Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:34:09 GMT

میبد، شایستگی عنوان شهر جهانی زیلو را دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۵۰۴۷

میبد، شایستگی عنوان شهر جهانی زیلو را دارد

غدا هیجاوی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از کارگاه‌های زیلو و موتابی در بخش بفروئیه میبد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مطمئن هستم که مردم میبد سعی و تلاش خود را در سایه همکاری برای حفظ این عنوان خواهند کرد.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای بانوان را از کارهای موثر در زمینه حفظ و ترویج هنر صنعت زیلوبافی در میبد دانست و اظهار داشت: اولین بار است که بعد از ثبت جهانی زیلو به نام میبد به این شهر آمده ام وعشق و دوستی نسبت به زیلو بافان میبدی، بیشترین انگیزه برای سفر به میبد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با حضور رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی و مسئولین سازمان میراث فرهنگی کشور از دو کارگاه زیلو و یک کارگاه موتابی در بفروئیه بازدید شد، همچنین برنامه بازدید از اولین نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی برگزار شده در سالن ورزشی شهدای میبد و حضور در جشنواره طرح و نقش زیلو که در کاروانسرای شاه عباسی میبد برگزار می‌شود و نیز دورهمی با هنرمندان در اردوگاه بنستان تدارک دیده شده است.

محمد رضا دهقان مهرجردی هدف از این بازدید را مرتبط به سفرهای دوره‌ای مسئولین و ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به منظور نظارت بر عملکرد فعالیت‌ها بعد از ثبت جهانی صنایع دستی به نام شهرها و رصد اتفاق‌های خاصی که بعد از ثبت اتفاق افتاده و اهتمام و توجه داشتن مسئولین شهرها برای رونق دادن به این صنعت‌ها و اینکه چه تدابیری برای افزایش کیفیت و رونق محصولات اندیشیده شده است را عنوان کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندارمیبد هم گفت: در کارگاه‌هایی که بازدید شد بانوان فعالیت داشتند و این حضور و فعالیت همچنان باید در سایه برگزاری کارگاه‌های آموزشی، توسعه کارگاه‌ها و دارها و… استمرار داشته باشد.

علیرضا ابوالحسنی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره طرح و نقش زیلو در کاروانسرای شاه عباسی که امروز برگزار می‌شود از مردم دعوت کرد تا از اولین نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی در میبد واقع در شهرک شهدا که امروز آخرین روز برگزاری آن است بازدید داشته باشند و همچنین در جشنواره نیز شرکت نمایند.

زیلوبافی در میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم ه. ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند.

قدیمی‌ترین و در عین حال نفیس‌ترین زیلوهای میبد، به قرن ۱۲ ه. ق تعلق دارد و بر روی آن بیست و چهار سجاده طراحی شده است.

بعد از بازدید ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در آبان ماه سال ۹۷ از کارگاه‌های زیلو بافی در میبد و دیدن مراحل تولید زیلو به عنوان یک هنر صنعت در آذر ماه همان سال عنوان شهر جهانی زیلو به نام میبد ثبت شد.

حدود ۴۰۰ زیلوباف در کارگاه‌های انفرادی و جمعی زیلو به زیلو بافی مشغول هستند که با توجه به آمارسال گذشته روند افزایشی داشته است.

مرکز شهرستان ۱۰۴ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

۹۹۳۴/‏‬ ۶۱۹۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد نمایشگاه صنایع دستی زیلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۵۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سریال «نون خ» در ترویج صنایع دستی، مناطق گردشگری و آداب و روسوم مردم موفق بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عزت‌الله ضرغامی صبح امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: جا دارد از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال نون خ تشکر کنم، در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند و تصور من این است که اگر این‌ها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

وی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور افزود: از من در مورد قیمت بلیت‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰,۰۰۰ تومان که سال‌ها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: خدمات خاصی در موزه لوور داده نمی‌شود و تقریباً همه موزه‌ها شبیه هم هستند و ما کارشناسان خیلی خوبی داریم.

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: ایرنا

کد خبر 747457

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • بازدید دادستان ملایر از کارگاه های غیر مجاز
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»