Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:17:30 GMT

بیابانزایی، کابوسی غم انگیز

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۷۶۷۱

بیابانزایی، کابوسی غم انگیز

بیست و هفتم خرداد برابر با ۱۷ ژوئن بر اساس مصوبه کنوانسیون جهانی مقابله با بیابانزایی سازمان ملل متحد روز جهانی بیابان زدایی، نامگذاری شده تا فرصت و تلنگری برای توجه به فریاد زمین، فریاد تشنگی و نابودی باشد.

بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، حدود ۱.۲ میلیارد هکتار اراضی طبیعی در جهان در خطر بیابانزایی قرار دارند و بیابانزایی مختص کشور ایران نیست و در کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار ۱۸ استان و ۹۸ شهرستان کشور درگیر بیابان است که استان سمنان را نیز شامل می‌شود.

بیابانزایی و خطر ریزگردها پدیده‌ای است که در سال‌های اخیر، صاحبنظران علوم زمین شناسی از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می‌کنند، حادثه‌ای تدریجی که بی توجهی به آن خسارت‌های جبران ناپذیری را در سطوح مختلف به همراه دارد اما با این اوصاف روند این پدیده قابل کنترل و پیشگیری است.

در سال‌های اخیر به دلیل برخورد نادرست با طبیعت دیگر چیزی از منابع طبیعی باقی نمانده است و بخشی نگری و سیاسی کردن مسائل کارشناسی از عوامل اصلی بیابانزایی و چالش امروز منابع طبیعی و محیط زیست است و راهکار مقابله با این چالش داشتن نگاه فرابخشی، همکاری و هماهنگی بین بخشی و پرهیز از سلیقه‌ای عمل کردن است.

بیابانزایی و ریزگرد می‌تواند در اثر پدیده‌های طبیعی زمین شناسی یا فعالیت‌های انسانی ایجاد شود، اما کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی در اثر برداشت بی رویه از این منابع، مهمترین دلیل تشدید این پدیده در ایران است.

در سال‌های گذشته تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های پیاپی و بلندمدت، نبود مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف و از دست رفتن حجم قابل توجهی از منابع آبی وحذف حقابه های زیست محطیی موجب شده تا بیابانزایی تشدید شود.

در مناطق بیابانی پوشش گیاهی ضعیف است و جزو مراتع درجه چهار محسوب می‌شود و اکنون به دلیل استفاده بیش از ظرفیت از این مرتع‌ها، این مناطق به ورطه نابودی رسیده‌اند و این در حالی است که همین پوشش گیاهی ضعیف با حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از افزایش کانون فرسایش بادی و افزایش گرد و غبار، نقش مؤثر در جلوگیری از بیابانزایی دارد.

خشک شدن کویر، پیشروی کویر، افزایش کانون‌های فرسایش بادی، احتمال تغییر جهت وزش باد از جمله نشانه های تشدید بیابانزایی است چرا که در حالت طبیعی در کویر به دلیل بالابودن سطح رطوبت به هیچ عنوان نباید کانون‌های فرسایش بادی وجود داشته باشد ولی اکنون در نواحی کویری استان این‌طور نیست و کانون‌های فرسایش بادی به شدت در حال افزایش است.

تخصیص دادن بخشی از آب و حتی بخشی از فاضلاب‌ها برای ورود به بیابان یک ضرورت برای جلوگیری از حرکت و مانع تولید گرد و غبار، حفظ پوشش گیاهی و اقدامی به منظور بیابانزدایی است و باید این فرهنگ اشتباه اصلاح شود که آب با ورود به کویر هدر نمی‌رود.

سرانه بیابان در مقیاس جهانی ۰.۲۲ هکتار است و این در حالیست که سرانه بیابان در کشور بیش از مقیاس جهانی و در حدود نیم هکتار است و بیش از ۲۰ درصد برابر با ۳۲ میلیون هکتار از مساحت کشور را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهد و و از این میزان ۲۰ میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی و ۶ میلیون هکتار از اراضی در معرض فرسایش بادی در کانون بحرانی فرسایش بادی قرار دارند و در استان سمنان نیز براساس مطالعات انجام شده ۲۲ منطقه کانون بحرانی فرسایش بادی وجود دارد.

آنچه مسلم است با گستره زیاد عرصه‌های منابع طبیعی کشور، سازمان های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی به تنهایی نمی‌توانند با پدیده گرد و غبار و ریزگردها مقابله کنند و برای کنترل بیانزایی باید تمام بخش‌ها کمک کرده و مردم نیز با مشارکت و توجه به اخطارها و آموزش‌ها در بیانزدایی نقش آفرینی کنند.

مهمترین و اساسی‌ترین راهکار برای مقابله با پدیده شوم و تدریجی بیابانزایی فرهنگ سازی، کشاورزی درست به دلیل تأمین امنیت غذایی، کشت متناسب با منطقه، مدیریت منابع آبی، مشخص بودن سهم آب کویر، حفظ پوشش گیاهی و در نظرگرفتن اشد مجازات برای تخریب کنندگان محیط زیست مانند زمین خواران و قاچاقچیان چوب تاغ است و این راهبرد برای اجرا نیازمند ضمانت اجرایی و توجه مسئولان مربوطه است.

- خبرنگار ایرنا در سمنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۷۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: با ورود ماموران امنیت اقتصادی و یگان حفاظت منابع طبیعی قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه دستگیر شدند. - اخبار استانها -

سرهنگ مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مازندران، گفت: جنوب منطقه جنگلی لفور در حوزه استحفاظی منطقه سوادکوه است و گردشگرانی که در منطقه عبور و مرور داشتند به سامانه 1504 گزارش‌ی مبنی بر قطع درختان جنگلی دادند که بلافاصله تیم عملیاتی یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی با ورود پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان مازندران به محل اعزام شدند.

وی افزود: با بررسی‌های انجام شده دو نفر از قاچاقچیان منطقه که سازمان‌یافته اقدام به قطع درختان هیرکانی می‌کردند در حال قطع درخت دستگیر شدند و برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل شد.

ذکریایی گفت: مردم هرگونه تخریب، قطع درخت، بارگیری چوب آلات جنگلی را به سامانه 1504 اطلاع رسانی کنند.

وی گفت: این افراد تحت بازجویی قرار گرفته‌اند و تحقیقات روی پرونده در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری اکیپ‌های مختلف نامحسوس را تدارک دیدیم و مأموران در قالب‌های مختلف قاچاقچیان را شناسایی می‌کنند تصریح کرد: جنگل فسیل زنده است و قطع هر درخت قطع تنفس و اکسیژن‌رسانی محسوب می‌شود. این درختان از عصر یخبندان باقی ماندند و آب و خاک را تثبیت می‌کنند. جنگل‌های هیرکانی نقش موثری بر طبیعت مازندران دارند و اکنون وظیفه ماست که میراث ماندگار جنگل را حفظ کنیم و به نسل‌های آینده تحویل دهیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در ادامه اظهار کرد: حفاظت از جنگل‌ها به حمایت و مشارکت همه دستگاه‌ها نیاز دارد و در مبارزه با قاچاقچیان جنگل‌های لفور سوادکوه گردشگران موضوع را اطلاع دادند و ما در قالب گردشگر توانستیم قاچاقچیان را دستگیر کنیم و تحویل مراجع قضایی بدهیم.

وی درباره حملات سریالی به ماموران منابع طبیعی از سوی قاچاقچیان در ماه‌های اخیر اظهار داشت: گرانی چوب و افزایش تقاضا باعث شده وقتی چوب جنگلی راش، توسکا و چوب ممرز وجود ندارد و در صنایع مبل سازی مورد نیاز است، برخی سودجویان با مالخرها اقدام به قطع درختان کنند. این حرکات از چشم ماموران مخفی نمی‌ماند و با ورود دستگاه قضائی در این زمینه ورود پیدا می‌کنیم.

ذکریایی گفت: تعرض به مأموران به دلیل کشفیات ماه‌های اخیر بوده است. بیشترین پلمب را در مقایسه با سال‌های قبل داشتیم و تیم‌های سازمان یافته منهدم شدند و فضا برای سودجویان تنگ شده است. این افراد گمان کردند با حمله به منازل مأموران منابع طبیعی، آن‌ها دلسرد می‌شوند در حالیکه انگیزه مبارزه بیشتر می‌شود و شاهد هستیم که مأموران منابع طبیعی با کمترین حقوق، در حال  دفاع از عرصه‌ها هستند که باید از این نیروها حفاظت شود.

وی به سودجویانی که از راه فروش چوب قاچاق امرار معاش می‌کنند هشدار داد که قطعا با این قبیل افراد برخورد قاطع می‌شود و ماموران یگان حفاظت، اموال را به بیت‌المال بر می‌گردانند.

این مسئول به جنگل‌نشینان، مسافران و گردشگران جنگلی توصیه کرد هرگونه قطع و حمل چوب‌آلات و قاچاق چوب را به شماره 1504 اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل