Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@13:48:35 GMT

مبارزه پیوسته با مواد مخدر، نیازمند نوآوری است

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۷۴۹۷۳

مبارزه پیوسته با مواد مخدر، نیازمند نوآوری است

خدابخش مرادی نافچی روز دوشنبه در اولین نشست مشترک سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر استان، افزود: در صورت ارائه برنامه هدفمند می‌توانیم این پیشنهاد را در ستاد مرکزی مبارزه با مواد مخدر کشور، طرح کرده و به صورت سراسری اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته، حوزه‌های مختلف انقلاب در امر مقابله، تلاش کرده‌اند، خاطرنشان کرد: به برکت نگاه عالمانه، ایران به تنهایی ۷۶ درصد تریاک، ۶۸ درصد مرفین و ۱۷ درصد کشفیات هروئین دنیا را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرادی نافچی ادامه داد: در حوزه مقابله و مبارزه با مواد مخدر در هزاران کیلومتر از مرزهای شرقی و غربی کشور، علاوه بر تامین، تجهیز و تدارکات برای نیروی انسانی هزینه می‌شود.

معاون استاندار زنجان با بیان اینکه رویکرد دولت، اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است، گفت: هر مجموعه، فرد، موسسه و سازمانی، مسئول بوده و باید برای آگاهی‌بخشی در این حوزه تلاش کند.

این مسئول، پیشگیری، مقابله و درمان را از وظایف ذاتی دستگاه‌ها جهت کمک به سلامت جامعه خواند و اظهار داشت: مخاطب ما عام بوده و باید تلاش کنیم تا مخاطب‌شناسی و آگاهی‌بخشی از مهد کودک تا دوران دانشگاه برای جامعه هدف صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه مخاطب‌شناسی و آگاهی‌بخشی، ۲ هدف دارد، خاطرنشان کرد: اول اینکه خود فرد، آگاه شده و درگیر اعتیاد نمی‌شود و دوم اینکه آموخته خود را به دیگران نیز بیاموزد و اگر این ۲ هدف محقق شود یعنی به وظیفه خود عمل کرده‌ایم.

مرادی نافچی تصریح کرد: آگاهی‌بخشی در آینده جامعه و توسعه پایدار و همه‌جانبه کشور، مهم بوده و برای آن باید تلاش کنیم تا جامعه اعتیاد را از حضیض ذلت به اوج لذت برسانیم.

وی گفت: زنجان، یکی از سالم‌ترین استان‌ها در زمینه مبارزه با مواد مخدر است اما تا فاصله مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم.

معاون استاندار زنجان اظهار داشت: در این راستا بنا داریم امسال زنجان به عنوان استان پایلوت در حوزه پیشگیری از مواد مخدر و طلاق باشد زیرا اعتیاد به مواد مخدر، یکی از موثرترین عوامل طلاق بوده و طلاق نیز یکی از عواملی است که می‌تواند فرزندان طلاق و اعضای خانواده را در معرض اعتیاد قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: مواد مخدر به عنوان یک بلای خانمان‌سوز نه تنها فرد که بلکه کانون گرم خانواده، محیط اجتماعی زندگی، سرمایه انسانی و آینده جامعه را مورد هدف قرار داده و اگر امروز نوجوانان و جوانان به این معضل مبتلا شوند یعنی آینده جامعه دچار آسیب شده است.

مرادی نافچی ادامه داد: باید تمام سازمان‌ها، دستگاه‌ها، مجموعه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد اندیشه‌ای کرده و اعتباراتی را گسیل دارند تا سرمایه‌های اجتماعی و انسانی را در مقابل این خطر حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: کاخ موسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد باید شیشه‌ای باشد تا اعتماد مردم به فعالیت‌های اجتماعی تقویت شود که در این صورت موفقیت‌ها افزون می‌شود.

۶۸ سازمان مردم‌نهاد در مبارزه با مواد مخدر فعال هستند

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان نیز گفت: ۲۶ ژوئن برابر با پنج تیر، سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر بوده و از این رو اول تا ششم تیر در کشور ما به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.

فاطمه رضایی خاطرنشان کرد: اولین نشست سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در مبارزه با مواد مخدر در ذیل کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی این شورا است.

وی مجموع سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه را ۶۸ مورد خواند و افزود: ۴۱ سازمان در حوزه فرهنگی و پیشگیری، ۲۳ سازمان در حوزه درمان و چهار سازمان نیز در بخش صیانت و آموزش فعالیت دارند.

رویکرد کمیته امداد، انسان‌پروری در مقابل فقیرپروری است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان زنجان نیز یکی از وظایف این کمیته را بالا بردن سرمایه‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: در سال گذشته با ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار، ۲ هزار و ۸۸۲ فرصت شغلی، ایجاد شد و سه هزار و ۲۳۶ مورد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای جامعه هدف برگزار شد و ۲ هزار و ۳۰۰ خانواده تحت پوشش نیز خودکفا شدند.

هدایت صفری با بیان اینکه رویکرد کمیته امداد، انسان پروری در مقابل فقیرپروری است، افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقده و تعاملات صورت گرفته، ۱۴ هزار آموزش خانواده و ۱۱ هزار آموزش به صورت کارگاهی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: وجود بانک اطلاعاتی منسجم از سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها و هم‌افزایی و همپوشانی می‌تواند در کنار کمیت به کیفیت و اثربخشی اقدامات این تشکل‌ها کمک کند.

ریشه ۶۴ درصد طلاق‌ها اعتیاد است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز گفت: این سازمان از سال ۷۹ شروع به اجتماعی کردن و واگذاری بخشی از وظایف خود کرده و از کمک مردم برای انجام وظایف بهره‌مند می‌شود.

محمد محمدی قیداری خاطرنشان کرد: اینکه اعتیاد جرم نبوده و یک بیماری به شمار می‌رود، نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی با بیان اینکه اعتیاد، اولین معضل بوده و سایر آسیب‌ها از آن ناشی می‌شود، اظهار داشت: ریشه ۶۴ درصد طلاق‌ها اعتیاد بوده و نیاز به کارزار رسانه‌ای و فرهنگی در این حوزه و مبارزه با آن داریم.

محمدی قیداری با اشاره به مشکلات موجود در کمپ‌های ترک اعتیاد، تصریح کرد: تا حد توان برای حل مشکلات آن‌ها تلاش می‌کنیم.

در این نشست، مدیران و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد به ارائه گزارش عملکرد خود در مبارزه با مواد مخدر و نظرات، پیشنهادات و مشکلات خود پرداختند.

۹۵۵۶/۸۰۶۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مبارزه با موادمخدر زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۴۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی به نقل از ستاد نظارت گمرکات خراسان رضوی، کارشناسان گمرک دوغارون موفق شدند با استفاده از دستگاه ایکس ری کامیونی، حین کنترل کامیون‌های ورودی به کشور، این مواد را کشف کنند.   مواد کشف شده از نوع هرویین فشرده و شیشه، به طرز ماهرانه‌ای داخل کابین راننده جاسازی شده بود.

دیگر خبرها

  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • کشف بیش از ۸ کیلوگرم تریاک در خلیل آباد
  • جمع‌آوری و دستگیری ۵۲۸ معتاد و سوداگر مرگ طی ۲ روز در گیلان
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • کشف ۷۶ کیلوگرم تریاک و حشیش در یک منزل مسکونی