Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@12:06:23 GMT

روسیه قصد تقویت حضور نظامی در دریای عمان را ندارد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۹۷۴۶

روسیه قصد تقویت حضور نظامی در دریای عمان را ندارد

رئیس کمیته امور دفاعی دومای روسیه از عدم لزوم تقویت امنیت کشتی‌های روسی در حال تردد از تنگه هرمز خبر داد. ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر شامانوف" رئیس کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه در گفت‌وگو با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، اعلام کرد که این کشور قصد ندارد حضور نظامی خود در منطقه دریای عمان را پس از حادثه اخیر حمله به کشتی‌های نفت‌کش، افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، هیچ خطری کشتی‌های روسی در حال تردد در دریای عمان را تهدید نمی‌کند و به همین دلیل، نیازی به تقویت اقدامات امنیتی وجود ندارد.

این در حالی است که آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی با ادعای وجود تهدیدات از جانب ایران برای کشتی‌های خود اعلام کرده‌اند، توان نظامی در دریای عمان را افزایش خواهند داد. البته به عقیده کارشناسان، سایر کشورها، از جمله کشورهای اروپایی، به این اقدامات تحریک آمیز ضدایرانی نپیوسته‌ و بعید است که روابط خود با تهران را به خاطر حادثه مشکوک رخ داده در این منطقه تیره کنند.

رئیس کمیته امور دفاعی دوما در توضیح مواضع روسیه در قبال پیروی از آمریکا و برخی متحدانش در تقویت امنیت کشتی‌های خود در دریای عمان، توضیح داد: «هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نیروهای مضاعفی برای حفاظت از کشتی‌های روسی در حال عبور از تنگه هرمز، به منطقه اعزام کنیم. این تنگه دارای اهمیت راهبردی بسیاری زیادی برای بازار جهانی نفت است و حدود 40 درصد از صادرات نفت جهان از این منطقه انجام می‌گیرد. البته با توجه به وجود کانال‌های دیگر انتقال نفت،  اهمیت تنگه هرمز برای صادرات نفت روسیه چندان زیاد نیست. به همین دلیل حضور کشتی‌های نظامی روسی برای تقویت امنیت کشتی‌های در حال تردد از این منطقه لازم نیست.»

به نوشته این روزنامه، روسیه و چین از مواضع ضدایرانی آمریکا در قبال حادثه حمله به دو کشتی نفت‌کش در دریای عمان حمایت نکرده‌اند و این مسئله در جریان نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در بیشکک و مذاکرات رهبران روسیه و چین با "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران، کاملاً مشخص بود.

آلمان و فرانسه از مواضع ضدایرانی آمریکا درباره حادثه دریای عمان حمایت نکردند

برخلاف انگلیس، دیگر کشورهای اروپایی شرکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، یعنی آلمان و فرانسه، تصمیم گرفتند تا در متهم کردن ایران به دست داشتن در این حادثه نپیوسته و یادآور شده‌اند که هیچ دلیلی و مدرکی برای اثبات چنین ادعایی بدست نیامده است.   

به عقیده "ولادیمیر فیتین" رئیس موسسه خاورمیانه در آکادمی علوم روسیه، عدم حمایت برلین و پاریس از مواضع واشنگتن، گویای آن است که کشورهای اروپایی نمی خواهند تا از ادامه مشارکت تجاری-اقتصادی با ایران صرف نظر کنند.   

این کارشناس در گفت‌وگو با «ایزوستیا» گفت: «اظهارات آمریکایی‌ها درباره دست داشتن تهران در حمله به تانکردها، اخبار دروغ دیگری، مشابه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی علیه مردم این کشور است.  کشورهای اروپایی آنقدر کور نیستند که علت ادعاهای واشنگتن را نبینند. آنها به خوبی درک می‌کنند که وارد کردن اتهام بدون دلیل، آینده روابطشان با ایران و همچنین دورنمای حفظ برجام را از بین خواهد برد.»

به عقیده فیتین، نباید انتظار داشت که اتحادیه اروپا هم بدون اطمینان پیدا کردن از نتیجه تحقیقات بین المللی درباره این حادثه، اعمال فشار یا تحریمی علیه ایران در نظر بگیرد.

این کارشناس درباره امکان دست داشتن موساد در حمله به کشتی‌‌های نفت کش در دریای عمان هم ابراز تردید کرده و این مسئله را از لحاظ فنی بعید دانست.

این روزنامه یادآور شده است، منافع کشورهای عربی منطقه خلیج فارس هم در رابطه با حادثه اخیر متفاوت بود، در حالیکه عربستان سعودی فوراً مواضعی علیه ایران گرفت، کشورهای قطر و عمان که روابط خوبی با جمهوری اسلامی دارند، به جریان اقدامات تحریک آمیز علیه تهران ملحق نشدند.

حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان کار ایران بود؟ شما قضاوت کنیدتردید جدی در دنیا درباره روایت آمریکا از حمله به نفتکش‌ها در دریای عمانحمایت رسمی انگلیس از موضع آمریکا درباره حادثه اخیر دریای عمان

"النا سوپونینا" کارشناس مسائل ایران و مشاور مدیر موسسه تحقیقات راهبردی روسیه به «ایزوستیا» گفت: «عمان مواضع بسیار محتاطانه‌ای در باره حوادث اخیر در منطقه اتخاذ کرده و بعید است خود را وارد رویارویی آشکار  عربستان با ایران کند. در رابطه با قطر هم باید بگویم که پس از بحران سیاسی سال 2017  در میان کشورهای عرب خلیج فارس، دوحه شروع به تقویت روابطش با تهران و آنکارا گرفت.»  

رئیس موسسه خاورمیانه در آکادمی علوم روسیه بعید ندانسته است که حمله به کشتی‌های نفت‌کش در منطقه خلیج فارس بار دیگر تکرار شود. به گفته فیتین، آمریکا در آینده نیز از هر فرصتی برای پیشبرد بازی خود علیه ایران استفاده کرده و به اقدامات تحریک‌امیز خود ادامه خواهد داد تا بهانه لازم برای تقویت حضور نظامی این کشور در منطقه فراهم شود.  

انتهای پیام/

R1445/P/S8,89,95,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط دریای عمان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دریای عمان دریای عمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۹۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات یمن علیه ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی

نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که این ناوشکن که به نامش اشاره نشده با شماری پهپاد هدف حمله قرار گرفته شده است.

براساس این گزارش یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن گفت: نیرو‌های مسلح یمن سه عملیات نظامی را انجام داده که در جریان آن علاوه بر ناوشکن آمریکایی، یک کشتی متعلق به ایالات متحده در خلیج عدن و یک کشتی اسرائیلی را نیز با پهپاد در اقیانوس هند هدف قرار داده است.

ارتش یمن در ماه‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

نیرو‌های ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ هدف قرار دهند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند
  • الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • سفر مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه/پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • عمان و امارات خواستار خویشتنداری ایران و اسرائیل شدند
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است
  • عملیات یمن علیه ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها استفاده نمی‌کنند | عده ای آب ژرف می خواهند و عده ای دیگر از آب دریای عمان !