Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «پارسینه»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار «گابریلا کوئواس بارون» رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) اظهار داشت: اتحادیه بین‌المجالس جهانی همواره در هدایت و نزدیکی پارلمان‌ها و افکار عمومی برای هماهنگی در مسایل مهم سیاسی و اجتماعی نقش‌آفرینی مثبتی داشته است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: تروریسم، یکجانبه‌گرایی و مشکلات زیست‌محیطی از مسایل و معضلات دنیای امروز است که برای رفع آنها نیاز بیشتری به توسعه همکاری‌های پارلمانی و بین‌المللی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری خوب و نزدیکی با اتحادیه بین‌المجالس جهانی داشته است، افزود: بررسی موضوعات مهم بین‌المللی و اعلام نظر اعضای پارلمان‌های کشورهای مختلف در اجلاس‌های گوناگون این اتحادیه و دستیابی به یک جمع‌بندی مشترک، بسیار حائز اهمیت بوده و این اجلاس‌ها در موضوعات مهم بین‌المللی همواره با نشاط، پرتحرک و فعال بوده است.

دکتر روحانی یکجانبه‌گرایی را معضل بزرگ در جهان امروز عنوان کرد و اظهار داشت: بسیاری از مشکلات منطقه‌ای و جهانی بخاطر دیکتاتوری و قلدرمآبی برخی کشورها بویژه آمریکا بوده که ریشه آن زیر پا گذاشتن مقررات بین‌المللی و حرکت در مسیر یکجانبه‌گرایی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در یکسال اخیر با خروج آمریکا از برجام به عنوان توافقی چندجانبه و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مواجه بودیم، گفت: شاید کمتر سابقه داشته که اگر کشوری به قطعنامه شورای امنیت عمل کند، تنبیه شود؛ اما امروز کشورهایی که به قطعنامه 2231 عمل می‌کنند، از سوی آمریکا مورد فشار و تحریم قرار می‌گیرند.

دکتر روحانی ادامه داد: امروز آمریکا دست به تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران زده و حتی در مواد دارویی و غذایی هم اعمال تحریم می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا ریشه مشکلات منطقه بوده و اخیراً نیز مشکل‌آفرینی جدیدی کرده است، اظهار داشت: در سال‌های گذشته گاهی سکوهای نفتی و کشتی‌های باربری و حتی هواپیمای مسافربری ایران مورد حمله ناو آمریکایی قرار گرفته و اخیراً نیز آنها با پهپاد خود به حریم هوایی ایران تجاوز کرده‌اند و بخاطر عدم توجه به اخطارهای چندباره، نیروهای دفاعی ایران آن را سرنگون کردند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه این تجاوز آمریکا آغاز تنشی جدید از سوی آنها در منطقه است، افزود: این منطقه بسیار حساس و امنیت آبراه خلیج فارس و دریای عمان برای بسیاری از کشورها حائز اهمیت است، از اینرو از همه نهادهای بین‌المللی انتظار داریم، تا عکس‌العمل مناسبی به این اقدام تجاوزکارانه آمریکا نشان دهند،

رئیس جمهور با بیان اینکه در طول 17 سال گذشته مداخلات آمریکا در افغانستان، عراق، سوریه و اخیراً در یمن، مشکلات و معضلات فراوانی را به دنبال داشته است، گفت: معتقدیم امنیت همه مناطق جهان و خلیج فارس باید توسط کشورهای منطقه تأمین شود.

دکتر روحانی افزود: از اتحادیه بین المجالس جهانی در اجلاس‌های خود قاعدتاً به دنبال توسعه صلح و ثبات در منطقه و جهان است و ما برای آن ارزش بسیاری قایل هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقمند به توسعه مناسبات و همکاری‌های دوستانه با کشورهای آمریکای لاتین است، افزود: مکزیک کشوری حائز اهمیت در منطقه آمریکای لاتین است که مطمئناً گسترش روابط و تعاملات دو کشور به نفع دو ملت خواهد بود.

«گابریلا کوئواس بارون» رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس جمهور کشورمان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نقش مهم و قدرتمندی در راستای گفتگو و حل مسالمت‌آمیز مناقشه‌ها و ترویج چند جانبه‌گرایی در جهان ایفا کرده است.

رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی با بیان اینکه برجام ثابت کرد چندجانبه‌گرایی و تعامل برای برقراری صلح در منطقه و جهان، حائز اهمیت است، افزود: این توافق محتوای بسیار قدرتمندی دارد و امروز همه دنیا می‌دانند که گفتگو و تعامل برای دستیابی به ثبات و صلح بسیار مهم است.

کوئواس بارون ایران را کشوری قدرتمند در منطقه دانست و گفت: امروز دنیا باید از تجربه موفق ایران در تعامل درس گرفته و به گفتگو و توافقات بین‌المللی احترام بگذارد.

رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی با تجلیل از تلاش‌های نمایندگان ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی برای ترویج گفتگو، تعامل و چند چانبه‌گرایی، خاطر نشان کرد: اتحادیه بین المجالس جهانی با نگاه ایران به مسایل بین‌المللی اشتراک نظر داشته و معتقدیم، یکجانبه‌گرایی هیچ راه‌حلی برای حل مشکلات جهانی ارایه نمی‌دهد.

کوئواس بارون با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی، مشکل مهاجرت و پناهندگان و مشکلات اقتصادی و بسیاری از مشکلات دیگر تنها توسط یک کشور نمی‌تواند حل شود، افزود: نیاز به بهبود و تغییر ساختار نهادهای بین‌المللی و توسعه چند جانبه‌گرایی در جهان داریم.

رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی برجام را نمونه‌ای بسیار خوب از چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل دانست و گفت: امیدواریم اروپا هر چه سریع‌تر مسئولیت خودش را در مورد برجام انجام دهد، چرا که معتقدیم مردم نباید هزینه اشتباه دیگران را پرداخت کنند.

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حسن روحانی ایران و آمریکا مناقشه ایران و آمریکا تروریسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • حضور هیات ایران در کنفرانس سالانه بین المجالس برای قدس در استانبول
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • دولت سیزدهم برای مناطق جنوبی تهران چه برنامه هایی دارد؟ | نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • رئیس کمیسیون داوران کشتی،المپیک را از دست داد
  • رئیس کمیسیون داوران کشتی حضور در المپیک را از دست داد
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو