Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-08@16:38:37 GMT

به من ترحم نکنید؛ راه را برایم هموار کنید!

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۸۰۴۱

به من ترحم نکنید؛ راه را برایم هموار کنید!

بیایید به جای اینکه به یک معلول ترحم کنیم و دست او را بگیریم و یا ویلچرش را هُل دهیم به مناسب سازی محیط و حقوق شهروندی بپردازیم که از همه مهمتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ اگر از دید یک معلول به محیط شهری بنگریم نکات مثبت بسیار اندکی را در طراحی های فضاهای شهری می یابیم که زندگی روزمره آنها را با مشکل مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار نفر معلول در کشور وجود دارد که معلولین جسمی-حرکتی بیشترین فراوانی را در بین آنها دارند و معلولین ذهنی نیز در رتبه دوم قرار دارند. به عبارت دیگر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور را افراد معلول و کم توان جسمی- حرکتی تشکیل می دهند.

جانبازان جنگ تحمیلی، معلولان مادر زادی، ‌معلولان ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و سوانح رانندگی بخشی از این افراد را تشکیل می‌دهند. علاوه بر اینها سالمندان که امروزه حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند نیز از گروه‌هایی هستند که فعالیت و حضور حداکثری آنها در اجتماع نیازمند ایجاد فضاهای مناسب و دسترس پذیر است. مناسب سازی موضوعی چند وجهی است و همکاری‌های فرابخشی وزارت کشور، شهرداری­ها و دهیاری­ها، وزارت صنایع، بنیاد جانبازان ، سازمان بهزیستی و … را می‌طلبد.

مناسب سازی محیط حق شهروندی یک معلول است

صادق زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: از منظر محیطی مناسب کردن محیط به هر شکلی یعنی اینکه هر کس معلول است بتواند استفاده کند و مایحتاج امور خود را از جامعه تامین نماید در کل فراهم ساختن امکان دسترسی همه افراد جامعه از جمله معلولان جسمی بیشتر در اماکن عمومی اطلاق می شود که حق همه هست.

و یا به تعبیری دیگر از بعد حقوق شهروندی ایجاد فرصت مساوی برای همه افرادی که در جامعه زندگی می کنند از آن فردی که سالم است و یا شخصی که معلول است برای دسترسی آنها چه برای مایحتاج ، چه تفریح و یا حضور فعالانه ای در جامعه داشته باشند. در واقع کلیه دستگاه ها را مکلف می کند که برای افراد معلول مناسب سازی کنند.

وی افزود: مدتهاست که شورای مناسب سازی تشکیل شده و اعضای آن عبارتند از رئیس شورا استاندارکرمان، دبیر شورا مدیرکل بهزیستی، ولی هر جلسه این شورا به ریاست معاونت عمرانی استانداری تشکیل و به مسئله مناسب سازی می پردازد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان عنوان کرد: ما در کرمان تلاش کردیم که اقدامات نسبی خوبی ایجاد کنیم ولی متاسفانه موانع زیادی هنوز وجود دارد که سعی داریم با تعامل با دستگاه ها این ایرادات را برطرف نماییم.

صادق زاده تصریح کرد: علیرغم همه این ادعاها البته راه نرفته و کار نشده زیاد داریم امید که با تلاش و پی گیری های زیاد جامعه را به سمت و سویی ببریم که مشکل مناسب سازی استان را فراهم کنیم.

وی در رابطه با مساعدت و همکاری شهرداری دراین رابطه اذعان داشت: هر تصمیمی در رابطه با معابر و پارک ها گرفته می شود مسئول آن شهرداری است و شهرداری نیز کارهایی در این رابطه انجام داده ولی کافی نیست به خاطر اینکه ما چندین سال این شعار را می دهیم ولی متاسفانه خیلی از معابرها هنوز مناسب نیستند و علت آن فرهنگ است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان خاطرنشان کرد: زمانی خیابان شهید بهشتی را به عنوان پایلوت معلولین ونابینایان مناسب سازی کردند ولی متاسفانه کمتر از یکسال همه از بین رفت و این به فرهنگ ما بر می گردد. در حالیکه در دنیا این همه اصرار کنند که محیط فیزیکی مناسبت باشد به سراغ محیط های فکری رفته است به طور مثال در سفر اخیرم به یک کشور اروپایی در شهری کوچک پارکینک خودرو، سرویس بهداشتی در پارک برای معلولین ساخته شده بودو این در حالی بود که این شهر حتی یک معلول نداشت ولی واقعیت را از یکی از دوستان که در آنجا زندگی می کرد جویا شدم در پاسخ به من گفت مگر باید معلولی وجود داشته باشد تا ما به فکر این کار باشیم این حق همه شهروندان است.

صادق زاده بیان کرد: تا زمانی به این سمت و سو نرویم مشکل مناسب سازی هم چنان وجود دارد ما از شهرداری ها خواستیم که یک خیابان را به عنوان پایلوت مناسب سازی کنند یک تعدادی انجام دادند و تعدادی در حال انجام هستند.

کلاس آموزشی برای مهندسین ناظر

وی عنوان کرد: در سازمان نظام مهندسی نیز یکسری کلاس های آموزشی برگزار می شود و از تمام مهندسین ناظر خواسته می شود تا در پروژه های خود لحاظ کنند، همچنین ما حکم قضایی از دادستان دریافت کردیم ساختمان هایی که ساخته می شوند و مناسب سازی محیط را رعایت نمی کنند مورد پی گرد قانونی قرار خواهند گرفت.

دبیر شورای مناسب سازی اذعان داشت: این اقدامات انجام شده باز با واقعیت و نیاز گروه معلولیت خیلی فاصله دارد که امیدوارم به کمک رسانه ها و افکار عمومی این را اصلاح نماییم.

۳۵۰ هزار معلول در استان کرمان وجود دارد

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه ۱۰ درصد جمعیت کشور را معلولین تشکیل می دهند، افزود: در کرمان ۳۵۰ هزار نفر معلول داریم که نیازمند محیط های مناسب هستند و در حال حاضر قریب به ۱۷۰ هزار نفر معلولین متوسط و شدید نیز شناسایی و تحت پوشش قرار گرفته اند.

برای حمایت از توانمندسازی معلولان باید محیط جامعه مناسب سازی شود

علیرضا اسدی معاون توانبخشی بهزیستی کرمان با اشاره به تعامل و همکاری همه دستگاه ها و ادارات در خصوص مناسب سازی نیز به خبرنگار ما گفت : برای حمایت از معلولین و توانمندسازی این گروه باید محیط  برای حضور آنان در جامعه مناسب سازی شود .

اسدی با بیان اینکه ۸۱ اداره دولتی در استان کرمان در خصوص مناسب سازی ارزیابی شده اند عنوان کرد : معلولین برای حضور در ادارات و انجام کارها با مشکلات زیادی روبرو می باشند که با شناسایی و ارزیابی این کاستی ها  با هدف تحقق حقوق شهروندی مناسب سازی را انجام می شود .

اولویت بندی مناسب سازی ساختمان ها و ادارات براساس نیاز معلولین

موسوی معاون عمرانی استانداری با تاکید بر مناسب سازی فضای شهری برای حضور هر چه بیشتر معلولین در جامعه اظهار داشت :  باید ساختمان ها و ادارات  بر اساس نیاز و مراجعه معلولین تقسیم بندی نماییم و مناسب سازی این محیط ها را در اولویت قرار دهیم.

به گفته مسئولان متولی از سال ۱۳۶۸ کتابچه دستورالعمل مناسب‌سازی در کشور تدوین شده است و با گذشت ۳۰ سال هنوز آنطور که باید مسئولان در اجرای مناسب‌سازی استان‌ها خوب عمل نکرده‌اند، با توجه به اینکه تبعات این کم‌کاری‌ها به معلولان بر می‌گردد و تردد را برای آنها مشکل و در برهه‌ای از زمان غیرممکن می‌ساز، امیدواریم مسئولان تمام ادارات و سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و امکان عمومی و خصوصی موضوع مناسب‌سازی را در اولویت قرار دهند.

یادمان باشد ممکن است یک فرد معلول هرگز سالم نشود، اما تضمینی وجود ندارد که یک فرد سالم هرگز معلول نشود!!!!

انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۸۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادری پسر معلول خود را خوراک تمساح کرد

  به گزارش تابناک به نقل از «تایمز هند»، مادری پسر شش ساله خود را که دارای معلولیت بود به رودخانه پر از تمساح پرتاب کرد و باعث مرگ او شد.

به گزارش پلیس محلی، جراحات عمیقی ناشی از دندان‌های تمساح بر بدن بی‌جان او دیده شده است.

بیشتر بخوانید: خطر حمله «گاندو» در پی وقوع سیلاب در بلوچستان

بنا بر این گزارش مادر این کودک بار‌ها از پدر خواسته بود او را دور بیندازد. این زوج همچنین یک پسر دو ساله دیگر دارند و گفته می‌شود که بار‌ها به خاطر نقص گفتاری پسر بزرگترشان با هم دعوا می‌کنند.

یک افسر پلیس به رسانه‌های محلی گفت که این یک پرونده قتل بوده و زن و شوهر هر دو بازداشت شده‌اند.

 

رویداد24

دیگر خبرها

  • کاهش ۸۰۰ درصدی آسیب های اجتماعی با مناسب سازی زیرساخت ها | ۵۰ خودرو در خدمت گشت فوریت های اجتماعی
  • اهواز باید برای تردد معلولان و جانبازان مناسب‌سازی شود
  • مناسب سازی ورودی ادارات دولتی و محیط شهری برای معلولان و جانبازان
  • خاطره خاص بلینگام: این زیدان که می‌گی کی هست!‏
  • ایجاد ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری
  • مادری پسر معلول خود را خوراک تمساح کرد
  • چینی‌ها برای ۱۲ هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند
  • شهرداری قزوین اقدام عملی برای مناسب‌سازی شهر انجام نداد
  • شهرداری قزوین قدمی برای مناسب‌سازی شهر برنداشت
  • کوه‌خواری و برهم زدن محیط زیست در روستای سرآسیاب شش + فیلم