Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@02:30:14 GMT

کاهش تخلف فرار از سربازي

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۸۸۵۹

کاهش تخلف فرار از سربازي

خبرگزاري آريا- معاون دادستان نظامي استان تهران: تخلف و يا جرم فرار از سربازي در اين سال‌ها کاهش چشمگيري داشته است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از صدا و سيما، سيد احمد حسيني‌نسب در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه خانواده‌ها براي معرفي سربازان فراري از چه طريق بايد اقدام کنند؟ افزود: حتما خانواده‌ها پيگير باشند که آيا فرزند سربازشان به پادگان و يا ديگر نقطه محل خدمت مي‌رود يا نه؟ چرا که ما در برخي پرونده‌ها ديده ايم که اصلا شکل و ظاهر آن فرد شبيه سرباز نيست و خانواده‌ها متاسفانه متوجه اين موضوع نشده اند و لذا بايد والدين در اين خصوص هشيار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت: نخستين اقدام خانواده‌ها در خصوص فرار فرزندانشان از سربازي اين است که آن‌ها را به مراجعت به يگان خدمتي خود تشويق کنند چرا که اگر قبل از 15 روز غيبت مراجعه کنند فقط تخلف انضباطي است و جرم محسوب نمي‌شود، اما اگر بيشتر از 15 روز شد و براي نخستين بار هم باشد اگر قبل از 60 روز مراجعه کند باز هم قانونگذار جرم انگاري نمي‌کند و تخلف محسوب مي‌شود.
حسيني نسب گفت: بنابراين سربازي که براي بار نخست از خدمت فرار مي‌کند اگر قبل از 60 روز مراجعت کند (نه اينکه دستگير شود) مرتکب جرم نشده است و فقط طبق آيين نامه انضباطي با او برخورد مي‌شود.
معاون دادستان نظامي استان تهران گفت: در اين خصوص خانواده‌ها حتما بايد فرزندانشان را براي مراجعت به يگان خدمتي تشويق کنند و اگر به يگان خود مراجعه نکردند حتما خانواده‌ها موضوع را به سازمان قضايي محل خدمت فرزندانشان اطلاع دهند.
وي افزود: برخي اوقات شاهديم سربازان بنا به دلايلي مانند فوت پدر يا مادر يا يکي از دوستان خود از سربازي فرار مي‌کنند که در اين صورت قانونگذار عذر موجه را قبول مي‌کند، اما به صورتي که عرف گفته است نه اينکه بگويد پدرم فوت کرده است و مثلا يک سال از خدمت فرار کند.
حسيني نسب گفت: عرف در کشور ما براي برگزاري مراسم فوت يک هفته است و اگر چند روزي سربازي به اين خاطر غيبت يا فرار از سربازي کند تخلف هم محسوب نمي‌شود.
وي افزود: زماني هم سرباز دچار بيماري مي‌شود و اگر مدارک معتبر پزشکي اش به تاييد پزشک معتمد نيرو‌هاي مسلح برسد، جرم و تخلف محسوب نمي‌شود و گاهي اوقات برخي سربازان تصور مي‌کنند که اگر بيمار شوند و به سربازي نروند بعد از مراجعت به يگان خدمت، زندان خواهند رفت در حالي که اگر مراجعه کنند جزو مصاديق جرم و تخلف نيست، اما اگر مراجعه نکنند درباره اضافه فرار آن‌ها از خدمت در دادسرا رسيدگي مي‌شود.
معاون دادستان نظامي استان تهران در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه مهمترين علت فرار سربازان چيست؟ گفت: در هر حال خدمت سربازي نوعي محدوديت ايجاد مي‌کند و در واقع دوره گذر از مرحله دانش آموزي، دانشجويي و نوجواني به مرحله ورود به اجتماع است و در اين دوره گذار يکسري محدوديت‌ها ايجاد مي‌شود که به جهت نظمي که در نيرو‌هاي مسلح وجود دارد سربازاني هستند که نمي‌توانند تابع نظم و مقررات باشند و به همين دليل به فرار از سربازي رو مي‌آورند.
وي افزود: گاهي اوقات دوستان موجب فرار فرد سرباز مي‌شوند و برخي روابط عاطفي، دلتنگي‌ها، اشتغال‌هاي بيروني افراد هم مي‌تواند از مهمترين علل فرار از سربازي باشد.
حسيني نسب در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در اين سال‌ها فرار از سربازي افزايش داشته است يا کاهش؟ گفت: با توجه به اينکه تعداد جمعيت سرباز که وارد نيرو‌هاي مسلح مي‌شوند متفاوت است گاهي اوقات در بحث فرار از سربازي با افزايش يا کاهش مواجه مي‌شويم، اما کاهش فرار از سربازي بسيار محسوس است و اين به علت بهينه سازي پادگان‌ها و مساعد کردن اين مکان براي سربازان است.
وي افزود: در زمان‌هاي گذشته از دوران سربازي به عنوان دوران بيگاري تعبير مي‌شد، اما اکنون اينگونه نيست و براي سربازان امکانات ورزشي خوبي فراهم شده است و برنامه‌هاي فرهنگي خوبي براي آن‌ها گذاشته مي‌شود و به خوبي مي‌توانند از مرخصي‌هاي خود استفاده کنند.
حسيني نسب گفت: تندخويي‌هايي که در سال‌هاي گذشته بويژه پيش از انقلاب در مواجهه با سربازان مشهور بود اکنون به ندرت ديده مي‌شود چرا که اگر در حق سربازي اجحافي صورت گيرد دستگاه‌هاي نظارتي، عقيدتي سياسي‌ها و حفاظت و بازرسي‌ها حتما موضوع را پيگيري مي‌کنند و همچنين فرماندهان پادگان‌ها و يگان‌ها ديدار‌هايي با سربازان دارند که اگر اجحاف احتمالي صورت گرفته باشد، رسيدگي مي‌شود.
معاون دادستان نظامي استان تهران در پاسخ به سوالي درباره تسهيلات در نظر گرفته شده براي سربازان متاهل گفت:: در چند سال اخير برنامه‌اي براي اين سربازان عملياتي شده است به اين ترتيب که حتما در محل سکونت خود و به صورت پاره وقت خدمت مي‌کنند و تلاش مي‌شود آن‌ها را براي نگهباني‌هاي شبانه نگه ندارند و مانند کارکنان اداري در ساعات اداري حضور داشته باشند.
وي با اشاره به اينکه ما اطلاع رساني فراواني در پادگان‌ها براي سربازان داريم، نقش رسانه ملي را در اينگونه اطلاع رساني‌ها بسيار مهمتر خواند و گفت: هر چه رسانه ملي در اين خصوص بيشتر فعاليت کند شهروندان با حقوق شهروندي خود بيشتر آشنا مي‌شوند و حقوقشان کمتر ضايع مي‌شود.

کاهش شکايات مردمي از نيرو‌هاي مسلح به ويژه ناجا
سيداحمد حسيني‌نسب درباره نحوه رسيدگي به شکايات مردمي در سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح افزود: در اصل 172 قانون اساسي، اين سازمان مرجع اختصاصي براي رسيدگي به جرايم نيرو‌هاي مسلح در خصوص وظايف نظامي و انتظامي است.
وي گفت: با توجه به اين که نيروي انتظامي تعاملات و ارتباطات فراواني با مردم دارد گاهي اين ارتباطات منجر به اين مي‌شود که از رفتار مأموران نيرو‌هاي نظامي و انتظامي، فردي متضرر شود که اين ضرر مي‌تواند مادي و معنوي باشد و فرد بزه ديده از اين رفتار مجرمانه براي دادخواهي به سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح مراجعه مي‌کند.
معاون دادستان نظامي ­استان تهران افزود: البته در خصوص برخي اقدامات مانند بازرسي‌ها و تصادفات نيز شکاياتي از نظر‌هاي کارشناسي مي‌شود که ما در اين موارد ورود نمي‌کنيم چرا که موضوعاتي حقوقي است، اما اگر به عمد گزارش يا کارشناسي خلاف واقعي صادر شود سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح ورود مي‌کند.
حسيني نسب در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه شکايات مردمي از نيرو‌هاي مسلح و به ويژه نيروي انتظامي در اين سال‌ها افزايش داشته است يا کاهش؟ گفت: شکايات مطروحه در حال کاهش است و اين ناشي از تلاشي است که سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح از سال 82 تاکنون در بحث پيشگيري از وقوع جرم داشته است و هم اکنون علاوه بر پيشگيري به دنبال پيش بيني وقوع جرم نيز هستيم.
وي برگزاري دوره‌هاي آموزشي و آگاه سازي براي نيرو‌هاي مسلح در سال‌هاي اخير را موجب کاهش شکايات ارسالي خواند و افزود: در اين بخش پيشگيري خوبي از وقوع جرايم شده است.
معاون دادستان نظامي ­استان تهران در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه بيشتر از کدام يک از ارگان‌هاي نيرو‌هاي مسلح شکايت مي‌شود؟ گفت: چون نيروي انتظامي ارتباط بيشتري در مقايسه با ساير نيرو‌هاي مسلح با مردم دارد قطعاً شکايت‌ها از نيروي انتظامي بيشتر است، اما هر شکايتي بررسي مي‌شود که ايا حق يا ناحق است.
حسيني نسب در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا بر کلانتري‌ها و پاسگاه‌ها و پايگاه‌هاي مواد مخدر نظارت محسوس و يا غير محسوس صورت مي‌گيرد؟ افزود: نظارت‌هاي ما محسوس است.
وي گفت: در 5 تا 6 سال اخير قضات سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح به ويژه در ايام تعطيل عيد در پاسگاه ها، پايگاه‌هاي مواد مخدر و کلانتري‌ها حضور مي‌يابند و پرونده‌هاي آنان را بررسي مي‌کنند و همين طور با حضور در بازداشتگاه‌ها نواقص را يادداشت و درباره رفع آن دستور‌هايي صادر مي‌کنند.
معاون دادستان نظامي ­استان تهران افزود: در نوروز 98 حدود 5 قاضي ما درگير اين موضوع بودند و خوشبختانه کاستي‌ها در کلانتري ها، پليس امنيت مواد مخدر و پايگاه‌هاي اداره آگاهي بسيار کاهش پيدا کرده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کاهش تخلف فرار سربازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۸۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از آغاز چهارمین مرحله عملیات در برابر رژیم صهیونیستی خبرداد

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره در خبر فوری گزارش داد نیرو‌های مسلح یمن آغاز چهارمین مرحله عملیات خود در برابر ادامه تهاجم علیه نوار غزه را اعلام کرد.
یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن که در راهپیمایی میلیونی در صنعا سخنرانی می‌کرد، گفت نیرو‌های ما روند تحولات در نبرد غزه و ادامه تهاجم علیه این منطقه و آماده شدن برای حمله به رفح را دنبال می‌کنند.
وی افزود در این مرحله همه کشتی‌هایی که تحریم کشتیرانی اسرائیل را نقض کردند و کشتی‌هایی را که به طرف بنادر فلسطین اشغالی از دریای مدیترانه حرکت کنند، در هر منطقه‌ای که دست ما برسد، هدف قرار خواهیم داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از آغاز چهارمین مرحله عملیات در برابر رژیم صهیونیستی خبرداد
  • آغاز مرحله چهارم عملیات ضدصهیونیستی نیرو‌های مسلح یمن
  • ژنرال آمریکایی: پوتین با تجربه‌ترین دولتمرد جهان است
  • شکست نفت در فرار از بزرگترین کاهش هفتگی ۳ ماه گذشته
  • فرمانده کل قوا از وضعیت موجود رضایت مطلق ندارند
  • تدارک ۳۰ عنوان برنامه پاسداشت هفته عقیدتی در شهرستان زابل
  • تجلیل از استادان خلبان پایگاه آموزشی هوانیروز اصفهان
  • بازدید رئیس قوه قضائیه از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی دریایی سپاه در بندرعباس
  • خودکفایی ارتش در ساخت تجهیزات و ادوات مورد نیاز
  • بازدید رئیس قوه قضاییه از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی دریایی سپاه در بندرعباس