نگاه جالب عکاسان به ماراتونی به نام سلفی / آیا سلفیبگیران افراد خودشیفتهای هستند؟
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۶۶۲۲
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما ممکن است در روز به دلایل مختلف تعدادی عکس سلفی در حالات و ژستهای متنوع از خود ثبت کنیم. برخی به دلیل میل شدید به دیده شدن این کار را انجام میدهند و تصاویر خود را در صفحات مجازیشان به اشتراک میگذارند، برخی نیز تنها به منظور ثبت خاطره سلفی میگیرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیش از این در سلسله مصاحبههایی پای صحبت برخی از عکاسان نشستیم تا دلیل علاقه بالای مردم امروزی به سلفی گرفتن را جویا شویم. این بار در پله آخر گزیدهای از این مصاحبهها را در یک گزارش جمع کردیم تا به یک نتیجهگیری نهایی دست پیدا کنیم.
«سلفی» نان جراحان پلاستیک را در روغن انداخت
حسن غفاری درباره «سلفی» میگوید که اگر از زاویه علوم اجتماعی به سلفی گرفتن زیاد مردم نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که این کار به منیت افراد برمیگردد. زیرا فرد قصد دارد با نشان دادن سلفی خود بگوید که در یک جای خوب و خاص بوده و یا فلان کار خاص را انجام داده است. در واقع قصد دارد از سلفی به عنوان سندی برای تعریف لحظه سرخوشی، نگرانی و یا واقعه عجیبی که اطرافش رخ داده، استفاده کند تا مردم آنگونه که او میخواهد درباره زندگیاش فکر کنند.
او ادامه میدهد: یکی دیگر از رفتارهای مربوط به سلفی، کری خواندن افراد برای یکدیگر در فضای مجازی است، خیلیها با پیدایش صفحات مجازی از قابلیتها و خوشیهای خود برای دیگران کری میخوانند و میخواهند با این کار دیده شوند.
این عکاس همچنین درباره ارتباط جراحیهای پلاستیک و دوربینهای سلفی، بیان میکند: عکسهای سلفی باعث شده تا نان پزشکان جراحی پلاستیک در روغن باشد. چون بیشتر افراد با دوربینهای سلفی عکس میگیرند و قیافه آنها به دلیل خاصیت لنزهای واید به گونهای در تصویر دیده میشود که باب میل آنها نیست و اینگونه تصمیم میگیرند دماغ خود را عمل کنند و یا تغییرات دیگری در چهرهشان به وجود آورند. در نهایت نافرم بودن بعضی از اعضای صورتشان به آنها تلقین میشود و خود را زیر تیغ جراحی میبرند. این امر به دلیل آگاه نبودن از وجود لنز واید در دوربینهای موبایل است.
بازار داغ سلفی گرفتن در جوامع مصرفگرا
سیفالله صمدیان، دبیر جشن تصویر سال نیز میگوید: در جوامعی که آدمها از خود واقعیشان و از ذات متعالی انسانی دور باشند و وقت بیشتری برای رسیدن به غرایز شخصی و خود شیفتگی صرف کنند تعداد سلفیها بیشتر خواهد شد. همچنین در جوامعی که سرمایه حرف اول و آخر را میزند و بازار داغ مصرفزدگی و مصرفگرایی به راه است، طبیعتاً الگوهای جامعه نیز عوض خواهد شد.
او ادامه میدهد: به عنوان مثال اکنون در کشور ما تعداد زیادی عمل جراحی زیبایی صورت و اعضای مختلف بدن انجام میشود، طبیعتاً هزینههایی که افراد برای زیبایی خود صرف میکنند میطلبد که ویژگیهای جدید زیباییشان به صورتهای مختلف به ثبت برسد؛ به گونهای که چهره جدید خود را لحظه به لحظه در نورها، فضاها، لباسها و با آدمهای مختلف به نمایش بگذارند. این موارد باعث میشود تا در جوامعی مثل کشور ما عدهای وقت خود را برای سلفی گرفتن و به نمایش گذاشتن خود صرف کنند.
بیشتر بخوانید: حقایقی جالب درباره سلفیگرفتن که نمیدانید
تعداد زیاد سلفی برابر است با خودشیفتگی
مسعود زندهروح بیان میکند که کارخانهها و شرکتهای تولید موبایل برای اینکه مردم بتوانند به چگونگی عکسی که میگیرند واقف باشند و به نوعی بتوانند به تنهایی مشکلاتشان را حل کنند دست به ساخت گوشیهای موبایل با دوربین سلفی زدند.
این عکاس میگوید که وقتی فرد سلفی میگیرد میداند که دارد چه میکند، درواقع در این حالت او هم عکاس و هم سوژه عکاسی است.
او ادامه میدهد: نوع استفاده از هر ابزاری شدیداً به خصوصیت روانشناسی افراد بر میگردد. در حال حاضر با توجه به تحقیقات پژوهشگران بر روی موضوع سلفی گرفتن مشخص شده افرادی که در روز تعداد زیادی سلفی از خود به ثبت میرسانند دچار خودشیفتگی هستند و ما این معضل را در فضاهای مختلف مجازی بارها دیدهام.
زندهروح همچنین اظهار میکند که مردم امروزه توسط سلفی از خود گزارش روزانه ثبت میکنند و باید این اتفاقات را بپذیریم.
عکاسی سلفی جایگاه خاصی ندارد
آرمان استپانیان هم معتقد است که سلفی گرفتن با ویژگیهای خودشیفتگی همراه است و چیزی برای گفتن در هنر عکاسی ندارد. چون هنر عکاسی هنر جوانی است.
این عکاس در ادامه سلفی گرفتن را از لحاظ محبوبیت با برخی از سلبریتیها مقایسه میکند و میگوید: اینکه سلفی گرفتن در بین مردم پرطرفدار است دلیل نمیشود که حتماً چیز خوبی باشد. البته من این قیاس را در محدوده کشور خودمان بیان میکنم، چون اگر در دنیا نگاه کنید عکاسی سلفی جایگاه خاصی ندارد.
بعضی آدمها از نمایش زندگی خود لذت میبرند
کوروش ادیم با بیان اینکه هر انسانی به دلیل غرایز و امیالش، دوست دارد دیده شود، میگوید: امروزه هر کسی با هر پیشینه، اندوخته و در هر سطحی میتواند خود را در کسری از ثانیه حتی به صورت زنده در فضاهای مجازی به نمایش بگذارد. درواقع با ورود تکنولوژی، فضا برای کسانی باز شد که فکر میکنند میتوانند بدون هیچ اندوخته قابل اشتراکگذاری هر لحظهای از زندگی خود را نشان دهند.
او ادامه میدهد: سلفی راهی سریع برای عکس گرفتن است. شاید کیفیت عکس گرفتن با دوربین اصلی موبایل یا دوربین حرفهای را نداشته باشد، ولی خیلی از افراد این روش عکاسی را در شرایطی خاص به دلیل سرعتی که دارد، ترجیح میدهند. برخی هم با وجود اینکه شاید تنها در محدوده خانواده و دوستانشان دارای اهمیت باشند، اما از به نمایش گذاشتن زندگی خود به صورت آزادانه لذت میبرند و این کار برایشان خوشایند است؛ اگرچه که ممکن است در نهایت هیچ دستاورد خاصی برایشان حاصل نشود.
حتی در یک حادثه تروریستی هم سلفی میگیرند!
طاهرکناره که عکاسی از زلزله بم، نام او را در فهرست عکاسان برگزیده قرار داد، بیان میکند که فضای مجازی تبدیل به یک میدان رقابت شده تا مردم بتوانند در آنجا خود و داشتههایشان را به رخ بکشند به همین دلیل حاضرند در یک حادثه تروریستی که جانشان در خطر است عکس بگیرند گرچه که چنین چیزی هیچ جای دنیا با عقل جور درنمیآید.
او ادامه میدهد: البته گاهی اوقات عکس گرفتن مردم از یک حادثه ایرادی ندارد؛ چراکه عکاسان خبری همیشه در دسترس نیستند و بلافاصله نمیتوانند در محل حضور پیدا کنند و با عکسی که مردم میگیرند میتوان اطلاعرسانی کرد. ولی این امر برای زمانی است که جان آنها در خطر نباشد.
این عکاس معتقد است که در جامعه ما محدودیتهایی وجود دارد و قشر جوان با افکاری متفاوت قصد مبارزه با محدودیتها را دارد. این امر میتواند مشکلساز شود. باید قبل از ورود هر امکاناتی فرهنگسازی کنیم که بعداً نخواهیم به دنبال راه درمان باشیم.
مسؤولان هم با حوادث سلفی میگیرند چه برسد به مردم!
رضا شاندیز نیز درباره سلفی با حوادث بیان میکند: در حال حاضر مسؤولان هم برای اینکه خودی نشان دهند با حوادث عکس و فیلم میگیرند. گرچه که در چنین شرایطی عکاسان خبری باید به ثبت تصویر بپردازند. از زمانی که امکانات دیجیتال وارد شده مردم مدام در حال ثبت تصویر هستند گرچه این امر خیلی وقتها به ضرر خودشان هم تمام میشود.
مردم ما در سلفی گرفتن صادق نیستند
مرتضی نیکوبذل اظهار میکند که اگر تصاویر سلفی صفحات اینستاگرام مردم اروپا را نگاه کنید، میبینید که در حالات واقعی خودشان هستند بدون اینکه ادیت یا فتوشاپ خاصی انجام داده باشند. درواقع در بیشتر موارد خود واقعی فرد را میبینید و سلفی آنها با خودشان تفاوتی ندارد.
او ادامه میدهد:، ولی در ایران اینگونه نیست، فرد قبل از اینکه سلفی بگیرد چندین نرمافزار ادیت و فتوشاپ را امتحان میکند تا به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کند و کلاً فرم صورت خود را تغییر میدهد و چیزی را نمایش میگذارد در رویاهایش دوست دارد، باشد نه آن چیزی که واقعاً وجود دارد. این امر یک نوع فرافکنی است. فرد قصد دارد بگوید آن چیزی که در صفحات مجازی نشان میدهد خود واقعی اوست نه چیزی که در جامعه با آن حضور پیدا میکند.
عکس سلفی؛ چراکه نه؟!
مجید سعیدی بر این باور است که عکاسی آسان به وسیله موبایل، برای هنر عکاسی مفید واقع شده؛ چراکه مردم با عکس، هنر و دوربین آشنا شدند.
این عکاس میگوید که برخی از کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که سلفی خیلی خوب نیست، زیرا خطرناک و مشکلساز است، ولی او به این امر اعتقاد ندارد، زیرا همانگونه که عدهای آدم در هر اتفاقی ظاهر میشوند و دست به کمر تماشا میکنند، افراد عادی هم هستند که تنها از خود سلفی میگیرند و کار بدی انجام نمیدهند.
سعیدی در همین راستا با ذکر مثال تصاویر سیل چند وقت اخیر برخی از شهرهای ایران که توسط مردم عادی گرفته شده بود، بیان میکند: زمانی که سیل آمد مدام انتقاد میشد که مردم سلفی و عکس نگیرند. در حالی که ۹۹ درصد عکسهایی که از وضعیت وخیم سیل زدهها منتشر شد را مردم عادی گرفتند وگرنه عکسی به دست ما نمیرسید.
او با ابراز امیدواری برای پیشرفت عکاسی موبایلی و لذت بردن از آن، میگوید: در انسان یک سری امیال همانند شهوت، قدرت و ثروت وجود دارد که بخشی از آن نیز به میل به زیبایی بازمیگردد. حال بهتر است که این میل انسان جای اینکه در کارهای دیگر بروز کند در عکاسی و سلفی گرفتن دیده شود، چون ضرری به کسی نمیزند و فرد تنها برای ارضای نیاز زیبا دیده شدن خود سلفی میگیرد.
سلفی برای ثبت خاطره است، نه خلق هنر
آکو سالمی هم میگوید که به نظر او سلفی گرفتن نوعی ثبت خاطرات است و کاربرد دیگری به غیر از این ندارد. این عکاس با بیان اینکه سلفی گرفتن خیلی جنبه هنری و حرفهای ندارد، بیان میکند: من تا به حال ندیدهام یک هنرمند عکاس بر روی یک پروژه عکاسی سلفی کار کند. این نوع عکاسی بیشتر جنبه عمومی و ارتباط جمعی دارد و مردم اینگونه خودشان را در شرایط مختلف و با آدمهای مختلف نشان میدهند. به همین خاطر نمیتوان آن را در هنر عکاسی جا داد و گفت که تغییری در هنر عکاسی به وجود آورده است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
چرا مدام سلفی میگیریم؟منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: خواندنی ها دانستنی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۶۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم
بیشترین روایاتی که در ارتباط با شهر مقدس قم و قمی ها بیان شده از امام صادق(ع) است که در مناسبتهای مختلفی از این شهر و اهل آن به نیکی یاد کرده و تعابیر بینظیری را برای شهر قم بیان کردهاند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، شهر مقدس قم از شهرهایی است که از صدر اسلام مورد توجه معصومین علیهم السلام بوده و روایات فراوانی از پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) گرفت تا امام هادی و امام عسکری علیهما السلام راجع به شهر مقدس قم و ویژگیهای آن بیان شده که این شهر را به مقصدی برای مهاجرت اصحاب و یاران اهل بیت تبدیل کرده و اهل آن را مورد تحسین و تمجید قرار داده اند.
بیشترین روایاتی که در رابطه با شهر مقدس قم و قمی ها بیان شده است از امام صادق علیه السلام است که در مناسبت های مختلفی از این شهر و اهل آن به نیکی یاد کرده و تعابیر بی نظیری را برای شهر قم بیان کرده اند به صورتی که شهر قم را شهر منتخب خداوند و حرم اهل بیت، پناهگاه فاطمیون و محل امن شیعیان دانسته و ضمن تشویق مؤمنان به مهاجرت به قم اهل قم را مردمی نجیب، عالم، دیندار، پیکارجوی در راه خدا و یاوران امام عصر(عج) معرفی کرده اند.
این نوشته به 19 روایت از امام صادق(ع) و به برخی از ویژگی های این شهر مقدس از نگاه امام صادق علیه السلام می پردازیم.
1. قم حرم اهل البیت علیهم السلام
امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ لِلَّهِ حَرَماً وَهُوَ مَکةَ، وَانَ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَهُوَ الْمَدینَةُ، وَانَّ لِامیرِالْمُؤْمِنینَ حَرَماً وَهُوَ الْکوفَةُ، وَانَّ لَنا حَرَماً وَهُوَ بَلْدَةُ قُمْ، وَسَتُدْفَنُ فیها امْرَأَةٌ مِنْ اوْلادی تُسَمّی فاطِمَةُ، فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. قالَ الرَّاوی: وَکانَ هذا الْکلامُ مِنْهُ قَبْلَ انْ یولَدَ الْکاظِمُ علیه السلام؛ خداوند حرمی دارد که مکه است، و برای پیامبر صلی الله علیه و آله هم حرمی است و آن مدینه است، حرم امیرالمؤمنین علیه السلام کوفه و حرم ما اهل البیت شهر قم است. بزودی در قم، زنی از فرزندان من به نام فاطمه دفن می شود که هر کس مرقد او را زیارت کند بهشت بر وی واجب می گردد. راوی گوید: امام صادق علیه السلام این سخن را قبل از تولّد امام کاظم علیه السلام پدر بزرگوار حضرت فاطمه معصومه علیها السلام بیان کرد». (بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 41)
2. قم مدفن شفیعه شیعیان
امام صادق علیه السلام فرمود: «تُقْبَضُ فیها امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدی اسْمُها فاطِمَةُ بِنْتُ مُوسی، وَتَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شیعَتی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ؛ در شهر قم زنی از فرزندان من رحلت می کند که نام او فاطمه دختر موسی بن جعفر علیهما السلام است، و تمام شیعیان من (که شایسته شفاعت باشند) با شفاعت این خانم وارد بهشت می شوند». (بحارالانوار، ج 60، ص 228، ح 59)
3. قم و زائران بهشتی
امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ زِیارَتَها تَعْدِلُ الْجَنَّةَ؛ بی شک (ثواب) زیارت مرقد حضرت معصومه علیها السلام برابر با بهشت است». (بحارالانوار ج 48، ص 317)
4. قم منتخب خدا
امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ اللَّهَ اخْتارَ مِنْ جَمیعِ الْبِلادِ کوفَةَ وَ قُمْ وَ تِفْلیسَ؛ خداوند ازمیان تمام شهرها، کوفه، قم و تفلیس را برگزیده است». (بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 25)
5. قم حجّت خدا بر همه دنیا
امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ اللَّهَ احْتَجَّ بِالْکوفَةِ عَلی سائِرِ الْبِلادِ، وَبِالْمُؤْمِنینَ مِنْ اهْلِها عَلی غَیرِهِمْ مِنْ اهْلِ الْبِلادِ، وَاحْتَجّ بِبَلْدَةِ قُمْ عَلی سایرِ الْبِلادِ وَبِأَهْلِها عَلی جَمیعِ اهْلِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ مِنَ الْجِنّ وَالْإنْسِ، وَلَمْ یدَعِ اللَّهُ قُم وَاهْلَه مُسْتَضْعَفاً بَلْ وَفَّقَهُمْ وَایدَهُمْ.. وَسَیأْتی زَمانٌ تَکون بَلْدَةُ قُمْ وَاهْلُها حُجَّةً عَلَی الْخَلائِقِ وَذلِک فی زَمانِ غیبَةِ قائِمِنا علیه السلام الی ظُهُورِهِ، وَلَوْلا ذلِک لَساخَتِ الْارْضُ بِأَهْلِها، وَانَ الْمَلائِکةَ لَتَدْفَعُ الْبَلایا عَنْ قُمْ وَاهْلِهِ، وَما قَصَدَهُ جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا قَصَمَهُ قاصِمُ الْجَبَّارینَ؛ خداوند کوفه را بر دیگر شهرها، و مؤمنین آن را بر مؤمنان سایر سرزمینها حجّت قرار داد و شهر قم را بر سایر شهرها و مردم آن را بر همه اهالی شرق و غرب عالم، از جن و انس، حجّت قرارداد. خداوند شهر قم و مردم آن را مستضعف و ناتوان رها نکرده، بلکه به آنان توفیق داده و آنها را تأیید کرده است. روزگاری خواهد آمد که شهر قم و مردمان آن بر دیگر مردمان حجت باشند. آن روزگار در زمان غیبت قائم ماست تا زمان ظهورش. اگر چنین نبود زمین، اهل خود را در کامش فرو می برد. فرشتگان بلایا را از قم و مردم قم دور می کنند. هیچ ستمگری قصد بدی نسبت به آنان نکند، مگر آن که درهم شکننده ستمگران او را در هم شکند». ( بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 22)
6. قم معدن علم و دانش
امام صادق علیه السلام فرمود: «سَتَخْلُو کوفَةُ مِنَ الْمُؤمِنِینَ، وَیأْزِرُ عَنْهَا الْعِلْمُ کما تَأْزِرُ الْحَیةُ فی جُحْرِها، ثُمَّ یظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَةٍ یقالُ لَها قُمْ، وَتَصِیرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَالْفَضْلِ، حَتّی لایبْقی فی الْارْضِ مُسْتَضْعَفٌ فی الدّینِ حَتّی الْمُخَدَّراتِ فِی الْحِجالِ، وَذلِک عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قائِمِنا، فَیجْعَلُ اللَّهُ قُمْ وَاهْلَهُ قائِمینَ مَقامَ الْحُجَّةِ، وَلَوْلا ذلِک لَساخَتِ الْارْضُ بِأَهْلِها، وَلَمْ یبْقَ فی الْارْضِ حُجَّةٌ، فَیفیضُ الْعِلْمُ مِنْهُ الی سایرِ الْبِلادِ فی الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، فَیتِمُّ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَی الْخَلْقَ حَتّی لایبْقی احَدٌ عَلَی الْارْضِ لَمْ یبْلُغْ الَیهِ الدّینُ وَالْعِلْمُ، ثُمَّ یظْهَرُ الْقائِمُ علیه السلام؛ بزودی کوفه از مؤمنان تهی خواهد گشت و علم و دانش از آن رخت برخواهد بست، همانند ماری که در لانه اش پنهان شود. آن گاه علم و دانش در شهری به نام قم آشکار خواهد شد. این شهر معدن دانش و فضیلت خواهد شد تا آنجا که بر روی کره زمین کسی نمی ماند که در دین ضعیف و ناتوان باشد، حتّی زنان پرده نشین؛ و این امر نزدیک ظهور قائم ما رخ خواهد داد؛ خداوند قم و مردم آن را جانشینان حضرت حجّت قرار می دهد. اگر چنین نبود بی شک زمین اهل خود را می بلعید و در روی زمین حجتی باقی نمی ماند. علم و دانش از این شهر به شهرهای دیگر در شرق و غرب عالم سرازیر می شود و بدین سان حجّت خدا بر بندگانش تمام می شود، تا آنجا که در کره خاکی کسی نمی ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد؛ سپس حضرت مهدی علیه السلام ظهور می کند». (بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 23)
7. قم کانون شیعیان
عبدالله بن سنان روایت مفصّلی از امام صادق علیه السلام نقل کرده، که در بخشی از آن آمده است «وَ هُوَ مَعْدِنُ شیعَتِنا؛ قم کانون شیعیان ماست». (بحارالانوار، ج 60، ص 212، ح 20)
8. قم پناه مؤمنان در فتنه ها
امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْفِتَنُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها؛ هنگامی که فتنه ها همه شهرها را فرا بگیرد به قم و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 26)
9. سلام و برکات خدا بر قم
امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ لَعَلی قُمْ مَلِکاً رَفْرَفَ عَلَیها بِجَناحَیهِ لایریدُها جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا اذابَهُ اللَّهُ کذَوبِ الْمِلْحِ فی الْماءِ، ثُمَّ اشارَ الی عیسَی بْنِ عَبْدِاللَّهِ فَقالَ: سَلامُ اللَّهِ عَلی اهْلِ قُمْ. یسْقَی اللَّهُ بِلادَهُمُ الْغَیثَ، وَینْزِلُ اللَّهُ عَلَیهِمُ الْبَرَکاتِ، وَیبَدِّلُ اللَّهُ سَیئاتِهِمْ حَسَناتٍ، هُمْ اهْلُ رُکوعٍ وَسُجُودٍ وَقِیامٍ وَقُعُودٍ، هُمُ الْفُقَهاءُ الْعُلَماءُ الْفُهَماءُ، هُمْ اهْلُ الدّرایةِ وَالرّوایةِ وَحُسْنِ الْعِبادَةِ؛ برفراز قم فرشته ای پیوسته بال و پر می زند. هیچ ستمگری تصمیم سوئی در مورد قم نمی گیرد مگر این که خداوند او را (به وسیله آن فرشته) نابود می کند، همانگونه که نمک در آب حل می شود. حضرت سپس از عیسی بن عبدالله قمی یاد کرد و فرمود: سلام و درود خدا بر اهل قم. محلی که خداوند آن را با آب باران سیراب می کند، و برکاتش را بر اهل آن نازل می نماید، و گناهان و خطاهای آنان را تبدیل به حسنه می کند. آنان اهل رکوع و سجود و قیام و قعودند. آنها هستند فقها و علما و خردمندان. آنان اهل روایت و درایت و عبادت نیکو هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 217، ح 46)
10. خاک قم مقدّس است
امام صادق علیه السلام فرمودند: «تُرْبَةُ قُمْ مُقَدَّسَةٌ وَاهْلُها مِنَّا وَنَحْنُ مِنْهُمْ، لایریدُهُمْ جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا عُجّلَتْ عُقُوبَتُهُ مالَمْ یخُونُوا اخْوانَهُمْ فَاذا فَعَلُوا ذلِک سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ جَبابِرَةَ سُوءٍ! اما انَّهُمْ انْصارُ قائِمِنا وَدُعاةُ حِقّنا. ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ الَی السَّماءِ وَقالَ: اللَّهُمَّ اعْصِمْهُمْ مِنْ کلّ فِتْنَةٍ وَنَجّهِمْ مِنْ کلّ هَلَکةٍ؛ خاک قم مقدّس است، ومردم قم از ما، و ما از آنها هستیم. هر ظالم ستمگری نسبت به قم نظر سویی داشته باشد خداوند در مجازاتش تعجیل می کند. این ویژگی ها برای اهل قم تا زمانی است که نسبت به یکدیگر خیانت نکنند. اگر چنین کنند خداوند حاکمان ستمگری را بر آنها مسلّط می کند. آگاه باشید که یاران حضرت مهدی علیه السلام و دعوت کنندگان به حقّ ما، قمی ها هستند. سپس حضرت سر به آسمان بلند کرد و این گونه در حق اهل قم دعا کرد: خدایا! آنها را از هرفتنه ای حفظ کن و از هر هلاکت و نابودی مصون بدار». (بحارالانوار، ج 60، ص 218، ح 49)
11. قم پناهگاه فاطمیون و محل راحتی مؤمنان
امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا اصابَتْکمْ بَلِیةٌ وَعَناءٌ فَعَلَیکمْ بِقُمْ. فَانَّهُ مَأْوی الْفاطِمِیینَ، وَمُسْتَراحُ الْمُؤْمِنینَ. وَسَیأتی زَمانٌ ینْفَرُ اوْلِیائُنا وَمُحِبُّونا عَنَّا وَیبْعُدُونَ مِنّا، وَذلِک مَصْلَحَةٌ لَهُمْ لِکیلا یعْرَفُوا بِوِلایتِنا، وَیحْقِنُوا بِذلِک دِمائَهُمْ وَامْوالَهُمْ. وَما ارادَ احَدٌ بِقُمْ وَأَهْلِه سُوءاً الّا اذَلَّهُ اللَّهُ وَابْعَدَهُ مِنْ رَحْمَتِهِ؛ هر زمان بلاها و نگرانی ها شما را فراگرفت به قم پناه ببرید. زیرا قم پناهگاه فاطمیین و محل راحتی مؤمنان است. و زمانی خواهد آمد که اولیاء و دوستان ما از ما دور می شوند و از شهرهای ما کوچ می کنند، و این کار به مصلحت آنان است، برای این که به ولایت ما شناخته نشوند، و جان و مال خود را حفظ کنند و هر کس به قم و اهل قم نظر بدی کند خداوند او را ذلیل کرده و از رحمتش دور می سازد». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 32)
12. قم مأمن شیعیان
جماعتی از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که فرمودند: «اذا عَمَّتِ الْبَلایا فَالْامْنُ فی کوفَةِ وَنَواحیها مِنَ السَّوادِ وَقُمْ مِنَ الْجَبَلِ وَنِعْمَ الْمَوْضِعُ قُمْ لِلْخائِفِ الطَّائِفِ؛ هنگامی که بلا فراگیر شود امنیت در کوفه و اطراف آن در عراق، و قم در منطقه جبل (ایران) خواهد بود و قم محل خوبی برای افراد خائف و سرگردان است». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 28)
13. دفع بلا از قم
امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا فَقَدَ الْامْنُ مِنَ الْعِبادِ، وَرَکبَ النَّاسُ عَلَی الْخُیولِ، وَاعْتَزَلُوا النّساءَ وَالطّیبَ، فَالْهَرْبُ الْهَرْبُ عَنْ جَوارِهِمْ، فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِداک: الی اینَ؟ قالَ: الی الْکوفَةِ وَنَواحیها، اوْ الی قُمْ وَحَوالیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهُما؛ هنگامی که امنیت از میان مردم رخت بربست، و مردم سوار بر مرکب های جنگی شده، و از همسران خویش و بوی خوش فاصله گرفتند، از آنها فرار کنید. راوی می گوید عرض کردم: فدایت گردم به کجا فرار کنیم؟ فرمود: به سمت کوفه و حوالی آن، یا قم و نواحی آن، زیرا بلا از این دو شهر دفع شده است». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 29)
14. قم مرکز شیعیان و موالیان ائمّه اطهار علیهم السلام
سلیمان بن صالح می گوید: روزی خدمت امام صادق علیه السلام بودم، که از فتنه های بنی عبّاس و مشکلاتی که از سوی آنها دامنگیر مردم شده بود سخن به میان آمد، عرض کردم: فدایت گردم، در چنین زمانی مردم به کجا پناه ببرند؟ فرمود: «الی الْکوفَةِ وَحَوالیها وَالی قُمْ وَنَواحیها، ثُمَّ قالَ: فی قُمْ شیعَتُنا وَمَوالینا؛ به کوفه و حوالی آن و قم و اطراف آن پناه ببرید. سپس فرمود: شیعیان و موالیان ما در قم هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 215، ح 35)
15. اهل قم یاران امام زمان(عج)
امام صادق علیه السلام خطاب به عفان بصری فرمود: «آیا می دانی چرا قم را قم نامیده اند؟ گفت: خدا و رسولش و شما بهتر می دانید. فرمود: «انَّما سُمّی قُمْ لِانَّ اهْلَهُ یجْتَمِعُونَ مَعَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیهِ، وَیقُومُونَ مَعَهُ وَیسْتَقیمُونَ عَلَیهِ وَینْصُرُونَهُ؛ از آن جهت قم را قم نامیده اند که مردم آن بر گرد قائم آل محمّد صلوات الله علیه اجتماع نموده، و همراه او قیام می کنند، و در راه او پایداری می ورزند، و به یاریش بر می خیزند». (بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 38)
16. اهل قم بندگان پیکارجوی خدا
یکی از راویان حدیث می گوید: خدمت امام صادق علیه السلام نشسته بودم که این آیه شریفه قرائت شد: «فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیهِمْ عِبَاداً لَّنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیارِ وَکانَ وَعْداً مَّفْعُولًا؛ هنگامى که نخستین وعده فرامىرسد، گروهى از بندگان پیکارجوى خود را بر ضد شما بر مىانگیزم( تا شما را سخت درهم کوبند، حتى براى به دست آوردن مجرمان) خانهها را جستجو مىکنند، و این وعدهاى است قطعى» سوره اسراء، آیه 5
سؤال کردم این افراد چه کسانی هستند؟ امام سه مرتبه فرمود: به خدا قسم آنها قمی ها هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 40)
17. اهل قم یاوران اهل بیت علیهم السلام
امام صادق علیه السلام فرمود: «اهْلُ خُراسانَ اعْلامُنا، وَاهْلُ قُمْ انْصارُنا؛ مردم خراسان اعلام و نشانه های ما، و اهالی قم یاوران ما هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 30)
18. اهل قم آمرزیده شده اند
امام صادق علیه السلام فرمود: «اهْلُ قُمْ مَغْفُورٌ لَهُمْ؛ غفران الهی برای اهل قم است». (بحارالانوار، ج 60 ، ص 218، ح 48)
19. تصریح بر نجیب بودن اهل قم
ابان بن عثمان می گوید: عمران بن عبدالله قمی وارد بر امام صادق علیه السلام شد. حضرت خطاب به او فرمود: «کیفَ انْتَ؟ وَکیفَ وُلْدُک؟ وَکیفَ اهْلُک؟ وَکیفَ بَنُو عَمّک؟ وَکیفَ اهْلُ بَیتِک؟ ثُمَّ حَدَّثَهُ مَلِیاً. فَلَمَّا خَرَجَ قیل لِابی عَبْداللَّهِ علیه السلام: مَنْ هذا؟ قالَ: نَجیبُ قُومِ النُّجَباءِ، ما نَصَبَ لَهُمْ جَبَّارٌ الّا قَصَمَهُ اللَّهُ؛ حالت چطور است؟ فرزندانت چطورند؟ عموزادگانت چطورند؟ اهل بیت تو چگونه اند؟ سپس برای مدّتی طولانی با او سخن گفت. هنگامی که عمران از خدمت امام مرخص شد، کسی پرسید: این آقا (که اینقدر مورد احترام شما قرار گرفت) چه کسی بود؟ فرمود: فرد نجیبی از قوم نجباء (مردم قم) بود. مردمی که هرگاه ستمگری قصد بدی نسبت به آنها کند، خداوند او را درهم می شکند». (بحارالانوار، ج 60، ص 211، ح 19)
انتهای پیام/