Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-06@16:14:00 GMT

خودروسازی باید بومی شود

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۳۳۵۳

یک استاد دانشگاه اظهار داشت: ادغام خودروسازان، آنها را به یک غول بی‌رقیب در بازار خودرو تبدیل خواهد کرد و در این شرایط، بازار را به شرکتی خواهیم سپرد که هیچ رقیبی نخواهد داشت.

به گزارش صدای ایران از ایلنا، جمشید عدالتیان عنوان کرد: در حال حاضر کلیه صنایع کشور به خصوص شرکت‌های کلیدی مانند نفت، خودروسازی، پتروشیمی و فولاد درگیر مسائل تحریم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما متاسفانه در این بین، قراردادهای شرکت‌های خودروسازی با شرکت‌های خارجی، قابلیت اجرایی خود را از دست داده و این امر به یکی از دغدغه‌های مهم شرکت‌های خودروسازها و قطعه‌سازها تبدیل شده است.
وی گفت: خودروسازان از لحاظ بازار تقاضا مشکلی نداشته و محصولات خود را پیش فروش کرده‌اند؛ اما از لحاظ عرضه مشکلاتی گریبان‌گیر خودروسازان شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات قطعه سازان در تامین برخی مواد اولیه گفت: برخی از قسمت‌های خط تولید قطعه‌سازان وابسته به واردات است؛ اما تحریم‌های موجود آنها را در تامین مواد اولیه و قطعه دچار مشکل کرده است. تنها راه برون‌رفت از مشکلات موجود در شرایط فعلی، بومی‌سازی و افزایش تولید داخل و کاهش وابستگی به خارج است. خوشبختانه برخی از صنایع مانند خودروسازی این فرایند را آغاز کرده‌اند.

عدالتیان در واکنش به خبر واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی گفت: در شرایط فعلی، دو سناریو می‌توان از این تصمیم متصور شد؛ ابتدا اینکه دولت خود را از امر تصدی‌گری صنعت خودرو رها کند که این امر یک روش فرار رو به جلو برای دولت برای عدم پاسخگویی است.

وی ادامه داد: حالت دوم بیانگر عدم توانایی مالی بخش خصوصی برای امر تصدی‌گری صنعت خودرو است. در این بین شاید بانک‌های بخش خصوصی و یا هلدینگ‌های بزرگ بتوانند با یک سرمایه‌گذاری مشترک بخش اعظمی از این سهام را خریداری کنند. اما ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که پیش از این برای سایر خصوصی‌سازی‌ها نیز ایجاد شده است.

این کارشناس اقتصادی، معتقد است: هیچ بخشی در داخل کشور وجود ندارد که قادر به تامین چنین سرمایه‌ای باشد، مگر سرمایه‌گذاران ساکن در خارج کشور توان این کار را داشته باشند که در شرایط فعلی این امر بعید به نظر می‌رسد. بنابراین خصوصی‌سازی با توجه به میزان سرمایه و بروکراسی اداری، بسیار زمان‌بر است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در این صنایع در شرایط عادی با توجه به تعرفه‌های گمرکی و عدم حضور خودروهای خارجی، برای خودرو سازان بهشت محسوب می‌شود.وی با اشاره به ادغام خودروسازان در جهت تولید محصول با کیفیت گفت: استراتژی‌های مختلفی در صنعت خودروسازی دنیا وجود دارد، بنابراین به این سادگی نمی‌توان برای آن راه‌حلی کوتاه مدت در نظر گرفت. این صنعت نیازمند آینده‌نگری 20 ساله است؛ بنابراین تصمیم‌گیری در کوتاه مدت و شرایط بحرانی، خیلی صحیح نیست.

وی ادامه داد: در دنیا، 10 شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو وجود دارد. اگر ما قصد داریم در بلند مدت جزء خودروسازهایی باشیم که علاوه بر تولید خودرو باکیفیت، سهمی از بازارهای جهانی داشته باشیم؛ باید بخشی از تولید ما با همکاری شرکت‌های بزرگ صادر شود.

عدالتیان معتقد است: ادغام خودروسازان، آنها را به یک غول بی‌رقیب تبدیل خواهد کرد. در این شرایط عملا بازار را به یک شرکت خواهیم سپرد که هیچ رقیبی نخواهد داشت. اما همکاری در بخش پژوهشی و یا قطعه سازی امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: حدود 60 تا 70 سال است که در کشور، خودرو مونتاژ و تولید می‌شود، تا به الان هر کشور دیگری بود، پیشرفت چشمگیری در عرصه صنعت خودرو به دست می‌آورد و علاوه بر تولید خودروهای باکیفیت، صادرات هم انجام می‌داد. شاید در آن زمان، تصمیمات، کوتاه مدت بوده است در حال حاضر خودروسازهای جهان سرمایه‌گذاری‌های سنگینی حوزه خودروهای برقی انجام می‌دهند. باید دقت کنیم که آینده خودرو به کدام سمت می‌رود و تقاضای بازارهای جهانی به سمت کدام محصول کشش دارد. این تغییر و تحول باید در یک برنامه‌ریزی 20 ساله در نظر گرفته شود، در غیر این صورت خودروسازی ما زیر بار رقابت از بین خواهند رفت. 

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: استاد دانشگاه صدای ایران ایران صدا ایران صدا خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۳۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های و اهداف شرکت گلتاش در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت گلتاش با تشریح برنامه ها و اهداف این شرکت در سال ۱۴۰۳ گفت: افزایش سرمایه ١٣١ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در سال ۱۴۰۳ انجام خواهد شد. - اخبار بازار -

مهرداد فیض پور مدیر عامل شرکت گلتاش در گفتگوی اختصاصی با بیدنا، مهمترین برنامه های این شرکت در سال 1403 را تشریح کرد وگفت: با توجه به رویکرد مدیرعامل شرکت توسعه صنایع بهشهر مبنی بر دستیابی به تولید، فروش و سود حداکثری، شرکت گلتاش در سال 1403 تولید و فروش 60 هزار تن محصول نهایی را در دستور کار قرار داده است که پیش بینی می شود سود خالص 230ئمیلیارد تومانی را کسب کند.

وی توسعه صادرات را از برنامه های دیگر این شرکت در سال پیش رو ارزیابی کرد و گفت: افزایش صادرات باتناژ 6500 تن محصول نهایی جز اهداف صادراتی شرکت گلتاش خواهد بود.

فیض پور با بیان اینکه کاهش قیمت تمام شده، افزایش سود آوری و افزایش کیفیت از برنامه های شرکت است ادامه داد: سرمایه گذاری در پروژه های سرمایه ای بالغ بر 100 میلیارد تومان شامل بهسازی سالن‌ها و ساختمان اداری و تولیدی، نصب و راه‌اندازی سیستم اعلان و اطفای حریق، تکمیل سایت گلبو، خرید دستگاه تیوپ خمیردندان، خرید دستگاه بادکن بطری و گالن‌های 10 و 20 لیتری، خرید دستگاه‌های تزریق، خرید دستگاه یو آی دی لیبل زن شامپو شبنم و خرید دستگاه ساشه برای محصولات هتلی و کرم از مهمترین اقدامات برای دستیابی به تولید و فروش حداکثری خواهد بود.

وی در مورد  ری‌برندینگ برخی از محصولات نیز گفت: بسته بندی خمیردندان ها و شامپوهای سیو تغییر و طراحی آن متناسب با بازار روز خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • برنامه های و اهداف شرکت گلتاش در سال ۱۴۰۳
  • تولید سلنیوم آلی و رقیق‌کننده اسپرم با مصرف دامی در کشور
  • (عکس) مقایسه ال۹۰ با نمونه بومی‌سازی شده!
  • آینده صنعت خودرو ایران؛ ارزخوری یا خودروسازی؟
  • استارت سرد خودروسازی
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • کاتالوگ و جزییات ال۹۰ بومی‌سازی منتشر شد +تصویر
  • (عکس) ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!
  • ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!/ عکس