Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@23:16:24 GMT

زمزمه‌های شهر در ذهن عباس کیارستمی

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۴۳۷۵۷

زمزمه‌های شهر در ذهن عباس کیارستمی

در سالمرگ عباس کیارستمی ذکر خیرش در دیدار با نجف دریابندری به میان آمده است. الهام فخاری عضو شورای شهر تهران

آدم‌هـایـــی نفـس‌شـــــان، نقش، نام و نشان و یادشان آنقدر خوب و مانا است، آن‌قدر زنده و پویا است که دیدار و یادآوری‌شان انگار گشایش پنجره‌ای به یک دشت روشن و رسته. آدم‌هایی روشنایی اتاق‌شان مهرافروز کسانی است، از نویسنده و نگارنده و عکاس تا فیلمساز و تاریخ‌پژوه و زبان‌شناس و این آدم‌ها انگشت‌شمار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهربانی، سادگی و خوش‌مشربی‌ این مردان و زنان گرانشی دارد. آدینه آخر بهار 98 در دیدار نجف دریابندری مهربان و نازنین و در کنار دوستان ایشان، سخن از یادگاران عباس کیارستمی بود.
گویا نسخه‌ای از چارچوب عطر گیلاس است که خود زنده‌یاد عباس کیارستمی حضور داشته و در یادبود زادروزش با هماهنگی بهمن کیارستمی در دو تماشاخانه به نمایش درمی‌آید.
با نام کیارستمی پیش از همه شاید نماهای راه و دشت و کوه فراخوان شود، ولی ما کودکی‌مان با دریافت‌های نوجو و سادگی‌های پر از تازگی کارهای شهری کیارستمی معنایی متفاوت یافت.
او شهر را می‌شناخت چنان که شهر و شهروندان نه سیاه سیاه و نه سپید سپید و نه زرزری، بلکه واقعی بودند و هستند! شهر را می‌شناخت و می‌توانست زندگی را در کوچه‌ پس‌کوچه‌ها، لابه‌لای درخت‌ها، سادگی جوباره‌ها و حتی میان آواره‌های شهر بجوید و بنمایاند.
این بازنمایی را در همه زمینه‌هایی که کار کرده، از عکس و فیلم تا نقاشی و کارگردانی نوشتاری، بی‌ادا و اطوار، سیال و از آن خود به پیش برده است چنان که گویی اگر پرورش‌یافته رویکرد افرادی چون او باشی او با تو در روایت‌ها، رویدادها، آسمان‌ها و همه جاده‌هایی که در جست‌و‌جوی خانه دوست می‌پیمود، جریان دارد، همراه است و می‌‌زید. نه میان همهمه‌های مردم‌فریب است نه در سایه زرق و برق‌های اعیانی‌شده، در پیراهنی روشن سبکبار ابرهای آسمان را و پیچیدگی‌های تلخکامی یا کامیابی میان آدم‌ها را هم‌هنگام می‌یابد و می‌زید.
نه فرشته است و نه شیطان، خودش همان که هست با هستی در آشتی است، گرچه آهنگ نماها یا گفتارهایش برای همگان یا بسیاری مردمان، هم‌آهنگ نباشد. کسانی چون سهراب شهیدثالث و بویژه عباس کیارستمی آزادمنشانه نگاه خود به شهر و شهروندی، زندگی و مرگ، آبادی و ویرانی را نوشتند بی‌آنکه در ستیز یا با سازشی ویژه درآیند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۳۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

 شهردار سنندج پنجشنبه شب در آئین افتتاحیه برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی هفته سنه که در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: سنندج در طول تاریخ همواره مامن و خاستگاه مردان و زنانی است که با شجاعت، جسارت، عشق و ایمان خشت بر خشت نهاده و میراثی اینچین گرانبها و گنجینه‌ای پر از هنر و دانایی و خرد از خویش به یادگار گذاشته‌اند.

سیدانور رشیدی گفت: به مناسبت هفته فرهنگی سنه ۱۹ عنوان برنامه شاخص شهرداری سنندج تدارک شده است.

وی یادآور شد: در برنامه‌ریزی برای اجرای ویژه برنامه‌های هفته سنه به هنر‌های گوناگون و اقشار و طیف‌های مختلف سنی توجه شده است.

وی، رونمایی از سردیس استاد نام آشنای کردستان استاد عباس کمندی را از برنامه‌های شاخص هفته سنه بیان کرد و ادامه داد: طی روز‌های اخیر شاهد ایثار جان یکی از شهروندان به نام آرمان بنفشی که برای نجات ۴ شهروند گرفتار در چاه بودیم با پیشنهاد استاندار مسیری به نام این جوان ایثارگر در این مراسم فرهنگی خواهیم بود.

همزمان با برگزاری آیین افتتاحیه ویژه برنامه‌های هفته سنه از سردیس استاد نام‌اوازه عباس کمندی رونمایی شد.

زنده یاد عباس کمندی متولد سال ۱۳۳۱ در شهر سنندج است. بر اساس آنچه عنوان شده است این هنرمند عرصه موسیقی هرگز از هیچ کس تقلید نکرده و سبک مخصوص به خود را داشت.

استاد کمندی اول خرداد ماه سال ۹۳ در سن ۶۲ سالگی به دلیل ایست قلبی در بیمارستان توحید سنندج دار فانی را وداع گفت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • اهدای تندیس عباس خاکی به ۱۰ روحانی در قم
  • بارش باران سیل آسا به زمین‌های کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • (ویدئو) خنده‌های زیرپوستی عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر
  • استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد
  • افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم
  • سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد
  • (تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت
  • لبخند عباس جدیدی به انتخاب فدراسیون کشتی (عکس)
  • فیلم| رانش جادهٔ عباس‌آباد به کلاردشت