Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@17:43:19 GMT

گزارشی مبنی بر قاچاق خاک در استان کرمان نداشته‌ایم

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۰۰۹۳

گزارشی مبنی بر قاچاق خاک در استان کرمان نداشته‌ایم

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان ب شاکری با اعلام خبر ابلاغ «قانون حفاظت از خاک» از سوی رییس جمهور و اجرای آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر قاچاق خاک در استان کرمان نداشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، مرجان شاکری عصر امروز 26 خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به موضوع محیط بانان کرمانی اشاره و گفت: حادثه فوت دو شکارچی در درگیری با محیط بانان کرمانی بسیار دردناک و باعث تاسف بود اما باید عنوان کرد این اتفاق تنها یک حادثه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: دادستانی تاکنون 20 استعلام از نقاط مختلف برای این پرونده گرفته است و تا این لحظه تخلف این افراد احراز نشده اما در صورت احراز تخلف، محیط زیست نیز در کنار دستگاه قضا بوده و با متخلفین برخورد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، ۱۱ خرداد سال‌جاری دو نفر متهم به شکار غیرمجاز طی تعقیب و گریز با محیط‌بانان پارک ملی خَبْر استان کرمان بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند. در حین تعقیب و گریز موتورسیکلت (شکارچیان) در حال فرار، تعادل خود را از دست داد و واژگون شد. محیط‌بانان بلافاصله با نیروهای امدادی تماس گرفتند اما به‌دلیل صدمات وارده هر دو شکارچی متأسفانه فوت کردند. به دنبال شکایت خانواده شکارچیان فوت‌شده، سه محیط‌بان و یک همیار محیط زیست متهم به قتل عمد شده و از آن روز در بازداشت به سر می‌بردند که امروز بنا به اظهارات فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آزاد شدند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در ادامه این نشست خبری توسعه پایدار را یکی از دغدغه های سازمان محیط زیست دانست و در ادامه به طرح آمایش سرزمین استان اشاره و بیان کرد: سند راهبردی طرح آمایش سرزمینی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصویب شده که اگر براساس آن پیش برویم دیگر توسعه نامتوازن را در سطح استان کرمان نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه توسعه باید با پایداری انجام شود، تصریح کرد: باید به این موضوع اشاره کرد که مرکز استان کرمان نسبت به مراکز سایر استان‌های کشور دارای آلودگی‌های زیست محیطی کمتری است که این موضوع نشان دهنده ایستادگی و پایداری محیط زیست استان کرمان است.

شاکری با در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت انتقال آب از سد صفارود و بحث های زیست محیطی این پروژه و آثار مخرب آن بر جازموریان با بیان این مطلب که سد صفارود مجوز زیست محیطی نداشته است، عنوان کرد: سد صفارود بر جازموریان تاثیرگذار نیست و تنها این سد برای کنترل سیلاب‌های آن منطقه احداث شده و همچنین پیش‌بینی شده بخشی از تامین آب شرب شهر کرمان از طریق این سد باشد و ما با مجوز آن در صورت دریافت موافقت‌های محیط زیست، موافقت خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سوالات مطرح شده درباره میزان آلایندگی های کارخانجات استان کرمان گفت: میزان آلودگی‌های کارخانه فولاد بردسیر نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است زیرا این کارخانه فیلترهایی بکار برده که میزان آلودگی آن را کاهش داده است.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: کارخانه مس سرچشمه نیز سال‌ها آلودگی‌هایی را به همراه داشته که تاحدودی بخشی از این آلودگی ها رفع شده است اما در همین راستا سازمان محیط زیست مصوبه ای به هیات دولت تقدیم کرده که در آن مصوب گردید ظرف مدت 2 سال آلودگی این نوع کارخانجات باید رفع شود که در همین راستا نیز محیط زیست محکم در برابر همه واحدهای آلاینده ایستاده است.

وی حفظ تنوع زیستی را یکی از رسالت‌های محیط زیست دانست و عنوان کرد: استان کرمان دومین استان در سطح کشور از نظر مناطق تحت مدیریت محیط زیست بوده و به شدت از سوی این سازمان بر حفظ آب و خاک در این مناطق تاکید داریم.

شاکری با اعلام خبر ابلاغ «قانون حفاظت از خاک» از سوی رییس جمهور و اجرای آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر قاچاق خاک در استان کرمان نداشته‌ایم.

وی درباره گزارشاتی مبنی بر برداشت غیرمجاز آهک از منطقه کوه هزار نیز گفت: گزارشاتی مبنی بر اینکه از کوه هزار برداشت آهک توسط شرکت در حال کار در این منطقه صورت می گیرد، دریافت کردیم، اگر بررسی کرده و دریابیم که این شرکت مجوز چنین برداشتی را نداشته باشد، کار آنها را تعطیل خواهیم کرد در حال بررسی مجوز اکتشاف آنها هستیم، اما فعالیت معدنی در کوه هزار ممنوعیتی وجود ندارد اما نباید باعث تخریب زیست محیطی شود.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان به منطقه حفاظت شده کویر لوت نیز اشاره کرد و افزود: 51 گونه اندمیک در منطقه کویر لوت داریم و در سال گذشته در کویر لوت یک گونه حشره کشف شد که می‌تواند باعث جذب گردشگر شود.همچنین مقرر شد که میراث فرهنگی مکان مشخصی برای آفرود سوران در این منطقه نیز اعلام کند.

وی در ادامه در طرح پرسشی در باره وضعیت تالاب جازموریان و با بیان این مطلب که برای حفاظت تالاب جازموریان برنامه مدون 5 ساله ای تدوین شده است، در ادامه از مشکلات تالاب‌ها سخن به میان آورد و عنوان کرد: مشکلات تالاب‌ها یک شبه ایجاد نشده بلکه در طی سالیان زیاد به مرور بوجود آمده است و قطعا نیز نباید انتظار داشت که یک شبه این موضوع حل شود.

شاکری در پایان از کاهش قاچاق پرندگان در کشور خبر داد و اظهار کرد: این کاهش نخست به دلیل برخورد قاطع محیط زیست با این موضوع و دیگر اینکه در کشورهایی که از ایران پرنده‌ها به آنها قاچاق می‌شد اکنون در کشور خودشان به پرورش گونه‌های مورد علاقه شهروندان خود کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قاچاق خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۰۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر

به گزارش خبرآنلاین،در پی ممانعت محیط بانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده، قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند.

ایسنا در خبری نوشت: سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: برابر بررسی به عمل آمده از عطاالله کاویان -مدیر کل محیط زیست استان مازندران- و محمود تقی‌پور - مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله - روز سه شنبه هفته گذشته اداره میراث فرهنگی با مصالح ساختمانی بدون انجام هماهنگی، قصد ورود به منطقه حفاظت شده میانکاله را داشته است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه دولتی برای انجام هر گونه فعالیت عمرانی در منطقه حفاظت شده باید مجوز داشته باشد، ادامه داد: یک اثر باستانی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن بر عهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود؛ محیط بان نیز وظیفه کنترل مجوز را دارند.

محبت‌خانی اضافه کرد: مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، بنابراین محیطبانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند و با احترام از آنان خواستند که پس از اخذ مجوز نسبت به ورود مصالح به منطقه اقدام کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: فرماندار بندر ترکمن و چند نفر از دریابانی فراجا نیز مراجعه کرده و گفته‌اند با توجه به اینکه میراث فرهنگی دستور قضایی دارد، اجازه ورود آن‌ها داده شود ولی محیط بانان از ورود کارکنان میراث فرهنگی ممانعت کردند چون باید مجوز لازم به آنان ارائه می‌شد.

وی با تکذیب وقوع درگیری بین محیط بانان و کارکنان میراث فرهنگی گفت: بحث جزئی بین طرفین به وجود آمده بود اما درگیری رخ نداده بود. در نهایت آقای تقی‌پور مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله برای بررسی بیشتر موضوع به پاسگاه دریابانی محل می‌روند. از آقای تقی‌پور سوال کردم و گفت نیم ساعت در پاسگاه بودیم، هیچ اتفاق خاصی نیفتاد و در حد صحبت موضوع حل و فصل و قرار شد مجوز لازم از محیط زیست استان گرفته و سپس وارد منطقه شوند چون محیط بانان مجری هستند و مجوزدهنده نیستند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بحث شفاهی بوده و بازداشت و درگیری رخ نداده است.

وی در ادامه با اشاره به همکاری بخش‌های مختلف فراجا با یگان حفاظت محیط زیست گفت: به همه استان‌ها سرکشی می‌کنیم و با محیط بانان ارتباط داریم و در همه استان‌ها این هم افزایی و همکاری وجود دارد. سال گذشته حدود ۲۳ درصد کشفیات با همکاری پلیس پیشگیری، پلیس آگاهی، دریابانی و مرزبانی اطلاعات انجام شد و آنها نقش موثری در کشف سلاح‌های غیر مجاز و قاچاق حیات وحش مانند پرندگان شکاری داشتند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899720

دیگر خبرها

  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم