Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش اکوفارس به نقل از عرب ویکلی، علی رغم دستیابی به بالاترین نرخ تولید گندم از سال 1998 ، موفقیت عراق در کشاورزی به خاطر آتش سوزی های مشکوک خراب می شود.

 کشاورزان عراقی پس از سالها کار و با بهره گیری از بارندگی های سنگین سال جاری، به خودکفایی در تولید گندم و جو رسیدند ولی تلاش آنها طی چند ساعت با آتش گرفتن محصولاتشان در مناطق مختلف شمال عراق از بین رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 صحنه های سوختن صدها هکتار زمین در نینوا ، کرکوک و سالامی در هفته اول ژوئن فضای مجازی را پر کرد و ناظران نظرات متفاوتی در مورد مقصر این حوادث دادند.

 تولید کنندگان گندم و جو به اندازه 7 هزار زمین فوتبال از مزارع خود را از دست دادند. هنوز مشخص نیست این آتش سوزی ها عمدی بوده یا به خاطر دمای بالای هوا اتفاق افتاده است.

 عادل عبدالمهدی ، نخست وزیر عراق در یک کنفرانس خبری در اواخر می، میزان خسارات را کم اهمیت جلوه داده و نام هیچ کسی را به عنوان مجرم نبرد. عبدالمهدی احتمال آتش افروزی را رد کرد و گفت:« میزان خسارات چندان هم زیاد نیست. این اتفاق هر جای دیگری از دنیا به خاطر دمای بالا می افتد».

ولی  اظهارات صالحی الحسنی ، وزیر کشاورزی عراق مخالف با نظر نخست وزیر است:« آتش‌سوزی‌ها خسارت هایی به جای گذاشته که به اقتصاد ملی آسیب می رساند».

 گروه داعش مسئولیت این آتش‌سوزی‌ها را قبول کرده است.

 محصول کشاورزان کرد هم به شدت تحت تأثیر آتش‌سوزی‌ها قرار گرفته‌است. آنها ادعا می‌کنند این آتش را اعضای داعش که خواستار مالیات بودند به راه انداخته اند ولی گروه‌های دیگر آن را نتیجه اختلافات بر سر زمین می دانند. برخی کشاورزان هم آن را اقدامی تاکتیکی برای بی‌ثبات کردن امنیت غذایی کشور تصور می کنند.

 عراق مدتهاست به واردات غذا وابسته است ولی ناظران می گویند این کشور در جهت خودکفایی در تولید محصولاتی مثل ماهی ، گوجه ، سیر و دانه های غلات پیش می رود.

 حقیقت جایی بین ادعاهای متناقض و نیاز عموم به پاسخگویی قرار دارد. سابقه ضعیف دولت در برخورد با جرائم امید چندانی به جای نمی گذارد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۶۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد

عباس اشکانی گفت: ۳۰ هزار و ۲۴۶ تن گندم از کشاورزان استان به ارزش پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال خریداری شده است.

وی گفت: در سال زراعی   ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچیتان به زیر کشت گندم رفته است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل این محصول استراتژیک در سیستان و بلوچستان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک می‌کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان های دلگان با ۱۵ هزار تن و بمپور با هشت هزار تن بیشترین گندم تحویلی به مراکز خریدرا به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی میزان کشت قراردادی گندم در سیستان و بلوچستان نسبت به تعهد کشت قراردادی به وزارت جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه کشاورزان در سال زراعی جاری استقبال خوبی برای کشت قراردادی داشته‌اند.

اشکانی تصریح کرد: امسال ۱۶ مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندمکاران را انجام خواهند داد.

وی در خصوص قیمت گندم سال زراعی جاری بیان کرد: نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی و دورروم به ترتیب ۱۷۵ هزار ریال و ۱۸۰ هزار ریال تعیین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع
  • راه اندازی دو مرکز خرید گندم در کهگیلویه/ مراکز شبانه روزی است
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • آغاز مبارزه با آفت سن گندم در مزارع گرمسار
  • عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون
  • بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از مزارع خوزستان خسارت دید
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • سگ ها به خاطر گربه یک ماشین را نابود کردند‌ (فیلم)