Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@04:36:46 GMT

جوانان در تکاپوی گفتمان سازی گام دوم انقلاب/ بخش اول

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۵۱۶۶

نقش و جایگاه جوانان در پیشبرد اهداف تعیین شده انقلاب بسیار حائز اهمیت است؛ در میزگرد «جوانان و گام دوم انقلاب» تلاش کردیم تا این موضوع مهم را با کمک گرفتن از اندیشه نمایندگان فعال دانشجویی از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، مقام معظم رهبری در چله شکوهمند انقلاب اسلامی با صدور نقشه راه آینده با نام «گام دوم انقلاب اسلامی» راه را برای حرکت روبه‌جلو در حوزه‌های مختلف نشان دادند که بی‌شک با توجه به آن می‌توان سیاست‌گذاری‌ها و راهبردهای مهمی را تعیین و به کار برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین نقش و جایگاه جوانان در پیشبرد اهداف تعیین شده انقلاب بسیار حائز اهمیت است. در میزگرد «جوانان و گام دوم انقلاب» که به میزبانی تشکل «جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)» برگزار شد، تلاش کردیم تا این موضوع مهم را با کمک گرفتن از اندیشه نمایندگان فعال دانشجویی این دانشگاه از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در بخش نخست این میزگرد به بررسی زوایای مختلف بیانیه گام دوم انقلاب و محورهای مهم آن از دید این جوانان دانشجو پرداخته شده است که در ذیل به‌تفصیل ذکر شده است.

ایسنا: صدور بیانیه گام دوم انقلاب چه ضرورتی در عصر کنونی داشت؟

گام دوم، چشم‌انداز انقلاب اسلامی در گذشته و آینده است


«زهرا منتظری» دبیر حوزه خواهران تشکل جامعه اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره): پیش‌ازاین در جایی چشم‌انداز واحدی از انقلاب اسلامی تعریف نشده بود و این مشخص نبودن اهداف و ابزار و امکانات موجب شد تا رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کنند. در دیدی کلی می‌توان این بیانیه را در چند بخش شامل «انقلاب و عظمت کارکرد آن»، «چشم‌انداز انقلاب اسلامی در آینده» و اینکه «چه باید بکنیم» و «به کجا باید برسیم» مورد بررسی قرار داد.

صدور بیانیه گام دوم نشان از پختگی انقلاب اسلامی دارد

امیرمحمد زارعی دبیر کل تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره): امروز ما وارد دهه پنجم انقلاب اسلامی شده‌ایم و صدور بیانیه گام دوم در چهل‌سالگی انقلاب نشان از پختگی آن دارد، در این بیانیه مطرح شده که اقشار مختلف جامعه چه وظایفی دارند و چه باید بکنند. همچنین در بند اول و دوم بیانیه به حوزه علم و پژوهش و اخلاق و معنویت اشاره شده که می‌تواند مخاطب آن دانشجویان و جوانان باشند.

ایسنا: مهم‌ترین محورهای این بیانیه راهبردی را در چه محورهایی می‌توان موردتوجه قرار داد؟

ضرورت خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب

محمدرضا رجبی دبیر کل انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره): می‌توان این بیانیه را به دو نیمه تقسیم کرد که نیمه اول نگاهی به ۴۰ سال گذشته انقلاب و نیمه دوم آن به آینده انقلاب اسلامی اشاره دارد، در این بیانیه می‌توان به نکات بسیار مهمی دست یافت که ازجمله آن توجه جدی به روشنگری و پاسخ به شبهات موجود در حوزه انقلاب است. نگاه ویژه به جوانان و تأکید بر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در راستای تحقق پیشرفت جامعه نیز از دیگر نکات مهم گام دوم انقلاب است.

انقلابی بودن و انعطاف داشتن با هم تعارضی ندارد

علیرضا زینالی مسئول هیئت محبین دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره): «انعطاف‌پذیری انقلاب» را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم دانست زیرا انقلابی بودن و انعطاف داشتن با هم تعارضی ندارد، اینکه انقلاب در عین اصولی عمل کردن توانایی تصحیح خطاهای احتمالی خویش را داشته باشد ازجمله ویژگی‌های بارز آن است. در این میان انعطاف‌پذیری را می‌توان ازجمله ویژگی‌های جوانان دانست زیرا آن‌ها در عین تصمیم‌گیری مبتنی بر اصول در برخی موارد می‌توانند اشتباهات خود را اصلاح کنند.

جوانان از مهم‌ترین ارکان پیش برنده انقلاب اسلامی

«امیرحسین عسگری‌فرد» دبیر سیاسی تشکل جامعه اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره): مهم‌ترین قسمت‌های بیانیه گام دوم از دیدگاه من توجه به جایگاه «امید» و «جوان‌گرایی» در انقلاب اسلامی است، وقتی حرف از امید است منظور امید عملی است نه فقط در حرف. همین‌طور در طول ۴۰ سال گذشته از عمر انقلاب، جوانان از مهم‌ترین ارکان پیش برنده انقلاب اسلامی بوده‌اند؛ امروز گفتمان انقلاب اسلامی جلوبرنده آن است و توانسته ایدئولوژی و تفکر و اصول خود را در جهان مطرح کرده و جایگاه خود را به دست آورد.

امیرالمؤمنین علی (ع) هر زمان که ناامید از مردم می‌شدند سخنانشان با شتاب‌تر و خطاب به جوانان می‌شد، اینک نیز گویی رهبر معظم انقلاب از برخی از مسئولان ناامید شده‌اند و امیدشان به جوانان انقلابی است.

به اوج رسیدن مشارکت بانوان ایرانی در طول عمر انقلاب اسلامی

زهرا منتظری: توجه به مشارکت‌های مردمی در طول ۴۰ سال ابتدای انقلاب اسلامی از ابعاد مهم در بیانیه است که توجه به آن حائز اهمیت است، به اوج رساندن مشارکت‌های مردمی را می‌توان از برکات انقلاب اسلامی دانست که در عرصه‌های مختلف ازجمله افزایش کمک‌رسانی‌ها، حضور پرشور در میادین مختلف، حضور در انتخابات و افزایش آگاهی جلوه‌گری می‌کند. در این میان انقلاب اسلامی به بانوان در تراز انقلاب به‌طور بسیار زیادی فضا و قدرت مشارکت در عرصه‌های مختلف داده است و امروز شاهد حضور و به اوج رسیدن مشارکت بانوان ایرانی در طول عمر انقلاب هستیم.

ایسنا: انتشار بیانیه گام دوم انقلاب در این برهه از تاریخ که دشمن در تلاش برای القای نا امیدی در جامعه از آینده انقلاب بود بی‌شک اقدامی بسیار هوشمندانه از سوی رهبر معظم انقلاب است. نظر شما چیست؟
 

جوانان پیشگام شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن باشند

«مریم کامکار» دبیر آموزشی تشکل جامعه اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره): آنچه در متن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بسیار بارز است و می‌توان آن را به‌وضوح مشاهده کرد امید رهبر انقلاب به آینده است، این در حالی است که دشمن به دنبال ناامید کردن مردم از ادامه انقلاب است و در این راه بسیار تلاش می‌کند. لذا جوانان باید پیشگام شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن باشند و بدانند این مطالبه جدی رهبر انقلاب از جوانان است.

اندر حکایت جنگ جهانی چهارم!

امیرحسین عسگری‌فرد: دشمن به‌صورت برنامه محور در حال فعالیت بوده و هجمه‌های آن علیه انقلاب شدت بسیاری گرفته است. دشمن توطئه‌های خود را در دشمنی با ایران می‌چیند، آن‌ها به‌ویژه آمریکایی‌ها در برنامه جنگ جهانی چهارم ایران را محور شرارت دانسته‌اند و با این شعار به دنبال براندازی انقلاب اسلامی هستند؛ بااین‌حال به اقرار مسئولان آمریکایی سال‌ها طرح و دکترین مختلف آن‌ها را برای نابودی انقلاب اسلامی بی‌نتیجه مانده است زیرا رهبر انقلاب با یک جهان‌بینی بسیار مهم تمام این برنامه‌ها را نابود می‌کنند.

ایسنا: یکی از مهم‌ترین وجوه مورد تأکید در این بیانیه توجه تشکیل تمدن اسلامی و گام برداشتن به این سمت است. نظر شما در این خصوص چیست؟

امروز جنگ بر سر قدرت اقناع‌هاست

محمدرضا رجبی: امروز جنگ بر سر قدرت اقناع‌هاست، آمریکا نمی‌تواند مردم خود و دیگر کشورها را بر مبانی خود قانع کند و همین موجب تزلزل آن‌ها می‌شود ولی نظام جمهوری اسلامی توانسته علی‌رغم نوپایی و فعالیت ۴۰ ساله اصول و مبانی قوی خود را هر روز پررنگ‌تر از قبل در جامعه خود و دیگر جوامع معرفی و عرضه کند و با شور انقلابی و هیجان مثبت به جلو حرکت کرده و همین باعث پیشبرد انقلاب اسلامی به سمت جلو می‌شود.

صحبت‌هایی که از رهبر انقلاب به‌عنوان دیده‌بان انقلاب می‌شنویم نشان از زوال دشمنان دارد و اگر می‌بینیم که مقام معظم رهبری می‌فرمایند که آمریکا در حال کشیدن نفس‌های آخر خود است دلیل آن وجود مشکلات بسیاری در نوع حاکمیت آن است که باعث شده ضمن عدم وجود قدرت نرم و پویایی و نشاط لازم در سیاست‌های آن‌ها، قدرت سابق را هم نداشته باشند.

بیشتر تحصیلکردگان در غرب، مروج سبک زندگی غربی هستند

زهرا منتظری: دلیل ترویج تمدن غرب در کشور را می‌توان وجود افرادی دانست که افکار دریافت شده در دنیای غرب را در جامعه القا می‌کنند، آن‌ها بیشتر تحصیل‌کرده‌های غربی هستند و تلاش می‌کنند افکار آن را در جامعه منتشر کنند. اگر ما به دنبال رسیدن به تمدن اسلامی و مقابله با تمدن غرب هستیم باید همت کرده و بدانیم تلاشی که الان می‌کنیم کافی نیست، باید سرعت حرکتمان بیشتر شود تا به سبب آن تمدن اسلامی در آینده ایجاد شود.

مطالبه جدی رهبر انقلاب از جوانان حرکت در مسیر تمدن اسلامی است

امیرمحمد زارعی: امروز مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب توجه جوانان برای رسیدن به تمدن اسلامی و تلاش در این عرصه است تا بدین واسطه بتوانیم تمدن غرب را کنار بگذاریم و تمدنی باعظمت را ایجاد کنیم.
 

وجود رهبری تمدن محور از دلایل توفیق انقلاب اسلامی است


امیرحسین عسگری‌فرد: انقلاب اسلامی زمانی که در ۴۰ سال قبل فعالیت خود را شروع کرد با انواع و اقسام توطئه‌ها ازجمله تحمیل جنگ، ترور و آشوب‌های داخلی، تحریم و تهدید روبرو شد اما توانست حرکت روبه‌جلوی خود را ادامه دهد، یکی از دلایل مهم آن را می‌توان وجود رهبری واحد با دیدی مافوق دیدها و بسیار تمدن محور دانست.

برخی از مسئولان و مردم با گران شدن یک کالای کوچک بلافاصله از زمین خوردن انقلاب سخن می‌گویند که این نگاه آن‌ها تکنسینی و جزئی است، آن‌ها ضمن نداشتن شناخت از حیله و مکر دشمن، برای پیشبرد اهداف انقلاب و رشد و پیشرفت داخل کشور برنامه‌ای ندارند، همچنین آن‌ها نمی‌دانند تمدن ایرانی- اسلامی می‌خواهد به کجا برود ازاین‌رو به این موضوع مهم و اساسی بی‌توجه هستند اما رهبر انقلاب دید ایدئولوژیکی داشته و تأکیددارند انقلاب اسلامی برای رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی باید به چه مؤلفه‌هایی توجه کند تا بتواند حرکتی روبه‌جلو داشته باشد.

ایسنا: چرا جوانان یکی از مهم‌ترین پایه‌های تشکیل‌دهنده بیانیه گام دوم هستند؟
 

امید و نگاه رهبر انقلاب به جوانان است


علیرضا زینالی: توجه به جوانان از ویژگی‌های بارز بیانیه گام دوم است، به‌عنوان یک جوان از یک سو به خود مباهات می‌کنم که موردتوجه و تأکید رهبر خود هستم و از سوی دیگر از خود دلگیر هستم که چرا در مقابل این‌همه توجه معظم‌له نتوانسته‌ایم کار بزرگی انجام دهم تا رضایت خاطر ایشان بیش از همیشه جلب شود.

وقتی نیت بر اساس چیزی شکل بگیرد فعالیت مبتنی بر آن نیز آسان و ساده‌تر می‌شود به همین دلیل نگاه مقام معظم رهبری به سمت جوانان است زیرا در روحیه آن‌ها فطرت و عقلانیت به‌صورت اصیل‌تری قابل مشاهده است و آن‌ها در عمل بهتر وارد می‌شوند و عملشان مبتنی بر نیات و مبانی و ارزش‌هاست. این نوع نگاه رهبری به جوانان بسیار حائز اهمیت است و استفاده از کلیدواژه «دولت جوان» با توجه به شرایط کشور نشان از عمق اثرگذاری و کارآمدی آن‌ها دارد.
 

حرکتی معقول و منضبط و منضبط فراموش نشود


زهرا منتظری: یکی از پایه‌های تحقق آرمان‌ها توجه به جوان‌گرایی است، در یکی از بندهای بیانیه گام دوم بر ضرورت به‌کارگیری جوانان متعهد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی اشاره شده است و حال باید دید چرا رهبر معظم انقلاب تعابیر و واژگانی چون «متعهد» و «زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی» را برای جوانان به کار برده‌اند؟ ایشان راهکار اینکه چگونه باید جوانان در این وادی ورود پیدا کنند را در تعبیر «در حرکتی معقول، منضبط و منضبط به‌دور از غوغاسالاری و بلبشو و غوغاگری» بیان می‌کنند. راهکار رسیدن به آن در چهار عرصه شامل «شناخت راه‌های موجود»، «داشتن جهت‌دهی لازم»، «تعیین راهکارهای آن» و «امید به موفقیت» می‌شود، لذا شناخت راه درست و حرکت در آن مسیر بسیار مهم و حیاتی است.
 

چرا مسئولان به جوانان انقلابی میدان نمی‌دهند؟


امیرحسین عسگری فرد: تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه امام سال گذشته پیگیر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مسئولیت‌های مختلف بود، این خواسته به‌ویژه در محیط دانشگاه‌ها مورد تأکید جدی است و نیاز است بدنه انقلابی در بین جامعه دانشگاهی و اساتید بیشتر شود زیرا امروز می‌بینیم اساتیدی را که با بیش از ۷۰ سال سن در حال تدریس در دانشگاه هستند، حال سوال اینجاست چرا سیستم دانشگاه وقتی جوان مؤمن و متخصص و تحصیل‌کرده و انقلابی در دانشگاه وجود دارد از آن‌ها استفاده نمی‌کند؟ از سوی دیگر در داخل دانشگاه‌ها علم مطلوب انقلاب همراه با امیدآفرینی است اما تا زمانی که در دانشگاه‌ها برخی از اساتید امیدی به دانشجوی جوان نمی‌دهند و همواره در سخنان و اندیشه‌های مطرح‌شده خود بر ضدیت با آن تلاش می‌کنند چگونه می‌توان دانشجویی امیدوار به آینده انقلاب داشت؟ ازاین‌رو باید اساتید مؤمن انقلابی و جوان وارد ساختار دانشگاه شوند.
 

جوانان خود را برای ورود به گام دوم انقلاب آماده کنند


محمدرضا رجبی: گویی بیشتر توجه مقام معظم رهبری به جوانان است و استفاده از تعابیری چون «آتش به اختیار» و «افسر جنگ نرم» برای جوانان نشان از امید داشتن ایشان به جوانان دارد لذا جوانان باید خود را برای ورود در این عرصه مهم از انقلاب در گام دوم آماده کنند. توجه دانشجویان انقلابی باید در راستای پیشبرد بیانات رهبر انقلاب و آرمان‌های انقلاب در کف جامعه باشد زیرا حکومت اسلامی باید به دست جوانان روزبه‌روز پیشرفت و عظمت و مجد خود را نشان دهد.
 

«جوانی» نزدیک‌ترین حالت انسان به فطرت و عقلانیت است


علیرضا زینالی: اگر به مبانی انقلاب توجه کنیم می‌بینیم مبانی و اصول آن بر پایه‌هایی استوار هستند که عقل و فطرت به‌صورت هم‌زمان آن‌ها را تأیید می‌کند، برای مثال هیچ زمان تعقل و فطرت متعرض به آزادی و جمهوریت نمی‌شود. در موازین دینی ما هم توجه به جوانان به‌وفور دیده و مورد تأکید است. «جوانی» نزدیک‌ترین حالت انسان به فطرت و عقلانیت است زیرا زنگار اتفاقات مختلف بر آن نفوذ چندانی نداشته تا آن‌ها از فطرت خود دور شوند. در نگاه کلی می‌توان مجموعه جوان را بااستعدادهای بسیار دید که پذیرای آن فطرت‌هاست.

ایسنا: اقدامات انجام شده برای عملیاتی کردن این بیانیه مهم و اساسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 

بسیاری هنوز بیانیه گام دوم را مطالعه نکرده‌اند!


زهرا منتظری: یکی از نقاط ضعف موجود در خصوص عملیاتی کردن بیانیه گام دوم این است که ما فقط آن را مطالعه می‌کنیم و عملی در آن نیست، البته با گذشت بیش از چهار ماه هنوز بسیاری حتی مفاد این بیانیه را نخوانده‌اند! این ناشی از ضعف سرعت جوانان و دانشجویان در مطالعه و تصمیم‌گیری است، باید به این پروسه سرعت داده شود و در مرحله بعد تبیین و تعیین مواضع انجام و به سمت عملیاتی کردن آن حرکت کرد.
 

نیازمند گفتمان سازی در خصوص گام دوم انقلاب هستیم


امیرمحمد زارعی: احساس می‌شود بسیاری از مسئولان حتی متن این بیانیه را مطالعه هم نکرده‌اند و در جریان مفاد و جزئیات آن نیستند، باید تأکید کرد عدم مطالعه آن از نقاط ضعف جدی است که موجب شود تا گفتمان سازی لازم در خصوص راهبردهای آینده ایجاد نشود.
 

نیازمند «احمدی روشن» ها هستیم


مریم کامکار: تأثیر دانشجو در آینده انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن اسلامی بسیار پررنگ و بااهمیت است، بااین‌حال کم‌کاری از سوی دانشجویان انقلابی موجب شده تا هنوز راه زیادی تا رسیدن به این قله باارزش داشته باشیم؛ ما نتوانسته‌ایم آن‌گونه که باید «مصطفی احمدی روشن» های انقلاب را در دانشگاه تربیت و در مسیر پیشرفت‌های علمی و انقلابی گام برداریم؛ البته این کم‌کاری از سوی اساتید و مسئولان و سیاست‌گذاران هم دیده می‌شود.

گزارش از رقیه ملاحسنی خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گام دوم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۵۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوی آماده سازی تیم ملی هاکی امید جوانان در یاسوج

 سرپرست تیم ملی هاکی گفت: در این اردوی ۵ روزه ۷۵ هاکی کار منتخب حضور دارند.

شعبانی گفت: در پایان این اردو ترکیب تیم ملی هاکی امید جوانان برای شرکت در مسابقات جهانی مشخص خواهد شد.

وی گفت: اولین بازی تیم ملی در این مسابقات اواخر همین ماه در کشور مغرب برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • گفتمان انقلاب اسلامی روز به روز در حال گسترش است
  • اساتید نقش مهمی در جهاد تبیین دارند
  • گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا فراگیر شده است
  • ضرورت گفتمان سازی و تبیین راهبرد جامع برای تحقق شعار سال
  • اعلام فهرست انتخاباتی جمعیت جوانان انقلاب اسلامی برای تهران + اسامی
  • اردوی آماده سازی تیم ملی هاکی امید جوانان در یاسوج
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • استادان برتر دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تجلیل شدند
  • چشم، دیگر سریال حشاشین نمی بینیم!/ «چه تکاپوی رقت انگیزی»
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی