Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@06:26:05 GMT

نور مرموزی در مریخ رصد شد

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۴۶۶۶۶

نور مرموزی در مریخ رصد شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا تصویری از یک نور مرموز روی تپه‌ای دور دست در مریخ ثبت کرده است. در این تصویر سفید و سیاه چشم انداز یک بیابان با تپه‌هایی سنگی در پس زمینه دیده می‌شود.

در جلوی صخره‌های بزرگ‌تر یک حباب سفید به چشم می‌خورد.

ناسا پیش از این به وجود مواد غیر معمول در تصاویر این کاوشگر نیز اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته به نظر می‌رسد این حباب سفید یک اشعه کهکشانی یا انعکاس نور خورشید روی صخره‌ها است.

مریخ نورد کنجکاوی که مجهز به ۱۷ دوربین است در سال ۲۰۱۲ میلادی روی مریخ فرود آمد. این مریخ نور از آن زمان تاکنون مشغول بررسی سطح سیاره سرخ است و اطلاعات زیادی را همراه تعداد انبوهی عکس به زمین ارسال کرده است. در بسیاری از این تصاویر نورهای عجیب و غریبی نیز مشاهده می‌شود.

کد خبر 4647550

منبع: مهر

کلیدواژه: مریخ فناوری فضایی ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۴۶۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسا با دوربین ۳۶ پیکسلی به اکتشاف فضا می‌رود

ناسا در «ماموریت تصویربرداری و طیف سنجی اشعه ایکس»، یک دستگاه تصویربرداری را مورد استفاده قرار می‌دهد که حسگر تصویر آن ۳۶ پیکسل است.

به گزارش ایسنا، ناسا قصد دارد ادامه اکتشافات فضایی را با رویه متفاوتی انجام دهد.

به نقل از تک کرانچ، «تلسکوپ فضایی جیمز وب» با عکس‌های ۱۲۲ مگاپیکسلی خود که عمدتا در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین گرفته می‌شوند، پیشرفت‌هایی را در ستاره‌شناسی ایجاد می‌کند. عکس‌های جیمز وب چشمگیر هستند. با وجود این، ناسا اکنون رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است و قصد دارد علم فضایی پیشگامانه را با ۳۶ پیکسل انجام دهد. این یک اشتباه تایپی نیست؛ ناسا می‌خواهد با ۳۶ پیکسل کار کند، نه ۳۶ مگاپیکسل.

«ماموریت تصویربرداری و طیف سنجی اشعه ایکس»(XRISM)، همکاری بین ناسا و «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن»(JAXA) است. ماهواره این ماموریت، سپتامبر گذشته به مدار زمین پرتاب شد و از آن زمان تاکنون در حال جست‌وجوی کیهان بوده است تا به برخی از پیچیده‌ترین پرسش‌های علم پاسخ دهد. دستگاه تصویربرداری ماموریت که «ریسالو»(Resolve) نام دارد، دارای حسگر تصویر ۳۶ پیکسلی است.

«برایان ویلیامز»(Brian Williams) دانشمند پروژه XRISM در «مرکز پروازهای فضایی گادرد» ناسا گفت: ریسالو چیزی بیش از یک دوربین است. آشکارساز این دستگاه، دمای هر پرتو ایکس را که به آن برخورد می‌کند، اندازه می‌گیرد. ما ریسالو را طیف‌سنج میکروکالری‌متر می‌نامیم زیرا هر یک از ۳۶ پیکسل آن، مقادیر بسیار کمی را از گرمای ارسالی توسط هر پرتو ایکس دریافتی اندازه‌گیری می‌کنند و به ما امکان می‌دهند تا اثر شیمیایی عناصر تشکیل‌دهنده منابع را با جزئیات بی‌سابقه ببینیم.

ریسالو که به آرایه‌ای از پیکسل‌های خارق‌العاده مجهز است، می‌تواند پرتوهای ایکس نرم را تشخیص دهد که دارای انرژی تقریبا ۵۰۰۰ برابر بیشتر از طول موج‌های نور مرئی هستند. تمرکز اصلی این دستگاه بر کاوش در داغ‌ترین مناطق کیهانی، بزرگ‌ترین ساختارها و پرجرم‌ترین اجرام آسمانی مانند سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم است. به رغم تعداد محدود پیکسل‌ها، هر پیکسل در ریسالو قابل توجه است و می‌تواند یک طیف غنی را از داده‌های بصری تولید کند که محدوده انرژی بین ۴۰۰ تا ۱۲ هزار الکترون ولت را در بر می‌گیرد.

ناسا می‌گوید، این دستگاه می‌تواند حرکت عناصر را درک کند و یک چشم‌انداز سه‌بعدی را ارائه دهد. گازی که به سمت ما حرکت می‌کند، انرژی را کمی بالاتر از حد معمول انتشار می‌دهد. این در حالی است که گاز در حال دور شدن، انرژی را کمی کمتر ساطع می‌کند.

این قابلیت، روزنه‌های جدیدی را برای اکتشافات علمی باز می‌کند. به عنوان مثال، دانشمندان را قادر می‌سازد تا جریان گاز داغ را در خوشه‌های کهکشانی درک کنند و حرکت عناصر گوناگون را در بقایای انفجارهای ابرنواختر به دقت مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ناسا با دوربین ۳۶ پیکسلی به اکتشاف فضا می‌رود
  • پنج نشانه‌ای که شاید وجود موجودات فرازمینی را ثابت کند
  • آغاز عملیات آسفالت معابر کوی نورد اهواز
  • امید برای یافتن حیات در زیر مریخ زنده شد 
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد
  • «بویینگ» و «ناسا» فضاپیمایی جدید پرتاب خواهند کرد
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌شوند
  • نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار بوئینگ به مدار می‌رود