاکستان اعلام کرده بود در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۴۵ حمله تروریستی در پاکستان انجام شده. در این حملات ۲۸۱ نفر از جمله نظامیان و شهروندان عادی کشته شده اند.

کد خبر 6086780

دیگر خبرها

  • کشته شدن ۲ تروریست در حمله پهپادی در اطراف زاهدان
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • افزایش تعداد بازداشت‌شدگان مدعی فروش سئوالات کنکور سراسری
  • دستگیری یک تبعه رژیم صهیونیستی در مالزی که قصد انجام عملیات تروریستی داشت
  • تعداد قربانیان جنگ غزه از ۳۴ هزار نفر گذشت
  • وحیدی: تعداد اندکی از بانوان حجاب را رعایت نمی‌کنند
  • بیشتر قربانیان حملات اخیر اسرائیل زنان و کودکان بودند
  • کاهش نرخ بیکاری در اردستان
  • کشته شدن ۱۱ تروریست در پاکستان
  • نتانیاهو هیتلر زمان، نمی‌تواند فرار کند | ترکیه در عراق عملیات نظامی انجام می دهد؟