Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از تلاش دو هفته ای خبرنگار شبستان برای دریافت پاسخ از مسئولان شرکت مخابرات خراسان جنوبی درخصوص چرایی قطع و وصل شدن تلفن های خانگی و همراه در روستای نوگیدر شهرستان بیرجند، بالاخره این مشکل ساعتی پیش حل شد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ روزگاری اهالی روستا برای تهیه یک قرص نان گندم باید کیلومترها راه را با قاطر و الاغ طی می کردند تا بتوانند چند کیلویی گندم تهیه کرده و شکم شان را سیر کنند، همان روزها که خشکسالی امان مردم را بریده و رژیم وقت هیچ توجهی به مردم حتی در مرکز کشور نداشت چه برسد به روستاهای دور دست، نبود مدرسه باعث شده بود تا خیلی از مردم فرزندانشان را تا پنجم بیشتر راهی مدرسه نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این مشکلات تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت و اهالی روستا هرگز نمی توانستند اعتراضی به اوضاع موجود بکنند، بعد از پیروی انقلاب وضعیت به مرور تغییر می کند و روز به روز بر خدمات ارائه شده به اهالی بیشتر می شود، به طوری که امروز «نوگیدر» از بیشتر امکاناتی که نیاز اولیه یک روستا است برخوردار هستند، جاده آسفالته، آب لوله کشی، تلفن خانگی و اخیرا هم گازرسانی به روستا این خدمات را تکمیل کرده است.

 

مردم نوگیدر همواره در تمامی صحنه های دفاع از نظام و انقلاب حضور و مشارکت فعالی داشته به طوری که این روستا هم اکنون مفتخر به تقدیم سردار شهید «صفر علی رضایی»، تنها شهید عملیات مرصاد از خراسان جنوبی در دوران دفاع مقدس است.

 

روستای خوش آب و هوای نوگیدر هر ساله در ایام تابستان و عید نوروز میزبان گردشگران زیادی است که برای تفریح یک روزه از فضای سبز و باغستان های زرشک، آلو و بادام روستا استفاده می‌کنند، داشتن شش قنات در مجاور روستا بر زیبایی های آن افزوده است، هر چند که این روزها برخی از این قنوات بدلیل عدم لایروبی از حال و روز خوبی برخوردار نیست.

 

عدم پذیرش دفترچه درمانی در مراکز دولتی و خصوصی!

نوگیدر با وجود خدمات ارائه شده اما هنوز در برخی بخش ها نیازمند توجه بیشتر دولتمردان است، نبود خانه بهداشت در روستا اهالی را مجبور می کند تا در صورت بیماری به مراکز درمانی بیرجند مراجعه کنند و اینجا هم به دلیل عدم پذیرش دفترچه درمان روستایی (حتی در مراکز دولتی) باید به صورت آزاد ویزیت شوند که این هزینه های زیادی را برای اهالی در بر دارد.

 

به گفته اهالی روستا این دفترچه های درمانی بدون مهر ارجاع پزشک خانواده هیچ اعتباری ندارد و مرکز معین پزشک خانواده در روستای «خنگ» که در فاصله 25 کلومتری روستا قرار دارد، واقع شده است، برای اهالی امکان مراجعه وجود ندارد، چراکه از مسیر اصلی آنها بسیار دور است.

 

آنتی دهی تلفن همراه هم از دیگر مشکلات روستا است که مردم را با دردسرهایی مواجه کرده است، به گفته اهالی چند هفته ای است که مشترک مورد نظر در این روستا خیلی در دسترس نیست و آنها مجبورند برای تماس، بر پشت بام منازل خود بروند.

 

نسل های جدید ارتباطی در جهان پیچیده امروز در حال تغییر و تحولات و پیشرفت است، اما مردمان روستاهای زیادی همچنان از ابتدایی ترین زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی محروم هستند.

 

سال‌هاست مسئولان نظام به فکر مهاجرت معکوس به روستاها هستند ولی آیا امکانات و زیرساخت های لازم را برای این مهاجرت فراهم کرده اند؟ زندگی ساده و سراسر‌ آرامش در روستا را همه شهرنشینان دوست دارند؛ لیکن تنها باید زیرساخت های ابتدایی، اولیه و ضروری را در روستاها برای نگه‌داشت جمعیت و مهاجرت معکوس فراهم کرد.

 

هرچند تلاش‌های زیادی در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی زیرساخت‌های ارتباطی در این سال‌ها در خراسان جنوبی صورت گرفته است اما بیشتر روستاهای شهرستان هنوز محروم از این نعمت هستند.

 

 

تماس بر پشت بام منزل!

»علی برات براتی»، رئیس شورای روستا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند ضمن تشکر از خدمات ارائه شده بعد از انقلاب در روستا، می گوید: خدمات ارائه شده به مردم روستاها بعد از پیروزی انقلاب با قبل آن قابل مقایسه نیست، از این بابت خدا را شاکریم.

 

وی با بیان اینکه با وجود خدمات ارائه شده اما هنوز برخی از مشکلات برای اهالی این روستا دردسرساز است، ادامه می دهد: روستای نوگیدر مشکل آنتن دهی تلفن همراه دارد و برای برقراری تماس باید حتما به پشت بام مراجعه کرد.

 

وی با اشاره به اینکه مردم روستا از دریافت شبکه های دیجیتالی تلویزیون و حتی شبکه استانی محروم هستند، می‌گوید: این روستا همچنان از نظر امواج گيرنده هاي تلفن همراه و معمولي و شبکه های دیجیتالی و استانی در محروميت به سر مي برد.

 

رئیس شورای روستای نوگیدر می افزاید: نوگیدر از نقاط كور از نظر امواج موبايلي به شمار مي رود و فاقد پوشش هاي مناسب مخابراتي و تلويزيوني بوده و رفع اين معضل به يكي از مطالبات مهم مردم نوگیدر تبديل شده است.

 

وی با اشاره به اینکه راه روستای نوگیدر آسفالت است، می گوید: اما وجود یک پیچ خطرناک در راه این روستا سبب شده هرساله جان چند نفر از مردم به خطر بیفتد، که در این خصوص هم با پلیس راه مکاتباتی شده اما تاکنون پاسخی برای رفع این مشکل دریافت نکرده ایم که امیدواریم این مسئله مهم و خطرآفرین به زودی مرتفع شود، چراکه تاکنون چند مورد سقوط به ته دره بر اثر همین پیچ رخ داده است.

 

قنوات روستا نیازمند لایروبی و احیا

رئیس شورای روستای نوگیدر با بیان اینکه شغل اصلی مردم روستای نوگیدر کشاورزی است، گفت: هرسال درختان بادام و آلوی کشاورزان گرفتار آفت شده و خسارات زیادی را به کشاورزان تحمیل می کند؛ که این معضل هم به جهاد کشاورزی منتقل شده ولی تاکنون اقدامی برای رفع این مشکل انجام نداده اند که امیدواریم جهاد کشاورزی حداقل سم مورد نظر را تهیه و در اختیار کشاورزان قرار دهد.

 

براتی مقدم می‌گوید: روستای نوگیدر دارای شش قنات است که دو قنات به همت جهاد کشاورزی مرمت و احیا شده است ولی بقیه قنوات همچنان نیازمند مرمت، بازسازی و لوله گذاری است.

 

او با اشاره به اینکه این روستا مدرسه دارد؛ اما دانش آموزی نیست که در این مدرسه تحصیل کند، ادامه می دهد: تنها سه دانش آموز با کمک معلم سه کیلومتر راه را طی می کنند تا به روستای دل‌آباد که در نزدیکی روستا است، برسند و تحصیل کنند که از این بابت مشکلی وجود ندارد.

 

 

دامداران و کشاورزان روستا حمایت شوند

همچنین «نوگیدری» یکی دیگر از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار شبستان مهمترین مشکل روستا را آنتن دهی تلفن همراه و شبکه دیجیتال تلویزیونی عنوان می کند و می گوید: در نزدیکی روستا آنتنی برای پوشش منطقه گذاشته شده و در داخل روستا هم تقویت کننده تعبیه شده، ولی تقویت کننده سه هفته هست که قطع و وصل می شود.

 

او ادامه می دهد: بسیاری از روستاها شبکه اینترنت دارند اما در روستای ما نمی توان حتی با تلفن های خانگی هم تماس برقرار کرد، کابل های فیبر نوری با قیمت بالا و به طول صد متر از بالای تیر تلفن پایین افتاده و ماشین ها هم از وسط جاده باید از روی این کابل ها تردد کنند.

 

نوگیدری با بیان اینکه شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامداری است، تاکید می‌کند: جهاد کشاورزی برای حمایت از دامداران و کشاورزان روستا، «بز سانن» را با قیمت پایین به مردم بفروشد تا در ارزش افزوده برای اهالی تاثیر بیشتری داشته باشد که خود مشوق خوبی برای ماندن در روستا است.

 

او می گوید: برخی از اهالی به دلیل عدم حمایت های دولت و گران بودن نهاده های دامی و کشاورزی و خشکسالی چندین ساله مجبور به مهاجرت به شهر شدند.

 

 

تعهدی برای آنتن دهی تلفن های همراه خانگی نداریم

»محمد صاق نعمتی نیا»، کارشناس ارتباطات اداره کل فناوری و ارتباطات خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص مشکل آنتن دهی تلفن در روستای نوگیدر گفت: طی سرشماری سال 1395 جمعیت روستای نوگیدر 34 خانوار است و در روستا به منظور تقویت آنتن تلفن همراه یک دستگاه ریپتر نصب شده که هم اکنون نباید مشکلی در خصوص آنتن دهی شبکه تلفن های همراه داشته باشد.

 

وی افزود: این روستا نسبت به روستاهای دیگر از مزیت وجود دستگاه رپیتر برخوردار بوده و ممکن است، قطع و وصل آنتن های تلفن همراه در این روستا به دلیل وجود یک مشکل در برق تقویت کننده یا تنظیم فرکانس باشد که این مشکل طی مکاتبه ای با مخابرات قابل حل است.

 

نعمتی نیا می گوید: شرکت مخابرات تعهد دارد که به مکاتبارت اداره فناوری و ارتباطات پاسخ داده و وضعیت روستا را بررسی کند.

 

وی با بیان اینکه تقویت کننده در فاصله 50 متری روستا نصب شده است، ادامه داد: تقویت کننده آنتن موبایل، دستگاهی است که در مکان‌هایی که فرکانس موبایل به آن نقاط نمی رسد؛ سرویس های موبایل که به صورت دیتاسوار بر امواج استاندارد موبایل هستند را تقویت می کند.

 

این کارشناس در خصوص آنتن ندادن تلفن های همراه در خانه های روستایی هم گفت: اداره فناوری و ارتباطات از سوی کمیسیون تنظیم تعهدی در خصوص تامین آنتن در منازل روستایی ندارد؛ چراکه محله های روستایی باریک و دارای دیوارهای قطور هستند و فرکانس را انتقال نمی دهند.

 

نعمتی نیا با بیان اینکه در روستاها تعهد اپراتورها برای معابر اصلی تعریف شده است، اظهار داشت: گزارش مردمی روستای نوگیدر حاکی از این است که تلفن همراه در این روستا آنتن نمی دهد و ما معابر اصلی را در این خصوص تست می کنیم تا مشکلی در خصوص آنتن دهی نباشد.

 

وی همچنین در خصوص تلفن های سیم کارتی که در این روستا استفاده می شود، تصریح کرد: هزینه تلفن با تعرفه تلفن ثابت حساب می شود و وجود این تلفن ها در محدوده روستا تعریف شده و کشاورزان روستا می توانند سر زمین هم از آن استفاده کنند.

 

 این کارشناس ارتباطات می گوید: روستاها دارای پستی و بلندی و دارای کوه هستند و تعهدی نیست که برای همه نقاط رپیتر نصب کرد چراکه توجیه منطقه ای و اقتصادی ندارد.

 

نعمتی نیا اضافه می کند: در خصوص مشکل آنتن دهی تلفن های همراه روستای نوگیدر مکاتبه ای با مخابرات می کنیم تا هرچه سریعتر برطرف شود.

 

 

احیای قنوات نوگیدر به شرط ابلاغ اعتبارات

«محمدعلی محمدی» رئیس جهاد کشاورزی بیرجند در خصوص احیا و مرمت قنوات روستای نوگیدر اظهار کرد: ۲۰ رشته قنات در شهرستان بیرجند به دنبال سیل خسارت دیده اند که در اولویت احیا و باز سازی جهاد کشاورزی است.

 

وی با بیان اینکه شهرستان بیرجند ۲ هزار و ۳۰۰ قنات و چشمه دارد، گفت: با اعتبارات کم نمی توان همه قنات ها را بازسازی و مرمت کرد، در روستای نوگیدر دو قنات مرمت و مابقی بعد از مرمت قنواتی تخریب شده در سیل در دستور کار خواهد بود.

 

رئیس جهاد کشاورزی بیرجند می گوید: تاکنون تسهیلات مرمت و بازسازی قنوات خسارت دیده در سیل هم ابلاغ نشده و نمی توان اقدامی در خصوص قنوات روستای نوگیدر انجام داد.

 

نصب فرستنده دیجیتال در صورت تامین زیرساخت ها انجام می شود

همچنین «حمید نظیف کار»، معاون فنی صدا و سیمای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار می کند: 96 درصد جمعیت شهر و روستاهای مرکز استان از پوشش شبکه های دیجیتال برخوردار هستند.

 

معاون فنی صدا و سیمای خراسان جنوبی افزود: برای پوشش کامل روستاهای شهرستان بیرجند نیازمند زیرساخت ها و تاسیساتی مانند اتاق، برق، سیستم برودت و الکتریکی هستیم؛ که در صورت تامین این زیرساخت ها، صدا و سیما آمادگی نصب فرستنده در روستاها را دارد.

 

وی با بیان اینکه برای تامین کامل زیرساخت ها و فرستنده نیاز به 80 تا 100 میلیون تومان اعتبار داریم، اظهار داشت: از محل اعتبارات ملی برای هر فرستنده روستایی به شرط تامین تامین زیرساخت ها از سوی دهیاری ها و فرمانداری شهرستان، 600 میلیون تومان از مرکز، فرستنده دریافت می کنیم.

 

او ادامه داد: فرمانداری شهرستان باید پیش نیازهای روستاها را تامین کند که هم اکنون از مجموع کل فرستنده های شهرستان که 54 ایستگاه هست، هفت ایستگاه، دیجیتال شده و 47 روستای شهرستان نیازمند تامین تاسیسات و زیرساخت های لازم است که باید دیجیتال نصب شود.

 

معاون فنی صدا و سیمای خراسان جنوبی در خصوص مشکل آنتن دهی شبکه های دیجیتال در روستای نوگیدر هم توضیح داد: این روستا دارای فرستنده چهار برنامه ای است و باید شبکه استانی را بگیرد و هم اکنون قطع و وصل شدن شبکه های دیجیتالی و استانی در این روستا به دلیل وجود مشکل در فرستنده هست که نیروهای فنی از این روستا بازدید و مشکل را مرتفع خواهند کرد.

 

نظیف کار خطاب به دهیاری روستا گفت: در صورت تامین زیرساخت ها؛ مانند احداث اتاق و تجهیزات لازم توسط دهیاری با نظارت صدا و سیما در این روستا؛ مردمان این روستا می توانند از فرستنده دیجیتال برخوردار شود.

 

سید محمد رمضانی«مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات منطقه خراسان جنوبی»، در گفتگو با خبرنگار شبستان، اظهار داشت: مشکل آنتن دهی روستای نوگیدر در تقویت کنننده منصوبه در روستا بود که با تغییر و تنظیمات لازم مشکل مرتفع شد.

 


پس از اعلام این خبر از سوی مسئول روابط عمومی شرکت مخابرات استان، در تماس تلفنی خبرنگار شبستان خراسان جنوبی با رئیس شورای اسلامی روستای نوگیدر این موضوع را تایید شد و وی از پیگیری از خبرگزاری شبستان برای حل این مشکل قدردانی کرد.

 

همچنین مشکل کابل‌های فیبرنوری روستای نوگیدر که چند متری از آن بر روی زمین افتاده و بخشی از آن نیز در میان آسمان و زمین معلق بود، با پیگیری خبرنگار شبستان درست شد.

 

نوگیدر روستایی است در دهستان القورات از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند، واقع در خراسان جنوبی که بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران، جمعیت آن بالغ بر ۱۴۲ نفر (۳۳ خانوار) بوده‌ است.

 

 

 

 

 

پایان پیام/575

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز اردبیل دهه کرامت شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت دهه کرامت در فارس خراسان جنوبی مجلس بیرجند وزیر علوم تحقیقات و فناوری حرم مطهر حضرت شاهچراغ ع روستاها مناطق روستایی بیرجند خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۶۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری

دریافت 28 MB

به گزارش خبرنگار مهر، پرونده ثبتی روستای تاریخی فهرج با بافت تاریخی سنتی و با تکیه بر گردشگری تاریخی و طبیعی و به ویژه گردشگری اقتصادی قرار است در کنار ۸ روستای دیگر از کشورمان به عنوان کاندیدای دهکده جهانی در یونسکو مورد بررسی قرار گیرد.

در حال حاضر شاهد انجام اقدامات شاخصی از مرمت بناها گرفته تا معرفی جذابیت‌های طبیعی و کشاورزی این روستا هستیم چرا که این روستا قابلیت دست یافتن به این ویژگی مهم را دارد.

کد خبر 6097680

دیگر خبرها

  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • آغاز طرح آبرسانی به روستای کم رضوان بندرلنگه
  • ۱۶۰۰ روستای کردستان از ارتباط پایدار و با کیفیت برخوردار هستند
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • عبور از رودخانه با طناب
  • فارسیان، پلکانی به بلندای تاریخ
  • رویش گل‌های بهاری در دل کوه‌های روستای شوراب + فیلم
  • مشکل تامین برق روستای سیل زده«تختان» دهلران حل شد
  • مسدود شدن راه پنج روستا در دیشموک بر اثر بارش‌ باران
  • خط انتقال مخزن و ایستگاه روستا‌های پمپاز مجتمع ارسی متصل شد