چراغعلی: موسیقی از موسیقی ضربه خورده است
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۶۸۹۸۴
محمدرضا چراغعلی در سی و نهمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» گفت: موسیقی از موسیقی ضربه خورده است و این سادهترین راه آسیب زدن به یک هنر است.به گزارش بلاغ،سی و نهمین نوبت از محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با حضور میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، محمدرضا چراغعلی آهنگساز و غلامرضا صنعتگر و سروش بخشش خواننده پاپ و جمعی از ترانهسرایان و اهالی موسیقی در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بعد از پخش آیاتی از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران و خوانش دو ترانه توسط محمدسعید میرزایی و علی حکیمهاشمی، حامد عسکری شاعر، ترانه سرا و مجری محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با اشاره به اهمیت خیالانگیز بودن ترانه بیان کرد: ترانه باید تصویری خیالانگیز را در قالب کلمات ادا کند و هنر ترانهسرا نیز در این است که محتوایی را تولید کند که خود گرامیداشت زبان نیز هست.
وی افزود: همچنین ترانه باید خود شناسنامه داشته باشد و به مخاطب برداشتی بدهد. ترانه سرا نیز باید به این بیاندیشد که آیا بعد از سرودن ترانه چیزی به خود اضافه کرده است یا نه؟!
در ادامه زهرا یاقوت به شعرخوانی پرداخت.
عسکری با اشاره به نکاتی درباره غزل این شاعر عنوان کرد: ردیف و قافیه میتواند به گونهای عمیقتر در خدمت محتوا باشد و همیشه نباید اولین چیزی را که به ذهن میرسد به عنوان قافیه برگزید. قافیه به تعبیر بزرگان غزل زنگ بیت است.
وی در ادامه از محمدرضا چراغعلی دعوت به حضور روی سن کرد. این آهنگساز با اشاره به فعالیتهای اخیر خود گفت: این روزها متاسفانه حال موسیقی خوب نیست و من هم باید بگویم خودم هم گاهی کارهایی را انجام میدهم که قابل دفاع نیستند.
وی افزود: سلیقه موسیقایی مردم به شدت افت کرده است و نتیجه تحول فرهنگی مطلوب نبوده است. زمانی اهالی موسیقی تصور میکردند جریان موسیقی پاپ میتواند ادامه دوران طلایی و درخشان آن در دهه ۵۰ باشد اما امروزه نه کلام، نه اجرا و نه ذوق موسیقایی در این گونه موسیقی به پای آن دوران نمیرسد.
چراغعلی همچنین به ضربه خوردن موسیقی از خود این صنعت و هنر اشاره و بیان کرد: بهترین راه ضربه زدن به یک هنر ضربه درونی است و متاسفانه موسیقی از موسیقی ضربه خورده است. این روزها خوانندگان خوب بودجهای برای تولید ندارند و آنهایی که بودجه و سرمایه برای تولید دارند خوانندههای خوبی نیستند!
وی به تجربه همکاری با بابک بیات در دهه ۷۰ و بیشتر شدن تدریجی فرصتهای کاری اش از دهه ۷۰ به بعد اشاره کرد و درباره راهکار بهبود وضعیت موسیقی در ایران توضیح داد: امروزه تبلیغات موسیقی فقط در فضای اینستاگرام ۷۰ میلیون هزینه میبرد. حال تصور کنید با تولید متوسط روزانه ۱۲۰ قطعه موسیقی در ایران و ۱۵ هزار خواننده پاپ فعال چقدر باید برای این امر هزینه شود؟! این امکان اگر به واسطه راهاندازی شبکه تلویزیونی مستقل برای موسیقی در اختیار خوانندگان قرار میگرفت که کارهایشان را به گوش مخاطبان برسانند، بسیار خوب بود.
این آهنگساز با بیان یک توصیه به شاعران و ترانه سرایان جوان محفل «اتفاق ترانه» گفت: ترانه قطعه آهنگینی است که باید در خدمت ملودی باشد و در سرودن آن ترانهسرا باید به نحوه اجرا شدناش توسط خواننده نیز فکر کند. به نظرم باید در محفل اتفاق ترانه به این روند توجه ویژه شود. اساسا مشکل ترانهها از زمانی شروع شد که خوانندگان شروع به انتخاب ترانه کردند در حالیکه این روند باید در همکاری بین خواننده، آهنگساز و ترانهسرا و همفکری آنها شکل بگیرد.
بعد از چند نوبت شعرخوانی و ترانهخوانی در این محفل غلامرضا صنعتگر به روی سن رفت و با اشاره به خاطره همکاری با حامد عسکری و محمدرضا چراغعلی در خواندن قطعهای درباره شهدای غواص درباره وضعیت جسمانی خود گفت: اخیرا فشار خون ۳۲ را تجربه کردم که رکورد دنیا را زدم(باخنده). تیمی ۱۸ نفره از پزشکان تلاش کردند این وضعیت را کنترل کنند.
وی با اشاره به ارادت خود به اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) بیان کرد: وقتی مادرم من را باردار بوده است پزشکان او را جواب کردهاند و پدر بزرگم از پدرم میخواهد که مادرم را به مشهد مقدس ببرد و از خداوند و امام رضا(ع) میخواهد که اگر فرزند پسر باشد نامش را غلامرضا بگذارد و از همان زمان تاکنون که ۴۳ سال از عمرم میگذرد، من غلامِ رضا(ع) هستم.
صنعتگر در پایان مراسم سه قطعه را برای حاضران اجرا کرد.
محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» اولین شنبههای هر ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می شود.
منبع: بلاغ مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۸۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رویای پدیده والیبال ایران بر باد رفت!
به گزارش "ورزش سه"، ایلشن داوودی پور که به نظر بسیاری از کارشناسان پدیده جدید والیبال ایران در پست پاسوری است و پاس های او همه را یاد سعید معروف انداخته او بود در لیست جدید تیم ملی جایی ندارد.
در حالی که داوودیپور در تمرینات بسیار با انگیزه ظاهر شده بود، اما گویا قد کوتاه او و همچنین کم تجربگی اش باعث شد تا موریسیو موتا پائز روی نام او قلم قرمز بکشد تا خاطره خط خوردن از تیم ملی جوانان برای او زنده شود.
بدون شک کادر فنی تیم ملی میتوانست با تدبیر بیشتری این پاسور آینده دار و با انگیزه را در تیم ملی حفظ کند که این اتفاق نیفتاد تا بین بازیکنان خط خورده ای که از حضور در تیم ملی انصراف نداده بودند ایلشن داوودی پور خط خورده قلمداد شود.