Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اقدامات مقابله برای تکثیر ماهی مهاجم تیلاپیا در آب های کشور اظهار کرد: از جمله عاملی که موجب نابودی ماهی تیلاپیا می شود دمای کمتر از یک سانتی متر در چند روز پیاپی است  که این دما در آب های جنوب به ندرت وجود دارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زیستگاه ماهی تیلاپیا کشور آسیایی نیست و از طریق اروند رود به ایران وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد ماهی تیلاپیا به حدی نیست که اکوسیستم آب ها و تالاب های کشور را تهدید کند، ادامه داد: این ماهی درمقابل آلودگی مقاوم و همه چیز خوار است و  میزان باروری بیشتری نسبت به ماهی های دیگر دارد و به همین دلیل گونه مهاجم محسوب می کنند.

لاهیجان زاده گفت: سازمان محیط زیست با همکاری دانشگاه شهید بهشتی برای شناسایی این گونه در استان خوزستان مطالعاتی انجام داد و محدوده هایی که به این گونه آلوده بود، مشخص شد.

وی افزود:در بالا دست سدهای خوزستان هیچ گونه مهاجمی از جمله تیلاپیا مشاهده نشد و بیشتر در جنوب استان  بودند؛ همچنین در تالاب شادگان و تعدادی نیز در تالاب هورالعظیم مشاهده شده است .

معاون محیط زیست دریایی گفت: براساس مطالعاتی که با همکاری آبزی پروی جنوب کشور صورت گرفت مقرر شد گونه ای از ماهی را در آب های آلوده به ماهی تیلاپیا رها سازی کنند که تا از بچه ماهی های تیلاپیا تغذیه کند که این اقدام در حال اجرا است .

وی بیان کرد: مقابله با این گونه کار سختی است؛ آمریکا برای مقابله با ماهی تیلاپیا حدود 15 میلیارد دلار هزینه کرده است اما هیچ کشوری نیز وجود ندارد که ادعا کند توانسته این گونه را مهار کند.

لاهیجان زاده تصریح کرد: مقابله با ماهی مهاجم تیلاپیا یک مقابله مدیریتی است به صورتی که نباید اجازه دهند که گونه های دیگر از رده خارج شوند .

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست تالاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۴۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت که در راس هیئتی عازم عراق شده در دیدار با استانداران استان‌های کربلای معلی و نجف اشرف درباره مقابله با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از تولید گرد و غبار افزود: ایران در زمینه بیابان‌زدایی از دانش و تجربیات بالایی برخوردار است و این آمادگی را دارد تا تجربیات خود را در زمینه مقابله با این پدیده و تثبیت شن‌های روان با کشور دوست و همسایه به اشتراک بگذارد.

وی اظهارداشت: همچنین راهکار‌های مقابله با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از تولید گرد و غبار در جهت تامین حقوق و منافع مشترک بین دو کشور ایران و عراق بررسی شد.

طرفین در این دیدار ضمن برشمردن چالش‌های زیست‌محیطی و شناسایی منشاء گرد و غبار، مقرر کردند بزودی راهکار‌های برون‌رفت و انجام اقدامات موثر و مشترک در یک بازه زمانی کوتاه اعلام شود.

براساس این گزارش، در حال حاضر منشا بسیاری از پدیده‌های گرد و غبار که کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد به طور عمده از کشور‌های همجوار است و در این دیدار در خصوص تقویت همکاری دوجانبه برای مقابله با آلاینده‌های زیست‌محیطی در جهت تأمین حقوق و منافع مشترک تاکید شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • دستگیری صیاد غیر مجاز ماهی توسط یگان حفاظت محیط‌ زیست مسجدسلیمان
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار