Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@23:54:12 GMT

بررسی راهکار‌های افزایش مراودات ایران، عمان و قطر

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۳۸۴۹

بررسی راهکار‌های افزایش مراودات ایران، عمان و قطر

کشورمان با تاکیدات مقامات اقتصادی توسعه صادرات و مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را هدفگذاری کرده است و بر این اساس در همایش فرصت‌های تجاری و اقتصادی ایران با کشور‌های عمان و قطر برگزار و در آن راهکار‌های افزایش مراودات سه کشور بررسی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، کشورمان برای افزایش مناسبات تجاری با کشورهای منطقه برنامه ریزی هایی انجام داده است و این برنامه ریزی ها پس از تاکیدات وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افزایش مراودات تجاری با کشور‌های عراق، ترکیه، سوریه و لبنان بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به گفته «رضا رحمانی» یکی از برنامه های وزارت صمت برای توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه؛ راه اندازی دفاتر تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در شهر‌های اربیل، بصره و بغداد در عراق و استانبول در ترکیه است که در همین ارتباط دفتر وزارتخانه در آنکارا پایتخت ترکیه فعال است.

 

وزیر صمت همچنین بر این نکته تاکید داشت که ۵۵ درصد از صادرات غیرنفتی ایران به ۱۵ کشور همسایه است اما تنها ۲ درصد از واردات این کشور‌ها از ایران است که برنامه ما افزایش این میزان به ۵ درصد است. افزایش همکاری‌های اقتصادی با عمان، عراق و لبنان دروازه ورود به بازار کشور‌های عربی است و محور برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش صادرات، تولید ساخت داخل و فعال سازی معادن است.

 

«فرهاد دژپسند»، وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز به دنبال این تاکیدات در همایش بین المللی آینده جهان اسلام  خواستار تشکیل یک اتحادیه تجاری بین کشورهای اسلامی به منظور پر کردن فاصله موجود  میان کشورهای جهان اسلام و غرب در موضوع حجم مبادلات تجاری شده بود.

 

بنابراین گزارش با توجه به عزم راسخ بدنه اقتصادی کشور برای توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه روز گذشته (28 خرداد) همایش فرصت‌های تجاری و اقتصادی ایران با کشور‌های عمان و قطر برگزار و در آن راهکار‌های افزایش مراودات سه کشور بررسی شد. این همایش با هدف ارتقاء روابط تجاری از طریق مقررات زدایی، بکارانداختن توانایی بازرگانان و فعالان اقتصادی و همکاری دستگاه‌های خدمات دهنده سه کشور به فعالان اقتصادی برگزار شده است.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این همایش با اشاره به اینکه فرصت های اقتصادی ایران، قطر و عمان در تهران بررسی و زمینه افزایش مبادلات تجاری میان این سه کشور فراهم شدف گفته است: «این همایش کمک می‌کند در شرایطی که ما در تحریم قرار گرفته‌ایم از تجربه‌ها و فرصت‌های بازرگانان فعال کشورهای همسایه استفاده کنیم و به افق‌های بلندی دست یابیم.»

 

ایرنا به نقل از «یدالله صادقی» آورده است: «کشور ما توانمندی و پتانسیل روبه رشدی برای صادرات کالا به کشورهای همسایه بخصوص عمان و قطر، دارد. محصولات خوبی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شود که می‌توانیم آنها را در بازارهای هدف ارائه کنیم. در این همایش ما توانمندی‌های کشور را به صورت تخصصی مطرح و از تجربیات کشورهای قطر و عمان در زمینه صادرات و برقراری ارتباطات استفاده می‌کنیم. باید تراز بازرگانی ما با برخی کشورها که زیر یک میلیارد دلار است افزایش یابد.»

 

رایزن اقتصادی ایران در قطر نیز در این همایش گفته است: «در قطر بازار جذابی وجود دارد و میزان جمعیت این کشور در سطح جهانی می‌تواند اثرگذاری مطلوبی داشته باشد در این بازار ساختار شرکت‌های قطر و راهکارهای عملی آن بیان می‌شود.۲۵۰ میلیون دلار روابط تجاری، نشانگر وجود پتانسیل‌های بالا برای همکاری اقتصادی بین دو کشور است. قطر کشوری ثروتمند و جذاب برای سرمایه گذاری و تجارت است اما به همان اندازه رقابت شرکت‌ها در آن زیاد و ورود به آن سخت است.»

 

بنا به گفته «محمد باقری» نخستین اقدام برای ورود به بازار قطر را شرکت در نمایشگاه‌های بخش خصوصی و دولتی است و بازرگانان خارجی بعد از شرکت در این همایش‌ها متوجه می‌شوند با ارائه چه محصولاتی می‌توانند وارد این کشور شود.

 

نماینده کشور عمان و رئیس مجموعه بین المللی سیپراس نیز در این همایش با بیان اینکه سلطنت عمان از سرمایه گذاران ایرانی استقبال می‌کند، اضافه کرده است: «ویزای بین دو کشور برداشته شده و این فرصت مناسبی برای توسعه صادرات است.»

 

به گفته «ذکریا الفسانی» برای پروژه‌ای صنعتی و زیر ساختی ۷۰ درصد برای سرمایه گذار ایرانی و ۳۰ درصد برای سرمایه گذار عمانی در نظر گرفته شده است.

 

یادآور می شود: از ۱۸ هزار واحد صنعتی کشور، سالانه ۵۰۰ واحد در صدد سرمایه گذاری در خصوص محصولاتی که هستند که در کشورهای همسایه مصرف دارد./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز دهه کرامت اردبیل بیرجند خراسان جنوبی ایلام کانون های فرهنگی هنری مساجد اوقات فراغت مجلس خبرگزاری شبستان ایران عمان و قطر گسترش مبادلات تجاری توسعه و مبادلات تجاری مبادلات تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۳۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا

مدیر کل دفتر آفریقا سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تاکید بر آغاز فصل جدیدی از تعاملات تجاری بین ایران با قاره آفریقا، از حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا خبر داد.

لیلا باغبان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیشترین میزان تجارت خارجی بین ایران و آفریقا در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، گفت: تجارت خارجی با آفریقا به حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید؛ اما این عدد در مقایسه با تجارت کشورهای دیگر با قاره آفریقا قابل توجه نیست از این‌رو سازمان توسعه تجارت ایران برای تصاحب سهم بیشتر از بازار این قاره برنامه‌ریزی‌هایی را در نظر گرفته است.

به گفته این مقام مسئول آمار تجارت با آفریقا بیشتر از عددهای اعلامی است، اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها، صادرات مستقیم به این کشورها نداریم و محصولات ایرانی از طریق کشور دوم مانند امارات، ترکیه، قطر و عمان به کشورها صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه باید فصل تازه‌ای از تعاملات تجاری با آفریقا باز شود، تصریح کرد: تجار چندان با ظرفیت‌های تجاری قاره آفریقا آشنا نیستند، هرچند برخی شرکت‌های ایرانی سال‌های سال است که در آنجا فعالیت دارند. اما ارقام تجار با کشورهای آفریقایی باتوجه به ظرفیت‌های تجاری ایران قابل قبول نیست و ظرفیت تجاری ایران قابلیت رشد چندین برابری را دارد. به بیان دیگر پتانسیل‌های دوجانبه و چند جانبه‌ای تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی وجود دارد.

مدیر کل دفتر آفریقا سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در سال‌های اخیر شناخت بهتری از فرصت‌های قاره آفریقا ایجاد شده، افزود: هیئت‌های تجاری آفریقایی رفت‌وآمدهای خود را به ایران افزایش داده‌اند. در ایران اکسپو ۲۰۲۳ از ۱۷ کشور آفریقایی هیئت تجاری داشتیم و به نظر می‌رسد که در سال جاری این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول؛ همزمان با اکسپو ۲۰۲۴ رویداد اجلاس همکاری‌های ایران و آفریقا برگزار خواهد شد که در این اجلاس از مقامات آفریقایی برای شرکت در این رویداد دعوت شده است. 

وی با اشاره به دعوت از وزرای اقتصادی و تجاری آفریقایی در این همایش، گفت: تفاهم‌نامه‌های خوبی فی مابین ایران و کشورهای آفریقایی امضا خواهد شد و هم‌زمانی این همایش با ایران اکسپو شناخت آنها را از ظرفیت‌های ایران افزایش خواهد داد و این موضوع توسعه سریع‌تری به روابط تجاری ایران با این کشورهاخواهد داد و آن را تسهیل کند. 

باغبان استقبال از اجلاس ایران و آفریقا را قابل قبول توصیف کرد و گفت: بیش از ۲۰ کشور آفریقایی در این اجلاس حضور پیدا خواهند کرد و به نظر می‌رسد که تعداد شرکت‌کنندگان از قاره آفریقا در اکسپو ۲۰۲۴ افزایش پیدا خواهند کرد. 

وی ادامه داد: برنامه‌های اولیه اجلاس مشخص شده این برنامه‌ها از جنس دیدار با مقامات و مذاکره با تجار و شرکت‌های بزرگ و توانمند است همچنین بازدیدها و تورهای صنعتی نیز پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تاکید بر جذب منابع پایدار و افزایش سهم بازار محور همایش بررسی عملکرد و تبیین اهداف واحدهای بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۳
  • برگزاری ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت در اهواز+فیلم
  • حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • همایش تجاری ایران و تاجیکستان
  • عمان و امارات خواستار خویشتنداری ایران و اسرائیل شدند
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان برای افزایش تعاملات تجاری غرب
  • هدفگذاری تهران_اسلام آباد برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری 
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار