Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی طالبی سه شنبه شب در پنجمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی یزد که با حضور وزیر دادگستری و عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: این استان با حدود ۱.۴ درصد جمعیت کشور، سهم ۲.۳ درصد از اقتصاد ملی بدون نفت را به خود اختصاص داده و در سرانه تولید هم دومین استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این موضوع نشان دهنده جدیت و تلاش یزدی هاست که توانسته‌اند با وجود تمام محدودیت‌هایی که در استان وجود دارد به این توفیق د ست یابند.
استاندار یزد با اشاره به برخی مشکلات اصلی طرح شده در جلسه افزود: الان شرایط فرآوری سنگ آهن و محصولات معدنی وجود دارد باید جلوی خام فروشی معادن یزد با ایجاد صنایع جوار معدنی گرفته شود.
وی اضافه کرد: در تأمین خوراک واحدهای فرآوری، با وجود سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی که صورت گرفته و اشتغال خیلی خوبی که در واحدهای معدنی و فرآوری مواد معدنی ایجاد شده، برخی محصولات معدنی به خارج یزد فروخته می‌شود.
طالبی ادامه داد: این امر علاوه بر جنبه‌های اقتصادی مسائل و مشکلات اجتماعی و امنیتی هم به همراه دارد چون بعضی از واحدهای معدنی در مناطقی مستقر هستند که به طور مستقیم با زندگی مردم مرتبط است و اهمیت این موضوع به حدی بود که آن را در شورای تأمین مطرح کردیم.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنیم با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی که در استان ایجاد شده و ظرفیت‌های خالی که برای فرآوری مواد معدنی وجود دارد، در درجه اول وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و ایمیدرو شرایطی را فراهم کنند که واگذاری‌ها صرفاً به واحدهای استان انجام شود و در مرحله دوم فرآوری در استان انجام شود و خام فروشی نداشته باشیم.
طالبی درباره واحدهای فرآوری سنگ آهن هم از وزارت صمت درخواست کرد تا در واگذاری‌ها این شرط مطرح که واحدهای فرآوری در استان یزد و در جوار معادن ایجاد شود.
وی در ادامه با اشاره به مشکل واحدهای تولید موتورسیکلت و واحد تولید لاستیک در استان اشاره کرد و افزود: رفع مشکلات این واحدها به ویژه ترخیص تجهیزات واحد لاستیک یزد جزو مصوبات جلسه امروز خواهد بود تا بتوانیم هرچه سریع‌تر آن را در تهران پیگیری کنیم.
رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی یزد در پایان نیز با تقدیر از همدلی موجود در بین اعضای شورای تأمین استان یزد اظهار امیدواری کر که با وجود این همدلی، رفع مشکلات بویژه در حوزه‌های اقتصادی تسریع شود.
در این جلسه رئیس کل دادگستری استان یزد هم گفت: در یک سال گذشته ۱۵ مورد مشکلات حوزه صنعت در ستاد اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار گرفت و ۹۵ درصد مصوبات این ستاد در خصوص موارد طرح شده اجرا شده است.
غلامعلی دهشیری افزود: از مجموع ۳۸ مورد مشکلات حوزه صنعت و اشتغال که به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی واصل شد، ۲۳ مورد آن با تلاش مجموعه قضایی استان، خارج از ستاد و در دبیرخانه حل و فصل شده است.
وی با اشاره به تلاش‌های ۲۰ روز اخیر و بعد از انتصاب تصریح کرد: در این مدت بعد از شناسایی برخی خلاءهای قانونی، ۲ طرح حمایت قضایی و حقوق از چرخه تولید در قالب ۱۱ ماده و طرح انسجام مزایده ماشین آلات خط تولید به قوه قضائیه ارائه شده است.
در ادامه جلسه دبیر ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی یزد با بیان اینکه این ستاد در سال جاری ٣٧ مصوبه داشته است، گفت: ستاد بررسی مشکلات انجمن‌های تخصصی را در دستور کار خود قرار داده که تا به حال ٩ انجمن استان در حوزه‌های مختلف مشکلات خود را مطرح کرد.
سید مجتبی حسینی پور تشکیل کمیته پایش و ارزیابی مصوبات و تشکیل کارگروه های تخصصی ذیل ستاد از جمله کارگروه بهره وری و توسعه اقتصاد دانش بنیان را از جمله اقدامات صورت گرفته در دبیرخانه ستاد عنوان کرد.
در این جلسه مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و معاون شرکت برق منطقه‌ای استان نیز گزارشی از پروژه‌های این دستگاه‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی در سال جاری ارائه کردند.
در بخش دیگر این جلسه رئیس خانه معدن یزد هم با ارائه گزارشی درباره وضعیت معادن استان گفت: بخش معدن با ظرفیت بالا و خدمات زیادی که در تولید و اشتغال دارد اگر فکری برای آینده آن از نظر تأمین خوراک و تحقیق و پژوهش نشود دچار مشکلات فراوان خواهد شد.
سعید افضلی پور افزود: معتقدیم اگر قرار است معدنی در استان واگذار شود باید واحدهای تولیدی و فرآوری یزد در اولویت باشد و یا در صورت واگذاری به واحدهای غیر یزدی، سهیمه ای برای واحدهای تولیدی استان در نظر گرفته شود.
ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد در حال حاضر از نظر تعداد مصوبه رتبه هفتم، از نظر تعداد جلسات رتبه هشتم و از نظر اجرای مصوبه‌ها رتبه نهم را در میان ۳۱ استان دارد.
در حال حاضر سه هزار و ۲۸۵ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اسمی و با اشتغال زایی ۱۰۰ هزار و ۴۴۵ نفر در یزد وجود دارد.
تولید بیش از ۸۰۰ نوع کالا، رتبه نخست تولید کاشی و سرامیک کشور با بیش از ۵۰ درصد، رتبه دوم تولید محصول نساجی، رتبه سوم تولید فولاد و رتبه نخست تولید رومبلی، ترمه و روفرشی از جمله جایگاه‌های برتر استان در اقتصاد ملی است.
۱۹۶۸/ ۲۰۴۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۱۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: حمیده تابش نژاد: توسعه بر محور منابع یکی از اولویت‌هایی است که استان‌های پیشرو در سطح کشور برگزیده‌اند.

مزیت‌های هر استان پیشرو با در نظر گرفتن توان بخشی به منابع، سمت و سویی اقتصادی پیدا کرده و ماحصل آن ثروت زایی با استفاده از این منابع است.

معادن کشور در توپوگرافی و اقلیم‌های مختلف آورده‌ای متفاوت و گاهی خاص ایجاد کرده که اشتغال زایی و کمک به پیشران‌های اقتصادی کمترین خروجی این مهم است.

معادن فلزی از یک سو و معادن غیر فلزی آوردهایی را داشته که پویایی اقتصادی در مناطق مختلفی را رقم زده است.

چرخه توسعه معادن در کشور طی سال‌های اخیر سرعت مطلوبی گرفته، اما بسیاری از استان‌ها از این چرخه بی نصیب مانده‌اند.

رشد پایین بر محور معادن

ایران به علت‌هایی از جمله ضعف زیرساختی، کنترل دولت و مباحث اکتشاف بر حسب داشته‌هایش بهره‌ای از این مزیت برای رشد تولید ناخالص داخلی نداشته است.

هرچند طی سال‌های اخیر تلاش دولت‌ها بر حمایت از رشد ظرفیت‌های معدنی بوده، اما کار در بسیاری از مناطق در مرحله کشف پهنه‌ها متوقف شده است.

بر اساس آمارها ایران با داشتن ۶۸ نوع ماده معدنی، بیش از ۳۷ میلیارد تن ذخایر اثبات شده و بیش از ۵۷ میلیارد تن ذخایر بالقوه به ارزش ۷۷۰ میلیارد دلار در میان ۱۵ کشور بزرگ غنی از مواد معدنی قرار دارد.

اما در این میان بازخورد این ظرفیت در ضعف‌های مدیریتی بسیاری استان‌ها، مغفول مانده است.

صدرنشین معادن رسوبی ایران

اغراق نیست که کهگیلویه و بویراحمد را صدرنشین بزرگ‌ترین معادن رسوبی ایران و در همجواریش بزرگ‌ترین معادن فسفات ایران و شاید خاورمیانه بدانیم.

معادن گوگرد، گچ، سنگ‌های ساختمانی، بوکیست و مس از جمله پتانسیل‌های معدنی این استان است.

در کوه کم نظیر «لار» شهرستان چرام بزرگ‌ترین معدن فسفات ایران زمین در پهنه‌ای ۱۶ هزار و ۲۶۴ کیلومتر مربعی عرض اندام می‌کند.

یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون تن ذخیره معدنی استان با تکیه بر تکنولوژی، زیرساخت و توسعه می‌تواند استان و حتی کشور را در رشد ظرفیت‌های معدنی متحول کند.

علیرغم چنین داشته‌هایی بالاترین نرخ تورم، بیکاری و حتی آسیب‌های اجتماعی در محدوده همان مناطقی است که معادن خفته در زیر خاک قرار دارند.

۴۵ معدن در استان فعال است

مدیرکل سرمایه گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۵ معدن در استان فعال است.

محسن ضامن فر در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر ۸۲ فقره پروانه بهره‌برداری معتبر معدن در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۴۵ معدن فعال و مابقی غیرفعال و یا در حال تجهیز هستند.

ضامن فر ابراز داشت: ظرفیت استخراج اسمی سالیانه این معادن بیش از پنج میلیون تن است که با استخراج واقعی بیش از ۲.۵ میلیون تن در سال فعالیت می‌کنند.

ضامن فر گفت: ارزش سرمایه گذاری معادن موجود استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۸۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۸۲۰ نفر است.

مدیرکل سرمایه گذاری استانداری تصریح کرد: عمده مواد معدنی استان مواد اولیه سیمان، گچ، آهک، سنگ لاشه، مالون، مرمریت، بوکسیت، فسفات، سلستین، مارن و دیگر موارد است.

بزرگ‌ترین معدن فسفات خاورمیانه

وی ابراز داشت: معدن فسفات چرام یکی از بزرگترین معادن فسفات خاورمیانه است که بر اساس برآوردها با بهره برداری اولیه از این معدن برای ۶۰۰ نفر و در دراز مدت یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود.

مدیرکل صمت کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت مس «خونگاه» بی استفاده مانده است.

سید امیر تیمور موسویان در گفت و گو با خبرنگار مهر واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری را ۵۴۴ واحد عنوان و افزود: این واحدها با سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۸۷۰۰ نفر وجود دارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۸۱ واحد معدنی دارای پروانه بهره برداری در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد تصریح کرد: از این تعداد ۴۳ معدن فعال با ذخیره قطعی ۱۴۳۰ میلیون، ۲۷۴ میلیارد ریال سرمایه گذاری با اشتغالزایی ۴۴۷ نفر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سه میلیون متر مکعب آب مختص بخش صنعت در شهرستان بهمئی وجود دارد که با این میزان آب می‌توان طی چهار سال برای ۶ هزار نفر اشتغالزایی در حوزه صنعت ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری ۱۳ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۹۴ میلیارد تومان سرمایه و اشتغالزایی ۳۴۱ نفر به چرخه تولید بازگشتند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۰ میلیارد تومان وصول حقوق دولتی در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان داشته‌ایم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۲ درصد داشت.

موسویان ظرفیت معدن مس «خونگاه» در شهرستان دنا در منطقه حفاظت شده را بدون استفاده خواند و ابراز امیدواری کرد و گفت: منابع طبیعی و محیط زیست تعامل و همکاری جهت استفاده درست داشته باشند.

مدیری که پاسخگو نیست

همچنین احسان عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد پاسخگوی خبرنگار مهر نبود.

علیرغم پیگیری‌های متعدد خبرنگار مهر، این مسؤول هیچ پاسخی پیرامون شرایط معادن استان ارائه نکرد.

متأسفانه در شرایطی که معادن می‌توانستند راهگشای رشد تولید و صادرات در کهگیلویه و بویراحمد شوند، مزیت‌های این بخش در کاغذ بازی‌ها مغفول مانده و پهنه‌های اکتشافی نهفته در خاک بوده و مردم بی بهره از مزیت‌ها، همچنان شنونده وعده‌های مسؤولین هستند.

کد خبر 6088193

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۷۰۰ همت تسهیلات به واحدهای تولیدی کشور
  • مشکلات و دغدغه های تولیدکنندگان ملارد پیگیری و حل شود
  • پشت پرده خرید زمین در شهرک‌های صنعتی؛ به نیت احتکار زمین می‌خرند!
  • آغاز به کار واحد کشتارگاه صنعتی در شهرستان فسا
  • واحد کشتارگاه صنعتی در فسا بار دیگر آغاز به کار کرد/ اشتغال ۱۰۰ کارگر
  • کشتارگاه طیور فسا با ۱۰۰ کارگر به چرخه تولید بازگشت
  • جذب سرمایه گذاری برای تکمیل وایجاد واحدهای بخش کشاورزی در زنجان
  • جلوگیری از بیکار شدن ۷۸۰۰ کارگر استان مرکزی در سال گذشته
  • افزایش ظرفیت تولید فولاد منجر به کاهش نرخ بیکاری خواهد شد
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد