Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@23:11:56 GMT

در اندیشه شریعتی حقیقت از قدرت تبعیت نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۶۹۱۳

در اندیشه شریعتی حقیقت از قدرت تبعیت نمی‌کند

دکتر بیژن عبدالکریمی در گفت و گویی کوتاه با «همدلی» با ذکر این نکته که «مشکلات و مسایل امروز ما مساله هایی آنی و لحظه ای نیستند که بتوانیم، بگوییم با توجه به بخشی از تفکر شریعتی حل اش کنیم» به پرسش های طرح شده پاسخ می گوید:

کشور به لحاظ سیاسی و اقتصادی روزهای متلاطمی را تجربه می کند. سووال این است، اقتصاد و سیاست در ایران تا چه حد متاثر از اندیشه های دکتر شریعتی است؟

اینکه شرایط کنونی کشور به چه میزان با اندیشه های همخوان است، باید بگویم، این سووال تک ارزشی نیست و نمی توان پاسخ شفافی داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما می توان گفت، این است که در شرایط کنونی با اندیشه های شریعتی فاصله زیادی داریم. به عنوان مثال، اندیشه های شریعتی زیست جهان مدرن را به طور تمام و کمال به رسمیت می شناخت و ارزش زیادی به عقلانیت و اجتناب ناپذیری قایل بود. همچنین شریعتی برابر جهان مدرنیته واکنشی از خود نشان نمی دهد. این در شرایطی است که در حاکمیت کشور ما، تصمیم گیران بنا را بر رویارویی با جهان مدرن گذاشته اند و جالب این است که نسبت به چنین رویه ای اصرار هم دارند و اجتناب ناپذیری مدرنیته را هم قبول ندارند. همچنین شریعتی مولفه آزادی را به عنوان مهمترین عقل دوران مدرنیته به رسمیت می شناسد، اما جریان حاکم فعلی آزادی را به هیچ وجه به رسمیت نمی شناسد و ترجیح اش برگشتن به جهان اسطوره ای ماقبل مدرن پناه می برد و به جریان مدرنیته رویکردی واکنشی دارد. در اندیشه شریعتی اندیشه، تفکر و حقیقت از تبعیت نمی کند، اما در جریان حاکم می بینیم که قدرت اصل است. به همین دلیل فکر می کنم، اگر اندیشه شریعتی مجالی برای بروز و ظهور در جامعه پیدا می کرد، جامعه ما امروز شرایط دیگری را تجربه می کرد.

با توجه به کدام بخش از تفکر شریعتی، می توانیم مشکلات را حل و خرابی ها را بازسازی کنیم؟

باید گفت، مشکلات و مسایل امروز ما مساله هایی آنی و لحظه ای نیستند که بتوانیم، بگوییم با توجه به بخشی از تفکر شریعتی حل اش کنیم و اینطور نیست که با خواندن کتاب به راه حل برسیم. در واقع مشکلات و بحران هایی که داریم، ریشه در تاریخی دارد که به بیش از هزار سال پیش بر می گردد و همچنین حاصل تاریخ ۱۴ قرن پیش و از زمان تهاجم اعراب بر می گردد. به همین دلیل برای فایق آمدن به مشکلات مان، نمی توانیم از اندیشه های شریعتی کمک بگیریم.

شریعتی در جامعه، شریعتی در سیاست، شریعتی در دانشگاه، دکتر علی شریعتی در کدام یکی از این فضاها نمود بیشتری دارد؟

شریعتی در جامعه واقعی تر و تاثیرگذارتر است. همچنین در سیاست اثرگذرای اندکی دارد و در دانشگاه هم حضوری ضعیف از او به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۶۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری متفاوت و عجیب از کنکور امسال

در ادامه تصاویر جالبی از شرکت‌کنندگان این آزمون را که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، می‌بینیم:

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
  • (ویدئو) اشک‌های سردار رادان در قم
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
  • (ویدئو) بازگشت حسن یزدانی به روی تشک کشتی
  • خلاصه بازی مس رفسنجان ۱ (۵) - پیکان ۱ (۴)
  • (ویدئو) ویدئوی عجیبی که ۳.۵ میلیون نفر را سرکار گذاشت!
  • تصاویری متفاوت و عجیب از کنکور امسال
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • جریان فیلمسازی مشکوک در خدمت صهیونیست‌ها
  • پروژه جعل تاریخ شیعه