Web Analytics Made Easy - Statcounter

چک چک یا زیارتگاه پیر سبز یکی از مهمترین زیارتگاه‌های زرتشتیان جهان است که در ایام پایانی خردادماه بزرگترین مراسم مدهبی زرتشتیان جهان در آن برگزار می شود.

به گزارش ایلنا، آیین جهانی زرتشتیان با حضور تعدادی از پیروان کیش « آشو زرتشت » در زیارتگاه چک چک اردکان از توابع استان یزد آغاز شد و به مدت چهار روز ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چک‌چک یا زیارتگاه پیر سبز یکی از مهمترین زیارتگاه های زرتشتیان جهان است که در 43 کیلومتری شرق اردکان در استان یزد واقع شده است.

زرتشتیان در استان یزد زیارتگاه های متعددی دارند و همه این زیارتگاه ها برای آنها حائز اهمیت است اما زیارتگاه چک چک به دلیل موقعیت جغرافیایی و شکل منطق از معروفیت بیشتری برخوردار است و هر سال در ایام مختلف سال نه تنها میزبان تعداد زیادی از زرتشتیان بلکه میزبان گردشگران مسلمان نیز هست.

اما در روزهای 24 تا 28 خرداد این مکان اختصاصا در اختیار زرتشتیان قرار دارد و پیروان این آیین از شهرها و استان‌ها و کشورهای مختلف در این مراسم شرکت می‌کنند.

برخی معتقدند؛ این گردهمایی زرتشتیان در روزهای یاد شده در دین زرتشت همانند گردهمایی مسلمانان در موسم حج است و به همین اندازه برای زرتشتیان قداست دارد اما عده دیگری نیز معتقدند این دو قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.

در آیین یادشده که تعدادی از زرتشتیان ایران و سایر کشورهای حضور دارند، آنها با قرائت بخشی‌هایی از اوستا کتاب مقدس پیروان این کیش با « اهورامزدا» (خدا) به راز و نیاز پرداختند.

پیروان آیین زرتشتی در کشورهای مختلف حدود 150 هزار نفر تخمین‌زده می‌شود که 30 هزار نفر آنان در ایران زندگی می‌کنند. از این تعداد حدود 6 هزار تن در شهرستان های یزد، تفت و اردکان سکونت دارند. 

آتشکده و دخمه، 2 اثر مهم زرتشتیان استان یزد است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. اقلیت زرتشتی یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارند. 

حضور در این مراسم نوعی آیینی اجتماعی - مذهبی است، زرتشتیان ابتدا در محل زیارتگاه با روشن کردن شمع و عود به پرستش پروردگار یکتا و بی همتای خود می‌پردازند و سپس در جمع‌های چند نفره در فضای باز زیارتگاه با یکدیگر دیدار و گفت‌و گو می‌کنند. 

 زنان و مردان زرتشتی طبق سنت خود هنگام ورود به محل عبادتگاه پوششی بر سر قرار می‌دهند و انواع شیرینی و خوراکی را نیز در میان هم کیشان خود به عنوان نذری توزیع می‌کنند. 

گفته می‌شود نام «چک‌چک» یا «چک‌چکو» از صدای قطره‌های آبی گرفته شده که از صخره‌ای می‌چکد و اکنون به درون یک منبع ذخیره هدایت می‌شود. نیایشگاه پیر سبز امکانات رفاهی مانند برق، آب آشامیدنی و تعدادی اتاق دارد که برای استراحت ساخته شده که به آن‌ها «خیله» می‌گویند. در داخل یکی از اتاق‌ها چاهی به ژرفای بیش از ۵۰ متر وجود دارد.

بنا به اعتقاد زرتشتیان زمان حمله اعراب به ایران که با سقوط پادشاه ساسانی وقت (یزدگرد) انجامید، نیک بانو دختر شاه از دست اعراب فرار کرد و به سمت اردکان آمده و در میان کوه مخفی و ناپدید شد و این محل به عنوان زیارتگاه زرتشتیان قرار گرفت. یکی از کنیزان نیک بانو به نام گوهر بانو (مروارید) نیز در چند کیلومتری وی مدفون است که با نام پیر هریشت معروف است.

هر سال جشن مهرگان در این زیارتگاه جشن برگزار می‌شود و زرتشتیان بسیاری در این مکان گرد هم می‌آیند.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال جهان چک زنان یزد آتشکده قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۷۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جیندر ماهال: رندی اورتون بزرگترین ستاره در تاریخ WWE است

بخش‌هایی از مصاحبه جدید جیندر ماهال را می‌‌خوانید.

جیندر ماهال، ستاره هندوستانی دنیای کشتی کچ دیروز از کمپانی WWE اخراج شد. او به همین مناسبت مصاحبه‌ای با کریس فن ویلت ترتیب داد که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

طرفداری | جیندر ماهال که سابقه قهرمانی جهان کمپانی WWE را نیز در کارنامه دارد، درباره اهمیت کسب این عنوان گفت:

فوق العاده بود. تنوع نژادی و نمایندگی گروه خاصی از مردم بودن اهمیت زیادی دارد. دوران کودکی و نوجوانی من هیچکس مشابه من در تلویزیون نبود. هندوستان و جنوب آسیا جمعیت بسیار زیادی دارند و قهرمانی من برای همه لحظه‌ای بزرگ بود. هنوز هرجایی که بروم مردم از آن صحبت می‌‌کنند و احترام زیادی به خاطر انجامش برایم قائل هستند.

جیندر در پاسخ به این سوال که چه اندازه ملیت او در قهرمانی‌اش تاثیرگذار بود، گفت:

شنیدم که بعضی بر این باور هستند که تنها به خاطر هندی بودنم این کمربند به من داده شد. اما زمانی که اخراج شدم، مگر هندی نبودم؟ اگر در خودم تغییراتی اعمال نکرده بودم و ذهنیتم را تغییر نداده بودم و این را در عمل نشان نمی‌دادم هرگز قهرمان جهان WWE نمی‌شدم. چه زمانی که اخراج شدم، چه زمانی که در گروه 3MB بودم و چه زمانی که برای نخستین بار به WWE رفتم همیشه ملیتم با من بود. به لطف گرت کالی همیشه هندوستان بازاری بزرگ برای WWE بود.

این کشتی گیر 37 ساله در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد بزرگترین کشتی گیر تاریخ WWE گفت:

به نظر من رندی اورتون بزرگترین تاریخ است. به ثبات و ماندگاری او نگاه کنید، به توانایی‌های عملکردی او در رینگ و به کاراکترهای مختلف او نگاه کنید. او کارکتر محبوب خوبی است و کاراکتر منفورش حتی از محبوبش نیز بهتر است. به اعتقاد من رندی بهترین است و من چیزهای زیادی از او یاد گرفتم.

قهرمان سابق جهان در پاسخ به سوالی درباره حواشی اخیر بین او و تونی خان پیش از بازی با سث رالینز گفت:

 اول درو مک اینتایر به من پیام داد و بعد چند پیام پشت سر هم دریافت کردم و با خودم گفتم باید توییتر را چک کنم و سپس توییت تونی خان را دیدم. تونی خان از تو ممنونم چرا که باعث شدی بازی من و سث رالینز جذاب‌تر شود. بعضی مردم فکر می‌کردند برای اینکه لج تو درآورده شود من پیروز آن دیدار خواهم بود.

 

از دست ندهید ????????????????????????

سرمربی پرسپولیس: من کاشف آلیسون بودم جنگ در دربی میلان؛ 3 اخراجی در 3 دقیقه! آشنایی با مالکان لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها مورینیو: به من می‌گفتند اتوبوس، حالا با همین سبک شده‌اند جادوگر!

دیگر خبرها

  • استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • بزرگترین چاپگر ۳بعدی جهان یک خانه را در ۸۰ ساعت می‌سازد
  • آغاز بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • کنگره ۲ هزار شهید؛ بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد
  • اتفاق مرموز؛ چرا دشمن حسن یزدانی بزرگترین طرفدارش شد؟!
  • جیندر ماهال: رندی اورتون بزرگترین ستاره در تاریخ WWE است
  • برگزاری بزرگترین رویداد نمایشگاهی سلامت اجتماعی شهر تهران