Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:43:12 GMT

ترکیه و الگوی انتخاباتی که این بار ناکام ماند

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۴۱۱۳

ترکیه و الگوی انتخاباتی که این بار ناکام ماند

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، انتخابات برای تعیین شهردار استانبول که دیروز یکشنبه دوم تیرماه برگزار شد به پیروزی «اکرم امام اوغلو» نامزد حزب «جمهوریخواه خلق» انجامید.

امام اوغلو در انتخابات فروردین ماه امسال نیز توانسته بود بر «بن علی ییلدیریم» آخرین نخست وزیر ترکیه در سیستم پارلمانی و نامزد مورد حمایت «رجب طیب اردوغان» از حزب حاکم فائق آید اما بر اثر شکایت عدالت و توسعه به کمیسیون انتخابات ترکیه، این کمیسیون رأی به ابطال رأی گیری استانبول داد تا این دو رقیب بار دیگر رو در روی یکدیگر قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام اوغلو در انتخابات فروردین ماه تنها با ۱۳ هزار رأی بیشتر به پیروزی رسید اما این بار با اختلاف حدود ۷۷۵ هزار رأی یعنی ۵۴ درصد از کل آرا و فاصله ده درصدی از ییلدیریم به شهرداری استانبول رسید.

در انتخابات پیشین که حزب عدالت و توسعه توانست کمیسیون انتخابات ترکیه را مجاب به وقوع تخلفات مؤثر در نتیجه رأی گیری کرده و حکم ابطال انتخابات را دریافت دارد، اردوغان و نخبگان حزب حاکم کلید آنکارا پایتخت و برخی از شهرهای مهم توریستی این کشور را به رقیب واگذار کردند.

در انتخابات پیشین افت چشمگیر ارزش لیرجدید برابر ارزهایی چون دلار، تورم بی سابقه ۲۰ درصدی طی دو دهه گذشته و افزایش بیکاری به ویژه میان جوانان باعث شد تا مخالفان دولت حربه‌هایی را برای حمله به اردوغان به دست آورند.

از سوی دیگر، از شعارهای اردوغان و همراهانش نیز برمی آمد که آنان قصد دارند این انتخابات را نیز به شکل آزمونی بی بازگشت، حساس و تعیین کننده برگزار کرده و با تهییج هواداران خود به نوار پیروزی‌های پیاپی سیاسی طی دو دهه اخیر امتداد بخشند.

اردوغان در آستانه انتخابات شهرداری‌های ترکیه گفته بود فتح استانبول به منزله فتح ترکیه است و به این شکل حساسیت انتخابات را تا منتها درجه آن بالا برده بود. وی در سال ۱۹۹۴ از طریق پیروزی در انتخابات شهرداری‌ها توانسته بود مدیریت شهری استانبول را در دست گرفته و به سمت نخست وزیری خیز بردارد.

این حساسیت و اهمیت سبب شد تا به قیمت اعتراضات داخلی و حتی خارجی به ابطال نتیجه انتخابات و برگزاری مجدد آن، حزب حاکم یک بار دیگر بختش را برای فتح شهرداری استانبول به عنوان یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین دژهای سیاسی خود بیازماید.

تجدید انتخابات مدلی بود که عدالت و توسعه چهار سال پیش توانسته بود با آن از یکی از اصلی ترین چالش‌های انتخاباتی خود عبور کند.

دو سال پس از اعتراضات موسوم به تجمع «پارک گزی» که بزرگترین گردهمایی مخالفان اردوغان بود، انتخابات سراسری ترکیه در خرداد ۹۴ برگزار شد؛ عرصه‌ای که احزاب کُردی و سکولار این کشور با بسیج همه نیروهای خود و شعار مقابله با اقتدارگرایی اردوغان، اکثریت مجلس را از دست ائتلاف حاکم خارج ساختند. در آن انتخابات بود که کُردها توانستند در یک پیروزی خیره کننده ۸۰ کرسی از ۵۵۰ کرسی پارلمانی را به دست آورند.

ناکامی ائتلاف‌ها برای تشکیل دولت موضوعی بود که خواست اردوغان برای برگزاری انتخابات زودهنگام یا به عبارتی تجدید انتخابات را برآورده ساخت. در ادامه، بروز ناامنی و انفجارهایی در شهرهای مختلف ترکیه نگرانی‌های بسیاری را برانگیخت که سبب شد اکثریت مردم این کشور باز هم به حزب حاکم اعتماد کرده و بار دیگر در انتخابات آبان ماه همان سال اکثریت پارلمانی و به عبارتی دولت و قدرت را به حزب اردوغان بسپارند.

اردوغان و حزب حاکم بر اساس تازه‌ترین رأی گیری سراسری و در مجموع همچنان بیش از نیمی از مردم ترکیه را با خود همراه دارند و در جامعه دوقطبی شده این کشور عدالت و توسعه و شخص رئیس جمهوری همچنان طرفدارانی بسیار پرو پا قرص دارد.

این بار اما تجدید انتخابات نتوانست اهداف اردوغان برای فتح دژ استانبول را محقق سازد. اکنون بسیاری از ناظران به امام اوغلو که چندی پیش سیاستمداری بی نام و نشان و شهردار یکی از مناطق کم اهمیت پایتخت اقتصادی ترکیه بود به چشم چهره‌ای می‌نگرند که با پیمودن همان مسیری که اردوغان را به اوج قدرت در رساند، می‌تواند به کنار زدن و جانشینی وی فکر کند.

اردوغان و حزب حاکم بر اساس تازه‌ترین رأی گیری سراسری و در مجموع همچنان بیش از نیمی از مردم ترکیه را با خود همراه دارند و در جامعه دوقطبی شده این کشور، عدالت و توسعه و شخص رئیس جمهوری همچنان از طرفدارانی بسیار پرو پا قرص بهره مندند. تارنمای سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) یک ماه پیش گزارش داد: شورای عالی انتخابات ترکیه نتایج قطعی و نهایی انتخابات شوراها و شهرداری‌های سراسر کشور را که در تاریخ ۳۱ مارس برگزار شد، اعلام کرد. براساس این نتایج، حزب عدالت و توسعه ۵۴.۷۶ درصد، حزب جمهوری خلق ۱۷.۷۱، حزب حرکت ملی ۱۷.۲۰، حزب دموکراتیک خلق‌ها ۴.۲۱، حزب خوب ۱.۷۷ و حزب سعادت ۱.۵۵ درصد آرا در سراسر ترکیه را کسب کرده‌اند.

در انتخاباتی که پارسال در چنین روزهایی برگزار شد هم اردوغان توانست با کسب نزدیک به ۵۲ درصد آرا باز هم قدرت خود را به رخ رقبا کشیده و بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زند. حزب عدالت و توسعه نیز ۴۲ درصد آرا را به دست آورد تا با همراهی «حرکت ملی» یعنی حزب راستگرای پایدار در ائتلاف چند سال گذشته باز هم اکثریت پارلمان را در دست گیرد.

تحلیلگران در واکاوی دلایل ناکامی عدالت و توسعه در حفظ شهرداری استانبول دلایل گوناگونی را برمی شمرند که اصلی ترین آن به همپیمانی رقبای اردوغان بازمی گردد. حزب «دموکراتیک خلق ها» به عنوان اصلی ترین تشکل سیاسی کُردها ترکیه در شهرهای بزرگ از معرفی نامزد برای انتخابات شهرداری‌ها خودداری کرد تا رأی هوادارانش را به حساب نامزدهای حزب جمهوریخواه خلق واریز کند. ساختار رأی گیری در انتخابات شهرداری‌های ترکیه و حوزه‌های مرتبط با آن هم به شکلی بود که اکثریت پنجاه و چند درصدی عدالت و توسعه در سراسر کشور در شهرهای بزرگی چون آنکارا و استانبول حاصل نشد و در نهایت مشی سیاسی امام اوغلو نیز به کمک وی آمد تا برتری عدالت و توسعه را پس از ۲۵ سال در بزرگترین شهر ترکیه از میان بردارد.

برخی با اشاره به نحوه تبلیغات و فعالیت‌های سیاسی امام اوغلو اشاره دارند که به رغم تعلق به حزب سکولار جمهوریخواه خلق، همچون نامزدهای اسلامگرا به مساجد می‌رفت و آیات و روایاتی را در مورد تحقق عدالت و مبارزه با فساد به زبان می‌راند و از ضرورت پرکردن شکاف‌های عمیق اجتماعی سخن می‌گفت. مشی آرام وی هر چند با شورآفرینی سیاسی اردوغان متفاوت است اما همچنان که اشاره شد برخی وی را رقیبی بالقوه برای رئیس جمهوری مقتدر ترکیه می‌انگارند. با این حال، تحول در معادلات سیاسی این کشور به دلیل وجود هواداران سرسخت عدالت و توسعه و به رغم شکست در حفظ شهرداری استانبول هرگز برای رقبای اردوغان آسان نخواهد بود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۴۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد

دولت ترکیه پس از ماه ها مقاومت در برابر انتقادات داخلی، در نهایت اعلام کرد تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع می کند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت ترکیه روز پنجشنبه (دیروز) تمامی واردات و صادرات به اسرائیل را به دلیل اقدام نظامی جاری این کشور در غزه به حالت تعلیق درآورد و متعهد شد تا زمانی که دولت اسرائیل اجازه ارسال کمک های بشردوستانه به غزه را بدهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

در بیانیه وزارت بازرگانی ترکیه آمده است: "معاملات صادرات و واردات در رابطه با اسرائیل متوقف شده است و شامل تمامی محصولات می شود."

به گفته این وزارتخانه، مقامات ترکیه با مقامات فلسطینی هماهنگ خواهند شد تا اطمینان حاصل کنند که فلسطینی ها تحت تاثیر تعلیق واردات و صادرات قرار نخواهند گرفت.

این وزارتخانه این اقدام را "مرحله دوم" اقدامات علیه اسرائیل توصیف کرد و افزود که این اقدامات تا زمانی که اسرائیل "اجازه جریان بی وقفه و کافی کمک های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قوت خود باقی خواهد ماند."

ماه گذشته، ترکیه اعلام کرد که صادرات 54 نوع محصول از جمله آلومینیوم، فولاد، محصولات ساختمانی و کودهای شیمیایی به اسرائیل را محدود می کند. اسرائیل نیز با اعلام موانع تجاری متقابل پاسخ داد.

"اسرائیل کاتز" وزیر امور خارجه اسرائیل روز پنجشنبه ترکیه را متهم کرد که واردات و صادرات اسرائیل از بنادر ترکیه را مسدود کرده است.
کاتز در پلتفرم اجتماعی "ایکس" (توییتر) نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با مسدود کردن بنادر برای واردات و صادرات اسرائیل، توافقات را زیر پا می‌گذارد.

کاتز گفت که به مقامات مربوطه در اسرائیل دستور داده است که "فورا با همه طرف‌های مرتبط در دولت برای ایجاد جایگزین‌هایی برای تجارت با ترکیه، با تمرکز بر تولید داخلی و واردات از کشورهای دیگر، تعامل کنند."

دولت اردوغان که در انتخابات محلی در ماه مارس شکست‌های بزرگی را متحمل شد، در داخل این کشور با فشار شدیدی برای توقف تجارت با اسرائیل مواجه است. 

منتقدان طی ماه های گذشته دولت را متهم می کردند که با وجود لحن انتقادی شدید علیه اسرائیل همچنان به روابط تجاری و اقتصادی با اسرائیل ادامه می دهند و این مساله را ریاکاری و استاندارد دوگانه می دانستند.

حجم روابط تجاری ترکیه و اسرائیل در سال گذشته میلادی بیش از 6 میلیارد دلار برآورد شده است.

ترکیه در سال 1949 اسراییل را به رسمیت شناخت. در دوران اردوغان، تنش ها بین آنکارا و تل آویو فراز و فرود داشته است.

اردوغان پس از حمله نظامی اسرائیل به غزه، انتقادات خود را نسبت به اسرائیل تشدید کرد و آن را به انجام جنایات جنگی و نسل کشی متهم کرد. او گروه شبه‌نظامی حماس را که توسط اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی تلقی می شود، "مبارزان آزادی" توصیف کرده است.

این هفته، "هاکان فیدان" وزیر امور خارجه ترکیه گفت که ترکیه تصمیم گرفته است به پرونده حقوقی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری بپیوندد و به زودی درخواست رسمی برای مداخله در این پرونده ارائه خواهد کرد.

آفریقای جنوبی پرونده ای را در دیوان بین المللی دادگستری تشکیل داده و اسرائیل را به نقض کنوانسیون منع "نسل کشی" متهم کرده است. 

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟ صادرات هزاران کیلو باروت و بمب توسط ترکیه به اسرائیل

دیگر خبرها

  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • برگزاری مجمع انتخابات هیات کشتی کهگیلویه و بویراحمد
  • فرار یاران محمدی از بحران با یک گل
  • پیروزی آدانا دمیراسپور با محمدی در استانبول
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم
  • اردوغان: دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم
  • اردوغان سیاست ترکیه را «نرم» می‌کند
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد