فروش آثار مسعود دهنمکی به ۳۶ میلیارد تومان رسید/همکاری هوشمندانه سازمان اوج با کارگردان زندانیها
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۹۴۰۸
خبرگزاری میزان- موفقیت اخیر فیلم مسعود ده نمکی در حالی رخ میدهد که وی با فروش ۵ میلیاردی فیلم زندانیها توانست مجموعاً طی سالهای فعالیت خود در عرصه کارگردانی سینما مرز ۳۰ میلیارد تومان فروش را با مجموعه آثارش پشت سر بگذارد به فروش ۳۶ میلیاردی برسد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، فیلم سینمایی "زندانیها" آخرین ساخته مسعود دهنمکی کارگردان سینما این روزها با عبور از مرز ۵ میلیارد تومان فروش توانست به عنوان یکی از آثار موفق اکران بهار سینمای ایران خود را معرفی کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فیلم توانست با اقبال عمومی مخاطبان روبرو شده و برخلاف سینمای گیشه و کمدیهای سخیف با محوریت قراردادن کمدی واقعی و حتی پافشاری بر اخلاق مخاطب را به سینما بکشاند، اتفاقی که طی سالهای گذشته می تواند به نقطه عطفی در جهت خلاف سینمای بدنه تبدیل شود.
موفقیت اخیر فیلم مسعود ده نمکی در حالی رخ میدهد که وی با فروش ۵ میلیاردی فیلم زندانیها توانست مجموعاً طی سالهای فعالیت در عرصه سینما مرز ۳۰ میلیارد تومان فروش را با مجموعه آثارش پشت سر بگذارد.
بر این اساس سه گانه اخراجیها ۱ فروشی معادل ۲.۵ میلیارد تومان، اخراجیها ۲ مبلغ ۸.۵ میلیارد تومان و اخراجیها ۳ با فروشی معادل ۶.۵ میلیارد تومان جمعاً ۱۷.۵ میلیارد تومان فروش داشته اند، در کنار این سه اثر رسوایی ۱ با فروش ۵.۵ میلیارد تومان، معراجیها ۵ میلیارد تومان و رسوایی ۲ مبلغی معادل ۳ میلیارد تومان فروش داشته است.
با کنار هم قراردادن مجموع فروش ۶ فیلم نخست ده نمکی به رقمی معادل ۳۱ میلیارد تومان خواهیم رسید، این مبلغ با احتساب فروش آخرین ساخته این کارگردان برجسته کشور با نام زندانیها به رقمی معادل ۳۶ میلیارد تومان خواهد رسید که در نوع خود با توجه به تنوع در آثار وی اتفاقی بزرگ است.
البته در این راستا عملکرد هوشمندانه سازمان اوج در همکاری با ده نمکی را نباید فراموش کرد، این سازمان فرهنگی هنری با حمایت از فیلم زندانیها شاید در ابتدا ریسک بزرگی کرده بود اما زمان ثابت کرد که انتخاب اوج در ساخت اثری کمدی و اخلاقی کاملاً مورد حمایت جامعه قرار گرفته است.
فیلم سینمایی زندانی ها هر چند با محوریت کمدی ساخته شده اما همچون دیگر آثار ده نمکی مثل اخراجی ها و رسوایی، کمدی را بستری برای پیام اصلی اثر یعنی نقدی بنیادی و اجتماعی قرار داده است. اتفاقی که از همان ابتدا به عنوان یک امضاء کارگردانی برای ده نمکی محسوب می شود.
ده نمکی اما این بار به سراغ دگرگونی انسان ها و استحاله آنها در بازه زمانی ماه شعبان رفته است. وی با استفاده از موضوع ماه شعبان و اعیاد آن به خصوص نیمه شعبان، تاثیر این ماه را در افراد جامعه بررسی کرده است. دگرگونی ویژه ای که شخصیت ها با نزدیک شدن به این زمان مبارک پیدا می کنند نکته اتکای فیلم ده نمکی است.
اما ده نمکی در این اثر با توجه به مضمون روی لبه تیغ راه رفته است. لبه تیغی که اگر کمی از آن قصور شود به اثری شعارزده مبدل می شود. ده نمکی زیرکانه این لبه تیغ را به بهره گیری از ژانر کمدی رد کرده است. ژانری که این روزها دستاویزی برای گیشه و درآمدزایی شده برای ده نمکی شگرد و تکنیکی برای انتقال مفهوم به مخاطب است.
طنز اجتماعی "زندانیها"، داستان دانشجوی جوانی است که قصد دارد برای پایان نامهاش روی تعدادی زندانی تحقیق کند. دهنمکی قصد دارد در این فیلم تاثیر معنویات بر زندانیها را به تصویر بکشد.
تجربه موفقیت آمیز اکران نوروزی برای اخراجیها و رسوایی شاید برای مخاطب انتظار کمدی خنده دار دیگری می داد. اما ده نمکی انتقال درست مفهوم را قربانی گیشه و کلیشه نکرده است. هر چند فیلم وی در گیشه هم آمار قابل قبولی داشته است.
ده نمکی همواره به سمت موضوعات چالش برانگیز رفته و آثار قبلی وی نشان داده که وی همواره در قبال بروز برخی حاشیهها درباره آثارش آگاه است. با وجود حاشیه های فراوان ده نمکی به طور کامل و به دور از حاشیه کار خود را کرده و آثاری خلق می کند که موضوعات بسیار مهمی را مطرح میکند.
هدایت هاشمی، بهنام تشکر، هومن برق نورد، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی زاده، رسول نجفیان، امیر نوری در آخرین ساخت مسعود ده نمکی به ایفای نقش پرداخته اند.
انتخاب این بازیگران شاید نگاه نخست از لحاظ گیشه احتمال کمی در موفقیت دارد اما این فیلم زیاد به این موضوع توجه نکرده و خوشبختانه بازیگرانش را بر اساس نقش و نه بر اساس فروش انتخاب کرده است.
حال ده نمکی پس از سالها حضور در سینما، کسب جوایز مختلف و رکوردزنی در گیشه جای پای خود را با ساخت آثاری ارزشی محکم کرده است. آثاری که به واسطه ساخت درست کمدی هم مخاطب عام را جذب می کند و هم اینکه در همین ساختار مفهوم ارزشی خود را منتقل می کند. اتفاقی که در سینمای گیشه زده امروز میتواند کورسوی امیدی به آینده باشد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی مسعود ده نمکی فیلم رسوایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۹۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
مهدی چراغ کارشناس حقوقی قوه قضائیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تصویری که از زندان ها در فلیم های سینمایی ارائه می شود گفت: متاسفانه بینندگان فیلم های سینمایی تصویر درستی از مسائل حقوقی در آثار نمی بینند و معمولا در پایان فیلم معمایی و جنایی با یک حس بد و ناامید کننده نسبت به دستگاه قضایی مواجه می شوند.
وی با تاکید بر اینکه می توان از رسانه به عنوان ابزاری برای آموزش استفاده کرد، افزود: روایت درست در سینما می تواند موجب کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضایی شود. سینما می تواند همانند یک مدرسه امور حقوقی را به مردم آموزش دهد.
چراغ اظهار داشت: بیشتر فیلم های سینمایی که در دهه نود تولید شده اند روی جرائم عمد تاکید داشتند و یا در این فیلم ها، زندان محل قاچاق مواد مخدر و حتی محل جرائم سازمان یافته دیگری بوده است. متاسفانه هیچ یک از آثار جنبه آموزشی زندان ها را نشان نداده اند. در صورتی که سینما می تواند تصویر واقعی از بازپروری زندانیان را نشان دهد.
وی افزود: ستاد دیه و یا سازمان زندان ها در اکثر مناسبت ها برای زندانیان مالی قدم های بزرگ برمی دارند اما خیلی کم دیده شده که داستان این کمک ها در فیلم های سینمایی روایت شود. در حالی که این روایت ها می تواند دیدگاه مردم را به زندانیان تغییر دهد و آنها را به مشارکت در آزادسازی زندانی های غیرعمد تشویق کند.
این کارشناس حقوقی، آشنایی نویسنده و کارگردان با مسائل حقوقی را یکی از شرایط اصلی ساخت فیلم درباره پرونده های حقوقی دانست و گفت: عدم آگاهی فیلمسازان از مسائل حقوقی باعث می شود که هیچ کدام از آثار، پرداخت درستی به کانون اصلاح و تربیت نوجوانان و همچنین کارگاه های فرهنگی و مهارت آموزی در زندان ها نداشته باشند. باید کارشناسان حقوقی و فیلمسازان با مشارکت یکدیگر برای ساخت فیلم های واقعی از پرونده های حقوقی قدم بردارند.