Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان میزان متوسط مصرف آب در کشور را 86.7 درصد خواند، افزود: برای خروج از بحران آب باید مصرف را 26 درصد کاهش داد.

به گزارش ایلنا از زنجان، یوسف رضاپور، امروز در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه‌جویی در آب اظهار کرد: امسال سال آبی خوبی در کشور داشتیم و در طی پنجاه و یک سال اخیر بارندگی بالاتر از میانگین بود؛ سال آبی از اول پاییز هر سال تا پایان شهریور ماه سال آینده را شامل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه امسال بیش از 23 استان کشور شرایط بارندگی بالاتر از میانگین بود،گفت: بارش های سیل آسا در فروردین امسال که خسارت‌هایی به برخی از استان ها وارد کرد؛ استان زنجان یکی از 10 استان در معرض سیل بود.

وی با یادآوری اینکه بیش از 50 شهر، 118 روستا  و بالغ بر پنج میلیون نفر تحت تاثیر سیل قرار گرفتند، تصریح کرد: خسارت ناشی از سیل 31 هزار میلیارد تومان برآورد شد.

این مقام مسئول به رهاسازی کنترل شده  آب سد کینه ورس ابهر در این دوره اشاره کرد و افزود: همین اقدام خسارت های ناشی از بارندگی را گرفت.

رضاپور با بیان اینکه سه مرتبه آب سد رهاسازی شد، گفت: بارندگی امسال تا دیروز براساس ایستگاه اندازه 415 میلی متر بود که در مقایسه با سال گذشته 29 درصد افزایش داشته است و در مقایسه با متوسط بلند مدت 38 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، در مجموع 276 میلیون مترمکعب ورودی پشت سد در چهار سد کینه ورس، گلابر، تالوار و تهم برآور شده است؛ سد شهریار به دلیل مشکلات تملکات اراضی داخل سد امکان آبگیری نداشت و سد مشمپا در دست احداث است و ذخیره آبگیری ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان میزان رهاسازی آب این سدها را 172 میلیون مترمکعب خواند و گفت: میزان آب موجود در سدهای گلابر 62 درصد، کینه ورس 99 درصد و تالوار 27 درصد ذخیره آب دارند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بارندگی های اخیر در کشور با بحران آب مواجه نیستیم، افزود: بحران آب تابعی از میزان مصرف از منابع آب در دسترس دارد؛ منابع آب در دسترس ما شامل آب های زیرزمینی و آبهای سطحی است.

این مقام مسئول اظهار کرد: اگر مصرف آب از 20 درصد تا 40 درصد برسد قابل تحمل است و اگر میران مصرف به 60 درصد برسد وارد تنش آبی می شویم و زمانی که مصرف آب از 60 درصد بیشتر شود، وارد بحران آب می شویم.

رضاپور میزان متوسط مصرف آب در کشور را 86.7 درصد خواند، افزود: برای رسیدن به محدود تنش آب باید مصرف را 26 درصد کاهش داد؛ 90 درصد آب در بخش کشاورزی، 2 درصد در بخش صنعت و 8 درصد برای شرب مصرف می شود.

وی با بیان اینکه به منظور کاهش مصرف آب باید ابتدا به بخش کشاورزی رجوع کرد، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی باید با افزایش بهره وری و روش های نوین آبیاری با اصلاح الگوی ترکیب کشت، محصولات کشاورزی را با کاهش مصرف آب، افزایش دهد.

به گفته رضاپور در کشور 8.5 میلیون هکتار اراضی کشت وجود دارد؛ با این سطح اراضی و حجم آب تنها می توان با ارتقای بهره وری، میزان مصرف آب را کاهش داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان به ضرورت تعریف سبدغذایی برای هر خانوار تاکید کرد و گفت: می توان با رویه وارادات و صادرات محصولات کشاورزی در میزان مصرف آب صرفه جویی کرد.

رضاپور با انتقاد از اینکه میزان نیاز مردم این استان در بخش محصولات کشاورزی احصاء نشده است، گفت: کشاورز با اطمینان از بازار مصرف در کاشت محصولات کشاورزی دقت عمل خواهد داشت و همین موجب می شود، هدررفت آب به حداقل برسد؛ این موضوع نیازمند همراهی کشاورزان و ارائه برنامه از سوی جهادکشاورزی است.

وی با بیان اینکه به رغم مصرف آب بالاتر در بخش کشاورزی، این بخش از سهم اشتغال پایین تری نسبت به دیگر بخش ها در استان دارد، گفت: با استفاده درست از آب بایستی به سمت مصرف استاندارد حرکت کرد.

این مقام مسئول میزان مصرف آب شرب سطحی و زیرزمینی در کشور را 287 لیتر خواند و گفت: میزان مصرف استاندارد 157 لیتر است و متوسط مصرف شرب شهری و روستایی در کشور 130 لیتر بالاتر از میانگین استاندارد است.

رضاپور با بیان اینکه 3687 حلقه چاه در استان مسدود شده است، گفت: از این تعداد 500 حلقه به چاه های فاقد پروانه بودند؛ در استان زنجان 14 هزار و 200 حلقه چاه دارای پروانه بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان افزود: سالانه 30 میلیون مترمکعب تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی در جهت تقویت سفره های زیرزمینی انجام می شود.

وی افزود: از ابتدای آغاز این طرح با 3687 چاه مسدود شده 203 میلیون مترمکعب جلوی مصرف آب گرفته شده است؛ 274 میلیون مترمکعب هم تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی داشتم.  

رضا پور در پایان با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف بهینه آب ادامه داد: در دشتهای استان زنجان دارای افت اب هستیم که همه ساله این میزان افت رو به افزایش است که دراین بین دشت ابهر بالاترین میزانن افت آب را دارد.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال استان زنجان اشتغال بهره وری سیل شهری و روستایی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۱۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد رئیس زاده، با اشاره به خدمات ارزشمند جامعه مامایی کشور، گفت: زیربنای اصلی توسعه پایدار و اقتدار هر کشور تناسب مستقیم با نیروی جوان مولد دارد و حتماً یکی از مؤلفه‌های تقویت جمعیت سالم مولد، عملکرد جامعه عظیم ۷۶ هزار نفری مامایی کشور است. از این منظر جامعه مامایی ارزش بالایی دارد و باید برای تحقق آینده کشور بر روی جامعه مامایی سرمایه گذاری‌های کلان در بعد علمی و کارکردی انجام شود. این سرمایه گذاری‌های کلان لازمه توسعه و تعالی و جوانی جمعیت است. اگر ما می‌خواهیم از سیاه چاله جمعیتی بیرون بیاییم و از آن پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم، حتماً باید قدر جامعه مامایی را بدانیم.

وی به آمار قابل توجه در حوزه جمعیت اشاره کرد و افزود: ما در سال‌های ۹۲ تا ۴۰۰ یک شیب وحشتناک رو به نزول جمعیتی داشتیم. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۲ و ۴ دهم درصد کاهش موالید داشتیم. این کاهش را هنوز داریم اما سرعت شیب کمتر شده است با اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت شده است سرعت نزول کمتر شده است.

رئیس زاده ادامه داد: در ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد داشتیم. ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵ هزار و در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۷ هزار. لذا کاهش ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۳ و ۶ دهم بوده اما کاهش ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ یک و ۶ دهم بود و جلوی سقوط آزاد کاهش موالید گرفته شد.

وی با استناد به آخرین آمار سازمان نظام پزشکی گفت: از ۷۶ هزار جمعیت مامایی کشور تنها ۱۰ درصد آنها پروانه مطب دارند، یعنی ۷ هزار و ۷۱۲ پروانه فعال مامایی داریم. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تشویق به فرزندآوری، این است که دوران زایمان و بارداری به تجربه خوشایند و مطمئنی تبدیل شود و هرقدر این تجربه شیرین باشد، تکرار آن محتمل‌تر خواهد بود و جمعیت عظیم جامعه مامایی در ایجاد این تجربه خوشایند نقش مهمی دارند که باید به کار گرفته شوند و این واقعیت‌ها را باید مسئولان کشور بدانند.

رئیس زاده گفت: جشن روز ماما باید یک جشن واقعی افزایش جمعیت سالم و قوی باشد و حتماً ما باید به آینده امیدوار باشیم و موظفیم که به نسل جدید امید و نشاط بدهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • کاهش ۲۸ درصدی مصرف انرژی با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • بارش ها در ۲۲ استان همچنان منفی است | این ۳ استان بیشترین رشد بارش را تجربه کردند | کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل