Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:55:19 GMT

مهار آسیب های طبیعی با تکیه بر طرح های آبخیزداری

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۶۳۵۲

مهار آسیب های طبیعی با تکیه بر طرح های آبخیزداری

به گزارش ایرنا، امروزه فعالیت های آبخیزداری از تقویت پوشش گیاهی گرفته تا کاشت گونه های جنگلی و گیاهی و حفظ و نگهداری مراتع را در بر می گیرد، اقداماتی که دارای زیرگروه های تخصصی با نشانه های علمی بوده که اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد افزون بر حفظ سرمایه های گیاهی، ژنتیکی، خاک و آب از خسارات فراوان خشم طبیعت می کاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه طرح های آبخیزداری توسط برخی دستگاه های اجرایی مانند سازمان جنگل ها و مراتع در سال های گذشته مورد توجه قرار داشته یا اینکه حفاظت از گونه های جانوری در محیط زیست به عنوان یک اصلی مهم تلقی شده لیکن باید بدانیم که دشاته های طبیعی که ارتباطی تسلسل وار با هم دارند می توانند آینده شاداب یک سرزمین را در صورت حفظ و نگهداری رقم بزنند.

اینکه فعالیت های مخرب انسانی در طبیعت بدون توجه به عواقب زیانبار روز به روز در حال افزایش است و انسان به بهانه توسعه طبیعت را دستخوش تغییر قرار می گیرد در واقع حکایتی تلخ است که باید در ابعاد مختلف آسیب شناسی و اطلاع رسانی شود.

اکنون چند سالی است که کشور ما در معرض آسیب های طبیعی فراوانی مانند سیل و خشکسالی قرار گرفته که گردو خاک و ریزگردها به چاشنی تلخ آسیب های طبیعی افزوده شده است.

با این وجود اگر چه همه می دانیم دستبرد به طبیعت ریشه همه معضلات و چالش های طبیعی است اما تکرار خطاها به گونه ای است که نمی توان آنها را به حساب ندانم کاری یا بی اطلاعی از وضعیت طبیعت و داشته های طبیعی گذاشت.

کم رمق شدن پوشش گیاهی در ارتفاعات و دشت ها سبب شده تا هر روز شاهد بیابانزایی و گسترش فضای بیابانی با آهنگ سریع تری باشیم که به عبارتی غبار یا دود این حوادث به چشم و نفش همگان می رود.

با این اوصاف تلاش دغدغه مندان و دلسوزان ناجیان طبیعت این است که صدای خشم زمین و آسمان را با نگاهی علمی و عملگرایانه به گوش همگان برسانند و برای کنترل ناآرامی طبیعت همگان را به مشارکت فرا خوانند.

در این راستا با هدف انسجام بین دستگاهی و برای مدیریت جامع حوضه های آبخیزامروز سه شنبه کارگاه آموزشی با حضور مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی استان البرز با عنوان «تاثیر اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری در پیشگیری و کاهش وقوع مخاطرات زیست محیطی و ضرورت انسجام بین دستگاهی در مدیریت مطلوب سرزمین» مورد توجه قرار گرفت.

رئیس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران در این نشست گفت: به واسطه عملکرد نادرست انسان امروز شاهد واکنش و عکس العمل طبیعت هستیم.

علی سلاجقه افزود: سیلاب و سیل هایی که درسال جاری شاهد آنها بودیم از جمله این عکس العمل ها به شمارمی ورد که باید هرچه بیشتر از طرحهای تخریبی انسان در طبیعت جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: امروزباید به منابع طبیعی احترام گذاشت و با اجرای طرح های حفاظت و نگهداری از آن مانع از بروز این نوع حوادث طبیعی از جمله سیل شد.

سلاجقه گفت: براساس آمار ماهانه سه سیلاب درکشور داشتیم با توجه به اینکه سیل و زلزله از مخاطرات طبیعی کشور هستند اقدامات موثر را باید در این زمینه به اجرا در آورد.

رئیس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران اضافه کرد: ریزگردها و کم آبی از دیگر مسائل و مشکلات حوزه زیست محیطی کشور هستند که در صورت بی توجهی اثرات تخریبی بسیاری را به همراه خواهند داشت.

سلاجقه اظهار داشت: باید کشور را برای مقابله با حوادث طبیعی از جمله سیل اماده کرد و درآبان ماه جاری نیز موج دیگری از بارش ها را داریم.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت جامع حوضه آبخیز یک بحث استراتژیک است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و از ظرفیت های مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دراین زمینه استفاده شود.

سلاجقه افزود: حوضه آبخیز طالقان از حوزه های مهم است که با بروز حوادث طبیعی مهمی از جمله رانش زمین درآن مواجه بودیم بنابراین لازم است تدابیر جدی دراین حوزه صورت گیرد.

وی تاکید کرد: بسیاری از پروژه ها از جمله ادامه همت با توجه به پیوست های زیست محیطی و مبناعلمی باید طراحی شود بنابراین با هماهنگی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی می توان مانع از بروز خسارت های ناشی از حوادث طبیعی شد.

دکتر علی مقدم نیا استاد دانشگاه نیز در این زمینه اظهارداشت: برای مدیریت سیلاب باید راهکارهایی برای سازگاری با طبیعت داشت و اجرای طرح های آبخیزداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: درصورت بی توجهی به طرح های مهم منابع طبیعی دچار خسارت های بسیاری می شویم که جبران آنها سخت است بنابراین برای ساخت وسازها باید با برنامه ریزی های زیست محیطی و با هدف کاهش خسارت های ناشی از حوادث طبیعی پیش رفت.

مقدم نیا تاکید کرد: باید تمهیدات لازم از جمله مکان هایی برای نگه داشت آب در هنگام سیلاب داشت تا خسارت ها دراین زمینه کاهش یابد و سیل سیجان تجربه ویژه ای دراستان البرز بود.

وی اضافه کرد: باید علل وقوع سیلاب را مورد کالبدشکافی و آسیب شناسی قرار داد و با هماهنگی هرچه بیشتر ضعف ها را دراین بخش برطرف ساخت.

مقدم نیا گفت: کشور به دلیل وضعیت اقلیمی مخاطره پذیر است و این امر ضرورت برنامه ریزی های منسجم و دقیق را برای کاهش خسارت های ناشی از مخاطرات طبیعی دوچندان می سازد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارالبرز نیز اظهار داشت: باید نگرش ها برای مقابله با مخاطرات زیست محیطی تغییر یابد چراکه منشا بسیاری ازاین مخاطرات انسان است.

علی درویش پور افزود: سیل، خشکسالی، رانش و فرونشت زمین از جمله حوادثی است که باید آسیب شناسی و اقدامات موثر برای کاهش خسارت های ناشی از آنها را داشت.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در سازه ها و روش های ساختمانی و غیر ساختمانی با رعایت حریم رودخانه و مسیرهای فلی و دائمی می تو ان گام های موثری را دراین زمینه برداشت.

درویش پورادامه داد: براین اساس پروژه های ابخیزداری از اهمیت بالایی برخوردار است و فعالیت های فرهنگی بیشتری برای اقدامات موثر دراین زمنیه باید صورت گیرد.

وی اضافه کرد: درتمام حوضه های آبریز به طرح های آبخیزداری توجه شود و البرز ازظرفیت های قابل توجهی برخوردار است که باید هرچه بیشتر ازآنها بهره برد.

براین اساس همه حاضران در این نشست بر مشارکت همگانی از جمله دستگاه های اجرایی، اداری، دانشگاهی، دانش آموزی، تشکل های مردم نهاد و سایر قشرها در توسعه طرح های آبخیزداری مانند کاشت گل و گیاه، جنگل و تقویت مراتع تاکید کردند.

توسعه و تقویت شرح های آبخیزداری علاوه بر نجات طبیعت از خشکیدگی یا طغیان سیل موجب پرآب شدن سفره های زیر زمینی و ذخیره آب برای آینده کشور می شود.

۸۰۲۹/‏‬ ۶۱۵۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری طبیعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۶۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی در راستای اجرای تبصره ذیل ماده ۵۵ یک هکتار از اراضی ملی را از ید متجاوزین خارج و اعاده به وضع سابق کردند   بر اساس این گزارش این ماموریت با حضور نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی واحد بندپی شرقی و نیرو‌های حفاظتی شرکتی انجام شد.   اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران از مردم خواست هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی، تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند

دیگر خبرها

  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!