Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نینوز به نقل از ایسنا ، دکتر علیرضا رئیسی_معاون بهداشت وزارت بهداشت ،با ابراز خرسندی نسبت به نحوه همکاری بین بخشی در زمینه پیشگیری از بروز بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده، گفت: خوشبختانه پس از وقوع سیل همکاران ما در سراسر کشور بر اساس پروتکل‌های موجود بسیار مناسب عمل کردند. اقدامات صورت گرفته در دو فاز قابل تشریح است؛ مرحله اول زمان وقوع سیل بود که اوضاع حاد بود و همزمان با جاری بودن سیل حتی بسیاری از مراکز بهداشتی درمانی نیز تحت تأثیر سیل قرار گرفته بودند، اما خدمات خود لازم در کمپ‌ها و یا چادرها به مردم ارائه شد و خوشبختانه با تمام مشکلات، این مرحله به خوبی سپری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون نیز مراکز خسارت دیده، یا جایگزین شده‌اند و یا در کانکس‌ها در حال ارائه خدمت به مردم هستیم.

وی افزود: از اواخر فروردین‌ماه برنامه فاز دوم یعنی برنامه‌های پساسیل آغاز شد. برنامه‌ریزی‌هایی در ارتباط با موضوعات بهداشتی پس از فروکش کردن آب‌ها و نیز آب‌های راکد و خطراتی که با راکد ماندن آب می‌تواند سلامتی مردم را تهدید کند، داشتیم. پیشگیری از بیماری‌هایی که قابل پیش‌بینی نیز بودند مانند تجمع ناقلین بیماری، پشه‌ها و…در دستور کار ما قرار گرفت و به این ترتیب تا کنون با اقدامات مؤثری که انجام شده، هیچ بیماری اپیدمی ناشی از سیل در این مناطق گزارش نشده است.

رئیسی با تاکید بر نظارت مستقیم بر آب‌های مصرفی، کلرزنی و انجام آزمایش‌های میکروبی بر آب گفت: تیم‌های علمی به منطقه اعزام شدند و در بحث حشره شناسی، شناخت ناقلین و برنامه‌های جونده‌کش اقداماتی انجام دادند که این اقدامات همچنان هم ادامه دارد. اما مهمترین نکته نظارت بر کیفیت آب، کلر زنی و آزمایش‌های میکروبی است که باید برای سلامت آب‌ آشامیدنی انجام شود. همچنین نظارت بر توزیع آب و غذا از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت برای جلوگیری از ایجاد بیماری‌های اپیدمی در منطقه است.

وی با اشاره به مرگ تعداد زیادی از دام و طیور در مناطق سیل زده گفت: نکته بعدی که ما بیشترین مشکل را با آن داشتیم، وجود مردارها و لاشه دام و طیور در مناطق سیل زده به ویژه در استان گلستان بود. در این راستا نیز اقدامات خوبی با همکاری وزارت کشور، شهرداری و دامپزشکی انجام شد. البته در سایر مناطق سیل‌زده مانند مناطق غربی کشور نیز این برنامه‌ها اجرا شد، اما شدت تلفات دام‌ها به اندازه استان گلستان نبود. همچنان نیز نظارت بر موضوعات بهداشتی در منطقه برقرار است و تیم‌های ما مرتباً در حال رصد اوضاع هستند تا از مشکلات پیش رو پیشگیری کنند.

رئیسی در پایان با تاکید بر اینکه تا امروز هیچ مشکلی در تأمین دارو در مناطق سیل‌زده به وجود نیامده، افزود: در حال حاضر در زمینه تأمین داروهای روتین و داروهای مربوط به بیماری‌های عفونی خاص در هر منطقه مانند تب مالت، مالاریا و…هیچ مشکلی نداریم و تمام داروها و واکسن‌ها تأمین است. کپی متن خبر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۲۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت

مدیر کلینیک دیابت پژوهشگاه رویان با بیان اینکه میزان شیوع دیابت در کشور زیاد است و مسؤولان باید به این امر مهم توجه کنند، اظهار کرد: بررسی وضعیت مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی بیانگر آن است که آموزش یک حلقه مفقوده در ارتباط با دیابت به حساب می‌آید.

دکتر اعظم کوه‌کن در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جامعه نسبت به بیماری دیابت آگاهی کافی و لازم ندارد،  گفت: بسیاری از افراد جامعه نمی‌دانند که بهترین سن و زمان مناسب برای انجام تست دیابت  چه موقع است. با توجه به شیوع روزافزون دیابت و براساس دستورالعمل های جهانی، تست غربالگری قند خون از  ۴۵ سالگی به ۳۵ سالگی تقلیل یافته، به همین دلیل، افراد بالای ۳۵ سال باید نسبت به انجام تست قند خون اقدام کنند.

وی با اشاره به برگزاری پویش «سلامت غربالگری دیابت و فشار خون بالا» طی سال گذشته از سوی وزارت بهداشت، افزود: با توجه به اینکه میزان شیوع دیابت در کشور زیاد است، مسئولان باید به این امر مهم توجه کنند. نتایج حاصل از اجرای این پویش می‌تواند برای برنامه‌ریزی‌های آینده به کار گرفته شود. قدم اول برای کنترل و پیشگیری از چاقی، دیابت و فشار خون در جامعه، برنامه‌ریزی صحیح کشوری در حوزه سلامت و تغییر سبک زندگی آحاد جامعه است.

کوه‌کن ادامه داد: همچنین اطلاع‌رسانی وآگاهی‌بخشی به مخاطبان  از اهمیت و اعتبار فراوانی برخوردار است. در این خصوص افراد مستعد دیابت که شامل افراد با تغذیه نادرست، زندگی کم تحرک، خویشاوندان درجه اول مبتلا به دیابت باید نسبت به انجام تست قند خون تشویق شوند و در این زمینه باید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از طریق «رسانه‌های عمومی» و «آموزش و پرورش» در مجامع عمومی صورت گیرد و این باور که چاقی یک بیماری است و سلامتی را تهدید می‌کند، در ذهن جامعه نهادینه شود. در این راستا لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب برای پیشگیری و کنترل فراهم شود؛ به نحوی که مراکز آموزشی معتبر درباره دیابت و برای بیماران دیابتی و خانواده‌ها در تمام شهرها وجود داشته باشد.  

وی درباره ضرورت برنامه‌ریزی برای بیماران دیابتی گفت: به طور کلی می‌توان گفت اقدامات لازم جهت پیشگیری و کنترل بیماری دیابت را در ۳ بخش می‌توان متمرکز کرد؛ گام اول، آموزش همگانی و مردمی و روز آمد کردن دانش پزشکان و گام دوم، دسترسی به تجهیزات، داروها و فناوری روز حوزه دیابت و سومین قدم، اقدامات موثر است؛ منظور این است که مراکز درمانی به صورت جامع‌نگر به درمان چاقی و دیابت توجه کنند؛ یعنی فقط دارو تجویز نکنند بلکه باید با مشاوره رو در رو با افراد دیابتی و خانواده‌ها بار تحمیل بر جامعه و کشور را کاهش داد. مشاوره‌های لازم با بیماران از جمله سیاست‌های تاثیرگذار مثبت است که پذیرش بیماری برای بیماران و اطرافیان را فراهم می‌کند. اجرای این برنامه‌ها به پشتیبانی وزارت بهداشت و دولت نیاز دارد.  

این متخصص با بیان اینکه بررسی وضعیت مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی بیانگر این است که آموزش یک حلقه مفقوده در ارتباط با دیابت به حساب می‌آید، افزود: به طور مثال، برخی از افرادی که به دیابت مبتلا هستند اطلاعی درباره میزان قند ناشتا یا قند ۲ ساعته ندارند؛ مشاهده می‌شود در پاره‌ای موارد حتی افراد تحصیل‌کرده نسبت به میزان قند خون خود بی‌اطلاع هستند. برنامه‌های مربوط به دیابت باید به صورت فصلی یا ماهانه انجام شود؛ به نحوی که عموم مردم نسبت به بیماری دیابت آگاهی داشته باشند. هنگامی که مردم نسبت به دیابت آگاهی داشته باشند، دانش عمومی افزیش می‌یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد؛ زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی
  • نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می‌شود
  • نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می شود
  • عملکر درخشان دانشکده علوم پزشکی چابهار در دو سیل اخیر/ برنامه‌های مراقبتی بدون وقفه تداوم دارد