Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@00:08:43 GMT

آمریکا و جنون تحریم

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۶۵۲۳۸

آمریکا و جنون تحریم

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نام ایالات متحده با واژه تحریم گره خورده و کمتر کشوری را می توان در جهان یافت که تا کنون از گزند تحریم ها و تصمیمات اقتصادی این کشور در امان مانده باشد. در این میان جمهوری اسلامی نیز از جمله کشورهایی است که طی دهه های اخیر زیر شدیدترین تحریم های اقتصادی کاخ سفید قرار داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز به دلیل کیش شخصیتی و ویژگی تاجرمابانه، توجهی ویژه به این ابزار دارد و سیاست های تحریمی و تعرفه ای او صدای اعتراض و انتقاد مقامات مختلف جهان را بلند کرده است. مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بر این رویکرد غیرانسانی آمریکا انتقاد کرده و از آن تحت عنوان تروریسم اقتصادی نام می برند.

در همین ارتباط چند روز پیش حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت با بیان اینکه اقدامات امروز آمریکایی ها علیه ملت ایران صرفاً تحریم نیست، گفت: کسی نگوید که امریکا ما را تحریم کرده است، چرا که این تحریم نیست بلکه یک جنایت علیه بشریت است. اگر آنها برخی صنایع حساس ما را تحریم می کردند می شد اسم آن را تحریم گذاشت اما وقتی زندگی مردم، مواد غذایی و نیازمندی های مردم را مورد تحریم قرار می دهند، نام آن جنایت علیه بشریت و تروریسم اقتصادی است.

در ماه های اخیر که تیم ترامپ فشارهای تحریمی خود را با هدف به مذاکره کشاندن ایران افزایش داده، واژه تروریسم اقتصادی نیز به کلمه ای پرتکرار تبدیل شده است. روحانی بیست وسوم خردادماه نیز در آستانه سفر به قرقیزستان و تاجیکستان برای حضور در اجلاس‌های شانگهای و سیکا، در فرودگاه مهرآباد گفت «کاری که امروز آمریکا انجام می‌دهد بالاتر از نقض قطعنامه یا تخلف از یک معاهده است و آن اقدام تروریسم اقتصادی است و آمریکا برای اولین‌بار جنگ را با یک ملت به صورت علنی و آشکار و مخصوصاً با اقشار آسیب‌پذیر شروع کرده است.»

ترامپ با اینکه در سطح شعار و سیاست های اعلانی، خود را حامی مردم ایران به تصویر می کشد تا بین مردم و مسئولان شکاف افکند اما در عرصه عمل، شدیدترین تحریم ها و تنگناهای اقتصادی را پیش پای تهران قرار می دهد تا معیشت مردم را دشوار نماید. پیشتر نیز وی با تغییر قانون مهاجرتی آمریکا و ممانعت از صدور روادید برای ایرانیان، سیاست ایران ستیزی خود را نمایان ساخته بود.

در فضای پسابرجام که انتظار می رفت تهران از منافع حاصل از این توافق بهره مند شود، خروج ترامپ از برجام و متعاقب آن از سرگیری تحریم ها اوضاع را بکلی درگرگون ساخت. دور نخست این تحریم ها از ۱۵ خرداد به فرمان ترامپ به مرحله اجرا درآمد. رئیس جمهوری آمریکا ضمن امضای حکم اجرای تحریم ها علیه ایران، هدف از این سیاست ها را وارد آوردن حداکثر فشار اقتصادی به ایران اعلام کرد.

در این مرحله از تحریم های آمریکا معامله دلار، ریال، طلا و فلزات گرانبها و همچنین صنعت خودرو و فروش هواپیما به ایران هدف قرار گرفت. دور دوم تحریم ها نیز که از ١٣ آبان آغاز شد، صنعت نفت، مبادلات بانکی، کشتیرانی، خدمات بیمه ای و بخش انرژی ایران در لیست قرار گرفت. در دور دوم تحریم ها که تحت عنوان «تحریم های ثانویه» شناخته شد، افراد و شرکت های طرف معامله ایران نیز در ذیل موارد تحریم قرار گرفتند این در حالی بود که آمریکا برای هشت کشور معافیت هایی در نظر گرفته بود.

معافیت هایی که ترامپ تحت فشار خریداران عمده نفت ایران برای آنها قائل شد نیز دیری نپایید که رنگ باخت و او حاضر به تمدید معافیت های نفتی نشد تا بلکه سیاست صفرسازی صادرات نفت ایران را تحقق بخشد.

جنون تحریم به قدری بر سیاست خارجی آمریکا سایه افکنده که ترامپ با وجود نتیجه نگرفتن از آن در مقابل ایران، باز هم از این اهرم فرسوده دست بردار نیست به طوری که همزمان با فرستادن «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن برای میانجیگری به ایران، بخش های از صنعت پتروشیمی ایران را مورد تحریم قرار داد.‌ جنون تحریم به قدری بر سیاست خارجی آمریکا سایه افکنده که ترامپ با وجود نتیجه نگرفتن از آن در مقابل ایران، باز هم از این اهرم فرسوده دست بردار نیست به طوری که همزمان با فرستادن «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن برای میانجیگری به ایران، بخش های از صنعت پتروشیمی ایران را مورد تحریم قرار داد.
تحریم های کنونی ترامپ تنها یک هدف مهم را دنبال می کند و آن نیز مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق مورد نظر است؛ موضوعی که مقامات آمریکا نیز از اعتراف به آن ابایی ندارند.

دیروز شنبه اول تیرماه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ترامپ با بیان اینکه آمریکا تنها زمانی با ایران مذاکره خواهد کرد که زمان مناسب فرا برسد، تاکید کرد: تا زمانی که ایران آماده مذاکره شود آمریکا بر فشار خود خواهد افزود.

همان طور که اشاره شد توافق ثانویه و تکمیلی برجام، مطالبه اصلی مقامات کاخ سفید به ویژه شخص ترامپ است؛ توافقی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور می تواند برگ برنده ای در مقابل طیف دموکرات باشد. این در حالی است که دموکرات ها همواره از برجام به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای خود دفاع می کنند که از نگاه آنان، نه تنها جلوی ایران هسته ای را گرفت بلکه در صلح منطقه نیز تاثیرگذار بود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۵۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد

«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نشستی خصوصی، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری این کشور را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در یک نشست خصوصی و پشت درهای بسته در اقاماتگاه خود در فلوریدا، دولت جو بایدن را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

وی این مقایسه را در میانه اظهاراتش در خصوص پرونده های حقوقی علیه خود مطرح کرد و ضمن حمله به دادستان های این پرونده‌ها گفت: «این افراد یک دولت گشتاپو را اداره می کنند و این تنها چیزی است که آنها دارند. این تنها راهی است که آنها از نظر خود پیروز می شوند».

ترامپ سپس با بیان اینکه بایدن بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ کشورمان است، افزود: «زمانی که متهم شدم، گفتم خوب، حالا زمان مبارزه است. او [بایدن] به شدت ناتوان و متقلب است. مقادیر زیادی پول از چین، روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر گرفته است. او یک کلاهبردار است.»

وی همچنین جک اسمیت بازرس ویژه‌ای که دو پرونده فدرال علیه ترامپ را در دست دارد، «قاتل شرور» و «دیوانه» خواند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین