Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@09:04:23 GMT

محلول رنگبر سازگار با محیط زیست تولید شد

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۴۳۰۹

محلول رنگبر سازگار با محیط زیست تولید شد

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه صنعتی امیر کبیر، این محققان به فرمولاسیون محلول رنگبر قابل بازیافتی دست یافتند که قادر است بدون حل کردن رنگ در خود، به صورت لایه لایه رنگ را از سطح بر دارد. بر اساس آزمایش های استاندارد انجام شده، همچنین این محلول فاقد هر گونه مواد سرطان زا اعلام شده است.

برخلاف نمونه‌های رایج رنگبر در بازار که رنگ را در خود حل می‌کنند، رنگبر تولید شده در شرکت مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رنگ را لایه به لایه از روی سطح پوست می کند و خود وارد واکنش با رنگ نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مزیت این روش، حذف باقیمانده مضر محلول مصرف شده از فرآیند است. این باقیمانده یکی از مشکلات کارخانه‌های صنعتی است که مخاطراتی را برای محیط زیست و طبیعت به همراه دارد.

محلول رنگبر که با عنوان "PS6" تولید شده، امکان استفاده مجدد به دفعات را دارد؛ چرا که با عبور رنگبر از صافی، لایه‌های رنگ از آن جدا می‌شود و رنگبر برای کاربری بعدی آماده خواهد بود. در نمونه ای که به یکی از بزرگترین خودروسازهای کشور فروخته شد، محلول هشت ماه بدون تعویض مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین، این مزیت موجب صرفه اقتصادی برای مصرف کننده می‌شود. محلول برای جدا کردن رنگ و مواد پوششی از روی فلزات و یا قطعات مکانیکی به کار می‌رود.

در حال حاضر این محصول در شرکت‌های خودروسازی بزرگ ایران تجاری سازی شده است.

کاربرد این محصول، منحصر به صنایع خودروسازی نمی‌شود؛ بلکه از آن می توان برای جدا کردن رنگ و مواد پوششی از روی فلزات و یا قطعات مکانیکی استفاده کرد.

این محلول قابلیت برداشتن لایه‌های ضخیم رنگ حتی رنگ‌های کوره‌ای و پخته شده را بدون آسیب زدن به سطوح فلزی (زنگ‌زدگی) دارد. دمای کارکرد این ماده ٨٠ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

قابلیت برداشتن رنگ از روی سطوح فلزی به صورت غلاف، قابلیت استفاده مکرر از محلول، استفاده از مواد زیست سازگار در تهیه محلول، امکان صاف کردن محلول جهت استفاده مجدد و دفع آسان‌تر و قابلیت برداشتن لایه‌های ضخیم رنگ حتی رنگ‌های کوره‌ای و پخته شده را بدون آسیب زدن به سطوح فلزی از دیگر مزایای این محلول به شمار می‌رود.

این محلول موفق به پشت سر گذاشتن تست‌ها و استاندارهای ایمنی، بهداشت و فنی شده و مورد تائید و بهره برداری قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۴۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره حق آبه هیرمند گفت: تقریبا ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است و اگر بتوانیم همین شرایط را ادامه دهیم کل کانال مرطوب شود. پوشش گیاهی جایگزین  و شرایط آب و هوایی مرطوب خواهد شد.

وی ادامه داد: از ۷۰ دریچه کمالخان حدود ۴ دریچه باز شده است، اما باید اصلاحیه انجام شود تا این آب به سمت گود زره نرود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • (تصاویر) معجزه معماری در اسلو؛ آپارتمان‌های سازگار با محیط زیست!
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • گام بلند پتروشیمی پردیس در تامین امنیت غذایی جهان و حفظ محیط زیست
  • سند جامع مدیریت پسماند ایلام تهیه می‌شود