تاریخی زنده از گذشتگان
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۵۸۶۱
حضور ارامنه در اصفهان بیشتر با نمادهایی نظیر کلیسا وانک و اشیا درون موزه آن شناخته میشود. کمتر کسی از چگونگی آداب و رسوم درون خانههای ارامنه، خدمات و سرگذشت این اقلیت مذهبی ساکن در اصفهان آگاه است، اما موزه مردم شناسی ارامنه می تواند سرگذشت زندگی ساکنین محله جلفای اصفهان را به خوبی روایت کند.
به گزارش خبرنگار ایمنا، موزه مردم شناسی ارامنه در روز اول تیرماه به دست استاندار اصفهان و با حضور فتح الله معین رییس شورای شهر، اسقف اعظم کلیسا و جمعی از هنرمندان و ساکنین ارامنه، در کلیسای وانک افتتاح شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با انتقال پایتخت به اصفهان توسط شاه عباس صفوی، لازمه ارتقا بخشیدن به اعتبار سیاسی و اقتصادی پایتخت و همچنین رونق بخشیدن به حوزههای مختلف زندگی مردم، وجود بازرگانان آگاه و صنعتگرانی با تجربه بود. هم مرز بودن ایران در آن زمان با ایروان، نخجوان و به ویژه شهرستان عالی جلفا، موجب آن شد تا شاه عباس از بازرگانان و صنتعگران ماهر این مناطق برای حضور در ایران، دعوت به عمل بیاورد.
در قرن هفدهم میلادی و با جنگی که میان ایران و عثمانی در گرفت، زندگی افرادی که با ایران در ارتباط بودند به خطر افتاد و شاه عباس، ناگزیر به جا به جایی آنان بود. بازرگانان، کشاورزان و صنعتگران ارمنی با عبور از رود ارس، قدم به سمت آیندهای نا معلوم گذاشتند.
محله جلفای نو به طور رسمی در سال ۱۶۰۶ به ثبت رسید که نتیجه سکونت ارامنه کوچ کرده از سرزمین خود برای خدمت به دولت صفوی بوده است.
به گفته نماینده سابق ارامنه اصفهان و جنوب کشور در مجلس در این موزه، آثاری از مردمانی به نمایش در آمده است که به دور از وطن ولی در سرزمینی با حس و حال وطن به نام اصفهان، عاشقانه زیستند، آفریدند و در خاک خفتند.
موزه مردم شناسی ارامنه شامل گالریهای متنوعی است که روح حاکم در خانههای ارامنه وهمچنین تاریخچهای از خدمت آنها را به نمایش میگذارد. گالری اول این موزه، به بازرگانان و خواجههایی اختصاص دارد که به مدت دو قرن از حاکمان بلامنازع جاده ابریشم بودهاند و حضور تجار انگلیسی را در این جاده کمرنگ کردند. افرادی مانند خواجه پطروس، خواجه نظر و خواجه سَفوَه.
در گالری سوم این موزه به معرفی هنرهای تزیینی، هنر و صنعت جلفا و همچنین محفل خانواده و جایگاه حضور زنان در خانواده ارمنی و درگالری چهارم به هنر دست زنان در بافتنیها و گلدوزیها پرداخته شده است.
نماینده سابق ارامنه اصفهان و جنوب کشور در مجلس در خصوص گالری سوم این موزه معتقد است ارمنیان در ارتباط گسترده سیاسی و اقتصادی خود، همواره متمایز عمل کردهاند. آموختهاند و یاد دادهاند؛ غنی شده و غنا بخشیدهاند همچنین این روابط میان هموطنان ایرانی وارمنی، نمود بیشتری پیدا کرده است.
روبرت بگلریان در این مراسم اظهار کرد: شوخ طبعی تاریخ این است که آنچه گذشتگان با ضدیت و با تعارض آرا به دست میآورند، نسلهای بعد به آن احترام میگذارند. اشیایی که در این موزه موجود است شاید زمانی یک شی کابردی بوده است اما اکنون، خاطره انگیز و ارزشمند است.
وی ادامه داد: کلیسای وانک، ترکیبی زیبا از معماری ایرانی، ارمنی، اسلامی و اروپایی است. ساکنین ارامنه ایران به خصوص محله جلفا، حکایت سترگی دارند که ما اکنون، خوشه چین برکات پیشینیان هستیم. فضای فرهنگی که اکنون بر این شهر و در میان مردم حاکم است، نشان دهنده همزیستی نه تنها مسالمت آمیز، بلکه ملاطفت آمیز مردم با یکدیگر است.
نماینده سابق ارامنه اصفهان و جنوب کشور در مجلس اضافه کرد: همزیستی در چنین فضایی که همشهریان ارمنی به خوبی یادگرفته اند با سنت اسلامی ایرانی خو گرفته و با آن زندگی کنند، مثال زدنی است. چنین همزیستی بیانگر ظرفیتهای نوینی است که میتواند به آیندگان معرفی شود و نشان دهنده بار فرهنگی ایرانیان و ارمنیان ایرانی است که باید برجسته شده و به خوبی معرفی شود.
عباس رضایی، استاندار اصفهان در مراسم افتتاح این موزه ضمن ابراز خشنودی از همدلی و آرامشی که میان همشهریان با اهالی ارامنه وجود دارد بیان کرد: همواره به خاطر دارم که همشهریان ارامنه با صلح و نشاط در ابن شهر زندگی کردهاند که این مسئله، نمونه یک جامعه مترقی است. من زمانی که در دانشگاه اصفهان مشغول تحصیل بودم، در واحد ژنتیک، استادی ارمنی داشتم که خاطرات بسیار خوبی از ایشان به یاد داردم. استاد گاسپاریان همواره برای من نمود عدالت بود.
وی ادامه داد: در طول سالیانی که در خارج از کشور تحصیل کردم، کلیساهای بسیار زیادی را دیدهام اما نشاطی که در کلیسا و محله جلفای اصفهان حاکم است را هیچ کلیسا و محل دیگری احساس نکردم. شاید علت این نشاط، همین همدلی و همراهی باشد که میان ارامنه و مردم شهر وجود دارد.
استاندار اصفهان افزود: خوشحالم که هموطنان و همشهریان ارامنه همواره در صلح زندگی کردهاند و این نشان دهنده آن است که اصفهان، نمونه بارزی از همدلی، هم نوایی و هماهنگی خوب میان مردمان است. اسم این موزه، بسیار با مسما است. موزهها نشان دهنده قدمت تاریخی از صلح وصفایی است که میان مردم حاکم بوده است و عنوان مردم شناسی، این مفهوم را بهتر منتقل میکند.
رضایی اظهار کرد: که برای احیای زاینده رود، روح زنده شهر اصفهان، عازم سفر خواهد بود تا آب زاینده رود بازهم جاری شود.
در مراسم افتتاحیه موزه مردم شناسی ارامنه، تار یحیی که تار دست ساز یکی از سازندگان چیره دست ادوات موسیقی یعنی هوهانس آبکاریان بوده است، به صورت نمادین از موزه خارج شد و آهنگی از کومیتاس وارداپت، روحانی و نظریه پرداز موسیقی، توسط مهرداد جیحونی نواخته شد.
در این مراسم، عروسی سنتی جلفایی نیز به صورت نمادین به اجرا درآمد. همچنین از اهدا کنندگان وسایل به موزه تقدیر و تشکر به عمل آمد. لوح یادبودی نیز توسط عباس نکویی رییس انجمن موزه داران استان اصفهان به نماینده شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب کشور اهدا شد.
در پایان این مراسم، بیانات اسقف اعظم خوانده شد. اسقف اعظم کلیسا وانک اظهار کرد: این موزه، نمادی از عشق و ارادت ما نسبت به فرهنگ ارمنی و فرهنگ بومی است. از همکاری و همراهی مسئولان شهری کمال تشکر را دارم و همچنین فعالیت بی دریغ افرادی را که برای برپایی این موزه انجام دادهاند را ارج مینهم. در شرایط سخت اقتصاد کنونی، کوششی سختتر لازم است تا ارزشهای فرهنگی و اجتماعی نهفته در گوشه و کنار کشور، به دیگران عرضه شود و افکار به آنچه که ماندگار است، سوق داده شود.
منبع: ایمنا
کلیدواژه: ارامنه اصفهان کلیسای وانک محله جلفا موزه موزه مردم شناسي
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۵۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان اردستان با اشاره به پایش کامل بافت تاریخی زواره از سیل اخیر گفت: با ورود سامانه بارشی در روز سهشنبه به استان اصفهان، شهرستان اردستان بارش فراوانی را تجربه کرد بهگونهای که میزان بارش در زواره در کمتر از یک روز به ۲۷ میلیمتر رسید
نرگس بهشاد ادامه داد: با توجه به گستردگی بافت تاریخی زواره، این حجم سنگین بارندگی در کوچهها و معابر زواره روان و باعث وقوع سیل و آبگرفتگی در بخشهایی از این شهر شد.
به گفته وی بررسیها حاکی است تنها دو مورد تخریب در بافت تاریخی زواره اتفاق افتاد که خوشبختانه این خانهها بدون ارزش تاریخی بوده است.
بارندگی روز گذشته باعث شده دریاچه وسیعی در کویر دق سرخ زواره تشکیل شده است.
شهر زواره با بیش از هشت هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال شرقی اردستان قرار دارد.
شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان با برخورداری از ۶۷ اثر ثبت ملی، یک اثر ثبت جهانی، ۲ بافت تاریخی و ۷۸ محوطه باستانی در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.