Web Analytics Made Easy - Statcounter

همتی با بیان اینکه ترامپ قصد داشت با فشار بر حوزه اقتصادی ایران، ارزش پول ما را پائین و اقتصاد ایران را فلج کند، گفت: ترامپ این اقدام را متمرکز بر بازار ارز کشور که متاثر از درآمد‌های نفتی ایران قرار دارد نهاده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «عبدالناصر همتی» شب گذشته (شنبه اول تیر) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما به تشریح اوضاع اقتصادی پرداخت و   با اشاره به اینکه معیشت مردم این روز‌ها دستخوش مسائل اقتصادی که خود نیز متاثر از تحریم‌های ظالمانه امریکاست قرار دارد، گفت: تحریم‌هایی که به گفته ترامپ در شرایط حداکثری خود قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ترامپ قصد داشت با فشار بر حوزه اقتصادی ایران، ارزش پول ما را پائین و اقتصاد ایران را فلج کند، گفت: ترامپ این اقدام را متمرکز بر بازار ارز کشور که متاثر از درآمد‌های نفتی ایران قرار دارد نهاده است.
 
همتی از نرخ ارز به عنوان یکی از متغیر کلان اقتصادی یاد کرد و با بیان اینکه هرگاه در کشور نرخ ارز افزایش یافته به همراهش تورم هم مشاهده شده است، گفت: حاصل این تورم در زندگی مردم نمایان شده است.

وی با بیان اینکه عمده این فشار اقتصادی بر طبقات پائین جامعه وارد می‌شود، افزود: متاسفانه کسانی که از شرایط مالی بهتری برخوردار هستند به موازات تورم ها، شرایط بهتری هم پیدا می‌کنند، زیرا اثرات تورم به قشر مرفه تاثیر مثبت می‌گذارد.
 
رئیس بانک مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر مقابل فشار حداکثری مشغول مقاومت حداکثری هستیم، گفت: در تلاشیم که اثرات تورمی را کاهش دهیم. نمی‌گوئیم اوضاع خوبی است، فقط تلاش می‌کنیم شرایط بدتر نشود.
 
وی بر این نکته تاکید داشت که بالا رفتن نرخ ارز بیشترین آسیب را به دولت و سپس به ملت وارد می‌کند، گفت: بر این اساس دولت به هیچ عنوان در بالا رفتن نرخ ارز نقشی ندارد.

همتی خطاب به مردم گفت: به مردم اطمینان می‌دهم حداقل در سال ۹۷ برای دولت ریالی درآمد از محل نرخ ارز نداشته ایم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سال قبل نتیجه فعالیت و نقش بانک مرکزی در بازار ارز منفی بود، گفت: در واقع خرید ارز از سوی بانک مرکزی بیشتر از فروش آن بوده است.

همتی ادامه داد: حداقل تا برج ۴ سال قبل آنچه در مسیر تامین کالا‌های ضروری هزینه شده ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بوده و مقدار کمی هم ارز نیمایی که البته ارز نیمایی هم از دارایی‌های بانک مرکزی نبوده است.

وی با اشاره به تماس های رییس جمهوری به وی گفت: رییس جمهوری تاکید داشت نرخ ارز را پائین بیاورید. همیشه دغدغه رئیس جمهور این است که ارزش پول ملی حفظ و افزایش یابد و این مهم با کاهش نرخ ارز محقق می شود.
 
همتی در این برنامه خبری این قول را داد که  ارزش پول ملی تقویت شود و گفت: شرایط رو به بهبود است، روند بهبود را می‌توان احساس کرد. این دوره هم تمام می شود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر بتوانیم، هر لحظه نرخ دلار را پائین‌تر از این می‌آوریم، گفت: در حقیقت بانک مرکزی سعی می‌کند در بازار ارز، اجازه آربیتراژ ندهد و از دلالی در بازار ارز جلوگیری کند.
 
همتی با اشاره به تاثیرات اتفاقات سیاسی بر اقتصاد کشور گفت: اتفاقات سیاسی و اقتصادی که در روند تلاش‌های تحریم آمیز و خصمانه غربی در کشور و برای کشورمان انجام شد بر این هدف استوار بود که قیمت ارز از کانال فعلی خارج شود که البته با تلاش همکاران مان در بانک مرکزی و دولت این اقدام صورت نپذیرفت.
 
وی با بیان اینکه از آغاز ۹۸ تاکنون از سوی بانک مرکزی حدود ۱۱ میلیارد دلار تامین ارز انجام گرفته که بیانگر اوضاع نامناسب در حوالجات ارزی کشور است، گفت: فقط حدود ۵ میلیارد دلار از این مبلغ به تامین کالا‌های اساسی مردم با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اختصاص یافته و مابقی هم ارز نیمایی بوده است. این در حالیست که ذخائر ارزی دست نخورده و افزایش یافته است افزایش دخائر اسکناس کشور در سال‌های اخیر بی سابقه است.
 
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ما برای افزایش ذخائر ارزی، پشتوانه‌هایی داریم، افزود: البته عده‌ای هم از این پشتوانه خبر دارند دقیقا نمی‌دانند چیست، اما می‌دانند که دستمان پر است. ­
 
همتی با اشاره به اینکه در حالی که غربی‌ها اقدام به کاهش تعداد خریداران نفتی ما می‌کنند و راه‌های درآمدی ما از صادرات را کاهش می‌دهند نمی‌شود ارز را تک نرخی کرد، گفت: ما در شرایط جنگی هستیم، باید جلوی رانت و فساد ارزی را بگیریم در شرایط جنگی نمی‌شود صحبت از آزاد سازی کرد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان دهه کرامت نماز جمعه استان بوشهر بیرجند اردبیل مجلس خطبه نماز جمعه همتی بانک مرکزی اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۵۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود

قائم مقام اسبق وزارت صمت با اعلام اینکه تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود، گفت: عملکرد یکساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است. - اخبار اقتصادی -

محمد صادق مفتح، قائم مقام اسبق وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: در زمان بحران های سیاسی، کاهش نرخ ارز اقدام بسیار بزرگی محسوب می‌شود، چرا که بسیاری ازجمله عوامل دشمن، کانال‌های دلالی تلگرامی و برخی افراد و رسانه‌ها، پیش بینی می‌کردند که در شرایط ملتهب کشور، هیجانات و انتظارات تورمی افزایش می‌یابد و نرخ ارز تا 100 و حتی 120 هزار تومان جهش می‌کند، اما خلاف این موضوع رخ داد و نرخ ارز کاهشی شد و اکنون تا کانال 60 هزار تومان ریزش کرده است.

مفتح تصریح کرد: این موضوع حاکی از آن است که دولت و بانک مرکزی در مهار بازار ارز عملکرد موفقی داشته‌اند و این اتفاق شاید برای اولین بار است که با این همه اتفاقات سیاسی و امنیتی منطقه، در اقتصاد ایران روی داده است.

وی اضافه کرد: عملکرد یک ساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است و اقدامات ایشان برای مدیریت بازار ارز و کنترل انتظارت تورمی در سطح جامعه به خوبی جواب داده است. 

قائم مقام اسبق وزارت صمت اظهار کرد: تمام واقعیت‌های اقتصادی حاکی از این است که کشور توانسته بحران‌ها را مدیریت کند و  پیش بینی بنده این است که کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت و با افت نرخ ارزقیمت طلای داخلی نیز نزولی خواهد شد. 

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: مهمترین عاملی که موجب کاهش نرخ ارز و تورم در کشور شده، این است که بانک مرکزی و دولت توانسته‌اند بازارها را در شرایط بحرانی مدیریت کنند؛ به طوری که در 5 سال گذشته برای اولین بار است که دولت در موضع ابتکار عمل قرار گرفته است.

مفتح در پایان تاکید کرد: همچنین بانک مرکزی موفق شد نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی را کاهش دهد که این موضوع نیز به کاهش نرخ ارز کمک کرده است. علاوه بر این افزایش میزان فروش نفت و قیمت آن، درآمدهای ارزی را تقویت کرده است که به مدیریت بهتر بازار ارز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • در سال جهش تولید، ارز چند نرخی را حذف کنید
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • واکنش تند مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به انتقاد میرسلیم