Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@00:44:31 GMT

مرگ مرسی و چشم انداز آینده سیاسی نظام مصر

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۳۱۵۲

مرگ مرسی و چشم انداز آینده سیاسی نظام مصر

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، «محمد مرسی» نخستین رئیس جمهوری مصر روز دوشنبه ۲۷ خرداد در جلسه دادگاه قاهره درگذشت. وی روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد بدون حضور هواداران خود در قاهره دفن شد. وی پس از دهه‌ها حکومت نظامیان در پی تحولاتی که توسط مردم مصر رقم خورد، در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ با کسب ۵۱.۷۳ درصد آرا در انتخاباتی آزاد توانست با شکست «احمد شفیق» آخرین نخست‌وزیر «حسنی مبارک» به ریاست جمهوری انتخاب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نظامیان مصر در سوم ژوئیه ۲۰۱۳ به ریاست «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع کابینه رئیس جمهوری منتخب، علیه مرسی کودتا و وی را از اریکه قدرت برکنار کردند و به زندان انداختند. مرسی از زمان برکناری تا زمان مرگ در زندان به‌سر می‌برد و در چندین پرونده به اعدام و یا حبس ابد محکوم شده بود. کشتار معترضان در اطراف کاخ الاتحادیه، جاسوسی برای کشورهای خارجی، حمله به یک زندان در سال ۲۰۱۱ میلادی و فراری دادن هزاران زندانی از جمله اتهاماتی بود که دادستانی مصر به مرسی وارد کرده بود. هنوز دقایقی از مرگ مرسی رئیس جمهوری سابق مصر در محل دادگاه نگذشته بود که رسانه‌های جهان عرب این رویداد و واکنش شخصیت‌ها، احزاب، مقامات و دولت‌های مختلف نسبت به این رخداد را در کانون توجه قرار دادند.

مرگ مرسی بیانگر وجود خلاء های بسیار در مصر

تارنما «العهد» لبنان در گزارشی به قلم «ایهاب الشوقی» نوشت: مرگ ناگهانی مرسی رئیس جمهوری سابق مصر و درگیری سیاسی میان هواداران و مخالفانش پس از مرگش نشان داد که این کشور با خلاهایی روبرو است. این خلاءها شایسته کشوری مانند مصر که همه منتظر بازیابی جایگاه آن هستند، نیست. هنوز هم مصر در بسیاری از موارد در موازنه‌های منطقه نقش کم رنگی دارد و بازیابی نقش آن سبب می‌شود این کشور به سوی آشوب پیش نرود. ادامه خصومت میان هواداران و مخالفان وی نشان داد که آنها هنوز هم هیچ عبرت سیاسی و دینی نگرفته‌اند و این موضوع به هر دو طرف زیان وارد خواهد کرد.

"برخی از مخالفان مرسی با خوشحالی پس از مرگش به دنبال رسیدن به خواسته‌های سیاسی خود هستند. این تنش‌ها نشان دهنده حجم بالای بحران سیاسی و شکاف‌ها در این کشور است. این شکاف‌ها تنها درمیان هواداران مرسی و گروه اخوان المسلمین وجود ندارد، بلکه در میان همه جریان‌های سیاسی این کشور در جریان است. عملکرد رسانه‌های رسمی مصر درباره خبر مرگ مرسی هم بسیار بد بود. بسیاری از این رسانه‌های رسمی به طور کلی این خبر را نادیده گرفتند و برخی دیگر هم به جنایت‌های اخوان المسلمین اشاره و به رئیس جمهوری فقید مصر حمله کردند. از سوی دیگر رسانه‌های وابسته به جریان اخوان المسلمین تلاش کردند با سو استفاده سیاسی از این رویداد نظام مصر و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر را متهم کنند. این موضوع هم کار اشتباهی بود و می‌تواند نتایج معکوسی را برای جریان اخوان المسلمین به دنبال داشته باشد. "

روزنامه «عربی ۲۱» مصر در گزارشی از قول «اشرف عبد الغفار» یکی از حقوقدانان مصری نوشت: به یقین پس از مرگ مرسی اوضاع بر السیسی سخت خواهد شد و یک حرکت انقلابی به راه خواهد افتاد. بسیاری از کنشگران تلاش می‌کنند آب‌های راکد را به حرکت در آورند و این موضوع به سود انقلاب مردم مصر است. مرگ مرسی موضوع ساده ای نیست. باید برای تحقیق بین المللی درباره مرگ وی در همه عرصه‌های بین المللی، حقوقی و دیپلماسی تلاش کرد.

به نوشته عربی ۲۱، «عمر عادل» رئیس دفتر سیاسی شورای انقلابی مصر هم گفت مرسی به رهبری جاودانه تبدیل شد و ما معتقدیم که نبرد میان مردم و نهادهای نظامی که از دهه ۵۰ تاکنون ادامه داشته است باز هم متوقف نخواهد شد. مرگ مرسی هم گامی مؤثر در این مسیر است و انقلاب‌ها و رویدادهای تاریخی نشان داده‌اند که قهرمانان بزرگی که جان خود را برای حیات مردم کشورشان قربانی می‌کنند همواره برای نبردهای آزادی فراگیر الگو خواهند بود.

خطاهای مرسی در دوران حکومت

تارنمای «العهد» لبنان در بخشی از گزارش خود، قطع روابط مصر با سوریه و مخالفت با مقاومت و همکاری با تکفیری‌ها و برخی رویدادهای خونین مصر را از بزرگترین اشتباه‌های اخوان المسلمین و مرسی در دوران قدرت به شمار آورد.

روزنامه «الاخبار» لبنان هم نوشت: درست است که مرسی در دوران ریاست جمهوری خود اشتباه‌های بسیاری را مرتکب شد. او برای یکه تازی در قدرت تلاش کرد و در مدیریت گفت و گوی دموکراتیک با مخالفان و مهار آنان مرتکب اشتباه شد و در عرصه رسانه‌های هم به طور بی سابقه‌ای با انتقاد روبرو گردید، اما دستگاه‌های دولتی هم از اجرای دستورهای وی سرباز زدند و اطلاعات نادرستی در اختیارش قرار دادند و با این اقدام خود نیروهای امنیتی مصر را برای تظاهرات علیه وی و محاصره منزلش تشویق کردند.

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن نیز عنوان کرد: اشتباه‌های مرسی و اطرافیانش در دوران ریاست جمهوری ادامه و افزایش یافت. او و اطرافیانش وظیفه خود را به عنوان نماینده همه مردم مصر به خوبی انجام ندادند. جریان وابسته به مرسی هم از نظر سیاسی و اجتماعی شیوه تعامل با دیگر اقشار جامعه مصر و فراهم کردن فضای همزیستی و پذیرش دیگران را به خوبی فرا نگرفت و این موضوع سبب شد که مخالفان از آن سو استفاده کنند و این جریان و رهبر آن را هدف قرار دهند.

واکنش سیاستمداران، احزاب و سازمان‌ها به درگذشت محمد مرسی

تارنمای شبکه خبری «الجزیره» قطر نوشت: جریان اخوان المسلیمن مصر در بیانیه‌ای که در پایگاه حزب آزادی و عدالت منتشر کرد، نظام مصر را به قتل تدریجی مرسی متهم کرد. در این بیانیه با اشاره به شرایط سخت زندان آمده است او را طی ۵ سال در سلول انفرادی حبس و از دارو محروم کردند و به وی غذاهای نامناسب دادند و حتی ملاقات با خانواده را برای وی ممنوع کردند. هدف از این اقدامات قتل تدریجی مرسی بود.

به نوشته روزنامه «العربی الجدید» سازمان دیده بان حقوق بشر «هیومن رایتس واچ»، مرگ مرسی را یک فاجعه به شمار آورد. «ساره لیا ویتسون» رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان در حساب توئیتر خود آورد مرسی تنها رئیس جمهوری منتخب مردم مصر بود که به شیوه دمکراتیک انتخاب شده بود. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هم با تسلیت به مردم مصر، مواضع مرسی را درباره غزه و تلاش وی برای پایان دادن به محاصره این باریکه را ستود. جنبش النهضه تونس نیز ضمن تسلیت درگذشت مرسی ابراز امیدواری کرد که مرگ وی پایانی بر رنج‌های هزاران زندانی سیاسی در مصر باشد.

به نوشته العربی الجدید، «محمد البرادعی» معاون رئیس جمهوری سابق مصر نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: خداوند مرسی را رحمت و خانواده اش را صبر عنایت فرماید. «رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پس از مرگ مرسی به شدت السیسی رئیس جمهوری مصر را مورد حمله قرار داد و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل نادید گرفتن اوضاع حقوق بشر انتقاد کرد. وی در واکنش به درگذشت مرسی گفت السیسی ستمگر از طریق کودتا و به یغما بردن حکومت و زیرپا گذاشتن دمکراسی و کنار گذاشتن مرسی، به قدرت رسید.

به نوشته تارنمای الجزیره «منصف المرزوقی» رئیس جمهوری سابق تونس در صفحه فیسبوک خود نوشت: ملت مصر مرد بی نظیری را از دست داد و امت اسلامی و عربی شمعی را از دست داد که ظلمت ایجاد شده توسط استعمار و استبداد را روشن می‌کرد. «عزیزه وان اسماعیل» معاون نخست وزیر مالزی مرگ وی را زیانی برای مردمسالاری دانست.

«عمرو دراج» وزیر برنامه ریزی و همکاری‌های بین المللی دولت سابق مصر، السیسی را به قتل مرسی محکوم کرد و به شبکه الجزیره گفت نسبت به این مرگ مشکوک هستیم و مانند قتل «یاسر عرفات» روش ویژه ای برای قتل مرسی به کار گرفته شده است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۳۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت شهیدان برای آینده نظام ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری ظهر چهارشنبه در آئین افتتاحیه ستاد برگزاری دومین کنگره سرداران، امیران، فرماندهان و ۲۵۰۰ شهید چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ترویج معنویت، ترویج عطر شهدا است، با ترویج عطر شهدا می‌توان کشور را در برابر تهاجمات دشمن مصون و رفاه و همدلی ایجاد کرد.

وی یادآور شد: شهدا الگو مقاومت بودند و در این کنگره‌ها مطرح می‌شوند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به سخن مقام معظم رهبری اذعان داشت: بزرگداشت شهیدان برای کشور، آینده نظام و انقلاب حیاتی و ضروری است.

وی خاطر نشان کرد: ایران برای اولین بار مقابل رژیم صهیونیستی شجاعانه ایستاد وو این رژیم را سر جای خود نشاند که این نشأت گرفته از دفاع مقدس و سیره شهدا است.

حیدری با بیان اینکه کنگره تنها بزرگداشت نیست افزود: کنگره حرکتی برای انتقال سیره و منش شهدا جهت امید آفرینی می‌باشد، حرکت شهدا مقتدرانه در مقابل دشمن ایستادن است.

وی اظهار کرد: باید برای کنگره شهدا نقشه راه در قالب هیأت اندیشه ورز تدوین کنیم و به نسل آینده انتقال دهیم.

استاندار چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: برای توسعه آثار فاخر کتاب و فیلم، سرگذشت پژوهی برای نسل سوم و چهارم ضروری است.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: تأثیر گذارترین زبان هنر است، گفت: باید از حداکثر ظرفیت هنر استفاده کنیم و دفاع مقدس به گونه‌ای روایت شود که برای نسل جوان و نسل جدید قابل لمس و فهم باشد.

حیدری افزود: کنگره فرصتی برای نهضت روایت گری می‌باشد، جهاد تبیین باید جوری باشد که با ذائقه جوانان و نوجوانان تطبیق داشته باشد.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد فاصله در بین نسل‌ها اذعان داشت: کنگره فرصتی برای بازسازی این فاصله‌ها است.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: رخداد عظیم در استان حضور مردم پای صندوق‌های رأی بود و این بیانگر وفاداری مردم در تمام عرصه‌های انقلاب است.

کد خبر 6087929

دیگر خبرها

  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • (ویدیو) عصبانیت تروریست‌های پاکستان از سفر رئیسی از زبان معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • تعیین حق‌الزحمه مهندسان اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد
  • میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان هفته آینده اعلام می‌شود
  • استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور
  • بزرگداشت شهیدان برای آینده نظام ضروری است
  • هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • ببینید | رهبر انقلاب: هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است