Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، در سال‌های اخیر تعداد کنسرت‌های محلی با افزایش گروه‌های موسیقی بومی و علاقه‌مندان به این شاخه از موسیقی بیشتر شده و در شهرهای مختلف استان هر چند وقت یک بار شاهد اجرای کنسرتی از موسیقی بومی هستیم. از سوی دیگر توجه به آئین‌های بومی نیز در رویدادهای فرهنگی به صورت نمادین بیشتر شده است که اتفاقاً مورد استقبال جامعه محلی و حتی غیر بومی‌ها نیز قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی گروه‌ها نیز در اجراهای موسیقی بومی سعی می‌کنند از بعضی نمادهای مرتبط با آئین‌های بومی استفاده کنند.
گروه آئینی زندگی مازندران به سرپرستی علی حسن‌نژاد کارشناس فرهنگ عامه مازندران یکی از همین گروه‌هاست که در ۲ فعالیت توانسته اجراهای مختلفی را در جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری برگزار کند، اما این گروه برای نخستین بار قرار است امروز در دو نوبت کنسرتی را در ساری برگزار کند که از قطعات فولک موسیقی مازندران و اجرای چند آئین بومی تشکیل می‌شود.
سرپرست گروه آئین زندگی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این کنسرت «ریشه تا همیشه» نام دارد، گفت: برنامه‌ای که قرار است به عنوان نخستین کنسرت رسمی این گروه پس از حدود ۲۰ سال فعالیت روی صحنه برود، یک مجموعه از فرهنگ و آداب و رسوم مازندران است که با پوششی موسیقایی برای مخاطبان اجرا می‌شود.
علی حسن‌نژاد افزود: در این اجرا ۱۳ قطعه شامل اجرای گروهی، تک‌نوازی و اجرای برخی آئین‌های بومی مازندران را در دستور کار داریم که توسط گروه ۳۳ نفره متشکل از نونهالان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان روی صحنه می‌رود.
وی ادامه داد: به جز یک قطعه که توسط استاد زنده‌یاد محسن‌پور ساخته شده و در این کنسرت اجرا می‌شود، بقیه قطعات بازاجرایی از ملودی‌های قدیمی مازندران هستند که با تنظیمی جدید روی صحنه می‌روند. در برخی از این قطعات مانند «آمی دتر جان» علاوه بر تغییر در تنظیم، ساختار محتوایی شعر نیز تغییر داده شده است.
کارشناس و پژوهشگر فرهنگ عامه مازندران گفت: هر کدام از قطعات به صورت مستقل و جدا از هم اجرا می‌شوند و در اجرا ارتباطی به هم ندارند.
وی هدف از تدارک دیدن این برنامه ترکیبی فرهنگ بومی مازندران را ارائه شکل نزدیک به زندگی واقعی مردم بومی مازندران گذشته به مخاطبان امروزی بیان کرد و گفت: می‌خواهیم در کنار موسیقی، بخشی از کارکردهای اجتماعی آئین‌ها در زندگی مردم مازندران را نشان دهیم. موسیقی در فرهنگ بومی مازندران کارکردی روزمره و اجتماعی داشت. بسیاری از ملودی‌هایی که از گذشته برای ما به جا مانده، کارآواهایی هستند که در زندگی روزمره مردم مازندران نقش داشتند.
حسن‌نژاد گفت: از طرفی آئین‌ها نیز به اشکال مختلف در زندگی مردم بومی مازندران حضوری پررنگ داشتند. ارائه این دو عنصر فرهنگی از زندگی مازندرانی‌های قدیم در کنار هم و روی یک صحنه، بازنمایی کامل‌تری از لایه فرهنگی زندگی بومی مازندرانی‌ها نسبت به یک اجرای موسیقی بومی صرف دارد.
سرپرست گروه آئین زندگی مازندران یادآور شد: این اجرا با یادی از همه بزرگان فرهنگ و هنر مازندران و پیشینیان و نیاکان ما در مازندران که مانند سایر اقوام ایرانی، نسل به نسل این داشته‌های فرهنگی را به امروز رساندند «ریشه تا همیشه» نامگذاری شده تا رشته پیوند دیگری بین هویت فرهنگی با نسل امروز و آینده باشد.
این کنسرت در دو نوبت ۱۸ و ۲۱ در سالن آمفی‌تئاتر زنده‌یاد سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار می‌شود و هر سانس نیز حدود ۹۰ دقیقه است.
سجاد پاریاو، آرمان فلاح‌پور، مهدی کارگر، یونس قریشی و ساغر حسینیان خوانندگان گروه هستند. محمود بتیار (دوتار)، مجید بتیار (دف)، حسام بتیار (کمانچه)، حسینعلی آذرسا (تار) و نورالله یوسفی (لَلِه‌وا و سرنا) نوازندگان باسابقه و مطرح گروه هستند.

۹۹۲۷/‏۱۶۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۱۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از ۲ پلتفرم بومی گردشگری و مرکبات در مازندران

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی فلاح دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، از دو پلتفرم زنجیره ارزش گردشگری و مرکبات مازندران رونمایی شد.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه توانمندی های صادراتی استان در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال نگاه بر این است در توسعه زیرساخت ها توسعه پلتفروم ها و افزایش ضریب نفوذ ارکان پلتفرم ها در بخش های مختلف جهش گونه باشد، گفت: ظرفیت های بالقوه ای که در توسعه زیرساخت ها با سیاست های کلان توسعه یافته، دسترسی به پهن باندها را سبب شده است.

وی با اشاره به اینکه با شناسایی و توسعه زنجیره ارزش ها در مازندران به دنبال آن هستیم که فعالان اقتصادی در حلقه های زنجیره ارزش و نقش آنها در اقتصاد دیجیتال پررنگ شود، افزود: در این نمایشگاه از دو پلتفورم در حوزه گردشگری و مرکبات رونمایی شد.

فلاح ادامه داد: پلتفرم «هفت گالری» برای حوزه صنایع دستی و ارکان تامین کننده صنایع دستی و معرفی محصولات رونمایی شده و پلتفرم «ایران تراول» در حوزه طراحی سفر بود که با همکاری اداره کل فناوری تامین مالی شده است.

این مسئول یادآور شد: این پلتفرم ها با تمرکز بر زنجیره ارزش نقش خود را در ضریب نفوذ دیجیتال و افزایش دسترسی ها به منظور افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در زنجیره ارزش طراحی، تولید و رونمایی شده است.

کد خبر 6092673

دیگر خبرها

  • ۹ معلم مازندرانی نمونه کشوری شدند
  • جوان مازندرانی عضو هیأت رئیسه فدراسیون وزنه‌برداری شد
  • عزیمت زائران مازندرانی به عمره مفرده
  • بهره‌مندی ۳۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد
  • رونمایی از ۲ پلتفرم بومی گردشگری و مرکبات در مازندران
  • بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است
  • برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان
  • استقبال ۲۰ هزار میلیارد ریالی مازندرانی ها از طرح کالابرگ و فجرانه
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد