Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@21:18:57 GMT

ایران؛ تجلی‌گاه تفکر اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۸۷۴۱

ایران؛ تجلی‌گاه تفکر اسلامی

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام علی عباسی، رئیس دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه در نشست تخصصی نخبگان حوزه و دانشگاه که دیروز، 28 خردادماه در کتابخانه امام خامنه‌ای سنندج برگزار شد، اظهار کرد: محبت به اهل بیت رسوالله در منطقه کردستان به ویژه در بین پیروان امام شافعی بسیار پررنگ است و زمینه این ارتباط و پیوند میان مذاهب اسلامی را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: از تمام کسانی که بانی برگزاری این جلسه هستند و این توفیق را نصیب ما کردند که در جمع شخصیت‌های علمی و فرهنگی استان باشیم تا پیرامون مباحث فرهنگی، علمی و دینی در این منطقه صحبت کنیم سپاسگذاریم.
رئیس دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه به مباحث مهم فرهنگی و آینده و چشم‌اندازه فعالیت‌ها علمی در این منطقه مهم و راهبردی اشاره و عنوان کرد:‌ یقینا اسلام به عنوان یک دین تمدن‌ساز شناخته می‌شود.
اسلام؛ زمینه‌ساز شکل‌گیری نوعی زندگی اجتماعی و تمدن
حجت‌الاسلام عباسی بیان کرد: اسلام به عنوان یک مکتب الهی یک فکر و یک معرفت و یک نگاه به انسان و جهان زمینه‌ساز شکل‌گیری نوعی زندگی اجتماعی و تمدن بوده که قرن‌ها تمدن رایج و تمدن مسلط بر عالم بوده است.
وی افزود: محققان تاریخی که در باب تمدن تحقیق کرده‌اند، چند تمدن بزرگ را تمدن پژوهان در طول تاریخ عالم شمرده‌اند، یقیا و به اتفاق اسلامی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگزارترین و ماندگارترین تمدن‌ها بوده است و امروز دیدگاه‌های رایج در تمدن پژوهی یکی از راه‌های ایجاد یک تمدن تازه است.
رئیس دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه گفت: در مسئله نزاع و درگیری میان تمدن‌ها به گمان خودشون تصویری را ارائه کرده‌اند که یکی از لایه‌هایی که می‌تواند تمدن جدید غربی را به چالش بکشد چیزی می‌دانند که در حوزه تمدن اسلامی می‌تواند شکل بگیرد.
وی بیان کرد: البته نه به عنوان یک چالش بلکه به عنوان یک نسخه نجات‌بخش باید در احیای تمدن اسلامی همت گمارد، تمدنی که با کسی جنگ ندارد و راه تازه‌ای را می‌تواند پیش روی بشریت باز کند و انسان‌ها و جوامع بشری را از بسیاری از مشکلات و معضلاتی که به آن مبتلا هستند، نجات دهد.
تمدن اسلامی؛ یکی از تمدن‌های تاثیرگذار در طول تاریخ
حجت‌الاسلام عباسی تاکید کرد: تمدن اسلامی به طور قطع یکی از تمدن‌های تاثیرگذار در طول تاریخ است و امروز هم ظرفیت احیا، نوشدن، مطرح شدن و جهانی شدن را در خود دارد.
وی با اعلام اینکه برای ساخت یک تمدن یک پیش‌نیازهایی لازم است که یکی از آنها برای ایجاد تمدن بزرگ داشتن یک سرزمین بزرگ است، اعلام کرد: مسلمان جهان امروز در استراتژیک‌ترین و مهم‌ترین نقاط عالم حضور دارند و بنا به اذعان همه تمدن‌پژوهان کانونی‌ترین نقطه عالم برای خلق تمدن همین منطقه خاورمیانه است.
رئیس دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه گفت: اگر در چین، هند و غیره سابقه تمدنی وجود دارد ولی واقعیت این است که مهم‌ترین تمدن‌ها در این منطقه‌ای است که مسلمانان در آن هستند قرار داشته است.
وی با عنوان اینکه عامل دوم برای خلق یک تمدن جمعیت است، اظهار کرد: مسلمانان جمعیت بیش از 2 میلیارد نفری را در جهان به خود اختصاص داده‌اند و اینها پیش‌نیازها و فرصت‌هایی است که می‌تواند به خلق یک تمدن جدید کمک کند.
حجت‌الاسلام عباسی عنوان کرد: داشتن یک فرهنگ مناسب برای یک تمدن جهانی از دیگر نیازها در این حوزه است نگاهی که توصیف کننده درست جهان و عالم باشد.
وی با بیان اینکه بهترین نگاه توحیدی نگاهی که تبیین واقع‌‌گرانه‌ای از هستی به انسان بدهد در این مکتب نورانی ارائه شده است، گفت: یک نگاه عاقلانه، عقلانی به هستی، به انسان و به عالم هستی در این مکتب وجود دارد که داشتن این نگاه یکی از زیربناهای اصلی در ایجاد تمدن تازه است.
رئیس دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه از ایران به عنوان تجلی‌گاه تفکر اسلامی نام برد و گفت: به برکت اسلام و به برکت تفکر دینی کشوری که در سال 2002 براساس اعلام مراکز علم‌سنجی رتبه 40 را در دنیا داشته است، الان به بالاترین نرخ رشد علمی در جهان رسیده است.
وی بیان کرد: ایران در بسیاری از عرصه‌ها تا رتبه‌های چهارم، ششم و هشتم با وجود تمام تحریم‌ها و مقابله‌های دشمنان رسیده است.
عباسی با بیان اینکه تا قبل از انقلاب اسلامی هیچ مرکز دانشگاهی در کردستان وجود نداشت، گفت: امروز ظرفیت‌های دانشگاهی در این استان و کل کشور با گذشته ایران قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و این به معنای یک جهش علمی و تمدنی است.
وی یادآور شد: امید زندگی در کشور ما از 54 سال به 76 سال ارتقا پیدا کرده است و به لحاظ زیرساخت‌های تخصصی و درمانی در حد قابل قبولی هستیم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۸۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه تهران مأمور تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس دانشگاه تهران گفت: نهاد‌های بین‌المللی سابقه بیش از ۱۷ قرن نهاد دانشگاه در ایران را ثبت کرده‌اند و یونسکو در سال ۲۰۱۷ دانشگاه جندی‌شاپور را به‌عنوان قدیمی‌ترین نهاد علم در دنیا معرفی کرد و اکنون این قدمت به ۱۷۵۷ سال رسیده است.
دکتر سید محمد مقیمی در گردهمایی معاونان اداری و مالی دانشکده‌ها و واحد‌های دانشگاهی دانشگاه تهران یادآوری کرد: با مطالعه سنت دانشگاهی در ایران زمین، به نوعی سابقه جندی شاپور، نظامیه‌ها، ربع رشیدی، دارالحکمه‌ها و دارالفنون به دانشگاه تهران پیوند می‌خورد؛ اسناد پشتیبان قوی برای انضمام این سوابق ارزشمند به یکدیگر موجود است و باور داریم دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی ایران میراث‌دار این قدمت و پیشینه است.
وی با اشاره به ارائه پیشنهاد دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تدوین نظام‌نامه‌ای برای دانشگاه تمدن‌ساز، گفت: در مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳، مأموریت تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز به دانشگاه تهران واگذار شد.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران به تلاش برای ضمیمه شدن تجربه پرافتخار نهاد‌های علم در ایران به قدمت دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی ایران تأکید کرد و اظهار داشت: دانشگاه تهران ریشه در تاریخ تمدن ما دارد؛ تاریخی که قدمت دانشگاه جندی شاپور به‌عنوان مبدأ آموزش عالی جهان را برابر ۱۷۵۷ سال تأیید می‌کند و یونسکو نیز این قدمت را تصویب کرده و دانشگاه تهران میراث‌دار این قدمت ۱۷۵۷ ساله است.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه گفت: هشتم خرداد ماه در مراسم نود سالگی دانشگاه تهران، به دنبال تبیین نقش تمدن‌سازی دانشگاه تمدن‌ساز در دستیابی به تمدن نوین اسلامی ایرانی هستیم که در این راستا بیش از ۱۳۰۰ ایده و پیشنهاد از سوی دانشگاهیان و مردم در سامانه نظام پیشنهاد‌های دانشگاه ثبت شده است و طی یک هفته آینده ۹۰ ایده برتر معرفی و در طول سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شوند.
مقیمی افزود: سکه نقره ویژه این بزرگداشت از سوی بانک مرکزی در حال ضرب است و قرار است در یکی از چک‌پول‌ها نیز نماد سردر دانشگاه تهران درج شود.
وی همچنین از برگزاری اجلاس سراسری رؤسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از دوم تا چهارم خرداد ماه در دانشگاه تهران خبر داد و اظهار داشت: این اجلاس در سالن اجلاس جدید دانشگاه تهران که به مناسبت یکهزار و هفتصد و پنجاه و هفتمین سال پایه‌گذاری سنت دانشگاهی در جهان با ظرفیت ۲۳۰ نفر احداث شده است، برگزار خواهد شد و اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها اولین برنامه‌ای است که در این سالن باشکوه برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • شورا‌ها نماد تجلی خرد جمعی هستند
  • سرکوب دانشجویان در آمریکا، تابلوی تمدن غربی است
  • درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد حرف نخست را می‌زند/ کرمانشاه؛ مهد ادب و تمدن
  • دانشگاه تهران مأمور تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز شد
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • حمیدی‌فر: در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • چالش‌های حوزه تعلیم و تربیت چبست؟/ در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم