Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، اخیراً کتاب اقتصاد ستارگان با زیر عنوان «طراحی الگویی عملی برای توسعة اقتصاد ایران با توجه به شرایط اقتصاد سیاسی کشور» با تألیف محمدمهدی احمدی‌معین توسط نشر اختران به چاپ رسیده است. همانگونه که در معرفی پشت جلد آمده نگارنده در این کتاب در پی پاسخ به این پرسش‌های مهم است که چگونه می‌توان کشوری مانند ایران را که در مسیر توسعة اقتصادی خود با موانع متعدد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مواجه است به سوی توسعة اقتصادی حرکت داد؟ آیا برای کشوری که با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی طول تاریخ دست و پنجه نرم می‌کند دستیابی به توسعة اقتصادی با تکیه به منابع داخلی امکان‌پذیر است؟ این اثر ضمن ارزیابی وضعیت کشور در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اقتصاد سیاسی و فرهنگی، با رویکردی واقعگرایانه در جستجوی پاسخی عملی برای این پرسش‌های مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد ستارگان الگویی عملگرایانه است که بدون مطالبة تغییرات رادیکال، می‌تواند ایران را در وضعیت کنونی و به‌رغم وجود موانعی مانند تحریم به سوی انباشت درونزا و توسعة اقتصادی هدایت کند.

عمده کارهای پژوهشی صورت گرفته در خصوص شیوه‌های توسعه اقتصادی در ایران، یا رویکردی یکجانبه به موضوع توسعه نیافتگی اقتصادی کشور دارند و آن را صرفاً از یکی از ابعاد سیاسی، اقتصادی و یا فرهنگی تحلیل می‌کنند و یا راه حل مشکل را در اتخاذ سیاست‌های رادیکال و تغییر کلی رویکردهای حاکم جستجو می‌نمایند که به دلیل سادگی آن شیوة تحلیل و نیز دشواری بروز این تغییرات رادیکال، معمولاً بازده چندانی از این قبیل پژوهش‌ها حاصل نمی‌شود. اما کتاب اقتصاد ستارگان، به عنوان اثری متفاوت و عملگرایانه، ابتدا در فصل دوم خود به بررسی و شناخت وضعیت فعلی کشور با چهار رویکرد اقتصادی، سیاسی، اقتصاد سیاسی و فرهنگی-اجتماعی می‌پردازد و تحلیلی چندبُعدی از وضعیت موجود ارائه می‌نماید که تصویری نسبتاً جامع از شرایط کنونی اقتصاد سیاسی ایران است و سپس با توجه به مبانی نظری که در فصل سوم توضیح داده شده الگوی عملی خود برای سیاستگذاری را تحت عنوان اقتصاد ستارگان در فصل چهارم ارائه می‌نماید. مبنای نظری مورد توجه نگارنده برای طراحی الگوی عملی اقتصاد ستارگان ترکیبی از نظریه‌های شناخته شدة انباشت سرمایه، ساختار اجتماعی انباشت، نهادگرایی و دولت توسعه‌گرا می‌باشد که با توجه به شرایط خاص اقتصاد سیاسی ایران، به نوعی بومی‌سازی شده‌اند.

احمدی‌معین در فصل چهارم این کتاب ابتدا محرک‌های اقتصادی و ابزارهای تأمین مالی آزموده شده در جمهوری اسلامی ایران را ارزیابی کرده و علل ناکامی و عدم موفقیت این محرک‌ها و ابزارها در حرکت دادن کشور به سوی توسعه را توضیح می‌دهد و سپس الگوی اقتصاد ستارگان را در دو مرحله ارائه می‌نماید. وی در این بخش مقدماتی را برای آغاز فرآیند توسعه ضروری می‌داند که شامل دو محور کلی هستند؛ محور نخست حرکت به سوی دولت توسعه‌گرا و محور دوم تثبیت شرایط اقتصاد سیاسی کشور که برای هر یک چند اقدام عملی در حوزة سیاست داخلی و سیاست خارجی پیشنهاد نموده است. وی سپس ۷ اقدام عملی دیگر را به عنوان اقدامات کوتاه‌مدت پیشنهادی مطرح می‌سازد که در راستای ایجاد انباشت مؤثر سرمایه و ثبات‌بخشی به شرایط اقتصاد سیاسی کشور عمل می‌کنند. همچنین از آنجا که طبق نظر نگارنده تنظیم مداوم ساختار اجتماعی انباشت برای تداوم انباشت مؤثر سرمایه و حرکت به سوی توسعة اقتصادی ضرورت دارد ۱۲ اقدام عملی دیگر به عنوان اقدامات میان‌مدت و بلندمدت پیشنهاد شده‌اند. در نهایت سازوکار اجرایی طرح اقتصاد ستارگان نیز در این فصل ارائه گردیده که در واقع محرکی مؤثر برای ایجاد انباشت مؤثر سرمایه در بخش خصوصی است بدون آنکه تصدی‌گری دولت در اقتصاد افزایش یابد یا به تجمیع سرمایه در دست افراد یا گروه‌های خاص بیانجامد.

این کتاب و الگوی عملی پیشنهادی آن، هم سو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طراحی شده‌اند و با توجه به برخورداری از تحلیلی واقعگرایانه از وضع موجود کشور در عرصة اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اقتصاد سیاسی و نیز طراحی راهکارهای عملی با توجه به این واقعیات، به نظر می‌رسد می‌تواند اثری جریان‌ساز و در خور تأمل در باب موضوع مهم توسعة اقتصادی ایران باشد.

کد خبر 4648441

منبع: مهر

کلیدواژه: توسعه اقتصادی اقتصاد سیاسی اقتصاد مقاومتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۷۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل: در پاسخ به تصمیم ترکیه اقدامات «مهم و عملی» اتخاذ کرده‌ایم

به گزارش قدس آنلاین وزارت خارجه اسرائیل به تصمیم ترکیه درباره قطع روابط تجاری دو طرف واکنش نشان داد.

«یسرائیل کاتس» وزیر خارجه اسرائیل امروز جمعه در پایان جلسه مشورتی مدعی شد تل‌آویو در پاسخ به تصمیم دولت ترکیه مبنی بر قطع روابط تجاری با این رژیم اقدامات «مهم و عملی» اتخاذ کرده است.

روزنامه الحره نوشت، از جمله اقدامات اسرائیل در پاسخ به این تصمیم ترکیه، تلاش برای کاهش هرگونه رابطه اقتصادی بین آنکارا، تشکیلات خودگردان فلسطین و غزه است چرا که ترکیه بزرگترین واردکننده به تشکیلات خودگردان فلسطین است و مجموع واردات آن به تشکیلات خودگردان حدود ۱۸ درصد است.

همچنین اسرائیل از مجامع اقتصادی بین‌المللی درخواست خواهد کرد مجازات علیه ترکیه را به دلیل نقض توافقات تجاری بررسی کنند.

از سوی دیگر، اسرائیل همزمان با کمک به بخش‌های صادراتی متضرر از اقدام ترکیه، فوراً برای یافتن جایگزینی برای اقتصاد این کشور در تمامی زمینه‌ها و محصولات مختلف تلاش خواهد کرد.

روز پنجشنبه ترکیه اعلام کرد قصد دارد تا زمانی که اسرائیل اجازه دهد کمک‌های انسانی وارد غزه شود، تمامی مبادلات تجاری با این رژیم را به حالت تعلیق درآورد. این درحالی است که آنکارا ماه گذشته نیز محدودیت‌هایی را بر صادرات ترکیه به فلسطین اشغالی اعمال کرده بود.

در همین زمینه، وزارت بازرگانی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که اسرائیل به جریان مستمر کمک‌های بشردوستانه به غزه اجازه دهد، صادرات و واردات مربوط به این رژیم به حالت تعلیق درمی‌آید.

کاتس در واکنش به این اقدام ترکیه مدعی شد: هرگز تسلیم اخاذی اردوغان و تهدیدهای او نمی‌شویم. اقتصاد اسرائیل قوی‌تر از دیکتاتوری همچون اردوغان است که توافقات را نقض و به نفع حماس کار می‌کند.

وی در ادامه ادعا کرد «هر کسی که اقدامات یکجانبه علیه اقتصاد اسرائیل اتخاذ کند پاسخ مناسب و دردناک دریافت خواهد کرد. اردوغان می‌خواهد به اسرائیل آسیب وارد کند، اما در نهایت اقتصاد فلسطین را متضرر می‌کند».

کاتس این تصمیم ترکیه را «گام شگفت‌انگیز دیگر از سوی دیکتاتوری که آرزوی سلطان شدن دارد» خواند.

ترکیه امروز هم اعلام کرد تا زمان برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، تجارت با اسرائیل را که سالانه حدود هفت میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، متوقف می‌کند.

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد
  • اسرائیل: در پاسخ به تصمیم ترکیه اقدامات «مهم و عملی» اتخاذ کرده‌ایم
  • آیت‌الله مطهری الگویی وارسته برای نسل جستجو‌گر عصر ماست
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی