Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیم کره‌های چپ و راست مغز در افراد دو دست، بسیار متقارن هستند، یعنی ویژگی‌ای که چپ دست‌ها هم از آن برخوردارند.

به گزارش شریان نیوز،روزانه با افراد مختلفی برخورد می کنیم که ممکن است راست دست یا چپ دست باشند اما در این بین حالت سومی نیز وجود دارد که به افراد دو دست یا یکسان دست معروفند و تعداد آن ها بسیار کم است و به ندرت می توانید آن ها را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکسان‌دستی یا دودستی یعنی چه؟

اغلب انسان‌هایی که بر روی کره خاکی زندگی می کنند، معمولا راست‌دست هستند، بگونه ای که می توان گفت؛ راست دستان ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت جوامع گوناگون را تشکیل می‌دهند و در حقیقت همگی آن‌ها تک دست هستند و مابقی یا جزء گروه چپ دستان و یا در حالت سوم که به افراد دو دست مشهورند، قرار می گیرند.

جالب است بدانید، افراد دو دست توانایی‌های جالبی دارند.

یکسان‌دستی یا دودستی به مفهوم توانایی فرد در به کارگیری هر دو دست است و تنها در مورد استفاده از دست‌ها به کار نمی‌رود بلکه می‌تواند به معنی استفاده یکسان از پا‌ها نیز باشد (یکسان پایی یا دوپایی).

معمولاً اکثر انسان‌ها به صورت طبیعی، تمایل بیشتری به استفاده از یکی از دو دست یا یکی از دو پا برای انجام کار‌های گوناگون دارند.

سایر این افراد عمدتاً چپ‌دست هستند. تنها درصد بسیار کمی از مردم توانایی استفاده از دو دست را به صورت یکسان دارند.

در برخی فعالیت‌های ورزشی (مانند شنا) یا موسیقی (مانند نواختن پیانو)، نیاز به استفاده یکسان و فراوان از هر دو دست است.

کدام افراد مشهور یکسان دست بودند؟! فیل میکلسون - گلف باز مایک ویر - گلف باز شاون مایکز - کشتی‌گیر حرفه‌ای تروی اسمیت - فوتبالیست لئوناردو دا وینچی - هنرمند وینی تستاورده - فوتبالبیست رافائل نادال - تنیسور حرفه‌ای کارلوس مایا - تنیسور حرفه‌ای رونی اسولیوان - اسنوکر باز حرفه‌ای

چند حقیقت جالب درباره دنیای منحصر به فرد دو دست‌ها این ویژگی از مغزشان نشأت می‌گیرد

نیم کره‌های چپ و راست مغز در افراد دو دست،  بسیار متقارن هستند، یعنی ویژگی‌ای که چپ دست‌ها هم از آن برخوردارند. اما در افراد راست دست، نیم کره‌ی چپ مغز فعال‌تر است.

توانایی‌های بیشتری دارند

ویژگی دو دستی به افراد توانایی‌هایی بیشتری در فعالیت‌هایی مثل موسیقی، هنر و ورزش می‌بخشد. لئوناردو داوینچی، بن فرانکلین (یکی از بنیانگذاران ایالات متحده امریکا) و آلبرت انیشتین بعضی از مشهورترین دو دست‌های تاریخ هستند.

 احساسات انعطاف پذیرتری دارند

طی تحقیقی مشاهده شد احتمال تغییر در احساسات تحت تأثیر محیط در افراد دو دست بیشتر است.

در این تحقیق پژوهشگران تلاش کردند احساسات خاصی را در شرکت کنندگان پژوهش به وجود آورند.

افراد راست دست در برابر تغییرات احساسی شدید مقاوم‌تر از چپ دست‌ها بودند.

ویژگی دو دستی اغلب با جا به جایی حسی همراه است

مغز افراد دو دست بسیار متقارن است؛ ویژگی‌ای که در افراد مبتلا به سینستزیا (Synesthesia) یا جا به جایی حسی هم وجود دارد.

افراد مبتلا به سینستزیا قادرند رنگ‌ها را بشنوند، احساسات برای آن‌ها جنبه‌ی فیزیکی دارد یا حتی اعداد در نظرشان شخصیت دارند.

همگی این موارد انواع مختلفی جا به جایی حسی هستند.

در این حالت، از میان حواس پنجگانه، بیش از یک حس درگیر می‌شود.

احتمال چپ دستی یا دو دستی در افراد مبتلا به سینستزیا بیشتر از افراد عادی است.

بسیاری از آن‌ها ابتدا چپ دست هستند

از آنجایی که دو دست‌ها و چپ دست‌ها بسیار شبیه هستند، طبیعی است که بعضی از دو دست‌ها ابتدا چپ دست بوده باشند.

صد‌ها سال، دیدگاه‌های نادرست و حتی خرافی‌ای درمورد چپ دستی وجود داشت.

بسیاری از چپ دست‌ها از قرون وسطی تا قرن بیست و یکم تحت فشار زیادی قرار گرفتند تا از دست راست شان استفاده کنند و به همین دلیل در نهایت دو دست شدند.

برخی افراد هم بعد از صدمه دیدن دست مسلط شان، دو دست شدند.

ممکن است در امور تحصیلی چندان توانمند نباشند

اگرچه توانایی دو دستی از مغز نشأت می‌گیرد، اما افراد دو دست در مهارت‌های فیزیکی تواناتر هستند تا مهارت‌های ذهنی، احتمالاً دلیل این مسأله آن است که آن‌ها در مقایسه با افراد تک دست، در آزمون‌های هوش عمومی عملکرد ضعیف تری دارند. طی تحقیقی در فنلاند بر روی امتحانات تحصیلی کودکان ۷ و ۸ ساله مشاهده شد، ۸۷ نفر از ۸ هزار شرکت کننده‌ی پژوهش توانایی استفاده از هر دو دست خود را داشتند.

احتمال ضعف در ریاضیات در دانش آموزان دو دست در مقایسه با دانش آموزان راست دست به میزان ۹۰ درصد بیشتر بود.

احتمال ضعف‌های زبانی هم در دانش آموزان دو دست بیشتر بود.

دو دستی با اختلال کم توجهی-بیش فعالی مرتبط است

در تحقیق فوق الذکر مشاهده شد، احتمال بروز علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی در نوجوانان چپ دست و دو دست ۲ برابر بیشتر از راست دست‌ها بود.

از میان نوجوان‌هایی که دچار این اختلال بودند، نشانه‌های اختلال در دو دست‌ها شدیدتر بود.

تعدادشان بسیار بسیار کم است

اگر تصور می‌کنید که چپ دست‌ها نادر هستند باید بدانید که دو دست‌ها تنها حدود ۱ درصد از جمعیت افراد را تشکیل می‌دهند.

تعداد افرادی که می‌توانند از دست غیر مسلط خود تقریبا به خوبی دست مسلط شان استفاده کنند بیشتر است، اما تعداد افراد دو دست که در واقع به طور مشخص نمی‌توانند بگویند دست مسلط شان کدام است و قادرند از هر دو دست به یک اندازه استفاده کنند، تقریبا ۱ درصد است.

انواع مختلفی از دو دستی وجود دارد

نادرترین شکل دو دستی زمانی است که فرد می‌تواند همواره از هر دو دستش با قدرت استفاده کند.

با این حال، افرادی هم هستند که توانایی هر دو دست شان به یک اندازه نیست و بعضی کار‌ها را با دست راست شان و بعضی دیگر را با دست چپ شان انجام می‌کنند.

نوع دیگری از دو دستی هم افرادی هستند که دست مسلط ندارند و از هر دو دست شان استفاده می‌کنند، اما هیچ یک ار دست هایشان خیلی قدرتمند نیستند.

در این افراد، هر دو دست تقریبا همان قدرت دست چپ در راست دست‌ها را دارند.

میان دو دستی و شیزوفرنی هم ارتباط وجود دارد

ژن LRRTM۱ که نقش مهمی در چپ دست شدن افراد دارد، خطر ابتلا به شیزوفرنی را هم بالا می‌برد. از آنجایی که مغز چپ دست‌ها و دو دست‌ها بسیار شبیه است، ریسک بروز این بیماری در افراد دو دست هم بالاتر است.

از طرفی دیگر، احتمال چپ دستی یا دو دستی در افراد مبتلا به شیزوفرنی بیشتر از سایرین است.

برچسب هاراست دستچپ دست

منبع: شریان

کلیدواژه: راست دست چپ دست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۴۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴ تهران)، با معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری «اقتصاد زیارت» و «گوهرسنگ‌ها» شرکت کرده است.   مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این نمایشگاه با حضور تمامی صنایع کشور از جمله ساختمان، پتروشیمی، داروسازی، کشاورزی، گردشگری و نیز فعالان اقتصادی کشور از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت در محل نمایشگاه دائمی تهران در حال برگزاری است.   سید جواد موسوی ادامه داد: این اداره کل در نمایشگاه تهران به معرفی قابلیت‌ها و طرفیت‌های گردشگری و تدوین سند زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت پرداخته است.   وی تصریح کرد: معرفی زنجیره‌های ارزش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با همت وزارت کشور و در سالن ۴۱ برگزار شده است.   وزیر کشور، استاندار خراسان رضوی و معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از غرفه خراسان رضوی در اکسپو ۲۰۲۴ تهران، بازدید کردند و مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این بازدیدها، ظرفیت‌های زنجیره‌های ارزش گردشگری و گوهر سنگ‌ها را برای بازدیدکنندگان تشریح کرد.

دیگر خبرها

  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • هشدار به افراد مشهور و خانواده‌شان در زمان اجرای طرح حجاب | فیلم
  • شهرکرد به عنوان بام ایران معرفی شود
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • چرا برخی از دوقلوها یکی چپ‌دست دیگری راست‌دست هستند
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی