Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@03:13:31 GMT

مسجد جامع فرومد، تلفیقی از هنر و قدمت

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۶۸۲۱۵

مسجد جامع فرومد، تلفیقی از هنر و قدمت

مسجدهای تاریخی کشور و سبک ساخت آن نشاندهنده بخشی از تاریخ، فرهنگ، هویت و تمدن هر منطقه از ایران عزیز است، برخی از آنها سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را برای بازدید، به سوی خود می‌کشانند و یکی از این مسجدهای زیبا و نشاندهنده شاهکار معماری گذشتگان مسجد جامع فرومد است.

مسجد جامع تاریخی فرومد یادگاری به جامانده از دوره خوارزمشاهیان است، که بر اساس روایتی این بنا بر روی ویرانه‌های آتشکده ساخته شده و در دوره ایلخانی گسترش یافته و بر تزئینات آن افزوده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوه معماری، نقشه ۲ ایوانی و پوشش ایوان‌ها و تزئینات بنا از جمله تلفیق کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی و مقایسه آن با ۲ بنای تاریخ دار دوره خوارزمشاهیان یعنی مسجد جامع گناباد و مسجد ملک زوزن، گواه قدمت مسجد جامع فرومد است.

این بنای ارزشمند جزء نخستین بناهای تاریخی استان سمنان و از عجایب هنری ایران محسوب می‌شود که در مساحتی حدود ۸۲۰ متر مربع به صورت ۲ ایوانی که در بیش ۹۰۰ سال قبل ساخته شده و متشکل از ۲ ایوان شمالی و جنوبی، ۲ ایوانچه در طرفین ایوان‌ها، شبستانی در ضلع شرقی ایوان جنوبی و شبستانی به قرینه آن در ضلع غربی، ۲ رشته رواق در طرفین صحن، اتاق گنبد دار چهارگوش در ضلع غربی ایوان شمالی و سردری مزین است.

ورودی مسجد، در ضلع شمالی بنا قرار گرفته و با تزئینات غنی و زیبای آجرکاری، گچبری و کتیبه‌ها مزین شده است. این سردر به‌صورت ایوانی با قوس شکسته ساخته شده که در حاشیه داخلی آن، دو ستون نمای آجری اجرا شده است. این ستون‌ها در پایین، روی سکوی طرفین سردر قرار گرفته است.

از زیبایی‌های این بنا می‌توان به دو ایوان بلند رو به روی هم این مسجد اشاره کرد که در دو جهت شمالی و جنوبی ایستاده‌اند و بر دیوارها، طاق‌ها و سقف و پیشانی ایوان‌ها، نقوش اسلیمی، گیاهی و هندسی، آجرکاری‌ها، گچ‌بری‌ها، مقرنس‌ها یا گوشواره‌ها و کتیبه‌های قرآنی نقش بسته است که این شاهکار معماری با امکانات گذشته حیرت آور است.

ایوان جنوبی مسجد با عرض ۶۲.۶ و عمق ۲۵.۱۱ متر، از ایوان شمالی بزرگ‌تر و مرتفع‌تر است و درون ایوان جنوبی، محراب قرار دارد که با گچکاری‌های منقوش به طرح‌های گوناگون با رنگ فیروزه‌ای و آبی لاجوردی چشم را نوازش می‌کند.

صحن مسجد به شکل مربع مستطیل است که از شمال و جنوب به ایوان‌ها مرتبط است و از سمت غرب و شرق با رواق‌های مزین به نقوش گیاهی و اسلیمی محدود شده است.

مسجد جامع فرومد واقع در روستای فرومد میامی دارای ۲ محراب است که به گفته کارشناسان یکی از محراب‌ها در هوای گرم تابستان فضای خنک داشته و محراب دیگری در زمستان استفاده می‌شد.

مسجد جامع فرومد با شماره ۳۴۵ در بیستم خرداد ۱۳۲۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این بنای تاریخی در روستای هدف گردشگری فرومد از توابع شهرستان میامی و بر سر راه شاهرود به سبزوار و در ۱۶۵ کیلومتری شاهرود واقع شده است.
شهرستان میامی، شرقی ترین شهرستان استان سمنان در مسیر تهران به مشهد است، این شهرستان از شمال به استان‌های گلستان و خراسان شمالی، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به شهرستان شاهرود ارتباط دارد.
۷۳۴۲/۶۱۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری سمنان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۸۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره جنوبی سطح هشدار خود را در ۵ سفارتخانه افزایش داد

وزارت خارجه کره جنوبی سطح هشدار خود را در پنج سفارتخانه و کنسولگری در دنیا در پی آنچه «توطئه کره شمالی برای انجام حملات تروریستی علیه مقام‌های سئول و شهروندان کره جنوبی ساکن خارج کشور» خوانده شده، افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی اعلام کرد اخیرا نشانه‌های متعددی یافته مبنی بر اینکه کره شمالی در حال آماده سازی برای حملات «تروریستی» علیه کارمندان سفارت یا شهروندان کره جنوبی در چند کشور از جمله چین، جنوب شرق آسیا و غرب آسیاست.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، پنج مکان از جمله سفارتخانه‌های کره جنوبی در کامبوج، لائوس و ویتنام به همراه کنسولگری‌های این کشور در ولادیووستوک در روسیه و «شنیانگ» در چین به عنوان اهداف احتمالی مشخص شده‌اند.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کره شمالی مامورانی را به این کشورها اعزام کرده تا نظارت بر سفارت‌های کره جنوبی را گسترش دهند و همچنین در فعالیت‌های خاصی مانند جست‌وجوی شهروندان کره جنوبی به عنوان اهداف بالقوه تروریستی شرکت می‌کند.»

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که سطح هشدار تروریسم در پنج سفارتخانه و کنسولگری از «توجه» به «هشدار» افزایش یافته است، که دومین سطح بالا در سیستم چهار سطحی کره جنوبی است که نشان می‌دهد احتمال افزایش یک حمله وجود دارد.

در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی آمده که مرکز ملی مبارزه با تروریسم کره جنوبی روز پنجشنبه جلسه‌ای را برای بحث درباره راهبردهایی با هدف حفاظت از اماکن دیپلماتیک و پرسنل این کشور تشکیل داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هزار و ۶۰۰ نفر از خراسان جنوبی به حج می روند
  • کره جنوبی سطح هشدار خود را در ۵ سفارتخانه افزایش داد
  • لزوم مبارزه تلفیقی با آفت سپردار توت سفید در باغات سیاه ریشه
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو
  • جهت چرخش آب در اکوادور خط میانی کره شمالی و جنوبی (فیلم)
  • ایوان غرق در آب شد
  • سیلاب در ایوان استان ایلام
  • اولین نماز جمعه در «فرومد» اقامه شد
  • در سوگ امام جعفر صادق (ع) فردا در گلستان مراسم دسته روی برگزار می‌شود
  • در سوگ صادق آل محمد فردا در گلستان مراسم دسته روی برگزار می‌شود