Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمارها حاکی از فعال بودن حدود ۱۰ هزار تلفن همگانی در سطح استان خراسان رضوی است اما آیا آنها همان کاربرد قدیمی را دارند؟ ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، سرعت پیشرفت تکنولوژی در تمامی عرصه‌های زندگی امروز خودنمایی می‌کند. تغییر بسیاری از عادت‌ها، هنجارها  و ظهور پدیده‌های نوین زندگی شهری را بیش از پیش دگرگون ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا دیگر بسیاری از اتفاقات 10 سال پیش به نوستالژی تبدیل شده‌اند.

یکی از این نوستالژی‌ها که اکنون با پیشرفت ارتباطات کارکرد خود را از دست داده، «تلفن همگانی» است. همین 10 سال پیش روزانه هر تلفن همگانی به گواه آمار بیش از 130 هزار تومان در ماه درآمد داشت در حالی که امروز این عدد به چیزی بین 7 تا 9 هزار تومان رسیده است.

نسل اول تلفن‌های عمومی؛ باجه‌های زرد سکه‌ای 

نسل اول تلفن‌های همگانی را باید دکه‌های زرد رنگی با تلفن‌های سکه‌ای دانست که از اوایل دهه 60 تا اواخر دهه 70 میهمان کوچه و خیابان‌ها بودند. باجه‌هایی که در همگانی نبودن تلفن ثابت در منازل وظیفه ارتباط میان شهروندان را  برعهده داشند. باجه‌های زردرنگی که در و دیوار آن اغلب پر بود از یادگاری‌ها و دلنوشته‌ها؛  استقبال از این تلفن‌ها و نیاز ضروری جامعه به نحوی بود که گهگاهی شاهد تشکیل صف در جلوی این باجه‌ها بودیم. یکی از معضلات آن زمان تهیه سکه‌های مناسب برای این تلفن‌ها بود که سکه کابوسی برای تلفن بازها و راه دورها بود.

نسل دوم؛ کارت تلفن وارد می‌شود

با پیشرفت تکنولوژی، باجه‌های زرد رنگ به تدریج جای خود را به تلفن‌های کارتی خوش فرم و دیجیتالی دادند. در آن دوران فروش کارت تلفن یکی از منابع اصلی درآمد در دکه‌های مطبوعاتی، سوپرمارکت‌ها و حتی دستفروش‌ها بود. حتی بازار کارت‌های تقلبی و دستکاری شده که امکان استفاده بی‌نهایت از تلفن را فراهم می‌آورد در مدتی نقل محفل و شاه بیتِ تجهیزات سربازهای دور از خانه بود.

پرونده مشکلات تلفن همراه استان خراسان جنوبی روی میز وزیر ارتباطاتتوسعه زیرساخت و افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه و دیتا در خراسان جنوبی‌بهبود آنتن‌دهی تلفن‌های همراه در اطراف حرم رضوی؛ زیرساخت‌های شهر هوشمند در مشهد مهیا است

امروزه اما برای یافتن یک کارت تلفن باید بسیاری از دکه‌ها را بگردید شاید بتوانید یک کارت تلفن تهیه کنید؛ باجه‌های تلفن همگانی این روزها در شهر خاک می‌خورند مگر هر از چند گاهی سربازی، دانش‌آموزی برای تفریح یا از سر ناچاری مشتری آن شود.

سربازان هم دیگر استقبالی ندارند

محسن و علی دو سرباز کهکیلویه بویراحمدی هستند که در خیابان خیام کنار یکی از باجه‌های تلفن همگانی ایستاده‌اند. از آن‌ها درباره استفاده از تلفن‌های کارتی می‌پرسم. علی با خنده می‌گوید: حالا دیگر همه سربازها تلفن همراه دارند دیگر نیاز به کارت تلفن و صف باجه تلفن نیست. فقط باید بدانی چه زمان گوشی را استفاده کنید تا لو نرود.

محسن ادامه می‌دهد: البته در داخل قرارگاه ترجیح این است که تلفن همراه را  استفاده نکنی و به همان کارت تلفن داخل پادگان قناعت کنی که البته آن هم دردسرهای خودش را دارد هر چند دیگر از صف‌های طولانی برای تلفن همگانی خبری نیست و مشتری این باجه‌ها در داخل پادگان‌ها هم تک و توک است.

وی می‌افزاید: قبلا کارت تلفن‌های هک شده گاهی در بین یک گروهان دست به دست می‌شد و استفاده از تلفن‌های  همگانی را به صرفه می‌کرد اما اخیرا با تغییرات مخابرات کارت‌های دستکاری شده دیگر کارایی ندارند.

آمارها چه می‌گویند؟

آمارها از وجود بیش از 90 میلیون دستگاه تلفن همراه روشن در داخل کشور خبر می‌دهد؛ آماری که  تقریبا از تعداد شهروندان، 10 درصدی بالاتر است. پس باید تقریبا قبول کرد هر نفر یک گوشی تلفن همراه دارد که این موضوع  به کاربردی نبودن بیش از پیش باجه‌های تلفن دلالت دارد. این موضوع البته محدود به کشور ما نمی‌شود. روزی تلفن‌های همگانی در آمریکا و اروپا بسیار پرطرفدار بودند اما تا امروز همان تلفن‌ها اگر چه کاربردی  ندارند اما با بهینه‌سازی امکاناتی از قبیل  امکانات شارژ تلفن همراه یا خرید اعتباری یا دسترسی به اینترنت، هنوز هم جایگاهی هر چند کمرنگ در شهرها دارند.

خرید از مراکز مخابراتی با کارت ملی

اگر چه شرکت مخابرات اصرار بر کاربردی بودن تلفن‌های همگانی دارد اما در مقابل تهیه کارت تلفن دیگر به آسانی قبل نیست. تنها مراکز مخابراتی آن هم نه تمامی آن‌ها کارت تلفن را با ارائه کارت ملی می‌فروشند. تک و توک مغازه‌های دیگر نیز اگر کارت تلفن داشته باشد به قیمتی چندین برابر به فروش می‌رسانند. گفته می‌شود به دلیل تحریم‌ها امکان تهیه موارد خام و چیپ ست‌های  این کارت‌ها مقدور نیست و تولید در داخل کشور نیز به دلیل تیراژ پایین مقرون به صرفه نیست.

نسل جدید همگانی‌ها؛ کارت‌های هوشمند

از چند سال قبل صحبت از توزیع کارت‌های هوشمند تلفن بود که امکان شارژ و ارائه خدمات دیگر در قالب کیوسک‌های هوشمند تلفن همگانی داشتند. همچنین صحبت از امکان فعال‌سازی استفاده از مکالمه تلفن همگانی و جابه‌جایی هزینه آن به تلفن ثابت منتقل در میان بود. قرار بود هزینه مکالمات انجام شده از طریق دستگاه‌های تلفن همگانی به حساب تلفن ثابت کاربر منتقل و در قبض تلفن وی درج شود. موضوعی که تا امروز در حد حرف مسکوت مانده است.

وجود 10 هزار تلفن همگانی فعال 

حسن اروجی سرپرست اداره کل مخابرات استان خراسان رضوی پیرامون آمار مشترکان  این اداره در استان اظهار داشت: هم اکنون در سطح استان خراسان رضوی بیش از 4 میلیون و 500 هزار مشترک تلفن همراه وجود دارد و 2 میلیون و 500 مشترک تلفن ثابت است.

اروجی در پاسخ به آمار تلفن‌های همگانی استان ادامه داد: تعداد تلفن‌های همگانی در استان 9 هزار و 72 دستگاه است که از این تعداد، 5 هزار و 546 دستگاه تلفن در مشهد و توابع و 3 هزار و 526 دستگاه تلفن در شهرستان‌ها موجود است.

سرپرست مخابرات خراسان رضوی پیرامون هزینه نگهداری ماهانه این دستگاه‌ها اظهار داشت: در طول یک ماه هزینه نگهداری هر دستگاه تلفن همگانی 9 هزار تومان است و درآمد هر دستگاه تلفن هزار تومان است که از لحاظ اقتصادی برای مخابرات صرفه اقتصادی ندارد و فقط در جهت رفاه حال مردم در سطح استان فعال است.

اروجی همچنین در واکنش به موضوع جمع‌آوری دستگاه‌های تلفن همگانی از سطح شهر می‌افزاید: از ابتدای سال 94 تا به امروز 2 هزار و 74 دستگاه تلفن همگانی در سطح خراسان رضوی بهینه‌سازی و ارتقا پیدا کرده و دستگاهی جمع‌آوری نشده است. با توجه به سرعت تکنولوژی کیوسک‌های زرد قدیمی جمع‌آوری شده و به جای آن‌ها دستگاه‌های تلفن دیجیتالی در محل نصب شده است.

انتهای پیام/ح

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۳۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره‌جنوبی استفاده از گوشی آمریکایی آیفون را در مراکز نظامی ممنوع کرد

ایگاه خبری استریت تایمز گزارش داد که ارتش کره جنوبی استفاده از گوشی تلفن همراه آیفون را برای پرسنل نظامی این کشور ممنوع کرده و دلیل آن را عدم انطباق دستگاه‌های آیفون با محدودیت‌های مشخص شده در سند امنیت دفاع ملی ارتش این کشور برای کنترل دستگاه‌های تلفن همراه و نشت اطلاعات حساس از طریق ضبط صدا اعلام کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پایگاه خبری استریت تایمز گزارش داد که ارتش کره جنوبی استفاده از گوشی تلفن همراه آیفون را برای پرسنل نظامی این کشور ممنوع کرده و دلیل آن را عدم انطباق دستگاه‌های آیفون با محدودیت‌های مشخص شده در سند امنیت دفاع ملی ارتش این کشور برای کنترل دستگاه‌های تلفن همراه و نشت اطلاعات حساس از طریق ضبط صدا اعلام کرد.

استریت تایمز این خبر را به نقل از گروهی از افسران ارتش بدون ذکر مشخصات‌شان نقل کرده است.

این رسانه مدعی است که  تصمیم برای ممنوعیت آیفون در ارتش از جلسات مشترکی گرفته شده است که توسط ستاد ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی برگزار شده است.

همچنین پایگاه خبری the defense post که اخبار حوزه‌های نظامی و فناوری را منتشر می‌کند، با ذکر این خبر اعلام کرده اگر این ممنوعیت در تمام واحد‌های نظامی اجرا شود، حدود ۵۰۰,۰۰۰ پرسنل ارتش کره جنوبی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در سند منتشره توسط استریت تایمز، علاوه بر ممنوعیت استفاده از گوشی‌های آیفون آمریکایی در ارتباطات رسمی، هرگونه استفاده از آیفون در  ارتباطات غیررسمی مانند تماس‌های تلفنی خصوصی در داخل ساختمان‌های نظامی هم ممنوع شده است.

استریت تایمز آورده است این ممنوعیت بطور آزمایشی در  شهر گیریونگ برای نیرو‌های ارتش در حال انجام است و احتمالا همه واحد‌های دیگر در سراسر کره جنوبی را شامل می‌شود و علاوه بر تلفن همراه، ساعت‌های هوشمند هم ممنوع می‌شود.

اجرای آزمایشی این طرح در گیریونگ به‌دلیل اهمیت بالای این شهر در وجود ستاد ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی در آن با حدود ۱۰۰۰۰ پرسنل است.

استریت تایمز به‌نقل از منابع خود گفته است گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید ازجمله شرکت سامسونگ، از این ممنوعیت مستثنی خواهند شد و در این سند به صراحت آمده است که «آوردن آیفون‌ها کاملاً ممنوع خواهد بود».

وزارت دفاع ملی کره برنامه امنیتی برای کنترل دستگاه‌های تلفن همراه در مراکز نظامی را در آگوست ۲۰۱۳ برای کاهش خطر نشت اطلاعات معرفی کرد و دستور استفاده از این برنامه امنیتی در مراکز نظامی از سال ۲۰۲۱ برای همه پرسنل تمدید شد.

دیگر خبرها

  • کره‌جنوبی استفاده از گوشی آمریکایی آیفون را در مراکز نظامی ممنوع کرد
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • لزوم بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان
  • رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
  • سوانح رانندگی خراسان رضوی ۲ کشته و ۱۲۲ مصدوم در پی داشت
  • سوانح رانندگی در خراسان رضوی منجر به فوت ۲ نفر شد
  • احداث ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس در تهران تا پایان شهریور ۱۴۰۳
  • دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت
  • شیخ انصاریان‌: نماز جماعت به خط پایان رسیده است
  • سوانح شهری خراسان رضوی ۲ کشته و ۱۲۲ مصدوم در پی داشت