Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:32:46 GMT

خشکیدگی درختان بلوط در منطقه حفاظت شده خاییز کنترل شد

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۴۶۱۳

خشکیدگی درختان بلوط در منطقه حفاظت شده خاییز کنترل شد

هدایت الله آویزش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شیوع بیماری خشکیدگی درختان بلوط در سطح ۵۰۰ هکتار از منطقه حفاظت شده خاییز اظهار داشت: این بیماری از سال ۹۰ تا ۹۴ خسارت زیادی به جنگل‌های بلوط حوزه زاگرس وارد کرد.

وی بیان کرد: علاوه بر کنترل کامل این بیماری، در سطح ۱۵۰ هکتار از جنگل‌های این منطقه نیز بذر و نهال کاری انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آویزش تصریح کرد: برای کنترل و حفاظت بیشتر این بیماری در سطح ۴۰۰ هکتار از منطقه حفاظت شده خاییز نیز طرح بانکت بندی اجرا شد.

وی اضافه کرد: حفاظت از بیماری خشکیدگی درختان بلوط در منطقه حفاظت شده خاییز تا سال ۹۷ به عهده منابع طبیعی بوده که حفاظت از آن به محیط زیست واگذار شد.

آویزش روند زوال خشکیدگی درختان بلوط را ناشی از عوامل مستقیم و غیر مستقیم زیادی دانست و افزود: ریز گردهای عربی با شدت بیشتر و برگشت پذیری سریع‌تر، کاهش بارش‌های جوی، تغییرات اقلیمی به طوری که افزایش میانگین دمای سالیانه با کاهش میزان رطوبت نسبی را به همراه داشت، طغیان آفات و قارچ‌های بیماری زا از جمله سوسک چوب خوار، پوست خوار، بیماری زغالی، زراعت زیراشکوب و تخریب و فرسایش خاک‌های جنگلی، حضور دام در جنگل از عوامل مستقیم است.

وی اضافه کرد: آتش سوزی در جنگل، استفاده بیش از حد از توان اکولوژیکی سرزمین و کهنسال بودن درختان نیز از جمله عوامل غیر مستقیم دخیل در پدیده خشکیدگی درختان بلوط است.

منطقه حفاظت شده خاییز با مساحت ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار طی مصوبه شماره ۱۶۳ مورخ ۲۳/‏۱۰/‏۷۷‬ شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
پوشش گیاهی منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل: کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.
بر اساس آخرین سرشماری، این منطقه بیش از یک هزار ۵۰۰ رأس کل و بز دارد که وجود دریاچه سد مارون و چشمه‌ها، همچنین وجود چند غار طبیعی، گونه‌هایی چون پلنگ و کاراکال و پرندگان با ارزشی مانند جغد شاخدار و جغد ماهیخوار به اهمیت این منطقه افزوده است.
منطقه حفاظت شده دنا، دنای شرقی، خائیز، خامی، دیل، سولک و سیوک که ازغنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیا هستند فرصت مناسبی را برای توسعه صنعت اکوتوریسم در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد فراهم کرده است.

مساحت کل زاگرس ۳۰ میلیون هکتار است که سهم جنگل‌های آن ۶ میلیون هکتار است ،۲۳ میلیون نفر از جمعیت کشور در ۱۲ استان منطقه رویشی زاگرس زندگی می‌کنند.

از ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۲۲۰ هکتار آن آسیب دیده است که عمق این فاجعه در استان ایلام بوده است.

در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۷۴ هزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل‌های بلوط با پوشش ۹۰ درصدی مهم‌ترین بخش جنگلی این استان است.
از سال ۹۰ تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد دچار خشکیدگی شده‌اند که این آسیب در کوه‌های خاییز، لنده و بوستان بیش از بقیه نقاط استان بوده است.

۷۵۳۱/‏۶۱۱۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بلایای طبیعی جنگل های بلوط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۴۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان با اعلام این مطلب گفت: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT استفاده می‌شود و این طرح بر اساس شرایط اقلیمی تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد.
وی افزود: در ۸۵ هکتار از جنگل‌های این شهرستان با آفت جوانه خوار بلوط و در ۱۱۵ هکتار دیگر با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لورانتوس (دموکه) مبارزه خواهد شد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان هدف از اجرای این طرح را محلول پاشی بر روی سطح تاج پوشش درختان دانست و افزود: این درختان در معرض آسیب و تغذیه پروانه جوانه خوار قرار داشتند.
از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار اراضی ملی شهرستان مریوان هم ۹۷ هزار هکتار آن جنگل و ۹۶ هزار هکتار دیگر را مرتع تشکیل می‌دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت