Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@21:29:21 GMT

محیط زیست ضعیف‌ترین سازمان است

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۵۱۱۵

محیط زیست ضعیف‌ترین سازمان است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد درویش عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع گفت: باید با راه اندازی مدارس طبیعت به بچه ها بیاموزیم که به طبیعت احترام بگذارند و به طبیعت به عنوان یک ارث نگاه کنند.

درویش افزود: بند ۱۴ منشور ۱۵ ماده ای مقام معظم رهبری نیز به صراحت به آموزش موثر، جذاب و غیر تحمیلی برای تغییر رفتار مردم نسبت به طبیعت تاکید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: اگر با فرد ضارب توله خرس صحبت شود او حتماً خواهد گفت که فکر می کردم این خرس می تواند به مزارع من آسیب برساند و برای حفظ مزرعه ام این کار را انجام دادم.

درویش گفت: زمانی هم مجلس از نماینده محیط زیست شکایت کرد که چرا خرس را به عنوان نماد محیط زیست معرفی کرده اید باید به جای خرس یک آهو معرفی می شد چون خرس می تواند به طبیعت آسیب برساند.

وی تاکید کرد: پرسش کلیدی ما این است که مجلس برای محیط زیست چه کاری انجام داده است؟ واقعیت این است که اگر می خواهیم شاهد خشونت علیه محیط زیست و حیات وحش نباشیم باید فرهنگ سازی کرد و کار را ریشه یابی کرد.

این فعال محیط زیست گفت: واقعیت این است که تفکر حاکم بر محیط زیست اکنون فقط پیاده کردن طرح هاست ولی قوانین زیرپا مانده است.

وی با انتقاد از محیط زیست از انتقال طرح های آب گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از حمایت مردمی در مدارس محیط زیست می توانست بیشتر مورد حمایت قرار گیرد.

حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: اتفاق تاسف برانگیز سنگسار کردن یک خرس در طبیعت احساسات همه ملت ایران را جریحه دار کرد و این اتفاق نشان داد اگرچه خلاءهایی درباره مسائل فرهنگی محیط زیست داریم اما مسائل محیط زیست به عنوان فرهنگ عمومی مورد مطالبه است.

وی افزود: وقتی برنامه های تلویزیونی بر ابعاد تلف شدن یک خرس متمرکز می شود نشان می دهد که رسانه ها در کنار محیط زیست باید برای فرهنگ سازی موثر عمل کنند.

وی افزود: مدارس طبیعت نیاز به زیرساخت و چارچوب قانونی دارد، فلسفه آموزش طبیعت از ضروریات است و محیط زیست با این مسئله مشکلی ندارد ولی مجلس معتقد است مدرسه طبیعت باید با تولی گری آموزش و پرورش اجرایی شود.

ظهرابی تاکید کرد: روز گذشته نیز موضوع ورود محیط زیست به دانشگاه ها و وزارت علوم پیگیری و بررسی شد و از وزیر بهداشت در این باره دعوت به همکاری شد.

او با بیان اینکه اعتبار حمایت از محیط زیست در سال گذشته فقط ۶ میلیارد تومان بوده است گفت: اعتبارات در زمینه فرهنگ سازی درباره محیط زیست بسیار کم است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست به دنبال آموزش درباره محیط زیست است و طرح ۸۰ میلیون محیط بان نیز با همین هدف پیگیری می شود.

ظهرابی گفت: فرهنگ سازی درباره محیط زیست وظیفه همگانی و مجلس است.

او گفت: محیط زیست با قوانین صادر شده ضعیف نگه داشته شده است.

وی افزود: قانون برنامه جامع برای گونه های در معرض خطر انقراض تهیه شده اما برای احیای گونه ها اعتبارات اندکی درنظر گرفته شده است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان زمانی در اجرای قانون موفق است که نیروی انتظامی و دستگاه های حاکمیتی کنار حفاظت محیط زیست باشد و مجلس نیز حمایت کند.

وی با بیان اینکه کمتر از یک دهم درصد از سطح مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کم شده، گفت: اما در مقابل نزدیک به یک میلیون هکتار در سطح مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست افزوده شده است.

علی محمد شاعری نماینده مجلس و عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی نیز درباره ضربه زدن و سنگسار یک توله خرس در طبیعت گفت: این کار موجب جریحه دارشدن احساسات مردم شد. فرهنگ غلط موجب سنگسار شدن این توله خرس بود چون شناخت ما از محیط زیست کافی نبوده و رابطه انسان و محیط زیست در جامعه به خوبی تعریف نشده است و رابطه انسان، حیوان و طبیعت نیز به خوبی تعریف نشده است.

وی افزود: زمانی می توانیم زندگی خوب و پیشرفته داشته باشیم که رابطه ها با آب، هوا، خاک، گیاهان و حیوانات به خوبی تعریف شده باشد.

شاعری گفت: خداوند در قران کریم زمین و طبیعت را مهد و گهواره ما تعریف کرده و به درختان قسم می خورد همچنانکه پیامبر شکستن یک شاخه درختان را به منزله شکستن بال فرشتگان میداند و ائمه اطهار کاشتن درختان را صدقات جاریه می دانند.

این نماینده مجلس گفت: رهبر انقلاب نیز نسبت به حفظ طبیعت، درختان، جنگل و حیات وحش توصیه کرده اند بنابراین ما باید حفاظت از محیط زیست و درختان، حیات وحش و آب و خاک را حفاظت از زندگی خود تلقی کنیم.

وی افزود: این فاجعه که چند روز دیگر اتفاق افتاد در گذشته نیز اتفاق افتاده و بازهم اتفاق خواهدیافت بنابراین نیاز به اصلاح فرهنگ عمومی محیط زیست داریم و قوانین باید سختگیرانه تر باشد تا کسی جرات تجاوز به محیط زیست نداشته باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه حال محیط زیست ایران خراب است و باید به این وضعیت اقرار کرد، افزود: محیط زیست باید درباره قتل عام هزاران پرنده یا سنگسار یک خرس پاسخگو باشد.

شاعری گفت: وقتی خرس به وسیله یک قاچاقچی کشته می شود باید سختگیرانه برخورد شود و مجازات شود چون مجازات در این زمینه در کشور ما هنوز بازدارنده نیست.

او گفت: فرهنگ همیشه بوده اما قانون به درستی اجرا نمی شود که اینگونه اتفاقات پیش می آید.

شاعری گفت: تدوین برنامه عمل به عهده محیط زیست بوده تا به دولت ارائه و در مجلس به قانون تبدیل شود که هنوز انجام نشده است. قانون شکار به محیط زیست اجازه شکار داده اما نه به این معنی که شکار افزایش داشته باشد.

نماینده مجلس گفت: علت اینگونه اتفاقات این است که قوانین ما اشکال دارد به طور مثال، انتقال آب خزر به سمنان نیز یکی از اشکالات و ضرر جبران ناپذیر به محیط زیست است چراکه محیط زیست بستر حیات است و نمی توان از آن استفاده شخصی کرد.

شاعری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: محیط زیست در ایران اقتدار ندارد و ضعیف ترین سازمان است چون اعتبارات لازم ندارد و با کمترین نیروی انسانی و تجهیزات اداره می شود و یکی از فقیرترین سازمان هاست.

کد خبر 4644124

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد درویش کمیسیون کشاورزی سازمان محیط زیست خرس شکار و صید حمید ظهرابی معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست علی محمد شاعری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۵۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی

به گزارش خبرگزاری مهر، در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست که عصر امروز (پنجشنبه) به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، ۶ دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای ۵ عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت ۵ منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسؤولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهمترین مأموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکارهای حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز، با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیروهای نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.

رئیسی از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفاً سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوزها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

کد خبر 6095335 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • ۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی