Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@02:26:44 GMT

واشنگتن در برابر ایران در موضع ضعف قرار دارد

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۶۶۷۸۹

«کوری بوکر» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی روز یکشنبه در مصاحبه‌ای از دولت آمریکا به دلیل نداشتن یک راهبرد مشخص در قبال ایران به شدت انتقاد کرد.

وی که با ای‌بی‌سی نیوز مصاحبه می‌کرد، گفت: «آمریکا در موضع ضعیفتری در برابر ایران و در یک انزوا قرار گرفته است.»

این سناتور ایالت نیوجرسی اضافه کرد: «هیچگونه راهبردی (در قبال ایران) وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما رئیس جمهوری داریم که به نظر می‌رسد این کار را شبیه یک برنامه تلویزیونی و در تلاش برای ساختن درامای بیشتر انجام می‌دهد و در تلاش است تا سیاست خارجی را با توئیت به پیش ببرد.»

بوکر در ادامه این مصاحبه هشدار داد: «در حال حاضر بحران شدید، سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران نبوده بلکه بازگشت این کشور به برنامه هسته‌ای سابق خود و فاصله چند ماهه ایران با ساخت بمب هسته‌ای است که آمریکا را در آستانه یک وضعیت آشوب قرار داده و متاسفانه رئیس جمهور هیچگونه راهبردی در این زمینه ندارد. ما باید با همکاری متحدان خود در راستای خلع هسته‌ای ایران حرکت کنیم و ثبات و صلح را به آن منطقه بازگردانیم.»

وی افزود: «اقدامات ترامپ سبب شده آمریکا در انزوا قرار بگیرد و خطر اشاعه هسته‌ای و درگیری نظامی که باعث از دست رفتن نظامیان زیاد و میلیاردها دلار شده بود را افزایش دهد.»

پیشتر نیز برخی دیگر از مقامات اروپایی درباره خطر فروپاشی برجام به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران هشدار داده بودند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی امروز در پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر هشدار داد: «تحریم‌های جدید علیه ایران در راه هستند. آمریکا از درک این موضوع عاجز است که چنین تصمیم‌هایی برنامه جامع اقدام مشترک را در خطر بزرگی قرار می‌دهد. آمریکا در حال خارج کردن ایران از توافق هسته‌ای از جمله رژیم راستی‌آزمایی آن است. از نظر عدم اشاعه هسته‌ای، این اقدامات کاملا سیاست غیرمسئولانه به شمار می‌آید.» 

دونالد ترامپ  ۸ مه سال گذشته (۱۸ اردیبهشت‌ماه 1397) به طور یکجانبه آمریکا را از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام خارج کرد. این در حالی بود که دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برجام، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد.

پس از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی طی نشست‌هایی با مقامات ایران متعهد شدند تا با وجود خروج آمریکا از این توافق، مزایای ایران در برجام تامین شود اما پس از گذشت یک سال تنها اقدام اروپایی‌ها رونمایی از ساز و کار مالی به نام اینستکس بود که هنوز نیز نتوانسته در موضوع تراکنش‌های مالی اقدامی انجام دهد.

سرانجام شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و پس از بدعهدی کشورهای اروپایی در انجام تعهدات خود، در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کرد. ایران در این بیانیه هشدار داد در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

پس از آن «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد، در راستای اجرای ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، ظرفیت تولید غنی‌سازی اورانیوم ۳.۶۷ کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش یافته است.

 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دولت آمریکا ایران مصاحبه سیاست خارجی رئیس جمهور دلار روسیه توئیتر کشورهای اروپایی امنیت ملی حقوق سازمان انرژی اورانیوم اورانیوم ایران حقوق سازمان انرژی اتمی شورای عالی امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۶۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال‌های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

 «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش‌ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: «من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم، اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفتگو با ایرنا درباره برخی ادعا‌ها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشور‌های عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه‌ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق‌های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرف‌هایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می‌شود، دیدگاه‌ها شنیده می‌شود و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌گردد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد