Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:07:54 GMT

موزه مردم شناسی ارامنه اصفهان گشایش یافت

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۴۰۶۳

موزه مردم شناسی ارامنه اصفهان گشایش یافت

به گزارش ایرنا، در این موزه مردم شناسی، فرهنگ و آداب و رسوم، لباس و وسایل زندگی همچنین تجارت ساکنان محله ارمنی نشین جلفای اصفهان به نمایش گذاشته شده است.

بخش اول این موزه مربوط به هنرهای تزئینی ارامنه، صنعت چاپ و وسایل منزل ارامنه ساکن اصفهان اختصاص دارد و در بخش دوم آن اتاق خانم‌ها و دفتر کار آقایان و وسایل پخت و پز آنها در طی دوره تاریخی صفویه تا پهلوی در معرض دید علاقه مندان قرارگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش سوم این موزه به کلیسا، مدرسه و آلات موسیقی قدیمی ارامنه اصفهان اختصاص یافت و در بخش چهارم آن تصاویر ۳۰ نفر از نامداران محله جلفا همراه با عکس‌های ارنست هولستر عکاس نامدار آلمانی که در دوره قاجار به ایران آمد به نمایش درآمده است.

ارنست هولتسر مهندس آلمانی و از عکاسان پیشگام نیمهٔ دوم قرن نوزدهم میلادی بود. او در دوران حکومت ناصر الدین شاه قاجار به ایران آمد و حدود ۲۰ سال در اصفهان بود و عکس‌های ارزشمندی از این شهر و اطراف آن از جمله محله جلفا تهیه کرد.

کلیسای وانک (در زبان ارمنی به معنی کلیسای جامع) یا آمنا پرکیج در سال ۱۰۶۵ هجری مطابق با ۱۶۵۴ میلادی، در زمان شاه عباس دوم ساخته شد.

وانک از نظر طلاکاری سقف و سطح داخل گنبد و نقاشی‌های تاریخی از زیباترین کلیساهای جلفای اصفهان است.

داخل کلیسا و تمام دیوارهای اطراف و جوانب آن از تزئینات نقاشی رنگ و روغن و آب طلا به سبک ایرانی و تصاویری از زندگی حضرت مسیح (ع) متاثر از نقاشی ایتالیایی است.

برج ناقوس روبروی در اصلی کلیسا به سبک ایرانی در زمان شاه سلطان حسین ساخته شد.

حدود هفت هزار نفر از ارامنه کشور در استان اصفهان سکونت دارند.

پیشینه سکونت ارامنه مسیحی در اصفهان به دوره صفویه بازمی گردد و علاوه بر محله جلفا در برخی روستاها و شهرستان‌های تابعه این استان نیز زندگی می‌کنند.

ارامنه دارای کلیساهای متعدد در گوشه و کنار استان اصفهان و آزادی در انجام مناسک وبرپایی آیین‌های مذهبی و اجتماعی خود هستند.

۲۰۹۳/‏۶۰۲۶/‏

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۴۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران پشتوانه و ستون اصلی تولید در کشور هستند

ایسنا/تهران امام جمعه شهرستان قدس گفت: مسئله کار و کارگر، مسئله بسیار مهمی است و همیشه مورد توجه روایات و سیره معصومین (ع) بوده است. در انقلاب اسلامی هم امامین انقلاب توجه جدی و ویژه به این قشر زحمت‌کش داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین حمزه محمدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اظهار کرد: کارگران پشتوانه و ستون اصلی تولید در کشور هستند. امسال که شعار سال«جهش تولید با مشارکت مردم» است، نقش اصلی را کارگران عزیز ایفا می‌کنند.

امام جمعه شهرستان قدس در خصوص هفته گرامیداشت مقام معلم بیان کرد: ۱۲ اردیبهشت سالگرد شهادت شهید مطهری است و روز شهادت این معلم بزرگ و عالم ربانی را به عنوان روز معلم نامگذاری کرده‌اند. نقش معلم در جامعه نقشی اثرگذار و بی بدیل است لذا به همه معلمان عزیز خداقوت می‌گویم.

وی در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌های بارز شهید مطهری مسئله اسلام شناسی او بود. به همین علت امام خمینی (ره) بارها این شخصیت را مورد تمجید قرار داد. اسلام شناسی، تکلیف مداری، مسئله شناسی و جریان شناسی این استاد شهید کم نظیر بود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به لزوم تکریم معلمان و اساتید تشریح کرد: رعایت ادب در مقابل پدر و در مقابل استاد، انسان را رشد داده و زندگی او را با برکت می‌کند. در روایات ما آمده است که ما سه پدر داریم؛ پدر خود، پدر همسر و کسی که به ما موضوعی را یاد می‌دهد.

وی خطاب به معلمان و اساتید تاکید کرد: معلمان ما نقش بسیار مهمی در روشنگری دارند. شما باید معنویت و بصیرت دانش آموزان را افزایش دهید. امروز در دنیا می‌بینیم اساتید و معلمان راجع به مسئله فلسطین و مبارزه با اسرائیل روشنگری کرده و دستگیر می‌شوند. اما این خیلی بد است اگر استاد و معلم ما در دانشگاه و مدرسه در مورد این موضوع حرفی نزند و مسائل را تبیین نکند.

حجت الاسلام والمسلمین حمزه محمدی شورای اسلامی شهر را از مظاهر مردم سالاری دینی عنوان کرد و افزود: شورای اسلامی شهر یعنی مشارکت مردم در اداره شهر. اصلی ترین وظیفه شورای شهر، نظارت دقیق بر شهرداری و پیگیری مشکلات مردم از طریق این ارگان و سایر ادارت خدمت رسان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • کارگران پشتوانه و ستون اصلی تولید در کشور هستند
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • احداث زیرگذر حصه شمالی در ۱۴۰۳
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • آسفالت محله های اندوان خوراسگان تا نیمه اول امسال
  • برگزاری 12 ویژه برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 2
  • مطالبات اهالی منطقه ۱۲ از شهردار اصفهان چه بود؟