Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@21:49:04 GMT

نگران تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی نیستیم

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۰۹۷۵

نگران تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی نیستیم

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و داروحوزه تجهیزات پزشکی در سه بخش پزشکی، دامپزشکی و آزمایشگاهی بسیار گسترده است و شامل تجهیزات سرمایه‌ای و ملزومات مصرفی می‌شود و در مجموع ۲۸۹ هزار کد آی .آر. سی به عنوان تجهیزات و ملزومات پزشکی به ثبت رسیده است.

سیدحسین صفوی ، مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و داروحوزه تجهیزات پزشکی در سه بخش پزشکی، دامپزشکی و آزمایشگاهی بسیار گسترده است و شامل تجهیزات سرمایه‌ای و ملزومات مصرفی می‌شود و در مجموع ۲۸۹ هزار کد آی .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آر. سی به عنوان تجهیزات و ملزومات پزشکی به ثبت رسیده است.

با این همه وزارت بهداشت، مصرف‌کننده بزرگ تجهیزات پزشکی است و این وزارتخانه در حمایت از محصولات تولید داخل در سال ۱۳۹۳ به تمامی مراکز درمانی ابلاغ کرده است که باید تا حد امکان از محصولات داخلی استفاده کنند. البته بسیاری از تجهیزات و ملزومات پزشکی تولید داخل به دلیل بالا بودن کیفیتشان براحتی جای برندهای خارجی را گرفته‌اند و مراکز درمانی با اطمینان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

از آنجا که موضوع کیفیت و اثربخشی تجهیزات، خط قرمز وزارت بهداشت است، به همین دلیل تاکنون واردات حدود ۴۰۰ قلم کالای پزشکی که مشابه تولید داخلی دارند را محدود کرده و اجازه واردات‌ آن‌ها را نمی‌دهیم؛ چرا که تولیدات باکیفیتی از آن‌ها در داخل کشور وجود دارد و از نظر تعداد هم تولیدات داخلی می‌توانند نیاز کشور و مراکز درمانی را تأمین کنند. بنابراین تنها در کالاهای خیلی ضروری نیاز به واردات داریم که برای این منظور نیز ارز ترجیحی ارائه می‌شود و بخش عمده تجهیزات که سرمایه‌ای هستند، ارز نیمایی دریافت می‌کنند.

در بحث واردات تجهیزات پزشکی نیز طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش می‌رویم. به گونه‌ای که سال گذشته ارزش حجم واردات تجهیزات پزشکی به کشور حدود یک میلیارد دلار بوده است. یعنی هرچند که تأمین ارز و مبادلات بانکی به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا نسبت به گذشته سخت‌تر شده و همین موضوع کار واردات را کمی کندتر کرده است، اما به طور کلی ذخیره‌سازی خوبی در این بخش انجام گرفته و نگران تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور نیستیم و پیگیر تأمین بیشتر تجهیزات مورد نیاز خود هستیم.

در بحث توزیع تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی نیز مشکل خاصی وجود ندارد، یعنی برای جلوگیری از تخلفات احتمالی نظارت‌های متعددی از طریق اداره کل تجهیزات پزشکی که نقش ستادی در این حوزه دارد و همچنین از سوی واحدهای این سازمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بویژه در تهران اعمال می‌شود. ضمن اینکه با تعزیرات حکومتی هم هماهنگی شده تا عملیات‌های مشترکی در زمینه تخلفات احتمالی انجام دهیم.

از سوی دیگر چرخه مصرف در حوزه تجهیزات پزشکی، چرخه‌ای بسته است، یعنی با توجه به اینکه در طرح تحول سلامت اعلام شده ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان ممنوع است، اگر یک بیمار و یا همراهش برای تهیه ملزومات پزشکی به خارج از مرکز درمانی مراجعه کنند، دچار تخلف شده و موضوع باید رسیدگی شود؛ بنابراین چون بیمار به خارج بیمارستان ارجاع نمی‌شود و تمام مراکز درمانی دولتی و خصوصی موظف هستند کالا را تهیه و برای بیماران استفاده کنند، ما در حوزه تأمین، تهیه و توزیع تجهیزات در چرخه‌ای بسته قرار داریم و از این رو نظارت بر بیمارستان و مراکز درمانی کاملاً امکان‌پذیر است و این کار از سوی ستاد مرکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌گیرد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بیماری های خاص سازمان غذا و دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۰۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد چه می‌شود؟

در زمانی که حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده حوادثی اتفاق می‌افتد، همچون اوقاتی که بیمه‌شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول به کار باشد، اوقاتی که به صورت مأمور در خارج از کارگاه انجام وظیفه می‌کند، در اوقات عادی رفت و برگشت بیمه‌شده بین منزل و کارگاه، در اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان بابت معالجات درمانی و توانبخشی و در حین اقدام برای نجات سایر بیمه‌شدگان و مساعدت به آنان، حوادث ناشی از کار گفته می‌شود؛ بنابراین حادثه ناشی از کار به طور کلی با دو ویژگی مشخص می‌شود؛ اینکه در حین انجام وظیفه رخ داده باشد و به سبب انجام وظیفه رخ داده باشد.

 کارفرمایان در زمان وقوع حوادث ناشی از کار چه باید کنند؟

 کارفرمایان باید اقدامات اولیه را برای جلوگیری از تشدید عوارض حادثه انجام دهند (هزینه احتمالی این اقدامات را سازمان تأمین اجتماعی می‌پردازد) و گزارش حادثه را حداکثر ظرف سه روز اداری به اطلاع شعبه تأمین اجتماعی برسانند.

 اما اگر ثابت شود که حادثه به دلیل عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و یا عدم رعایت احتیاط از طرف کارفرما (یا نمایندگان کارفرما) بوده، سازمان تأمین اجتماعی تعهدات خود را در قبال بیمه‌شده انجام می‌دهد، اما هزینه‌های مربوط را از کارفرما مطالبه خواهد کرد.

در ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی نیز آمده است که «در صورتی که ثابت شود وقوع حادثه مستقیما ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده سازمان تأمین خدمات درمانی و سازمان، هزینه‌های مربوط به معالجه و غرامات و مستمری‌ها و... را پرداخته و طبق ماده ۵۰ این قانون از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.»

طبق تبصره یک قانون نیز مقصر می‌تواند با پرداخت معادل ۱۰ سال مستمری موضوع این ماده به سازمان از این بابت بری‌الذمه شود و براساس تبصره ۲ هرگاه بیمه‌شده مشمول مقررات مربوط به بیمه شخص ثالث باشد در صورت وقوع حادثه سازمان و سازمان تأمین خدمات درمانی و یاشخصا کمک‌های مقرر در این قانون را نسبت به بیمه شده انجام خواهند داد و شرکت‌های بیمه موظفند خسارات وارده به سازمان‌ها را در حدود تعهدات خود نسبت به شخص ثالث بپردازند.

همچنین براساس ماده ۹۰ این قانون «افراد شاغل در کارگاه‌ها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کار‌های مرجوع را داشته باشند به این منظور کارفرمایان مکلفند قبل از به‌کار گماردن آنها ترتیب معاینه پزشکی آنها را بدهند. در صورتی که پس از استخدام مشمولین قانون معلوم شود که نامبردگان در حین استخدام قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته و کارفرما در معاینه‌پزشکی آنها تعلل کرده است و بالنتیجه بیمه شده دچار حادثه شده و یا بیماریش شدت یابد سازمان تأمین خدمات درمانی و این سازمان مقررات این‌قانون را درباره بیمه شده اجرا و هزینه‌های مربوط را از کارفرما طبق ماده ۵۰ این قانون مطالبه و وصول خواهند کرد.».

اما براساس ماده ۹۱ «برای تعیین میزان ازکارافتادگی جسمی و روحی بیمه‌شدگان و افراد خانواده آن‌ها کمیسیون‌های بدوی و تجدید نظر پزشکی تشکیل خواهدشد. ترتیب تشکیل و تعیین اعضا و ترتیب رسیدگی و صدور رأی بر اساس جدول میزان ازکارافتادگی طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد این سازمان و سازمان تأمین خدمات درمانی به تصویب شورای عالی می‌رسد.»

در حوادث ناشی از کار، تعهدات سازمان تأمین اجتماعی (مانند برقراری مستمری از کارافتادگی کلی و جزئی، غرامت مقطوع نقص عضو و غرامت مقطوع فوت)، مشروط به داشتن سابقه حق‌بیمه نیست و بدون توجه به سوابق بیمه‌ای بیمه‌شده، مزایای قانونی ارائه می‌شود.

اما برای دریافت آن مشمولان باید مدارک را تکمیل و فرم گزارش اعلام حادثه و سایر مستندات مرتبط از جمله گزارش بازرس کار، مدارک درمانی مرتبط، گزارش مقامات انتظامی، نظریه پزشکی قانونی، رأی مراجع قضائی و ... را ارائه کنند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد، چه می‌شود؟
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد چه می‌شود؟
  • اعطای سیاست‌های تأمین تجهیزات پزشکی در نیمه دوم سال
  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • واردات موز صرفاً از محل صادرات گروهی از کالاها مجاز است
  • ضوابط تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات اعلام شد
  • ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد