Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جلسه‌ کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد که با حضور حمیدرضا رحیمدل، رئیس سازمان مدیریت پسماند، دبیر و سایر اعضای کانون تفکر در پردیس آزادی برگزار شد، چالش‌های حوزه مدیریت پسماند مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در جلسه کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد که با حضور حمیدرضا رحیمدل رئیس سازمان مدیریت پسماند، دبیر و سایر اعضای کانون تفکر در پردیس آزادی برگزار شد، چالش‌های حوزه مدیریت پسماند مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این جلسه امیر جهانگرد، دبیر کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد ، دستور کار جلسه را بررسی مدیریت پسماند اعلام کرد.
 جهانگرد ضمن معرفی اجمالی از استارتاپ‌های فعال در زمینه بازیافت و فروش مجدد پسماند، در توضیح استارت آپ‌های فعال در زمینه غربالگری پسماند، تصریح کرد: شرکتی دایر در فنلاند با سرمایه ۱۴.۴ میلیون یورو به منظور تسهیل و تسریع فرآیند تفکیک انواع پسماند، سیستم مبتنی بر فناوری رباتیک و Machine Vision ارائه کرده است که به صورت خودکار انواع پسماند خشک را شناسایی کرده و آن‌ها را از هم جدا می‌کند.   این سیستم رباتیک که به منظور کاهش هزینه‌های جداسازی پسماند‌ها و بالاتر بردن کارایی طراحی شده اند، قابلیت جداسازی قطعات پسماند باارزش از زباله‌های جامد را با استفاده از بازو‌های مکانیکی خود دارند. ازجمله پسماند‌های قابل جداسازی توسط این ربا تها می‌توان به انواع فلزات، چو بها، مواد معدنی، پلاستیک‌ها و مقوا‌ها اشاره کرد. شرکت این سیستم‌های رباتیک را معمولا به شرکت‌های بازیافت و تفکیک پسماند می‌فروشد، هرچند در برخی موارد تولیدکنندگان عمده‌ی پسماند‌های خشک نیز به منظور کاهش هزینه‌ی دفع پسماند خود از این سیستم بهره می‌برند.  
وی ادامه داد: شرکتی دیگر در ایالات متحده با سرمایه ۶.۸ میلیون دلار به منظور تسهیل تفکیک پسماند‌های خطرناک و بازیافت کارآمدتر آن، سیستمی برای تفکیک پسماند‌های شیمیایی خانگی ارائه کرده است. برای این منظور شرکت پایگاه داده‌ی جامعی از انواع پسماند‌های خطرناک خانگی مانند حشره کش ها، مواد شوینده و ... تهیه کرده است. در کنار این پایگاه داده یک سیستم خواندن RFID طراحی شده است که اپراتور با استفاده از آن میتواند مواد شیمیایی مختلف مانند مواد شوینده، حشره‌کش‌ها و ... را در دسته‌های مختلف قرار دهد و به بازیافت کنندگان امکان تفکیک دقیقتر و سریعتر پسماند‌های شیمیایی را می‌دهد. تاکنون این شرکت در ۱۱ شهر بزرگ ایالات متحده با شهرداری‌ها همکاری می‌کند.   مدل درآمدی این شرکت همکاری با شهردار یها برای احداث مراکز تفکیک پسماند‌های شیمیایی شهری است که بر اساس میزان پسماند تفکیک شده ازشهرداری‌ها هزینه دریافت میکنند و همچنین فروش پسماند‌های تفکیک شده به بازیافت کنندگان منبع دیگر درآمدی این شرکت به حساب می‌آید.

اعتماد؛ اصلی ترین عامل موفقیت استارت‌آپ‌های حوزه پسماند
به گفته‌ جهانگرد الگوبرداری از استارت آپ‌هایی که در هند فعال هستند نسبت به دیگر استارت آپ‌ها با جامعه ایران هماهنگ ترند.   وی افزود: در صورتیکه سازوکاری تعریف شود تا میزان زباله خانوار در هر ماه ارزیابی شود، به تدریج مردم متوجه اهمیت آن شده و تلاش جهت کاهش مصرف زباله خواهند کرد. وی اعتماد را از اصلی‌ترین عوامل موفقیت استارت آپ‌های حوزه پسماند دانست و افزود: بسیاری از استارت آپ‌های این حوزه به دلیل عدم وجود اعتماد بین دولت و مردم با شکست روبه رو می‌شود. وی پیشنهاد کرد: سازمان مدیریت پسماند به منظور حل مسائلی که نیاز به نوآوری دارد، چالش نوآوری برگزار کند و از عموم مردم در خواست مطرح کردن ایده‌های خود را در جهت حل مسائل کند. وی الزامات قانونی را در حل معضل نخاله‌های ساختمانی بی فایده برشمرد و ایجاد سازوکاری جهت تبدیل نخاله به مواد با ارزش افزوده را راه حل بهتری دانست.

دبیر کانون، ورود کانون به مسئله مدیریت پسماند با هدف ایجاد شهری هوشمند، استفاده از فناوری اطلاعات برای بهینه‌تر کردن فرآیند تفکیک و جمع آوری زباله، افزایش و گسترش مشارکت مردم و کمک به حل چالش‌های این حوزه اعلام کرد و افزود: مباحث مربوط به تبدیل پسماند به مواد با ارزش افزوده بایستی زیر نظر کارشناسان تخصصی بررسی شود.   مهدی فلاح، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اشاره به تجربه موفق برخی کشور‌های اروپایی در کاهش مصرف پلاستیک، تصریح کرد: فروش کیسه‌های پلاستیکی و عرضه رایگان کیسه‌های بادوام در فروشگاه‌ها سبب میشود که مردم به استفاده از کیسه‌های غیر پلاستیکی رو آورده و به تدریج در این زمینه فرهنگسازی شود.

علیرضا عابدینی مدیر انجمن شهر هوشمند یزد فرهنگ سازی در زمینه عدم استفاده از بطری‌های پلاستیکی در سازمان‌ها و افزایش نرخ پلاستیک را در کاهش مصرف مواد پلاستیکی موثر دانست. وی تدوین قوانین و الزاماتی برای تخریب ساختمان و نخاله ساختمانی را در کاهش میزان پسماند‌های ساختمانی بااهمیت برشمرد.

محمد علی عبداللهی نماینده انجمن سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با ارائه توضیحاتی در مورد ویژگی‌های فضای مجازی، بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی جهت فرهنگ سازی و ایجاد اعتماد برای موفقیت استارت آپ‌ها تاکید کرد.

ضرورت ایجاد سازوکاری جهت کاهش تولید پسماند
حمیدرضا رحیمدل، رئیس سازمان پسماند با اعلام این خبر که سازمان پسماند ۶۵ خودرو جمع آوری پسماند و ۶ پیمانکار دارد، تصریح کرد: روش‌هایی که سبب کاهش تولید پسماند میشود، حائز اهمیت است. به گفته وی در شهر اصفهان سطل زباله هوشمند وجود دارد که توانایی فشرده سازی سه هزار بطری و جمع آوری شیرابه آن را دارد، همچنین به ازای کمک در جمع آوری بطری به شهروندان کارت قرعه کشی اهدا میشود.   وی تصریح کرد: برای جلوگیری از استفاده کیسه‌های پلاستیکی توسط مردم، ابتدا باید جایگزینی برای آن معرفی شود. وی تدوین فرآیند شناسایی محتویات داخل خودرو جمع آوری زباله که میتواند شامل انواع پسماند و نخاله ساختمانی باشد را در بهبود مدیریت پسماند اثرگذار دانست.

رئیس سازمان پسماند ضمن قدردانی از کانون تفکر شهر هوشمند جهت ورود به مسئله پسماند تصریح کرد: یکسری عوامل در اجرا وجود دارد که سبب تعویق در امور مدیریت پسماند میشود.   رحمیدل زباله دزدی به خصوص پسماند خشک را از معضلات جدید سازمان مدیریت پسماند اعلام کرد که سبب اعتراض شهروندان نیز شده است.   به گفته وی بنا بر دستور دادستانی امکان مقابله با این افراد وجود ندارد و این افراد حتی حاضر به ورود به برنامه‌های مشارکت با پیمانکار نیز نیستند.

حمیدرضا قمی، رییس کمیسیون شهر هوشمند، طراحی مکانیسمی برای فعال شدن استارت آپ‌های حوزه مدیریت پسماند را ضروری برشمرد و از کانون خواست تا در انتخاب بهترین نوع استارت آپ که با شرایط یزد همخوان است، یاری رسان باشد. وی مشارکت دوره گردان زباله در جمع آوری پسماند زیر نظر پیمانکار را بجای مقابله با این قشر ضعیف راه حل مسئله دانست.

مسعود تاج آبی، رئیس سازمان فاوا شهرداری ورود به فعالیت‌های ارگانیکی را در کاهش تولید زباله موثر دانست و افزود: چنین فعالیتی نیاز به جامع نگری در بحث مطالعات دارد. وی با اشاره به تجربه موفق بعضی کشور‌ها در ودیعه‌ای کردن برخی اجناس مانند شیشه، انجام چنین طرح‌هایی را در کاهش تولید زباله موثر دانست. وی تبدیل نخاله‌های ساختمانی به مواد باارزش را از دیگر مسائل مهم در حوزه مدیریت پسماند اعلام کرد.

در این نشست مهدی پارسائیان، رئیس گروه فاوای استانداری، امیر شریف یزدی، مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی شرکت برق منطقه‌ای یزد، سید محمد حسین متقی نماینده گروه  و راحله سادات حسینی کارشناس دبیرخانه کانون‌های تفکر نیز حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۳۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه

ایسنا/گیلان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستانه اشرفیه با بیان اینکه اقدامات انجام شده توسط دهیار جدید روستای دستک هنوز مطلوب نظر محیط زیست نیست، گفت: برنامه آموزش و جلب مشارکت مردم روستای دستک برای تفکیک زباله از مبدا باید هر چه سریعتر توسط دهیاری اجرایی و جایگاه زباله‌ موجود که غیرمجاز می‌باشد، طی فرایندی تعطیل شود.

رامین حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت مدیریت پسماند در روستای بزرگ دستک، اظهار کرد: طبق گزارش ارائه شده توسط دهیار مربوطه پس از اخطاریه صادره، وضعیت موجود تا حدی با خاک‌پوشانی زباله‌ها و نصب بنر هشداری توسط دهیاری مدیریت شد.

اقدامات دهیاری دستک هنوز کامل نبوده و مورد تایید محیطزیست نیست

وی با بیان اینکه هنوز اقدامات انجام شده توسط دهیار دستک مطلوب نظر محیط زیست نیست، افزود: مقرر شد جایگاه زباله مذکور همانند جایگاه زباله سابق روستای سالکده که در حال حاضر وجود خارجی ندارد، ضمن اجرای برنامه‌های آموزشی و جلب مشارکت مردمی و تفکیک زباله از مبدا، تعطیل شود که در این خصوص هم با جدیت پیگیر موضوع هستیم. 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستانه اشرفیه گفت: مدیریت پسماند روستاها براساس سیاست‌های ابلاغی از استانداری می‌بایست با اجرای طرح مپ روستایی با رویکرد آموزش و جلب مشارکت عمومی روستانشینان عزیز با هدف کاهش حجم زباله و تفکیک حداکثری، توسط دهیاران با الگوبرداری از روستاهای موفق در این زمینه اجرا شود.

حسین‌زاده با اشاره به پیگیری جدی محیط زیست در خصوص ساماندهی وضعیت زباله‌های رها شده در حریم راه‌ها، انهار، سواحل و تفرجگاه‌ها، به لزوم پیگیری جدی بخشداران در این خصوص تاکید و خاطرنشان کرد: در صورت عدم توجه دهیاران به اخطاریه‌های صادره و ادامه و روند آلودگی پسماند در روستاها، موضوع از طریق مراجع قضایی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی در پایان از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب یا آلودگی محیط زیست از طریق تماس با سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره تلفن ۰۱۳۴۱۱۲۵۰۹۹ موضوع را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه
  • کاهش ۵ تنی پسماند روزانه اسالم با تفکیک از مبدا
  • لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا
  • هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود/ چاره‌ای جز مشارکت مردم در توسعه شهر نداریم
  • عدم تفکیک زباله منجر به مصدوم شدن پاکبان شهرداری یزد شد
  • رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است
  • تفکیک زباله از مبدأ یک ضرورت است
  • رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است/ ضرورت کاهش زباله سوزی
  • سند جامع مدیریت پسماند ایلام تهیه می‌شود
  • انتصابات جدید در مناطق یک و چهار همچنین سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه