Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-08@23:36:39 GMT

سرانه پزشک در ایران چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۳۳۹۴

سرانه پزشک در ایران چقدر است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، یکی از شاخص‌های مهم سلامتی افراد جامعه، میزان دسترسی به‌موقع و تعداد پزشک کافی در جامعه است.

به‌دنبال انتشار گزارش سازمان جهانی بهداشت درباره سرانه تعداد پزشک، واکنش‌های مختلفی را از سوی مردم و کارشناسان شاهد بوده‌ایم؛ طبق این گزارش، سرانه تعداد پزشک در ایران نسبت به میزان استاندارد جهانی بسیار کم است تا جایی که کشور‌های جنگ‌زده فلسطین و سوریه وضعیت بهتری در زمینه سرانه تعداد پزشک نسبت به ایران دارند!

یکی از آخرین اقدامات مردمی تشکیل کمپین در مخالفت با سرانه کم تعداد پزشک در کشور است؛ هدف این کمپین، شکستن انحصار پزشکان و افزایش ظرفیت تعداد پزشکان در کشور است؛ در همین راستا گفتگویی با حسینعلی حاجی‌دلیگانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره سرانه کم تعداد پزشک در کشور انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم دسترسی راحت به پزشک متخصص ندارند

حاجی‌دلیگانی  درباره تعداد سرانه پزشک گفت: تعداد سرانه پزشک به‌ویژه پزشکان متخصص در کشور کم است.

وی افزود: درباره پزشکان متخصص چند مسئله مهم داریم؛ یکی این است که مردم دسترسی راحت ندارند یعنی شما مثلاً در ایام تعطیلات عید از روز ۲۸ اسفند تا حدود بیستم فروردین هیچ کجا دسترسی به پزشک متخصص نمی‌توانید داشته باشید؛ من خودم موردی بود چند تا شهر رفتم، مرکز استان رفتم، اما دسترسی پیدا نکردم و نتوانستم یک پزشک متخصص ببینم؛ نکته بعدی روز‌های جمعه، روز‌های پنجشنبه و روز‌های تعطیل معمولاً دسترسی به پزشک متخصص وجود ندارد.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار درباره رویکرد وزارت بهداشت گفت: البته ممکن است که وزارت بهداشت بگوید "آقا، در بیمارستان‌ها پزشک متخصص هست"؛ بله پزشک متخصص هست، اما کم است؛ در بیمارستان هم پزشک متخصص برای بیمارانی است که مثلاً بستری هستند، ممکن است یک ساعتی پزشکی بیاید سری بزند و برود، اما دسترسی کاملی نیست.

وزیر اقتصاد باید انحصار‌ها را بشکند

حاجی‌دلیگانی درباره علت دسترسی کم به پزشکان متخصص گفت: علت این مشکل، انحصار است؛ طبق قانون وزیر اقتصاد مسئول است و باید این انحصار‌ها را بشکند؛ برابر قانون نباید انحصار وجود داشته باشد؛ پذیرش پزشک عمومی ممکن است برای کشور هزینه داشته باشد، اما در مورد تربیت پزشکان متخصص، این امر هزینه‌بر نیست چرا که پزشکان دوره طرح خود را در بیمارستان می‌گذرانند و تخصص خود را دریافت می‌کنند.

مردم توان مالی برای مراجعه به پزشک متخصص ندارند

وی افزود: نمی‌دانم چرا این انحصار برداشته نمی‌شود و شاهدیم که مرتب فقط تعرفه‌های پزشکی اضافه می‌شود؛ در این میان فقط مردم بیچاره ضرر می‌کنند؛ افرادی که ضعیف هستند به‌خاطر تعرفه‌های بالایی که پزشکان متخصص می‌گیرند امکان درمان ندارند؛ خب، چرا انحصار وجود دارد؟ آن وقت افراد بیچاره واقعاً مرگ را جلوی چشم خودشان می‌بینند، اما توان مالی برای مراجعه به پزشک متخصص یا کار‌های تشخیصی ندارند.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: هر جایی که انحصار داریم، دچار مشکل هستیم؛ در بحث متخصصین پزشکی دچار انحصار هستیم و خدمات به مردم نمی‌رسد؛ وزیر بهداشت و درمان روز قیامت هم که شده باید پاسخگوی این مرگ‌ومیر‌هایی که به‌جهت این انحصار، دسترسی به پزشک ندارند، باشد.

شاخص سرانه تعداد پزشک در بسیاری از کشور‌های پیشروی حوزه سلامت عموماً بین ۳۰ تا ۴۰ پزشک به‌ازای هر ۱۰۰۰۰ است در حالی که سرانه تعداد پزشک در ایران ۱۱ نفر به‌ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر است!

طبق برآورد آمار‌های سازمان جهانی بهداشت از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ شاخص سرانه تعداد پزشک در ایران نسبت به استاندارد جهانی بسیار کمتر است؛ تعداد سرانه پزشک در ایران حتی از کشور‌های کمترتوسعه‌یافته و جنگ‌زده سوریه و فلسطین هم کمتر است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: پزشک جامعه ایران استاندارد فلسطین سوریه کمیسیون برنامه و بودجه پزشک متخصص ایام تعطیلات وزارت بهداشت بیمارستان اقتصاد قانون درمان مرگ بهداشت و درمان سلامت شاخص پزشک سوریه سازمان جهانی بهداشت حسینعلی حاجی دلیگانی سرانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۳۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا ۱۰ سال آینده مجبوریم پزشک وارد کنیم

به گزارش «تابناک»، ایرج فاضل در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «آثار مشکلاتی که برای دانشجویان طرحی ایجاد شده، کمبود پزشک و خالی ماندن رشته‌های تخصصی به تدریج با جدی شدن خطر واردات پزشک و نیازمند شدن به اعزام بیماران به خارج خودش را نشان خواهد داد. مجموع این مشکلات به افول پزشکی در ایران منجر می‌شود. امروز استقبال از رشته پزشکی در کنکور یا ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی با مشکل جدی مواجه شده به گونه‌ای که در آزمون‌های اخیر، حتی یک داوطلب برای جراحی عروق نداشتیم و به همین ترتیب، بعضی دیگر از رشته‌های تخصصی هم خالی می‌ماند و باید 10 سال دیگر، متخصصان این رشته‌ها را از خارج وارد کنیم و دوباره بیماران را برای جراحی‌های تخصصی به خارج بفرستیم.

وی ادامه داد: این مشکلات در حالی ایجاد شده که طی دهه‌های گذشته، مجاهدت‌های بسیار زیادی برای درخشش پزشکی کشور صرف شد اما عواملی که به دنبال فقیر کردن پزشکان مملکت هستند، سناریوی مشکلات را ایجاد کردند که با چنین شرایطی، من آینده را به هیچ ‌وجه خوب نمی‌بینم و دوباره به همان جایگاه قبلی باز خواهیم گشت. یک عده جاهل فکر می‌کنند با این سناریوها به مردم خدمت می‌کنند ولی هدف اصلی این افراد، موذیانه‌تر از این حرف‌هاست و هدف اصلی، از بین بردن آینده پزشکی این کشور بوده که البته باید از خودشان پرسید که در ازای این وضع، چه نفعی نصیب این افراد می‌شود اما به نظر من، این اقدامات نوعی خیانت به کشور است.»

فاضل در تحلیل دلیل کم بودن رشد تعرفه‌های خدمات درمانی در سال جاری و سایر مشکلاتی که برای جامعه پزشکی ایجاد شده آن هم درحالی که جامعه پزشکی، یک گروه مرجع در کشور و همه کشورها محسوب می‌شود، گفت: «تعرفه‌های درمان پیش از این هم تغییرات اساسی نداشته و حالا هم رشد 35درصدی تعرفه‌ها مطلقا کافی نیست. اما پزشکان تنها گروه مرجع دچار مشکل نیستند. معلمان عزیز و زحمتکش این کشور، هر روز باید برای حقوق‌های ناچیزی که می‌گیرند کنار خیابان جمع شوند. همان جاهلانی که گفتم، گروه‌های مرجع کشور را نشانه گرفته‌اند. معلمان و پزشکان گروه‌هایی هستند که مردم به خدمات این گروه‌ها بیشترین نیاز را دارند و ضربه زدن به این گروه‌ها، کاملا حساب شده است و به نفع مملکت نیست.»

دیگر خبرها

  • عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: دولت در زمینه کتاب‌خوانی خدمات خوبی به روستاها ارائه کرده است
  • گرمای موبایل و لپ‌تاپ باعث ناباروری می‌شود | با این کارها اسپرم مردان آسیب می‌بیند
  • درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، سدی در برابر انحصار
  • ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور به بهره برداری رسید
  • احساس بی‌پناهی میان پزشکان جوان
  • تا ۱۰ سال آینده مجبوریم پزشک وارد کنیم
  • نگران آینده پزشکی ایران هستم/ بحران پرستاری سراغ پزشکی خواهد آمد
  • ملک الشعراء حکیم شفایی، ادیب و پزشک نام‌آور اصفهانی
  • حل معضل کمبود پزشک زن در کشور اولویت مسئولان نیست
  • هوش مصنوعی نمی‌تواند جای پزشک را بگیرد