Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@17:44:46 GMT

مراسم بزرگداشت سید محمد قاسم غریفی در خرمشهر برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۹۲۰۳

مراسم بزرگداشت سید محمد قاسم غریفی در خرمشهر برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید قاسم غریفی متولد سال ۱۳۳۰ خرمشهر و دارای مدرک کارشناسی هنر بود که علاوه بر ترجمه انگلیسی متون ادبیات نمایشی جهان، آثاری از نویسندگان نامدار عرب همچون توفیق الحکیم و سعدالله ونوس پایه‌گذار تئاتر مدرن سوریه آثاری را نیز ترجمه کرده است.

این هنرمند، کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، طراحی صحنه و بازیگری را در کارنامه خود دارد و از سن ۲۰ سالگی کار ترجمه را به دو زبان انگلیسی و عربی آغاز کرد و ترجمه‌هایش از نمایشنامه‌های «عشق» در سال ۶۱ و «تراژدی مرد شیرخرما فروش فقیر» در سال ۶۲ با کارگردانی خودش در مجموعه تئاتر شهر اجرا شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگردانی نمایشنامه «به زبان ساده»، «عشق و دو نمایشنامه دیگر»، «شمس و قمر: نمایشنامه آفتاب و مهتاب»، «تراژدی مرد شیره خرما فروش فقیر و دو نمایشنامه دیگر» و «الکترا» برخی از کتاب‌هایی هستند که با ترجمه غریفی عرضه شده‌اند.

این استاد هنرمند خرمشهری عصر روز شنبه ۱۱ خرداد در پی عوارض ناشی از بیماری، درگذشت و پیکرش ۱۳ خرداد در تهران تشییع شد.

برای بزرگداشت سید محمد قاسم غریفی شامگاه دیروز مراسمی با حضور کورش مودت سرپرست فرمانداری خرمشهر، قدرت اله طمیمیان معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد اروند، هنرمندان منطقه و بستگان آن مرحوم در تالار فانوس خرمشهر برگزار شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند در این آیین بزرگداشت به معرفی بیشتر سید محمد قاسم غریفی پرداخت و گفت: زنده یاد سید محمد قاسم غریفی بخشی از نیازهای فرهنگی آن زمان را به خوبی تشخیص داد و موفق شد ارتباطی میان ادبیات نمایشی عرب و ادبیات نمایشی ایران با ترجم آثار نمایش نامه های عربی برقرار کند.

همایون قنواتی، مرحوم غریفی را نخستین مترجم آثار نمایشی ادبیات نمایشی عرب معرفی کرد و افزود: این شخص نخستین کسی بود که نمایشنامه های جهان عرب را به هنرمندان ایرانی معرفی کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند با یادآور شدن اینکه میان ادبیات فارسی و ادبیات عرب از دیرباز ارتباط وجود داشته و تاثیر ادبیات عرب را می توان در بخشی از آثار ادیبانی همچون حافظ و سعدی مشاهده کرد. بر امکان برقراری ارتباط میان کشورهای عرب همسایه از طریق زبان هنر تاکید کرد.

وی در این رابطه توضیح داد: می توان با ارتباطات فرهنگی میان ایران و کشورهای مختلف ارتباط نزدیک ایجاد کرد و با توجه به اشتراکات بسیار ایران با کشورهای همسایه در حاشیه خلیج فارس این امر راحت تر می شود.

قنواتی، برگزاری جشنواره بین المللی شعر سپید عربی در منطقه آزاد اروند را به عنوان اقدامی برای نیل به این هدف اشاره و ابراز امیدواری کرد این جریان ادامه دار باشد.

حسین ذوالفقاری یکی از هنرمندان خرمشهری در سخنانش در این مراسم با تاکید با کم توجهی به هنرمندان بومی با وجود غنی هنری منطقه، خواستار نامگذاری یکی از خیابان های یا بناهای هنری به یاد زنده یاد سید قاسم غریفی شد.

عبدالله حلیات دیگر هنرمند خرمشهری و رئیس جدید انجمن تئاتر خیابانی خرمشهر نیز بر اهمیت معرفی هر چه بیشتر چهره های برجسته هنری این شهرستان تاکید کرد و از وعده مدیرکل منطقه آزاد اروند برای نامگذاری پلاتو در حال احداث خرمشهر به نام سید محمد قاسم غریفی خبر داد.

کد خبر 4643707

منبع: مهر

کلیدواژه: منطقه آزاد اروند شهرستان خرمشهر تئاتر ایران ترجمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۹۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور وزیر کشوربه استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، عصر چهارشنبه به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور و با حضور اعضای این ستاد در وزارت کشور برگزار شد.

وزیر کشور با ادای احترام به مقام شامخ حضرت امام خمینی (ره) اظهار کرد: ایشان یگانه دوران معاصر و انسان بزرگی هستند که همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت عظیم ایشان است.

وحیدی ضمن بررسی تکالیف دستگاه‌های مربوطه و ابلاغ اقدامات مورد نیاز، بر انتشار افکار و اندیشه‌های امام راحل (ره) تاکید کرد و افزود: باید ابعاد مختلف شخصیت والای حضرت امام (ره) برای کودکان، نوجوانان و جوانان با شیوه‌های نوین و ابتکاری تبیین شود.

وی تصریح کرد: این اقدام نباید به یک روز در سال محدود شود بلکه دستگاه‌های تبلیغاتی و همچنین رسانه‌ها برنامه‌ریزی مداومی در این زمینه داشته باشند.

وزیر کشور همچنین به استانداران، فرمانداران و بخشداران دستور داد بزرگداشت امام راحل (ره) را در همه شهرستان‌ها و روستاها با شکوه هرچه بیشتر برگزار کنند.

وحیدی ادامه داد: ۱۴ خرداد روزی است که باید انعکاس عمومی داشته باشد و محدود به تهران نشود.

در ادامه محمد علی انصاری سرپرست حرم حضرت امام خمینی (ره) اظهار کرد: بزرگداشت امام خمینی (ره) یک دستاورد معنوی، سیاسی، انقلابی و دینی است که در مجامع داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی در اهمیت این بزرگداشت، با بیان اینکه هرساله شخصیت، آرمان‌ها، افکار و اندیشه‌های بلند امام (ره) توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بازخوانی می‌شود، گفت: بزرگترین دستاورد این مراسم این است که رهبر معظم انقلاب، مسیر امام (ره) را به دیگران می‌نمایاند.

سرپرست حرم امام خمینی (ره) افزود: دستاورد بزرگ این اجتماع مردمی این است، مفسر واقعی اندیشه‌های امام، نقشه راه را ترسیم می‌کنند.

انصاری پیام اجتماع بزرگ مردم در این مراسم را اعلام وحدت و انسجام حول محور امام و ولایت برشمرد و اضافه کرد: مردم میثاق خود با امام راحل (ره) و بیعت خود را با رهبر معظم انقلاب تجدید می‌کنند و اقتدار نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی به رخ جهان کشیده می‌شود.

وی، تاکید بر تداوم بی وقفه راه امام (ره) را سومین دستاورد مراسم بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی برشمرد و یادآور شد: سالگرد ارتحال امام (ره) احیای این شعار است که راه امام با پیروی از ولایت زنده است.

سرپرست حرم امام خمینی (ره) با تقدیر از وزیر کشور که پرچمدار این راه و حرکت بوده است، تصریح کرد: سالگرد بزرگداشت امام (ره) میراث معنوی است که هرچه پررنگ‌تر، قوی‌تر، مردمی‌تر، انقلابی‌تر و وحدت‌بخش‌تر باشد، ثمرات و دستاوردهای بیشتری برای تقویت راه و آرمان‌های امام (ره) و حمایت قاطع از ولایت دارد.

در این نشست، دستگاه‌های مختلف درباره مسئولیت‌های محوله و اقداماتی که باید برای تسهیل حضور زایران امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد به عمل آورند، بحث و تبادل نظر کردند.

کد خبر 6088171 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود
  • بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره)
  • دستور وزیر کشوربه استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • «آسید کاظم» در تماشاخانه‌ ایران‌شهر
  • تاکید دانش آموزان آبادان و خرمشهر بر حفظ زمین پاک
  • بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد