Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@03:18:01 GMT

معرفی کتاب

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۲۴۶۶

معرفی کتاب

«سووشون، آینه روزگار: آشنایی با جامعه‌شناسی ادبی و تحلیل جامعه‌شناختی سووشون» کتابی تحقیقی نوشته فاطمه سرمشقی است که از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. سایر محمدی خبرنگار --- سووشون، آینه روزگار   این کتاب که در چهار فصل تحت عنوان معرفی رویکرد جامعه‌شناختی، نقد جامعه‌شناختی سووشون، معرفی رویکرد فمینیسم و نقد فمینیستی سووشون تألیف و تدوین شده است در اصل رساله دوره کارشناسی ارشد فاطمه سرمشقی بوده که پس‌ از دفاع از این رساله در سال 1385 تا زمان انتشار در سال 1397 بارها بازنگری و بازنگاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمشقی نخست به معرفی نسبتاً مشروح نقد جامعه شناختی پرداخته و با طرح اجمالی مناسبات محتمل جامعه و ادبیات کوشیده است طرحی از بنیانی‌ترین مسائل این نقد به دست دهد. سپس تکوین این نقد را از نخستین تأملات پراکنده و خام تا جریان‌های جدی و گسترده سده بیستمی نشان داده است.علاوه بر این با اشاره به جریان‌های جدی و عمده از اندیشگران و فعالان برجسته این رویکرد از آن میان از سه تن به سبب اهمیت و دوران‌سازی آموزه‌هایشان با تأکید و تفصیل بیشتر سخن گفته‌ است: لوکاچ، گلدمن و باختین. سرمشقی در مورد انتخاب رمان سووشون می‌نویسد: با این چشم‌انداز به سراغ سووشون رفتیم و کوشیدیم ربط و نسبت‌های گوناگون روایت را با جامعه بسنجیم. تلقی ما از جامعه البته محدود به شیراز و دوره‌ای معین از تاریخ نبود. خواستیم نشان دهیم که سووشون در سطوح مختلف با جامعه و تاریخ ما پیوسته است و می‌توان با توجه به لایه‌های نمادین و شبکه‌ها و اشاره‌های روایت‌ تا آنجا پیش رفت که رمان را روایتی از تاریخ اجتماعی ایران از گذشته‌های دور اساطیری تا روزگار خودمان بدانیم.   --- بی‌‌بازگشت «بی‌بازگشت» رمانی از تئودور فونتانه شاعر و مهم‌ترین رمان نویس رئالیست قرن نوزدهم آلمان است که با برگردان عباس گودرزی از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد.فونتانه بیشتر عمر خود را در برلین پایتخت پرهیاهوی رایش جدید که توسط بیسمارک تأسیس شده بود، گذراند. از این منظر برخی از بهترین‌ آثار او تصویری پرداخت شده و دقیق از حال و هوای منحصراً برلینی هستند و شخصیت‌های آنها نیز از اقشار طبقات متوسط و پایین‌دست گرفته تا اشراف پروسیایی را شامل می‌شوند. در حقیقت یکی از مهم‌ترین وظایف یک رمان نویس از دید فونتانه مطالعه احوال فرد در بستر جامعه است.  رمان بی‌بازگشت بویژه جالب است از این جهت که تمرکز روایت آن بیشتر بر حال افراد است تا بر جامعه. رمان بی‌بازگشت داستان زوجی است به‌نام کریستین و هلموت. کریستین زنی محزون، اندیشمند و زیباست و سراپا وقف شوهر و دو فرزندش، در مقابل، همسرش، هلموت، سرخوش و لاقید است و به امور خانواده توجه چندانی ندارد و بعد از 23 سال زندگی مشترک، تنشی پنهان در روابط آنها رخنه کرده است. شوخی‌ها و لودگی‌های هلموت از یک سو و ابراز محبت‌ها و برنامه‌هایی که کریستین در سر دارد، هیچ کدام کاری از پیش نمی‌برد و به تلخکامی‌ها دامن زده می‌شود. 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۲۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت

به گزارش همشهری آنلاین، این نویسنده، اسطوره‌شناس، پژوهشگر و طنزپرداز زاده‌ ۱۶ فروردین ۱۳۴۰ در بم، بود که در سال‌های اخیر به تنهایی زندگی می‌کرد و بر اساس هفته‌نامه محلی بم روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دیار خود درگذشت. او دانش‌آموخته علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و از دهه شصت فعالیت روزنامه‌نگاری خود را در روزنامه اطلاعات آغاز کرد و از دهه هفتاد نیز به طور جدی‌تر وارد حوزه ادبیات داستانی و فرهنگ مردم شد.

تالیف ده‌ها عنوان کتاب با موضوعات داستانی و پژوهشی و صدها عنوان مقاله مطبوعاتی و پژوهشی حاصل یک عمر فعالیت‌های او بود. از رمان‌های معروف او می‌توان به «سوگ مغان»، «آذرستان»، «ظلمات»، «اندوهگرد»، «پریباد»، «داستان‌های غریب مردمان عادی»، «هزار و یک شب نو»، «خانه کوچک» و «عطای پهلوان» را در پرونده کاری خود دارد.

رمان «آذرستان» او در سال ۷۷ کتاب برگزیده سال از سوی وزارت ارشاد وقت و رمان طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» برنده سی سال رمان طنز ایران شد.

کد خبر 849579 منبع: ایسنا برچسب‌ها ادبیات خبر مهم کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان

دیگر خبرها

  • جامعه‌شناختی تفکرات اجتماعی
  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • طنین «آواز آن پرنده آتشین» در نمایشگاه کتاب
  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز درگذشت
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت
  • عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر
  • به نشر با ۷۸۲ عنوان در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شود