Web Analytics Made Easy - Statcounter

در فتنه سال 88 در حالی که ضد انقلاب و استکبار با هم همنوا شده بودند تا به بهانه تقلب به اهداف خود برسند، روشنگری و سخنان رهبری حربه دشمن را در هم شکست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  سفیر افلاک، سال 88 هیچ‌گاه از ذهن ملت ایران پاک نخواهد شد، ضدانقلاب و دشمنانی که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دست چپاولگر آن‌ها از این کشور کوتاه شده بود و در پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی از ملت ایران سیلی محکمی‌خورده بودند، عقده‌هایی داشتند که منتظر فرصت برای انتقام بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون، ملت ایران همیشه و در هرجایی که نیاز بوده وارد صحنه شدند، از راهپیمایی‌ها گرفته تا انتخابات که هر بار ملت ایران در جای‌جای این میهن اسلامی با حضور خود دشمن را مأیوس کرده و نشان داده‌اند که همچنان نسبت به ارزش‌ها و اهداف ترسیم‌شده این انقلاب پایبند هستند.

 

ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در همه انتخابات مشارکت چشمگیری داشتند و با آرای خود افراد را برای مدیریت در بخش‌های مختلف انتخاب می‌کردند اما در سال 88 دشمنان داخلی با دشمنان خارج از مرزها یک‌صدا شدند و امیدوار بودند تا این بار بتوانند به اهداف خود برسند.

 

تقلب در انتخابات بهانه‌ای برای پیاده کردن توطئه‌های دشمنان

 

مدت‌ها قبل از انتخابات زمزمه‌های توطئه دشمنان با محوریت تقلب در انتخابات به گوش می‌رسید، این بار عده‌ای با تبلیغات گسترده بر طبل تقلب در انتخابات کوبیدند درحالی‌که سالم‌ترین انتخابات در این کشور برگزار می‌شود اما هدف دشمنان انتخابات نبود بلکه آن‌ها با اصل نظام مشکل داشتند.

 

در روز انتخابات و قبل از پایان رأی‌گیری برخی از فتنه گران خود را پیروز این میدان رقابت اعلام کردند اما بعد از شمارش آراء، یک‌به‌یک توطئه‌های از پیش طراحی‌شده خود را به نمایش گذاشتند، این فتنه گران به بهانه تقلب در انتخابات مردم را به اغتشاش و آشوب دعوت کردند و خسارت‌های زیادی به بار آوردند درحالی‌که بر اساس شعارهایی که می‌دادند کاملاً مشهود بود که اصل نظام را هدف قرار داده‌اند و انتخابات را فرصتی برای پیاده کردن این توطئه در نظر گرفته‌اند.

 

در حالی آتش فتنه روزبه‌روز شعله‌ورتر می‌شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بازهم مثل همیشه با سخنان تاریخی خود در نماز جمعه 29 خرداد سال 88 با روشنگری آتش فتنه را خاموش کردند.

 

این در حالی بود که عده‌ای از ابتدای انقلاب حرکت خود را در مسیر انقلاب اعلام کرده بودند اما در فتنه 88 نقاب از چهره برخی از دو چهره‌ها برداشته شد و صفت اصلی خود را نشان دادند.

 

روشنگری و سخنان رهبری آتش فتنه را خاموش کرد

 

رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود در نماز جمعه 29 خرداد سال 88 خطاب سوم به سران استکبار و سران رسانه‌های استکباری فرمودند: بنده در این دو سه هفته، رفتار و گفتار دولتمردان آمریکا و دولتمردان چند کشور اروپایی را دنبال کردم؛ در این هفته‌های نزدیک به انتخابات و آن روز انتخابات و شب بعد از انتخابات، بعد هم این دو سه روز بعد از انتخابات، یک وضع متغیر و متفاوتی داشت، اول، قبل از شروع انتخابات جهت‌گیری رسانه‌هایشان، دولتمردانشان، این بود که در اصل انتخابات، ایجاد تردید کنند، شاید شرکت مردم کم بشود البته همین نتایجی که از این انتخابات حاصل شد، همین نتایج را آن‌ها هم- هم اروپایی‌ها، هم آمریکایی‌ها- حدس می‌زدند؛ اما این حرکت عظیم مردم را انتظار نداشتند؛ این کار 58 درصدی؛ چهل‌میلیونی را باور نمی‌کردند و بعدازآنکه این حضور عظیم دیده شد، این‌ها شوکه شدند.

 

حضرت آیت اله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند ازاینجا مرتب به‌وسیله ایادی خودشان مخابره شد و همه‌شان اظهار تعجب کردند؛ از همان صبح جمعه این اظهارات شروع شد، آنجا هم برخی از بازخوردهای این اظهارات دیده شد و وقتی اعتراض بعضی از نامزدها را دیدند، ناگهان احساس کردند فرصتی بر ایشان پیش آمد و این فرصت را مغتنم شمردند تا بتوانند موج‌سواری کنند به‌طوری‌که لحنشان از روز شنبه و یکشنبه عوض شد و وقتی یواش‌یواش چشمشان افتاد به بعضی از اجتماعات مردمی که به دعوت نامزدها مثلاً در خیابان‌ها پیدا شدند، امیدوار شدند، یواش‌یواش نقاب‌هایشان کنار رفت و حقیقت خودشان را بنا کردند و نشان دادند.

 

رهبری همچنین فرمودند مشکل دشمنان ما این است که هنوز هم ملت ایران را نشناختند.

 

تحریم‌های امروز حاصل فتنه و توطئه سال 88

 

اما دشمنان خصوصاً آمریکا بعد از فتنه 88 تحریم‌های جدید و فلج‌کننده را در دستور کار قراردادند و تلاش داشتند تا از طریق فشارها و تحریم‌های سنگین به اهداف خود برسند، این در حالی است که 10 سال از فتنه 88 می‌گذرد و علیرغم تحریم‌های ظالمانه و سنگین اما ملت ایران همچنان در مسیر ترسیم‌شده حرکت می‌کند و این ملت تلاش دارند تا با ایستادگی و مقاومت، دشمن را به عقب برانند.

 

در طول چهار دهه‌ای که از عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، دشمنان در هر توطئه‌ای با شکست مواجه می‌شوند به‌طوری‌که در جنگ سخت، دشمن پس از 8 سال شکست خورد و در همه توطئه‌های دیگر تیرشان به سنگ می‌خورد و روسیاه می‌شوند.

 

شکست دشمن در جنگ اقتصادی

 

امروز دشمن همه توان خود را در جنگ اقتصادی به کار گرفته و می‌کوشد تا با اعمال تحریم‌ها و دیگر اقدامات، در جنگ اقتصاد بتواند مردم را تسلیم کند و روزبه‌روز فشارها را در این راستا بیشتر می‌کند اما تنها راه عبور از این مرحله مشکلات اقتصادی نیز توجه به ظرفیت‌های داخلی و ناامید شدن از دشمنان است.

 

متأسفانه عده‌ای کوتاه‌فکر چشم به خارج از کشور دوخته و بر این تصور هستند که رفع مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها تنها با مذاکره با آمریکا امکان‌پذیر است درحالی‌که رهبری با سخنان خود حجت را بر مردم تمام کردند و رفع مشکلات اقتصادی در داخل کشور و با تکیه‌بر ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر است.

 

عمل به بندبند سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، راه را برای ادامه مسیر هموارتر می‌کند و رهنمودهای رهبری چراغ راهی برای ادامه مسیر انقلاب است که بر همه مسئولان و ملت ایران لازم است عمل به سخنان رهبری را در صدر کارها قرار دهند تا به امید حق پیروز باشیم و این پرچم انقلاب به دست حضرت ولیعصر(عج) برسد.

 

همایون رهبران کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: به فرموده رهبری سال‌ها باید بگذرد تا ابعاد فتنه ۸۸ مشخص شود، فتنه‌ای که از قبل طراحی‌شده بود و عده‌ای تلاش داشتند با این آشوب‌ها و اعتراض‌ها سیستم انتخاباتی را مخدوش و تقلب در انتخابات را بهانه کرده بودند.

 

سخنان رهبری آب بر آتش فتنه

 

وی افزود: سخنان رهبری در ۲۹ خرداد سال ۸۸ یکی از جامع‌ترین و کامل‌ترین سخنرانی‌ها بود؛ امام خامنه‌ای در این سخنرانی همه زوایای فتنه را بررسی کرده و توضیح دادند و یک تحلیل بی‌طرفانه را در سخنان خود ایراد کردند.

 

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: رهبری در این سخنان بر قانون مداری تأکید ویژه داشتند و به عبرت گرفتن از حوادث قبل در طول تاریخ مانند بنی‌صدر اشاره کردند و سخنان رهبری آبی بر آتش فتنه بود.

 

وی عنوان کرد: اگر فصل الخطاب سخنان رهبری نبود فتنه و توطئه‌های آن به سمت‌وسوی دیگری می‌رفت ولی رهبری در سخنان خود بر صبر و تحمل سفارش کردند و فرمودند اگر اعتراضی هم وجود دارد باید از مجاری قانون وارد شوند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۰۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فتنه با لباس مشکی تا انحراف در دین/تقیه سازو کار امام صادق بود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ ونوس بهنود: زندگی امام صادق به واسطه تقارن با حکومت ۱۰ خلیفه اموی و دو خلیفه عباسی همراه با سیلاب بلا‌ها و فتنه‌ها از سوی دشمنان بوده است. موضوعی که موجب شده نحوه برخورد امام با پرسش همراه شود. پرسشی که پاسخ آن راهگشای امت اسلام در بلایای معاصر نیز هست.
امام جعفر صادق امام ششم شیعیان است که به واسطه جایگاه ویژه علمی در نزد شیعه به عنوان رئیس مذهب جعفری شناخته می‌شود. دوران امامت وی مصادف با تغییر حکومت ها، آشوب‌ها و فتنه‌های عیان و پنهان بوده که عرصه را بر وی و یارانش تنگ می‌کرد. در بررسی سیره زندگی این امام بزرگوار پای صحبت‌های مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس مذهبی، حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر علم الهدی نشستیم.

چرا امام صادق با وجود زندگی در شرایط بحرانی و شورش‌های متعدد و سرنگونی بنی‌امیه سیاست دوری از جنگ را اتخاذ کرد؟

لازم است روش و منظومه فکری امام صادق را در مدیریت جامعه مسلمان آن زمان و تعامل امت اسلام و وجود مقدس وی برای برون رفت از معضلات پیش رو به صورت عمیق تحیل شود. موضوعی که می‌توان از آن تحت عنوان مهندسی فرهنگی حضرت امام صادق نام برد. از زیربنایی‌ترین مسائل هر جامعه‌ای موضوع مسائل فرهنگی است که تشکیل شده است از فرهنگ عمومی مردم، اعتقادات، باور‌ها و گرایشات و دین که بیشترین تأثیر را در جوامع مختلف بشری داشته است.

اهل بیت به عنوان رهبران دینی و به ویژه امام صادق که از فرصت به وجود آمده به خوبی استفاده کردند پرچمداران اصلاح رفتاری جامعه اسلامی آن زمان بودند و نقش مهمی در پویایی و شکوفایی فرهنگ شیعی و اهل بیتی داشتند.

فرصتی که در اختیار امام صادق قرار گرفت دوران گذار بنی‌امیه به بنی‌عباس بود و عباسیان در ماه‌ها و سال‌های اول حکومت خود برای تکیه بر قدرت مجبور بودند برخی از رفتار‌های ددمنشانه خود را به تعویق بیندازند تا بتوانند در ابتدا جای پای خود را سفت کنند و بعد برای اهداف دنیاگرایانه خود برنامه‌ریزی کنند.

در‌این فرصت امام صادق ساختار فکری جامعه اسلامی را سامان داد و در تمامی شئون امت اسلام و به تعبیر دقیق‌تر شیعیان، مهندسی خاصی را اعمال کرد که تا به امروز ادامه داشته است. از جمله کانون توسعه و تشکیل وکلای شیعه بوده است. از زمان امام صادق این موضوع آغاز شده و به مرور زمان که عباسیان قدرتمند شدند، وکلای اهل بیت نقش پاسخ‌گویی به پرسش‌های مردم و گرفتن پاسخ از اهل بیت را داشتند. این مهندسی الگوی عملی قابل توجهی برای ساماندهی و سازماندهی جامعه اسلامی بود.

امام صادق با هدف توسعه اسلام ناب برای توسعه جامعه دینی برنامه ریزی کرد و همین برنامه ریزی باعث تحول عظیم در ابعاد اجتماعی می‌شود که مهمترین آن توسعه تشیع، رشد کمی و کیفی شیعیان، بسط و گسترش مرجعیت علمی امام صادق است.

وی این عرصه و قلمرو ارزشمند را در اختیار امت اسلام گذاشت و دشمن هم به دلیل ضعف و ناتوانی در ابتدای حکومت بنی عباس، مجبور بود با رفتار‌های امام صادق در ابتدا همراهی کند ولی امام به عنوان رهبری پخته و آگاه و سیاستمدار‌این کشتی طوفان زده امت اسلام که به دست نابه‌خردترین حکام یعنی بنی‌عباس می‌خواست مدیریت شود را آسیب شناسی و برنامه ریزی می‌کرد تا دشمن مبادا بتواند خللی بر پیکره امت اسلام وارد کند.

روایت است امام سجاد می‌فرماید در مکه و مدینه ۲۰ نفر بیشتر دوستدار نداریم وحمران ابن اعین زمانی که به امام باقر تعداد شیعیان کوفه را گزارش می‌کرد می‌گوید اگر همه شیعیان را سر یک سفره جمع کنند و یک گوسفند غذای آن سفره باشد، این گوسفند زیادی است و باز غذا باقی می‌ماند.

امام صادق با یک تحول فرهنگی نسبت به همه طبقات اجتماعی آن زمان اتفاقات ارزشمندی خلق کرد تا جایی که فقط در کوفه ۹۰۰ راوی از امام صادق نقل روایت می‌کنند؛ و اینها تازه عالمان و فرهیختگان بودند و اگر به افراد دیگر جامعه با مشاغل دیگر اضافه کنیم می‌بینیم که فعالیت ارزشمند وی چقدر تحول‌آفرین بوده است. در کلاس‌های درس امام افراد ویژه و سخنوری پرورش یافتند که دارای موقعیت‌های اجتماعی خاصی بودند و‌این‌ها در مناظرات با دشمنان حاضر می‌شدند و جوابگوی شبهاتی شدند که دشمنان برای بی مقدار کردن اهل بیت طراحی می‌کردند. در همین شهر کوفه افرادی مانند آل اعین حود ۶۰ فقیه مشغول ترویج معارف اهل بیت در زمان امام صادق شده بودند. این جامعه از آن فقر فرهنگی حکومت بنی‌امیه به جایی رسیده که فقط در یک قبیله ۶۰ فقیه پرورش یافته است.

ابوحنیفه که از بزرگان بود و مکتب حنفیه را به وجود آورد می‌گفت اگر دو سال شاگردی امام صادق نبود حتماً از بین رفته بودم.

در‌این شرایط آنچه به عنوان مهمترین اصل برای رهبری، چون امام صادق مطرح است حفظ امت اسلامی از آسیب‌های دشمنان است. در واقع مهمترین عاملی که موجب توسعه این جامعه شد، تدابیر امام صادق برای مدیریت جامعه پیراپیرامون خود بود.

با وجود زندگی در دوران ۱۰ خلیفه اموی و دو خلیفه عباسی چگونه با جریان‌های مخالف شیعه مقابله می‌کرد؟

در دوره خلافت منصور عباسی، پایه‌های حکومت بنی‌عباس مستقر و تثبیت شد و تازه فهمیدند که امام صادق تا چه درجه برای بسط و گسترش معارف خود را به عنوان مرجع علمی معرفی کرده بود.

منصور عباسی با همکاری افرادی مادیگرا به فکر مبارزه با اندیشه‌های امام صادق بر آمد و با تولید شبهات زمینه بی‌دینی و لاابالی‌گری را فراهم می‌کردند و‌اینجا بود که امام احساس کرد باید با حضور وسیع‌تر و گسترده‌تر و با همکاری شاگردان خود به جنگ فرهنگی با بنی عباس وارد شود. فرمایشات وی زبان به زبان و سینه به سینه نقل می‌شد.

همین امر موجب شد بنی‌عباس از سوی امام احساس خطر کند و به همین دلیل برای از میان برداشتن وی تلاش می‌کردند. دشمن می‌دید که جماعت ارادتمند به امام صادق روز به روز افزایش می‌یابد و از سویی امام با هر برخورد نظامی مخالفت می‌کند. در مقابل دشمن علناً نمی‌توانست دلیلی برای مبارزه با امام پیدا کند. به همین دلیل منصور عباسی یک سری جاسوس گذاشته بود تا افرادی که نزد امام می‌روند شناسایی کند. تا جایی که یارانش به سختی به دیدنش می‌آمدند. به عنوان مثال افرادی مثل زراره در عین حال که مرد خطیب، فقید و ثروتمندی بود برای رسیدن به خدمت برای مخفی ماندن هویتش، امام سبد خیاری تهیه می‌کند و در کوچه‌های شهر مشغول فروش می‌شود که امام متوجه می‌شود و به خدمتکارش می‌گوید این فرد را به خانه هدایت کنید تا با او صحبت کنم.

گاهی منصور عباسی به دنبال تهمت زدن به امام بود. یک بار به وی اتهام از قیام شخصی به نام نفس زکیه به عراق فراخواند و منصور عباسی معلی بن خنیس را دستگیر می‌کند تا اسامی یاران و شیعیان امام را از طریق او به دست آورد.

گرچه دشمن گاهی با شهادت یاران امام تلاش می‌کرد بازوان یاریگر وی را تضعیف کند، شرایط خفقان و امنیتی دوران بین عباس بر امام ایجاب می‌کرد که حضرت طرح نویی را برای حفظ کیان شیعیان به راه اندازد. از مهمترین اقدامات این بود که امام تلاش کرد در برهه‌ای از زمان از ورود در گرداب‌های سیاسی آن زمان دور کند.

نسل جوان مسلمان آن زمان تحت احساسات و حرکات جذاب مسلحانه بنی عباس به راحتی جذب حکومت می‌شدند، چون هم شعار عباسیان جذابیت داشت و در برخی شعار‌ها پیروزی حق بر باطل و پیروزی بر قاتلان امام حسین مطرح می‌شد. به واسطه همین شعار‌ها خیلی از مسلمانان حتی از خاندان خود وی فریب خورده بودند.

‌بنی عباس با بهره گیری از‌این شور و احساسات به اخبار و اطلاعات دست می‌یافتند. خود امام هم مصلحت نمی‌دید به صراحت بنی‌عباس را رد کند و اگر چنین می‌کرد مسلمانان بی‌بصیرت قطعاً نمی‌پذیرفتند. امام همواره از راه‌های دیگری برای معرفی بنی عباس استفاده می‌کرد. ضمن اینکه فعالیت‌های سیاسی پنهانی نیز داشتند.

در آن مقطع زمانی بهترین شیوه مقابله با بنی عباس را ترویج و توسعه فرهنگ اهل بیت قرار داده بودند.

امام صادق با برخی انحرافات مانند جریان غالیان مخالفت کرد، اما در مقابل برخی گروهی او را متهم به سکوت و گروهی اعتراض عنوان می‌کنند. دلیل این منش رفتاری چه بود؟
در دوره منصور بحث قیام قائم آل محمد مطرح می‌شد. برخی تلاش داشتند که فرزند پیامبر اکرم را مطرح و دلیل بر ادعای امامت خود عنوان کنندو امام باید جریان‌سازی مهدویت در عصر خود را نابود می‌کرد. منصور نام فرزندش را مهدی گذاشته بود تا به لحاظ اسمی انطباق پیدا کند و مردم پیرو فرزندش شوند. امام صادق با اطلاع از این فتنه، با بیان ویژگی‌های قیام آخر زمان به شیعیان می‌گفتند مراقب امام‌زمان سازی باشند.

حتی گاهی عباسی‌ها لباس مشکی را در عزای امام حسین به تن می‌کردند تا مردم را به سمت خود جذب کنند و خود را پیرو امام حسین نشان‌می دادند. امام برای مقابله تعابیر جالبی دارند و‌اینکه در‌ایام عزا لباس سیاه به تن کردن را درست عنوان کرد و به غیر از آن ایام لباس اهل دوزخ و لباس فرعون خطاب کرد و این توصیف یعنی به بنی عباس ملحق نشوید. به‌این ترتیب مبارزه منفی می‌کردند.

امام بار‌ها به شیعیان می‌گفتند مراقب گفته‌های خود باشید. زیرساخت صحبت‌های وی سیاسی و با هدف بالا بردن فهم و بصیرت آنها عنوان می‌شد. شیعیان را از گرداب‌ها نجات می‌داد تا فرصت اعمال مهندسی فرهنگی را فراهم سازد.

برنامه بعدی ایشان برای صیانت و حفاظت از امت اسلام داشت این بود که وی همواره تلاش می‌کرد وحدت امت را همواره در‌هاله‌ای از ابهام در مقابل دشمن به نمایش گذاشته شود. برای اینکه از فشار‌های دولت عباسی بر ارادتمندان به اهل بیت بکاهند نمایش تفرقه و اختلاف ظاهری را در بین صفوف را شکل می‌دادند که مثلاً شیعیان انسجام اجتماعی لازم را ندارند.

امام به عنوان فرمانده میدان این طرح زیربنایی را آنچنان مدبرانه مدیریت می‌کرد که دشمن به این باور رسیده بود که ارادتمندان اهل بیت چنان که باید و شاید برای آنها خطرناک نیستند. تقیه از اصول دینی برای حفظ دین است، اما اجرای آن نیاز به سیاست خاصی دارد. به عنوان مثال امام از برخی اصحاب برائت می‌جستند نمونه آن مواردی در خصوص برائت ازراه دور بود.

گفته می‌شود امام صادق رئیس مذهب شیعه است، اما منابع فقهی که به او منسوب است با انحراف و روایت‌های ضد و نقیض همراه شده. کدام منابع موثق است؟

گاهی امام برای نشان دادن نمادین اختلاف بین شیعیان فتوا‌ها و دستورات مختلف صادر می‌کردند. به عنوان مثال در بین اصحاب رکعات نماز مستحب را ۲۷ و گاهی ۳۴ عنوان کرده‌اند و امام خود اذعان می‌دارد که این اختلاف برای سلامت امت از دشمنان است. ما از‌این احکام متفاوت در فرمایشات واصله از امام به وفور داریم. امروز یکی از بحث‌ها صحت سنجی و انطباق با قرآن و خانواده حدیث است. امام تاکید داشت آنچه با قرآن یا خانواده حدیث همخوانی دارد باید پذیرفته شود.

طبیعی است اختلاف در روایات در زبان فقها و در رفتار مردم تصویر مشتت باقی می‌گذاشت و لذا حساسیت در نزد بنی‌عباس کمتر و جان شیعیان محفوظ‌تر بود. چراکه عباسیان به دنبال کوچکترین بهانه بودند.

راهبرد دیگر نوعی خاص از تعاملات بود تا حساسیت به کمترین حد برسد. حضرت می‌فرمودند با عامه مردم گرم و صمیمی برخورد کنید. حضرت تلاش می‌کردند آستانه تحمل شیعیان را بالا ببرند تا کمتر چالش ایجاد شود و این همان چیزی است که امروز تحت عنوان وحدت اسلامی، جامعه اسلامی‌ایران تعقیب می‌کند. امام تلاش می‌کردند ارادتمندان اهل بیت با سایر مسلمانان مانند برادر ارتباط داشته باشند. این سلوک اجتماعی امام بود که رفتار اجتماعی شیعیان را مهندسی می‌کرد تا هربهانه برای هجوم بنی‌عباس به خانه شیعیان را از دست آنها بگیرد.

همچنین نوع تعامل امام با خلفای بنی‌عباس نیز قابل توجه بود و حضرت در موقعیت‌های مختلف رفتار‌های متفاوتی داشتند تا از‌این رهگذر جلو گزند‌های احتمالی به شیعیان گرفته شود. امام در دوره‌های مختلف زیستند که دوره اول امامت آن حضرت مقارن با ضعف امویان بود که به دلیل همین ضعف امام از خطر‌ها مصون بود؛ اما در دوره آخر زندگی امام بهانه جویی‌هایی برای برخورد با امام شروع شده بود و‌اینجا حفظ جان نیازمند برنامه ریزی خاصی بود. منصور با دو حربه با امام برخورد می‌کرد یکی نرمش‌های ظاهری بود که در محافل از او به عنوان پسر عمو نام می‌برد و دومین آن تهدید در خفا بود. در عین حال که امام، با رفتار‌های خود منصور عباسی را فردی دنیاپرست معرفی می‌کرد هرگز عبارت‌های تحریک آمیز را مطرح نمی‌کرد. با‌این وجود منصور بار‌ها تلاش کرده بود که امام را به قتل برساند. اما امام با رفتار خود کاری می‌کند که منصور مجبور شود راه را برای امام باز بگذارد.
عملکرد امام در دوره‌ای به شدت تحت کنترل بود و‌این تصور که امام در آرامش بوده درست نیست.

چرا امام در خصوص قیام‌های آن دوره نیز موضع‌گیری‌های متفاوتی داشت؟

شکل موضع گیری در قیام‌های مختلف از سوی امام قابل توجه است. یک سری تحرکات نظامی توسط ارادتمندان اتفاق افتده مانند قیام زید یا محمد نفس زکیه. موضع امام در مقابل این‌ها چیست؟ روایت است که از روی تقیه موضع خاصی نداشتند. گاهی اینطور تصور می‌شود که امام نظر مساعدی نداشتند، اما در شهادت رهبران این قیام‌ها اظهار تأسف می‌کنند. این مواضع در راستای حفظ و حراست اهل بیت بوده است.

در کنار‌این رفتار‌های سیاسی امام به دنبال نظام‌مند کردن باور‌های شیعی بود و از رشد و ارتقا سطح علمی و باور‌های مردم غافل نبود. امام می‌دید که دشمن با نحله‌های کلامی به دنبال ایجاد انحراف در بین نسل جوان شیعه است. به همین دلیل در مسائل کلامی مانند قضا و قدر، صفات پروردگار، عدل، جبر و تفویض، تنزیه و تشبیه، ورود کرده و مباحث کلامی را به شاگردان را مطرح می‌کنند تا هر یک بعد‌ها استادی باشند که در مناظرات شرکت کرده و به بهترین شکل از‌این مجالس بیرون بیایند.

خیلی‌ها تصورشان این است که امام باید همواره دست به شمشیر باشد و به شهادت برسد، اما همیشه عبور از جوی خون پاسخی برای رسین به پیروزی نیست. در زمان امام حسین به دلیل گرفتاری مردم به غفلتی فزاینده احتیاج به شهادت امام بود تا از غفلت بیدار شوند. اما بعد از امام حسین، امام سجاد و فرزندانش روش مبارزه را تغییر دادند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فیلمی از سخنرانی قرائتی؛ هر کاری که دشمن را جر بدهد، عمل صالح است
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • شهدا برای بقای جمهوری اسلامی جانفشانی کردند
  • مقایسه تاریخی پاسخ‌های ایران به تهدیدات دشمن
  • علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد/ امام فقط شاگردپرور و عالم نیست؛ اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است
  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است
  • فتنه با لباس مشکی تا انحراف در دین/تقیه سازو کار امام صادق بود
  • عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • معلمان الگوی خوبی برای دانش آموزان باشند
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسوولان امور قرآنی چه نوشتند؟