Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:48:13 GMT

۱۵ باب استخر آبیاری کشاورزی در شرق اصفهان احداث شد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۴۵۵۵

۱۵ باب استخر آبیاری کشاورزی در شرق اصفهان احداث شد

احمد صادقی روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا گنجایش هر یک از این استخرها را بالغ بر ۴۰ هزار مترمکعب برآورد کرد و افزود: این استخرها با حفظ به موقع آب از تنش های آبی جلوگیری می‌کند و در بهبود کار آبیاری و کشاورزی نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد: برای این طرح‌ها ۵٣٠ میلیارد ریال از اعتبارات دولتی و پنج میلیارد ریال از کمک‌های مردم هزینه شده و بالغ بر چهار هزار و ۶٠٠ هکتار از اراضی شرق اصفهان را پوشش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشدار بن رود افزود: برای اجرای این طرح‌ها ٢٧٠ کیلومتر لوله گذاری در منطقه انجام شده است تا آب این استخرها به مزارع مختلف هدایت شود.

صادقی گفت: برای هر الگوی کشت یک توزیع آب متفاوت نیاز است برای مثال نوع آبیاری گیاهان ردیفی مانند ذرت و پنبه با دیگر محصولات فرق دارد.

وی احداث شبکه زهکشی و آبیاری در شرق اصفهان را با اهمیت دانست و گفت: برای این طرح ٣٧٠ میلیارد ریال در ٢ سال قبل هزینه شده و برای تکمیل ۴٠٠ میلیارد ریال دیگر نیاز است.

اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می‌گیرد.

بخش بن رود یکی از بخشهای شهرستان اصفهان با جمعیت ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفر به مرکزیت شهر ورزنه با دو شهر و ۳۹ روستا و آبادی در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شرق اصفهان واقع است.
شهر ورزنه در ۱۰۵ کیلومتری مرکز اصفهان در ۳۰ کیلومتری تالاب بین المللی گاوخونی واقع شده است و با ۳۰۸ هکتار وسعت، حدود ۱۴ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند.
حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شرق اصفهان هم اکنون زیر کشت رفته و بر همین اساس حدود ۲۰ هزار تن گندم به دست می‌آید و در این منطقه حدود ۳۰ هزار کشت متفرقه نظیر گلرنگ و جو انجام گرفته که محصولات آن آماده ارائه به بازار خواهد بود.
مردم بخش‌ها، مناطق و شهرهای شرقی اصفهان از جمله زیار، کرارج، ورزنه، اژیه، براآن و خوراسگان با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر بیشتر به فعالیت کشاورزی مشغولند.
در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.
۶۰۲۲ / ‏‬ ۶٠٢٠

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۴۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث باغ در پایاب چاه‌های قزوین، ممنوع

محمدحسین عطایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: هرگونه تغییر اراضی کشاورزی از حالت اولیه نیاز به مجوز دارد که احداث باغ نیز از جمله مواردی است که برای احداث آن باید از جهادکشاورزی مجوز گرفت.

وی اضافه کرد: دلیل ممنوعیت احداث باغ در پایاب شبکه دشت قزوین با هدف تامین آب از این شبکه با هدف برون رفت از وضعیت موجود بوده که باید مورد توجه بهره برداران استان قرار گیرد.

عطایی با بیان اینکه روش‌های نوین آبیاری و اجرای الگوی کشت مهمترین راهکار برون رفت از وضعیت موجود در منابع آبی است، ادامه داد: با توجه به وضعیت منابع آبی چاره‌ای جز استفاده از روش‌های نوین برای تولید محصولات کشاورزی و اجرای الگوی کشت در مزارع استان نداریم.

این مسئول در ادامه به اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان قزوین اشاره کرد و یادآور شد: طرح جهش تولید به عنوان یک طرح ساختاری و هوشمند در راستای اجرای الگوی کشت و با هدف افزایش تولید اجرا می‌شود که در این طرح با روش کارشناسی می‌توان افزایش تولید در دیمزار‌ها را شاهد باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: رعایت الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آبی می‌تواند علاوه بر حل معضل کم آبی به افزایش راندمان تولید و بهره وری در سطح منجر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام و پساب آبیاری شوند، معدوم خواهند شد/چرخه تصفیه خانه‌ها باید تکمیل شود
  • جهاد کشاورزی یزد درباره تنش گرمایی درختان پسته هشدار داد
  • کودک ۶ ساله اصفهانی در کانال آب غرق شد
  • میدان عرضه دام در چهارمحال‌وبختیاری احداث می‌شود
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • سد کنجانچم دشت مهران پرآب شد
  • احداث باغ در پایاب چاه‌های قزوین، ممنوع